GSX 400 FWS har tappat effekt över en natt
Jag köpte nyligen en Suzuki GSX 400 FWS -84 för en billig peng som visserligen var svårstartad kall och behövde lite service men gick som en skott, jämnt och fint i hela registret.
Vi träffades en kall kväll i mitten av mars och blev kära direkt. Vi red och red, vi låg i varenda kurva och hade en massa kul i vårsolen som värmde fint. Stressade man henne lite så röt hon på ordentligt efter 7000 varv precis som hon ska och ketchupeffekten var fullkomlig från hennes lilla aluminiumhjärta. Vi betade väl av en 35-40 mil på en vecka.
För några dagar sen blev vädret sämre och problemen började. Mitt på dan började det snöa och jag gick ut och täckte över henne. Så fick hon stå tills jag slutade jobbet, torr och kall. Hon var svårstartad som vanligt och kom som vanligt igång efter ca 2x20 sek tortyr på startmotorn. Det första jag noterade var att varvräknaren helt plötsligt var ur funktion men den kom tillbaka till liv så fort jag kom ut på motorvägen någonstans runt 100 km/h. Det var kallt, kring nollan och jag tog det försiktigt innan hon var varm och drog aldrig mer än halvgas och inte över 5000 varv. Pga allt slask på visiret gick det inte att köra fortare än 110 och det var svårt att tänka på annat än de stelfrusna fingrarna men när jag nästan var hemma efter knappt 2 mil tyckte jag hon svarade dåligt på gas helt plötsligt och saknade effekt. Jag tänkte att det måste vara fukten som spökar i förgasaren och tänkte att hon inte är gjord för slask. Jag ställde henne i varmgarage och lät henne vila. Sedan dess har hon aldrig varit sig lik.
Dagen därpå var det precis likadant fast det var torrt och sol och jag hade möjlighet att upptäcka mer. Hon startade däremot direkt eftersom hon stått i värmen men gick som skit på alla varv och alla växlar både kall som varm. Motorn lät annorlunda och mullrade lite mörkare och det hände absolut ingenting över 6000 varv. Låg och mellanregistret var mer än halverat i effekt och toppeffekten helt och hållet uteblev. Nu toppar hon 100-120 km/h och omkörningar på motorväg är bara att glömma. Hon känns som en trimmad tung moppe.
Eftersom hon gått så bra innan och allt hände så plötsligt så tänkte jag att det borde vara väderrelaterat och har gissat på både tändproblem eller att fukten dragit in skit i förgasarna. Jag snuddade vid tanken på spräckt topppackning osv pga kylan men jag har ju våldat på mer med kall motor o samma temperatur förut utan problem och nu tog jag det verkligen lugnt. Så känsligt ska det ändå inte vara. Laddningsrelät som brukar krångla på dessa hojar var bytt för ett år sen av förra ägaren och jag kollade vid köptillfället att hon hade 12V på batteriet, avstängd, runt 13 V på tomgång och 14-15 V vid 4000-5000 varv och den borde inte ha pajat igen tycker jag. Luftfiltret demonterades och smulades sönder i bitar och föll isär när jag tog ut det så det var förmodligen aldrig bytt och jag misstänkte att smulor kan ha täppt igen förgasarna och ett nytt har monterats. Ett fint damm, bestående av rester från det gamla luftfiltret täckte väggarna inne i luftboxarna.
Jag har ingen aning om hur mycket underhåll den fått tidigare. Förmodligen noll förutom byte av batteri och laddningregulator 2014. Det enda jag har gjort på den är att byta olja+filter och luftfilter och det var efter att problemen uppstod för att börja någonstans. Innan dess hade jag inte mekat med henne alls. Hon kanske tyckte att jag bara tänkte på en sak?
Idag har jag
• Kollat igenom luftburkarna (se bild)
• Kollat tändstiften (se bild)
• Kollat förgasarmembranen (se bild)
• Gjort ett kompressionstest och ett till med olja i cylindrarna utan att ha en aning om ventilspelet. Cyl. 2 och 3 utmärkte sig särskilt i komptesten och hade usel komp. Ettan bra, fyran OK.
Manualen säger:
"COMPRESSION
Standard: 1 100 - 1 500 kPa (11 -15kg/cm2 )
Limit: 900 kPa (9 kg/cm2 )
Difference: 200 kPa (2 kg/cm2 )"
Första mätningen med kall motor var:
Cyl. 1: 12,25kg/cm2
Cyl. 2: 5,75kg/cm2
Cyl. 3: 3,75kg/cm2
Cyl. 4: 9,9kg/cm2
Andra mätningen med ca 7 ml olja i varje cylinder var:
• Cyl. 1: 13,5kg/cm2
• Cyl. 2: 12kg/cm2
• Cyl. 3: 10kg/cm2
• Cyl. 4: 10,5kg/cm2
Enorm skillnad mellan mätningarna med och utan olja får mig istället att misstänka kolvringarna men när jag kände på tändspolarna efter testet så var vänster varm och höger kall.
Vänster tändspole (varm) tänder Cyl. 1+4. Höger (kall) tänder 2+3.
Det är alltså en vätskekyld, rak radfyra med förgasare vi pratar om.
• Lättstartad varm / svårstartad kall (choke förvärrar startproblemen)
• Varvräknaren spökade strax innan motorproblemen uppstod
• Saknar effekt på alla varv och toppar 110 km/h men varvar fullt utan belastning
• Usel kompression på Cyl. 2+3 men godkänt med olja i Cyl.
• Tändstift 1+2 sotiga, 3 normalbrunt, 4 ljust
• Tändspole för Cyl. 1+4 varm efter komptest, spolen för 2+3 iskall. (Ej uppmätta)
• Bra batteri
• Alla 4 grenrör blir heta under körning
Stiften var ju en spännande tripp, trapp, trullhistoria.
Vänster förgasare Cyl. 1+2
Höger förgasare Cyl. 2+3
Nu har jag fått fler saker klart för mig i ett par frågor men också fått fler frågor. Nu känner jag mig lite lätt förvirrad och undrar om detta är ett problem som uppstått p.g.a. vädret, slitage, brist på service eller allt på en gång. Är det elekroniskt relaterat, mekaniskt eller både och? Jag undrar var någonstans jag ska gå vidare.
Har jag inte varit tillräckligt snäll mot henne? Snälla Bullen, hjälp mig
Jag köpte nyligen en Suzuki GSX 400 FWS -84 för en billig peng som visserligen var svårstartad kall och behövde lite service men gick som en skott, jämnt och fint i hela registret.
Vi träffades en kall kväll i mitten av mars och blev kära direkt. Vi red och red, vi låg i varenda kurva och hade en massa kul i vårsolen som värmde fint. Stressade man henne lite så röt hon på ordentligt efter 7000 varv precis som hon ska och ketchupeffekten var fullkomlig från hennes lilla aluminiumhjärta. Vi betade väl av en 35-40 mil på en vecka.
För några dagar sen blev vädret sämre och problemen började. Mitt på dan började det snöa och jag gick ut och täckte över henne. Så fick hon stå tills jag slutade jobbet, torr och kall. Hon var svårstartad som vanligt och kom som vanligt igång efter ca 2x20 sek tortyr på startmotorn. Det första jag noterade var att varvräknaren helt plötsligt var ur funktion men den kom tillbaka till liv så fort jag kom ut på motorvägen någonstans runt 100 km/h. Det var kallt, kring nollan och jag tog det försiktigt innan hon var varm och drog aldrig mer än halvgas och inte över 5000 varv. Pga allt slask på visiret gick det inte att köra fortare än 110 och det var svårt att tänka på annat än de stelfrusna fingrarna men när jag nästan var hemma efter knappt 2 mil tyckte jag hon svarade dåligt på gas helt plötsligt och saknade effekt. Jag tänkte att det måste vara fukten som spökar i förgasaren och tänkte att hon inte är gjord för slask. Jag ställde henne i varmgarage och lät henne vila. Sedan dess har hon aldrig varit sig lik.
Dagen därpå var det precis likadant fast det var torrt och sol och jag hade möjlighet att upptäcka mer. Hon startade däremot direkt eftersom hon stått i värmen men gick som skit på alla varv och alla växlar både kall som varm. Motorn lät annorlunda och mullrade lite mörkare och det hände absolut ingenting över 6000 varv. Låg och mellanregistret var mer än halverat i effekt och toppeffekten helt och hållet uteblev. Nu toppar hon 100-120 km/h och omkörningar på motorväg är bara att glömma. Hon känns som en trimmad tung moppe.
