Min Yamaha RD500LC äntligen på “moderna gummin”

Joe Dalton

Kör så de' ryker
Gick med
15 Jun 2007
Ort
Kungliga Hufvudstaden
Hoj
Moddad RD500LC-84 och RZV500 bygge på G. RGV250M -90, RD350F2 -86, RD250 -80, RD125 -78, TZ350 -80
Pust suck stön. :tungan Det närmaste man kan komma akrylatsoppa som är flytande är akrylfärg. Alkylatbränsle är bensin som raffinerats att inte innehålla elaka saker som giftiga aromater, olefiner och svavel.
Skönt att du inte tog upp 2T oljan som giftig:D Det som är SÅÅÅ himla bra med den är om man kör ifrån sina kamrater så behöver de bara följa det blå rökspåret :ROFLMAO::2coolför att se vart man tog vägen! Och sen finns det inga mygg vid varmkörning eller när man har stannat!;)
Senast jag tankade Alkylatbensin, Aspen, från pump tror jag att den kostade 26-27kr/l
Suckijuckin går i princip alltid på Aspen, gammelmultin får Aspen som sista tankning för säsongen.
Borde göra så med de andra också för att slippa framtida krångel.
Det du skriver här borde fler känna till :tummenupp men tyvärr gör inte alla det! Framför allt många nya och en del gamla hojäkare.:7peta:mattias
 

Joe Dalton

Kör så de' ryker
Gick med
15 Jun 2007
Ort
Kungliga Hufvudstaden
Hoj
Moddad RD500LC-84 och RZV500 bygge på G. RGV250M -90, RD350F2 -86, RD250 -80, RD125 -78, TZ350 -80
Så där ja, nu sitter skivorna på plats och drevet på drevhubben! Ser riktigt trevligt ut! Även på vågen. Nu återstår bara att sätta på ett par mjuka gummin. Vilka det nu blir!? Och sen ’kasta in’ dom på respektive plats.
En grov gissning är att fram hamnar nog runt 10,5-11kg och bak på ett ungefär, nästan lika mycket. Plus kanske ett kilo till. Alltså runt 11-12kg eventuellt. Vet ej i dagsläget!
Så vi får se när de nya ’tofflorna’ är monterade. Spännande värre!

1642455768414.png 1642455780317.png
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Skönt att du inte tog upp 2T oljan som giftig:D Det som är SÅÅÅ himla bra med den är om man kör ifrån sina kamrater så behöver de bara följa det blå rökspåret :ROFLMAO::2coolför att se vart man tog vägen! Och sen finns det inga mygg vid varmkörning eller när man har stannat!;)

Det du skriver här borde fler känna till :tummenupp men tyvärr gör inte alla det! Framför allt många nya och en del gamla hojäkare.:7peta:mattias
Vad kör du för bränsle?
Sitter oljepumpen kvar?
 

Joe Dalton

Kör så de' ryker
Gick med
15 Jun 2007
Ort
Kungliga Hufvudstaden
Hoj
Moddad RD500LC-84 och RZV500 bygge på G. RGV250M -90, RD350F2 -86, RD250 -80, RD125 -78, TZ350 -80
Jag kör på 98 oktan och min oljepump sitter fortfarande kvar och jobbar som vanligt :p
Jag hittade en tidigare bild som både visar min oljepump och att jag fick göra en 'plåtvinkel' (fast den är i aluminium:hihi) för att höja upp ypvsmotorn. Annars tog den i den nya Aprilia svingen. Ursäkta att det ser lite ostädat ut på bilden men min 'prio' är alltid att få saker och ting att fungera :tummenupp innan det blir dags för lite uppfräschning, tvätt och lite färg.

1642850161924.png
 
Last edited:

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Bra för dig, det är ett jävla otyg att behöva blanda själv kan jag säga :)
Vilken 2T-olja kör du med? Själv kör jag med kastrull TTS. Inte för att jag vet att den är bäst eller så men för att man "alltid" har kört med den
 

Joe Dalton

Kör så de' ryker
Gick med
15 Jun 2007
Ort
Kungliga Hufvudstaden
Hoj
Moddad RD500LC-84 och RZV500 bygge på G. RGV250M -90, RD350F2 -86, RD250 -80, RD125 -78, TZ350 -80
Jag har alltid kört på Putoline's 2T-olja. Fick köpa 3 kartonger (x12 fl.) billigt ifrån en motorcykelhandlare här i stan som la ner sin butik och gick i pension men det var runt millennieskiftet. Det har jag inte ångrat hitintills. Så jag tror att jag har 3 flaskor kvar eller nåt sånt! Den olja har funkat kanon för mig. :tummenupp
1642930838084.png
 
