Nytt material monterat
Efter kranen började jag jobbet med slangdragningen för soppa & vakuum. Slangar inhandlades i olika storlekar plus en sats med T-, L- & Y-kopplingar att skarva ihop det hela med. Och med lite hjälp av diverse andra bensinslangar som jag har haft liggande så blev det ett par timmars funderande och ”fnul” med slangdragning i alla möjliga & omöjliga riktningar och konstellationer. Man vill ju att dragningen ska bli så naturlig som möjligt. Det finns ju inga manualer eller beskrivningar till såna’ här saker i ämnet, endast erfarenhet och en stor portion sunt förnuft (läs tur). Fortsättningsvis så tog det bara ett antal monteringar & demonteringar till innan jag såg ljuset i tunneln och kunde få till ett hyggligt slutresultat. Jag passade på att sätta in snabbkopplingar med avstängningsfunktion på bensinslangen, en för varje sida, så att jag snabb kan stänga av soppan till den sida jag ska skruva förgasare på eller ta bort för t.ex. service.
Allt ser så enkelt och självklart ut nu när jag tittar på slutresultatet av slangdragningen, men vägen dit var inte på något sätt raka spåret. På slangarna saknas nu bara ett ”sista” gäng slangklämmor så är den saken ”biff”.
Höger sida.
Vänster sida.
Jag fick en timme ”till” över igår, så då angrep jag en sak som kanske kan ha stor betydelse för maskinens hälsa i framtiden. Jag gjorde ett extra skydd för kylaren i form av en perforerad plåtbit fastsatt på kylargallret mot direktsprut och stenskott ifrån framdäcket. Det går ju att förlänga ”stänkan” med en läpp/stänklapp av något slag men då tappar man lite av helhets intrycket av en ”snabb hoj”, tycker jag. En stänklapp kan man sätta på ett touringlok eller en trehjulig handikappmoped men inte på en räser, eller hur!
R1:ans stänkskärm går nämligen inte lika långt ner som RD:ns. Det skiljer ~ 12-13cm i bakkant i längd mellan de två. Jag hoppas att plåtbiten kommer att göra någon nytta och ta första smällen, så man slipper eventuellt bli stående efter vägkanten med en läckande kylare.
Den syns knappt inte heller när den sitter på plats framför kylaren (om man inte vet om den).
Ursprungs materialet kommer ifrån en skärm till en vägglampett som har suttit i en korridor och lite svart sprayfärg på blev det helt okey. =D Man tager vad man haver sade Kajsa-Varg.
Ni har säkert sett något orangefärgat titta fram i bakgrunden på en del bilder. Jag kunde nämligen inte hejda mig i min slangdragning när det blev lite” luftigare” under tanken, så det ”spillde” över och blev ett kit med färgglada slangar ifrån Samco som monterades av bara farten. Röda slangar hade kanske varit mer politiskt korrekt men jag ville ha en färg som lyser upp och bryter av lite. Jag fundera ett tag på gult för att matcha de gula fälgstripsen
men fastnade för de apelsinfärgade