För övrigt har det hänt lite mer saker idag. Det är nästan så att jag får skrivkramp i gashanden!
Jag har jämfört lite olika saker och data om 4 olika märken som jag är intresserad
av när det gäller bromsskivorna fram. Efter mycke’ funderande fram och tillbaka på kammaren så fick Sicom och BrakeTech skivorna 'foten' först ner i cylinderarkivet d.v.s. papperskorgen.
Det vore inte riktigt realistiskt med ett sådant köp. Det är alldeles för mycket pengar om man inte ska hålla på å tävla. Nästa val stod mellan Ackes Risings ISR-skivor och Brembos nya T-driveskivor. Åh, alla dessa beslut…
Men innan jul var första gången jag någonsin har handlat grejer under en Black Friday vecka och det lönade sig. När jag och en kompis slentriansurfade runt på nätet letandes efter lite andra grejer råkade vi hamna bland bromstillbehör och skivor bland annat.
Det gjorde att ett beslut togs efter ett evinnerligt prat
om för och nackdelar samt bläddrande mellan ett x-antal sidor på nätet för att jag till slut bestämde mig för att slå till på Brembos nya T-drive skivor. Omnia racing i Italien hade satt ner priset just då på sina Brembo 320mm T-drive skivor så den ursprungligt tänkta frakten hem till Svedala blev ”gratis” plus några kronor till. Alltid något!
Och så idag torsdag - Hurra! Nu duggar det tätt!
Paketet ifrån Omnia dök upp för avhämtning på Schenkers utlämningsställe.
Så när de kom över tröskeln hemma, så hamnade de på vågen som så mycket annat.
Det blev 2,835kg för båda skivorna. Tittar man och jämför mot tidigare inlägg som ett exempel, så är mina nya 320mm skivorna
lättare än Hondas CBR1000RR 310mm skivor. Trots att de har samma tjocklek (5mm) men +10mm i diameter, så blir det (nästan)
-1½ hekto lättare för paret skivor som snurrar (2,972kg/par - 2,835kg/par = 0,135kg).
Hur bra kan det bli egentligen!
Bak blev det ytterligare en ny bromsskiva ifrån SBK. Precis likadan som den ”första”.
Den ”första” skivan får sitta kvar på Aprilia original fälgen.
Så nu är det bara att skruva dit bromsskivorna.