Joe Dalton
Kör så de' ryker
- Gick med
- 15 Jun 2007
- Hoj
- Moddad RD500LC-84 och RZV500 bygge på G. RGV250M -90, RD350F2 -86, RD250 -80, RD125 -78, TZ350 -80
Hej igen!
Här kommer en ny uppdatering. Att jag inte skrivit på ett tag beror på att det vanliga livet kom emellan och inte alltid går som tänkt. Jag har i varje fall hunnit köra ett par hundra mil och skruvat en hel del sen mitt sista inlägg.
Istället för att köpa VForce3 reed korgar för $158 styck x 4 = 5500 kronor så tog jag saken i egna händer och moddade mina egna med utgångspunkt ifrån Yamahas trim instruktioner TSI.
Bilden visar original rd500:a reed korg i mitten.
Höger korg är moddad för de Boysen reeds som ligger framför och som jag har kört med i många år.
Fungerar något bättre än original tycker jag. Bättre gensvar på låg och mellan.
Vänster korg är ifrån mina extra par som sitter i nu. De är helt uppfilade med Yamaha motocross reeds.
Räknat på varje ”fönster” så filade jag bort ett par mm². Svett!
34mm-23mm x 17mm = 3,91 cm²/fönster x 16 fönster = 29,92 cm² större fönster yta mot original även om hela ”nya ytan” inte kan strömma lika mycket luft som ut mot spetsen av reedsen, så är det i alla fall inte till det sämre.
Efter mycket läsande och letande fann jag några som prövat cross reeds med gott resultat.
Jag bestämde mig för att prova och jag kan bara instämma. Jag tycker gasresponsen och känsligheten ökade och att det blev ännu lite bättre på låg och mellan i jämförelse med Boysen reedsen.
Fortsättning följer
Här kommer en ny uppdatering. Att jag inte skrivit på ett tag beror på att det vanliga livet kom emellan och inte alltid går som tänkt. Jag har i varje fall hunnit köra ett par hundra mil och skruvat en hel del sen mitt sista inlägg.
Istället för att köpa VForce3 reed korgar för $158 styck x 4 = 5500 kronor så tog jag saken i egna händer och moddade mina egna med utgångspunkt ifrån Yamahas trim instruktioner TSI.
Bilden visar original rd500:a reed korg i mitten.
Höger korg är moddad för de Boysen reeds som ligger framför och som jag har kört med i många år.
Fungerar något bättre än original tycker jag. Bättre gensvar på låg och mellan.
Vänster korg är ifrån mina extra par som sitter i nu. De är helt uppfilade med Yamaha motocross reeds.
Räknat på varje ”fönster” så filade jag bort ett par mm². Svett!
34mm-23mm x 17mm = 3,91 cm²/fönster x 16 fönster = 29,92 cm² större fönster yta mot original även om hela ”nya ytan” inte kan strömma lika mycket luft som ut mot spetsen av reedsen, så är det i alla fall inte till det sämre.
Efter mycket läsande och letande fann jag några som prövat cross reeds med gott resultat.
Jag bestämde mig för att prova och jag kan bara instämma. Jag tycker gasresponsen och känsligheten ökade och att det blev ännu lite bättre på låg och mellan i jämförelse med Boysen reedsen.
Fortsättning följer
Last edited: