Sorry för att det har varit lite ’torka’ på tråden och dåligt med uppdateringar men nu kommer i alla fall lite nyheter. Jag har gått i väntans tider sen i slutet av februari.
När jag hade fått fälgarna tog jag en sväng med bilen och åkte ut till Kjelle på Wheeler Dealer i Nacka, för han har koll på det där med svarta gummiringar.
Han är en kanonkille att ha med att göra! Det han inte vet om däck är inte värt att veta!
Efter en del små prat, bestämde jag mig för ett par Bridgestone R11
r. Fram blev det 120/70 soft och bak 160/60 medium. Dom räcker till för lite snabbare utflykter och bandagar.
Men vi stötte på patrull… Kjelle försvann i på lagret som en oljad blixt men kom tyvärr ut med beskedet att fram fanns, men inte 160 bak… endast 180 & 200
. (Och de är mer gummi och bredd än vad jag vill ha eller behöver där bak.)
Bakdäcket i min dimension var slut på hyllan och behövde beställas ifrån Bridgestone. Suck! Allt drog sen ut på tiden, mycket på grund av att det var ’offseason’ och 160 var slut i stort sett hela Europa
. Och det skulle ta ett gäng veckor enligt Bridgestone för att få fram nya gummin. Jag hade fälgarna med mig då, så jag lämna dom där så länge.
Men Kjelle har varit på Bridgestone ett antal gånger via telefon under den gångna tiden och det har nu burit frukt! I förrgår ringde han, att nu hade det äntligen dykt upp en leverans med mina efterlängtade gummin. Så i förra veckan fanns det tid för att åka och hämta dem. Där stod de klara och glänste, lutandes mot en däckstrave i all sin prakt och väntade
.
Efter överlämnandet av kontanta medel och lite fika i form av kanelbullar. (Jag & mina kompisar har gjort det till en tradition att alltid kasta på Kjelle lite kaffebröd var gång vi nyttjar hans tjänster. Det brukar han aldrig säga nej till.)
Sen var dags att kasta in hjulen i bilen och dra iväg hem i en fart, för nu ska det inte dröja länge innan de är på plats i svingen och mellan Öhlinsbenen. (Det där sista lät nästan lite sexistiskt).
Väl hemma igen, vägde jag alla hjulen. Först originalfälgarna, sen fälgarna som sitter på nu (R1+RS250) och sist kolfiberfälgarna. Alla med sina däck monterade för en jämförelse av vikten med kompletta hjul, dom emellan. Dokumentationen av alla ändringar som görs är för att stilla min personliga nyfikenhet och kanske även din över hur mycket eller hur lite det kan skilja. Precis som i tidigare inlägg.
Så in i garderoben och leta efter min gamla rese/bagagevåg som jag brukar väga packningen/resväskan med när jag ska ut och resa till fjärran land. Jag tog och provvägde med bagagevågen, men den var för knölig att använda. Jag trodde att jag kunde fota och samtidigt hålla upp fälgarna på ett bra sätt för ’ett par bra bilder’, men ack nej!
Original fälgarna vägde som sagt en del och dels blev det inga bra bilder med en hand som ’nästan’ varje gång skymde viktdisplayen OCH fälgar som bara ville snurra så fort jag lyfte dom för vägning. Morr!
Så jag fick åter ta fram andra vågen ur garderoben som åxå klarar lite mer vikt. Sagt och gjort och så här blev resultatet:
Org. RD500 16` fram med skivor 12,627kg & org. 18` bak m. skiva och stål drev 16,906kg
= 29,533kg.
Mucho heavy!
Men jag skulle tro att de flesta tidiga 80-tals hojar ligger i det här viktsegmentet. Jakten på gram och lägre totalvikt på hojarna hade inte riktigt börjat då vill jag minnas, utan det blev först mot slutet av 80 som det satte fart. Mycket tack vare mer och fler influenser ifrån de stora internationella serierna i roadracing och endurance samt det ökade intresset för motorcykelracingen i stort.
R1 17` fram med 310mm skivor 11,513kg & Aprilia 17` bak m. skiva och aluminium drev 13,831kg = 25,344kg.
Lite lättare!
BST 17` fram med nya 320mm skivor 10,060kg & BST 17` bak m. skiva och aludrev 10,550kg = 20,610kg.
Ännu lättare!
(Nästa steg vore väl att fylla däcken med helium för att få dem ännu lättare, he he...
(Obs, skämt!)
Så hela den här 'lilla' operationen sammanlagt med nya fälgar, bromsskivor och däck, mynnade ut i en viktminskning på ofjädradvikt med totalt nästan
9kg!
Totalt 29,533kg - 20,610kg = -8,923kg. (Fram -2,567kg & Bak -6,356kg).
Bara däcken väger en del om man jämför mot tidigare vägningar. Bridgestones R11 framdäck vägde 4,382kg och bakdäcket vägde 5,545kg för den som är intresserad.
Men det finns säkert både lättare och tyngre däckskombinationer i samma eller andra däcksfabrikat, men det här är resultatet för det här paret. Däck är ju åxå ofjädradvikt, så det kan säkert finnas ett par hekto upp till något kilo till att vinna, om man jagar runt lite i däcktester på nätet, i tidningar och tabeller efter info.
Men ’lättaste’ däcket behöver inte vara det rätta eller kommer kanske inte alls att passa dina tänkta behov då gällande gummiblandning, stomme, vad det är designat för, dimension och fabrikat etc. För min del så blir det här första gången på Bridgestonegummin. Tidigare har jag bara nött ner däck av märkena Dunlop och Michelin på RD:n, så det här ska bli intressant!
Bara viktminskning på bakhjulet är nästan
6,5kg. Vilket motsvarar minst en eller två små hästar ’till’ över hela (motor-)registret när det snurrar som bäst
. Gasresponsen/accet kommer helt klart bli rappare och bromsarna kommer att bita bättre pga. den lägre vikten på fälgarna + större skivor. Det blir att ta det lite lugnt i början. Jag måste ju börja med att slita/köra in hela allt ’där framme’ eftersom allt är nytt. Innan det börjar bli dags att använda allt på ’riktigt’!
Det tar väl någon timme att puttra runt och bromsa upp lite värme i grejerna så att beläggen och skivorna bäddar in sig på ett bra sätt samt att däcken får ’massera in’/sätta sig på fälgarna ordentligt. Och att sörjan som används vid däckmonteringen torkar till lite extra, så att man kan slippa att få ett däck som roterat på fälgen med obalans som följd.
Man kommer väl att se ut som en farträdd övningskörningselev ??? utan handledare på villovägar som bromsar så fort han har fått upp lite fart! Jag hoppas i alla fall att det blir vår snart och dags för första provrundan. Vill ha vår NU! Sugen!
Jag mätte diametern på bakdäcket (rullomkretsen) och det skiljde +3,3cm mellan Dunlop däcket 160/60-17 som sitter på gamla 250-fälgen (197,5cm) mot det nya Bridgestone som är lite större (200,8cm).
Så jag behöver nog inte direkt höja eller sänka cykeln fram eller bak pga. de nya däcken. Det vill säga om de nya däcken skulle ha haft en större eller mindre inverkan på cykelns geometrin.
Jag tänkte börja köra med drevet 38T som följde med fiberfälgarna inledningsvis och/eller kanske byta till något bättre senare. Upp eller ner 1-2 kugg.
Jag hade 39T på 250-fälgen innan! Vem vet?! Provkörning först! Det kommer nog att märkas rätt tydligt framöver annars. Med lite större rullomkrets och ’en pinne’ nerdrevat bak gör bara cykeln något högre växlad och gör i sin tur att man kan ligga och dra lite längre på växlarna. Men det blir bara en marginell ökning med ett par enstaka km/h per växel. Återkommer om det efter testkörning senare.