Eftersom hon gått så bra innan och allt hände så plötsligt så tänkte jag att det borde vara väderrelaterat och har gissat på både tändproblem eller att fukten dragit in skit i förgasarna. Jag snuddade vid tanken på spräckt topppackning osv pga kylan men jag har ju våldat på mer med kall motor o samma temperatur förut utan problem och nu tog jag det verkligen lugnt. Så känsligt ska det ändå inte vara. Laddningsrelät som brukar krångla på dessa hojar var bytt för ett år sen av förra ägaren och jag kollade vid köptillfället att hon hade 12V på batteriet, avstängd, runt 13 V på tomgång och 14-15 V vid 4000-5000 varv och den borde inte ha pajat igen tycker jag. Luftfiltret demonterades och smulades sönder i bitar och föll isär när jag tog ut det så det var förmodligen aldrig bytt och jag misstänkte att smulor kan ha täppt igen förgasarna och ett nytt har monterats. Ett fint damm, bestående av rester från det gamla luftfiltret täckte väggarna inne i luftboxarna.
Jag har ingen aning om hur mycket underhåll den fått tidigare. Förmodligen noll förutom byte av batteri och laddningregulator 2014. Det enda jag har gjort på den är att byta olja+filter och luftfilter och det var efter att problemen uppstod för att börja någonstans. Innan dess hade jag inte mekat med henne alls. Hon kanske tyckte att jag bara tänkte på en sak?
Idag har jag
• Kollat igenom luftburkarna (se bild)
• Kollat tändstiften (se bild)
• Kollat förgasarmembranen (se bild)
• Gjort ett kompressionstest och ett till med olja i cylindrarna utan att ha en aning om ventilspelet. Cyl. 2 och 3 utmärkte sig särskilt i komptesten och hade usel komp. Ettan bra, fyran OK.
Manualen säger:
"COMPRESSION
Standard: 1 100 - 1 500 kPa (11 -15kg/cm2 )
Limit: 900 kPa (9 kg/cm2 )
Difference: 200 kPa (2 kg/cm2 )"
Första mätningen med kall motor var:
Cyl. 1: 12,25kg/cm2
Cyl. 2: 5,75kg/cm2
Cyl. 3: 3,75kg/cm2
Cyl. 4: 9,9kg/cm2
Andra mätningen med ca 7 ml olja i varje cylinder var:
• Cyl. 1: 13,5kg/cm2
• Cyl. 2: 12kg/cm2
• Cyl. 3: 10kg/cm2
• Cyl. 4: 10,5kg/cm2
Enorm skillnad mellan mätningarna med och utan olja får mig istället att misstänka kolvringarna men när jag kände på tändspolarna efter testet så var vänster varm och höger kall.
Vänster tändspole (varm) tänder Cyl. 1+4. Höger (kall) tänder 2+3.
Det är alltså en vätskekyld, rak radfyra med förgasare vi pratar om.
• Lättstartad varm / svårstartad kall (choke förvärrar startproblemen)
• Varvräknaren spökade strax innan motorproblemen uppstod
• Saknar effekt på alla varv och toppar 110 km/h men varvar fullt utan belastning
• Usel kompression på Cyl. 2+3 men godkänt med olja i Cyl.
• Tändstift 1+2 sotiga, 3 normalbrunt, 4 ljust
• Tändspole för Cyl. 1+4 varm efter komptest, spolen för 2+3 iskall. (Ej uppmätta)
• Bra batteri
• Alla 4 grenrör blir heta under körning
Stiften var ju en spännande tripp, trapp, trullhistoria.
Vänster förgasare Cyl. 1+2
Höger förgasare Cyl. 2+3
Nu har jag fått fler saker klart för mig i ett par frågor men också fått fler frågor. Nu känner jag mig lite lätt förvirrad och undrar om detta är ett problem som uppstått p.g.a. vädret, slitage, brist på service eller allt på en gång. Är det elekroniskt relaterat, mekaniskt eller både och? Jag undrar var någonstans jag ska gå vidare.
Har jag inte varit tillräckligt snäll mot henne? Snälla Bullen, hjälp mig
Last edited: