Min Yamaha RD500LC äntligen på “moderna gummin”

Joe Dalton

Kör så de' ryker
Gick med
15 Jun 2007
Ort
Kungliga Hufvudstaden
Hoj
Moddad RD500LC-84 och RZV500 bygge på G. RGV250M -90, RD350F2 -86, RD250 -80, RD125 -78, TZ350 -80
Hej igen!
Här kommer en ny uppdatering. Att jag inte skrivit på ett tag beror på att det vanliga livet kom emellan och inte alltid går som tänkt.:huvet Jag har i varje fall hunnit köra ett par hundra mil och skruvat en hel del sen mitt sista inlägg.
Istället för att köpa VForce3 reed korgar för $158 styck x 4 = 5500 kronor så tog jag saken i egna händer och moddade mina egna med utgångspunkt ifrån Yamahas trim instruktioner TSI.

v3.jpg v1.jpg
v2.jpg

Bilden visar original rd500:a reed korg i mitten.
Höger korg är moddad för de Boysen reeds som ligger framför och som jag har kört med i många år.
Fungerar något bättre än original tycker jag. Bättre gensvar på låg och mellan.
Vänster korg är ifrån mina extra par som sitter i nu. De är helt uppfilade med Yamaha motocross reeds.

v4.jpg v5.jpg v6.jpg

Räknat på varje ”fönster” så filade jag bort ett par mm². :) Svett!
34mm-23mm x 17mm = 3,91 cm²/fönster x 16 fönster = 29,92 cm² större fönster yta mot original även om hela ”nya ytan” inte kan strömma lika mycket luft som ut mot spetsen av reedsen, så är det i alla fall inte till det sämre.
Efter mycket läsande och letande fann jag några som prövat cross reeds med gott resultat.
Jag bestämde mig för att prova och jag kan bara instämma. Jag tycker gasresponsen och känsligheten ökade och att det blev ännu lite bättre på låg och mellan i jämförelse med Boysen reedsen.

Fortsättning följer
 
Last edited:

Joe Dalton

Kör så de' ryker
Gick med
15 Jun 2007
Ort
Kungliga Hufvudstaden
Hoj
Moddad RD500LC-84 och RZV500 bygge på G. RGV250M -90, RD350F2 -86, RD250 -80, RD125 -78, TZ350 -80
Även tändningen fick sig en skopa av ”här ska filas”.
Och är nu moddad enligt Yamahas trim instruktioner TSI och med en -85:ans CDI.:D

v7.jpg v8.jpg

Slut bestyckningen av "fuggarna" börja närma sig. Det återstår nu bara en sista finputs så att stiften visar en ljusare kaffe latte till färgen. Jag började bestycka med de transparenta flottörkopparna för att kunna ställa in alla flottörer (höjder) lika (lätt att se) och för att de kopparna har ingen kanal/genomföring för bensinen till powerjet munstyckena dvs dom fungerar inte med dessa koppar.
Dom har fått sitta på hela tiden, bara för att ”skruva in” bestyckningen på vanligt vis.
I ordningen först tomgång, sen mellanregistret och med ett något magrare huvudmunstycke (en sisådär 2-3 strl mindre) med risk att den kan skära ihop under full gas test.:dummer Men det finns en tanke bakom detta!:va
Jag har nu bytt tillbaka till original kopparna så nu fungerar powerjeten igen och den kompenserar mer än väl för det mindre huvudmunstycket (den går nu för fett) på toppen. Det är här sista finliret kommer in för att få till det. Lite magrare blandning = mer knuff/hk i slutändan. :)

v9.jpg

Vet inte hur många gånger "fuggarna" har åkt av och på men det är fler än 10 ggr, kan jag lugnt säga.
Nu 4-taktar motorn lite och går något fett i låg registret upp till ungefär 3500rpm i dagsläget. Behöver nog bara byta ner 1 strl på tomgångmunstycket och skruva lite på luftskruven så e' den saken biff. I övrigt går motorn "klockrent" ända in på rött, 10000rpm och gärna förbi sista strecket... 12000rpm:yoparty.
 
Last edited:

Joe Dalton

Kör så de' ryker
Gick med
15 Jun 2007
Ort
Kungliga Hufvudstaden
Hoj
Moddad RD500LC-84 och RZV500 bygge på G. RGV250M -90, RD350F2 -86, RD250 -80, RD125 -78, TZ350 -80
Nu äntligen i veckan dök den upp! En (brev-)duva flög i in hallen iklädd bubbelplast ifrån Japan:tummenupp
rzv2.png
Som sen visade sig vara en skön skapelse. Och nu avklädd (lite mc-porr i aluminium).:D
rzv3.jpg
Simsalabim! Det är en Yamaha RZV500 ram. Så nu är det dags å börja kolla och samla ihop alla gamla delar och (kanske) återställa min ”gamla”RD till original utförande eller inte.:va
Plus att leta efter lite nya schyssta bitar till det här bygget. Jag tänker satsa på ett så lätt slutresultat/bygge som möjligt med original ”look” till att börja med.
Bonus nr #1 -Har redan tjänat 4,5kg på ramen jämfört med den i stål! :tummenupp:D:rock
Tanken är att flytta över hela R1:a framvagnen och Aprillia svingen, fast med lättare fälgar och bromsar monterade om det går. Så nu finns det pyssel i vinter att pula med.:kär:tummenupp
 

Joe Dalton

Kör så de' ryker
Gick med
15 Jun 2007
Ort
Kungliga Hufvudstaden
Hoj
Moddad RD500LC-84 och RZV500 bygge på G. RGV250M -90, RD350F2 -86, RD250 -80, RD125 -78, TZ350 -80
Jag var ute på nätet och fick lite nya influenser och idéer till ”nya” ramen:va. Det finns mycket att läsa och många bilder på fräna byggen med 2T 500:eek:r. Många har bytt sin sving till en lite ”fetare” variant (kraftigare & modernare look) istället för att bara ”bura in” original svingen med några extra bitar aluminium som man gjorde förr i tiden på hojarna på 70–80 talet:tummenupp. (Då gällde det bara att hitta någon som var tillräckligt kunnig och skicklig i alu-svetsning men det gäller ju i och för sig fortfarande än idag.)

-SÅ, man blir ju liksom sugen på att göra något liknande! Sagt och gjort efter en del efterforskningar så visa det sig att yammas R6 svingar är populära efter aprilias RS250 & suzukis RGV250. Det finns många billiga svingar på ebay och mitt val föll nu på en R6:a ifrån 2006 denna gång:yoparty. Och samtidigt hittade jag åxå ett RD500 stötdämparlänkage m. dämpare i Tyskland för billig peng. Relativt komplett med nästan alla bultar.

rzv10.jpg rzv11.jpg

Dämparen får hänga med så länge att jag kan få den på hjul under byggtiden, tills jag hittar en bättre ersättare.
Helst en öhlinare men de är inte gratis.
Men för att få in svingen i ramen och få det att funka så blir det att:
1. Ta bort ett par millimeter på bredden där sving axeln går igenom
2. Ta bort fästet för gamla stötdämparlänkaget
3. Få nya infästningar/bågar tillverkade för stötdämparlänkaget och få de dit svetsade på rätt ställe.
(Använder originalet som mall.)
4. Fixa 2st bussningar som ska sitta på varsin sida mellan lager och en ny sving axeln.
Med andra ord det kommer att bli en hel del jobb framöver.

rzv12.jpg rzv13.jpg

Sen blir säkert hundbenen/”the dog bone” i någon form justerbara som en vantskruv eller med fasta längder/avstånd. Vi får se vad det blir...:va Bilderna är bara ett par exempel på hur man kan justera ”ride highten” på en hoj. Om man inte redan har det som extra option på sin bakre dämpare...

rzv14.jpg rzv15.jpg rzv16.jpgrzv17.jpg
 

Joe Dalton

Kör så de' ryker
Gick med
15 Jun 2007
Ort
Kungliga Hufvudstaden
Hoj
Moddad RD500LC-84 och RZV500 bygge på G. RGV250M -90, RD350F2 -86, RD250 -80, RD125 -78, TZ350 -80
Just nu upptar letandet framför datorn en hel del ledig tid efter passande delar.
Enligt devisen ”Den som letar skall finna” och jag har haft lite tur :tummenupp när det gäller stötdämperiet där framme. Jultomten kom tidigt i år.
En öhlins gaffel med numrerade styrkronor dök upp ifrån en av (500st) Yamahas R1 jubileumsmodell på ebay.
Jag kunde inte låta bli, så nu står den hemma i hallen.:fyllisar Frakt & tull ifrån amerikat var inte gratis kan jag säga.
Men jag har nu ett dilemma som är ett I-landsproblem.:va Om jag ska använda den på bygget eller byta ut min original R1 gaffel som redan sitter på ”gamla” RD:n så jag får öhlins både fram och bak på den.
Det återstår att se. Nu blir det först att ”modda” undre gaffelkronan så att den passar i nya ramen.
Med andra ord mer jobb!

rzv18.JPG rzv19.JPG rzv20.JPG

En hel kabelstam ramlade åxå in genom brevlådan i veckan, så det kan nog bli något i slut ändan.
Det är en hel del andra små saker och delar saknas i dagsläget men det löser sig nog.
Kåpor, motor i en låda, förgasare mm finns och en bucklig tank som det vore lite ”ballt” att sätta ett eller två ”lite rejsigare” snabb-tanklock och luftningshus på, typ á la endurance racers eller dylikt.:yoparty

rzv21.JPG rzv22.jpg
rzv23.jpg rzv24.jpg

Förresten en fråga till er som följt min tråd:
-Är det någon som har en sving axel som ligger och skräpar till en RD500:a så jag intresserad.
 

Joe Dalton

Kör så de' ryker
Gick med
15 Jun 2007
Ort
Kungliga Hufvudstaden
Hoj
Moddad RD500LC-84 och RZV500 bygge på G. RGV250M -90, RD350F2 -86, RD250 -80, RD125 -78, TZ350 -80
Tack vare en kanon kille här på sporthoj tog kontakt med mig och erbjöd mig att köpa hans begagnade dämp som legat på hyllan i garaget i +10år, så har jag numera en Öhlins bakdämpare till mitt projekt. :) Den behöver dock lite kärlek :hjarta i form av en riktig service. Den läcker en del/något, så ny olja & gas plus alla packningar/tätningar ska bytas när tid hittas för det jobbet.
rzv12.JPG

Även jakten på "lättare delar" är original har gått vidare med hyggligt resultat. En toppkåpa och magkåpa i kolfiber hittades i Tyskland för billig peng. Båda kåporna tillsammans väger 10-talet gram under 1kg. Nu letas det vidare efter fler viktväktar detaljer.
rzv14.JPG rzv13.JPG
 
  • Gilla
Reaktioner: bg

Joe Dalton

Kör så de' ryker
Gick med
15 Jun 2007
Ort
Kungliga Hufvudstaden
Hoj
Moddad RD500LC-84 och RZV500 bygge på G. RGV250M -90, RD350F2 -86, RD250 -80, RD125 -78, TZ350 -80
Ett par bultar och en kylare finns nu i samlingen av delar.rzv30.jpg
Original bultarna till bromsoken är hålborrade hela vägen upp till skallen men nya bultar har införskaffats i titan. En skillnad på 103gram mot 155gram = ytterligare 52gram lättare. Alla bäckar små…

rzv31.png
En aluminium (ersättnings-) kylare ifrån ebay har åxå hittat hem till mig när jag inte hittat något sjyst original någonstans.
Den väger in på 1,107kg men jag inte haft chansen att kolla vikten mot en org. kylare ännu. Jag ska prov trycka den lite senare innan montering i ramen.

Framgaffeln och bakdämparen är inlämnad för service mm just nu, så jag får ägna mig åt lite annat ”pillefix” och små pyssel så länge i väntan på att grejerna ska bli klara. Under tiden har fjädringslänkaget blivit isärtaget och rengjort. Så nu ska nya bussningar, nållager och packboxarna fettas och pressas tillbaka in på sin plats.

rzv32.jpg

Svingen är nu åxå ”moddad” och ska in i ramen så småningom när bakdämparen är klar.rzv33.pngrzv34.png
Här är svingen bara ”lätt” provmonterad för att få en uppfattning om hur det kommer att se ut. Fortsättning följer.
 

Joe Dalton

Kör så de' ryker
Gick med
15 Jun 2007
Ort
Kungliga Hufvudstaden
Hoj
Moddad RD500LC-84 och RZV500 bygge på G. RGV250M -90, RD350F2 -86, RD250 -80, RD125 -78, TZ350 -80
Det var ett tag sen jag skrev något, så nu är det dags för en uppdatering. Och det har hänt lite i bygget sen sist. Letande efter tid, inspiration och delar på nätet har efter hand gett lite resultat. Jag fick tag på en höger & vänster sidokåpa fram i kolfiber. Så nu har jag en helt komplett framkåpa. Men man blir ju nyfiken på hur mycket eller hur lite kåporna väger i jämförelse med originalen. Eller hur!?

Så sagt å gjort, brevvågen hämtades. Jag tog och vägde originalkåporna samt framskärmen var för sig. Det blev så här:
Toppkåpan 736gram
Sidokåpor 560gram styck (x2) = 1120gram
Magkåpan 735gram
Stänkskärmen 532gram
Original Totalt 3123gram
rzv35.png rzv36.JPG

Sen var det dags för kolfiberdelarna. Där stannade siffrorna på hela framkåpan (topp, sidor & mage) på 1710gram. Framskärmen i samma material, vägde in på 338gram.
Totalt 1710 + 338 = 2048gram.

rzv37.png rzv38.png rzv39.JPG rzv40.jpg
Inte mycket vikt att spara egentligen men ändå en nätt besparing (fram) på ett kilo (-1075gram) mellan original och kolfiber. Får se om de bakre kåporna åxå finns i kolfiber någonstans i världen! Annars får man väl kavla upp skjortärmarna och göra några ”pluggar” för kåporna själv. Det finns nog säkert något kilo där bak som man kan spara in på.

Senare när chassit står på hjul så blir nog nästa steg att kopiera bakramen och svetsa ihop något i alu-profiler med plats för batteriet. Det samma gäller för kåpställningen fram, fast med tunna aluminiumrör istället. Vi får se. Kanske något i stil med den som är på bilden.
rzv41.jpg
En av de närmsta polarna har precis skaffat en Tig-svets för alu och är gammal licenssvetsare. Så det ska väl inte vara så svårt att ”smälta ihop” lite aluminiumprofiler och rör. Nu ska jag bara börja samla på mig lite material så att svetsen kan få göra sitt.
 

Joe Dalton

Kör så de' ryker
Gick med
15 Jun 2007
Ort
Kungliga Hufvudstaden
Hoj
Moddad RD500LC-84 och RZV500 bygge på G. RGV250M -90, RD350F2 -86, RD250 -80, RD125 -78, TZ350 -80
Självklart, jag är lika nyfiken men jag måste åka iväg hämta den hos min kompis med svetsen.
Jag tror nog att han har hunnit malla av den vid det här laget och tagit lite mått. Jag ska kolla med honom imorgon.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
:tummenuppLite avundsjuk blir man ju :) sitter svingen monterad och klar med dämpare iallafall nu ?
 

Joe Dalton

Kör så de' ryker
Gick med
15 Jun 2007
Ort
Kungliga Hufvudstaden
Hoj
Moddad RD500LC-84 och RZV500 bygge på G. RGV250M -90, RD350F2 -86, RD250 -80, RD125 -78, TZ350 -80
Nu är bakrammen vägd, 1612gr blev det och sen får vi se vad den ”nya” bakramen i aluminiumrör kommer att väga. Det blir intressant. ?
Gissar på att det kommer att hamna på runt halva eller strax under halva vikten av original.

DSC_6960.JPG DSC_6961.JPG

Och som svar på nästa fråga är att jag saknar en bult (nr.4) mellan ramen och svingens länkage. Och Yamaha har slutat tillverka dessa... (Varför förstår jag inte när den här cykeln är så populär :) Jag ska se om jag kan hitta en sådan i Japan. Annars så får jag svarva till en ny eller ”modda” en befintlig bult. Det är längden som är okänd hittills och längden på nacke/skallen på bulten. Men det går att lösa senare med en svarvad bussning som sen loppas dit med svetsen på någon annan passande bult. Så det är inga problem. :tummenupp
Annars får jag väl sätta dit någon form av rundstav så länge för att få ihop bygget tillfälligt.

Även längden på svingaxeln skiljer sig mellan rzv500 och rz/rd500. Själv har jag nog varit lite naiv :dummer och trott att det är ”samma grejer” rak igenom på alla modellerna.
Men ack nej så är det inte! Det finns nog fler detaljer/delar som är lite annorlunda utformade som jag inte känner till, men som kommer att uppdagas vart efter bygget fortskrider. Men det får framtiden utvisa. Jag har redan en ”rätt” svingaxel för rzv:n liggande.
Bilderna på svingaxlar och länkage bultar är tagna ifrån RZ-RD-RZV 500cc Two-Stroke Technical Forums hemsida och översatt.

Skillnader RZV - RD.png
 

Joe Dalton

Kör så de' ryker
Gick med
15 Jun 2007
Ort
Kungliga Hufvudstaden
Hoj
Moddad RD500LC-84 och RZV500 bygge på G. RGV250M -90, RD350F2 -86, RD250 -80, RD125 -78, TZ350 -80
Yes, visst är det för solo åka :hihi och du har helt rätt att det kan bli ännu lättare. Men ett hekto plus eller minus där spelar inte så roll. Batterihållare/låda ska dit + första biten som kommer att vara fäst mot ramen och som i sin tur har hålen för infästningen av de övre avgaspiporna kommer att bli i en lite tjockare alu-profil.
För jag tänker inte skära loss och flytta :smasha fästena på piporna. De får sitta där de sitter.
 

Joe Dalton

Kör så de' ryker
Gick med
15 Jun 2007
Ort
Kungliga Hufvudstaden
Hoj
Moddad RD500LC-84 och RZV500 bygge på G. RGV250M -90, RD350F2 -86, RD250 -80, RD125 -78, TZ350 -80
Jag fortsätter lite grann på viktväktartemat som jag nu har på börjat. Saker ändrades på RD:n i våras som jag glömt att berätta om. Så i stället för wave-skivan på 563gram som satt bak på min ”gamla” RD (och som är något lite lättare än aprillians original).
Den byttes ut mot en sjystare bromsskiva ifrån SBK på 397gram med ett mycket snyggare och ”luftigare” utseende/look, (i mitt tycke) och med ytterligare -166grams lägre vikt.

Men nu pratar vi ofjädrad vikt som har inverkan på både bromsning och acceleration och när man ska göra riktningsändringar som att kasta över cykeln från sida till sida.

rzv46.png
 

sylta nr1

Sporthojsnörd
Gick med
23 Mar 2006
Ort
Ulricehamn
Hoj
XS750 EXC300 Tenere 700 EXC-F 250
Oj, det ser nästan otäckt ut med så stora hål. Det finns inte risk att beläggen viker sej in och tvärlåser…
Följer med förtjusning tråden förövrigt:yoparty
 

Joe Dalton

Kör så de' ryker
Gick med
15 Jun 2007
Ort
Kungliga Hufvudstaden
Hoj
Moddad RD500LC-84 och RZV500 bygge på G. RGV250M -90, RD350F2 -86, RD250 -80, RD125 -78, TZ350 -80
Nej, jag skulle inte tro att det är någon fara för det eftersom de tävlar med dom nere i Europa i bland annat super sport 600.

Efter lite läsande i artiklar om racetech på nätet som används inom MotoGP-cirkusen så hittade jag och fastnade för något som kallas Mass damper.
Hade aldrig hört talas om dylika ting tidigare men blev väldigt nyfiken på hur den funkar och vad en sådan kan tillföra hojåkningen totalt sett.

Vissa (eller kanske alla!?) Ducati team i MotoGP och några Moto2 team använder ju sådana här grejer för bättre grepp och för mindre hjulspinn mm så man måste ju ”haka på” och testa. Då kan de ju inte vara helt kassa!

Så jag prata med en nära fortåkande kompis och efter lite motivering i ämnet gav han med sig. Ville ha – Måste provas! Om det gick att få tag på en?!...
-Ja, det gjorde det efter lite nätsurfande. Så vi la en beställning och köpte varsin tidigt i våras ifrån Italien och monterade sen dessa bak på våra svingar.
Det medföljande fästet passade tyvärr inte (fanns inte för Aprilia 250 svingen) så jag fick tillverka ett nytt. Det finns annars fästen avsedda för flertalet vanliga sportcyklar/modeller. Dämparen kommer sen att följa med över till bygget och passas in i R6 svingen.

DSC_6959.JPG DSC_6958.JPG
Och det funkar! Vi har nu båda kört hela säsongen utan annat än positiva erfarenheter och kan inte vara mer än nöjda.

Dämparen är helt mekanisk och är lätt att montera. En kul sak är att kompisen har fått skruva ”ner” sin Öhlins styrdämpare ifrån 10–11 klick till endast 2 klick på sin Hayabusa. (Själv har jag ingen styrdämpare på min cykel). Men den påverkar helt klart väghållningen och sättet som cykeln styr och håller spåret i kurvorna mm. Man märker det mer och mer, desto fortare det går.
Ingen av hanns jämbördiga hojkompisar med samma maskinmaterial (Busa eller Gixer 1000) kan hålla de spår och i de hastigheter som han kan hålla i kurvorna...

Gå in på Youtube å kolla in länkarna nedan, om du blivit nyfiken. Särskilt den sista av länkarna är mycket bra med Dave Moss som är erkänt duktig på att skruva in fjädring. Där kan du se hur däckslitaget förändras efter varje gång det har skruvats på Mass dampern och hur föraren upplever det hela. Sevärt!


 

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
Intresant någon sorts motvikt, typ som balans axel i en motor.
Ska jag titta lite närmare på, det måste ju även fungera på våra
"gamla" räsare
 
Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Top