Last edited:

Joe Dalton

Kör så de' ryker
Gick med
15 Jun 2007
Ort
Kungliga Hufvudstaden
Hoj
Moddad RD500LC-84 och RZV500 bygge på G. RGV250M -90, RD350F2 -86, RD250 -80, RD125 -78, TZ350 -80
Sorry för att det har varit lite ’torka’ på tråden och dåligt med uppdateringar men nu kommer i alla fall lite nyheter. Jag har gått i väntans tider sen i slutet av februari.
När jag hade fått fälgarna tog jag en sväng med bilen och åkte ut till Kjelle på Wheeler Dealer i Nacka, för han har koll på det där med svarta gummiringar. :mattias Han är en kanonkille att ha med att göra! Det han inte vet om däck är inte värt att veta!
Efter en del små prat, bestämde jag mig för ett par Bridgestone R11:eek:r. Fram blev det 120/70 soft och bak 160/60 medium. Dom räcker till för lite snabbare utflykter och bandagar. :hojraket
Men vi stötte på patrull… Kjelle försvann i på lagret som en oljad blixt men kom tyvärr ut med beskedet att fram fanns, men inte 160 bak… endast 180 & 200 :oops:. (Och de är mer gummi och bredd än vad jag vill ha eller behöver där bak.)
Bakdäcket i min dimension var slut på hyllan och behövde beställas ifrån Bridgestone. Suck! Allt drog sen ut på tiden, mycket på grund av att det var ’offseason’ och 160 var slut i stort sett hela Europa :huvet:gnissla. Och det skulle ta ett gäng veckor enligt Bridgestone för att få fram nya gummin. Jag hade fälgarna med mig då, så jag lämna dom där så länge.
Men Kjelle har varit på Bridgestone ett antal gånger via telefon under den gångna tiden och det har nu burit frukt! I förrgår ringde han, att nu hade det äntligen dykt upp en leverans med mina efterlängtade gummin. Så i förra veckan fanns det tid för att åka och hämta dem. Där stod de klara och glänste, lutandes mot en däckstrave i all sin prakt och väntade :banana.
Efter överlämnandet av kontanta medel och lite fika i form av kanelbullar. (Jag & mina kompisar har gjort det till en tradition att alltid kasta på Kjelle lite kaffebröd var gång vi nyttjar hans tjänster. Det brukar han aldrig säga nej till.)
Sen var dags att kasta in hjulen i bilen och dra iväg hem i en fart, för nu ska det inte dröja länge innan de är på plats i svingen och mellan Öhlinsbenen. (Det där sista lät nästan lite sexistiskt).

Väl hemma igen, vägde jag alla hjulen. Först originalfälgarna, sen fälgarna som sitter på nu (R1+RS250) och sist kolfiberfälgarna. Alla med sina däck monterade för en jämförelse av vikten med kompletta hjul, dom emellan. Dokumentationen av alla ändringar som görs är för att stilla min personliga nyfikenhet och kanske även din över hur mycket eller hur lite det kan skilja. Precis som i tidigare inlägg.
Så in i garderoben och leta efter min gamla rese/bagagevåg som jag brukar väga packningen/resväskan med när jag ska ut och resa till fjärran land. Jag tog och provvägde med bagagevågen, men den var för knölig att använda. Jag trodde att jag kunde fota och samtidigt hålla upp fälgarna på ett bra sätt för ’ett par bra bilder’, men ack nej!
Original fälgarna vägde som sagt en del och dels blev det inga bra bilder med en hand som ’nästan’ varje gång skymde viktdisplayen OCH fälgar som bara ville snurra så fort jag lyfte dom för vägning. Morr! :6surkart
Så jag fick åter ta fram andra vågen ur garderoben som åxå klarar lite mer vikt. Sagt och gjort och så här blev resultatet:

1649264678984.png 1649264719063.png
Org. RD500 16` fram med skivor 12,627kg & org. 18` bak m. skiva och stål drev 16,906kg
= 29,533kg. Mucho heavy! :unsure:

Men jag skulle tro att de flesta tidiga 80-tals hojar ligger i det här viktsegmentet. Jakten på gram och lägre totalvikt på hojarna hade inte riktigt börjat då vill jag minnas, utan det blev först mot slutet av 80 som det satte fart. Mycket tack vare mer och fler influenser ifrån de stora internationella serierna i roadracing och endurance samt det ökade intresset för motorcykelracingen i stort.

1649264976754.png 1649265029818.png
R1 17` fram med 310mm skivor 11,513kg & Aprilia 17` bak m. skiva och aluminium drev 13,831kg = 25,344kg. Lite lättare! (y)

1649265123459.png 1649265151135.png
BST 17` fram med nya 320mm skivor 10,060kg & BST 17` bak m. skiva och aludrev 10,550kg = 20,610kg. Ännu lättare! :2cool:love: :rock
(Nästa steg vore väl att fylla däcken med helium för att få dem ännu lättare, he he...
(Obs, skämt!)

Så hela den här 'lilla' operationen sammanlagt med nya fälgar, bromsskivor och däck, mynnade ut i en viktminskning på ofjädradvikt med totalt nästan 9kg!
Totalt 29,533kg - 20,610kg = -8,923kg. (Fram -2,567kg & Bak -6,356kg).
Bara däcken väger en del om man jämför mot tidigare vägningar. Bridgestones R11 framdäck vägde 4,382kg och bakdäcket vägde 5,545kg för den som är intresserad. :va
Men det finns säkert både lättare och tyngre däckskombinationer i samma eller andra däcksfabrikat, men det här är resultatet för det här paret. Däck är ju åxå ofjädradvikt, så det kan säkert finnas ett par hekto upp till något kilo till att vinna, om man jagar runt lite i däcktester på nätet, i tidningar och tabeller efter info.
Men ’lättaste’ däcket behöver inte vara det rätta eller kommer kanske inte alls att passa dina tänkta behov då gällande gummiblandning, stomme, vad det är designat för, dimension och fabrikat etc. För min del så blir det här första gången på Bridgestonegummin. Tidigare har jag bara nött ner däck av märkena Dunlop och Michelin på RD:n, så det här ska bli intressant! :unsure::D

Bara viktminskning på bakhjulet är nästan 6,5kg. Vilket motsvarar minst en eller två små hästar ’till’ över hela (motor-)registret när det snurrar som bäst :giggle:. Gasresponsen/accet kommer helt klart bli rappare och bromsarna kommer att bita bättre pga. den lägre vikten på fälgarna + större skivor. Det blir att ta det lite lugnt i början. Jag måste ju börja med att slita/köra in hela allt ’där framme’ eftersom allt är nytt. Innan det börjar bli dags att använda allt på ’riktigt’!
Det tar väl någon timme att puttra runt och bromsa upp lite värme i grejerna så att beläggen och skivorna bäddar in sig på ett bra sätt samt att däcken får ’massera in’/sätta sig på fälgarna ordentligt. Och att sörjan som används vid däckmonteringen torkar till lite extra, så att man kan slippa att få ett däck som roterat på fälgen med obalans som följd.
Man kommer väl att se ut som en farträdd övningskörningselev ??? utan handledare på villovägar som bromsar så fort han har fått upp lite fart! Jag hoppas i alla fall att det blir vår snart och dags för första provrundan. Vill ha vår NU! Sugen!

Jag mätte diametern på bakdäcket (rullomkretsen) och det skiljde +3,3cm mellan Dunlop däcket 160/60-17 som sitter på gamla 250-fälgen (197,5cm) mot det nya Bridgestone som är lite större (200,8cm).
Så jag behöver nog inte direkt höja eller sänka cykeln fram eller bak pga. de nya däcken. Det vill säga om de nya däcken skulle ha haft en större eller mindre inverkan på cykelns geometrin.
Jag tänkte börja köra med drevet 38T som följde med fiberfälgarna inledningsvis och/eller kanske byta till något bättre senare. Upp eller ner 1-2 kugg.
Jag hade 39T på 250-fälgen innan! Vem vet?! Provkörning först! Det kommer nog att märkas rätt tydligt framöver annars. Med lite större rullomkrets och ’en pinne’ nerdrevat bak gör bara cykeln något högre växlad och gör i sin tur att man kan ligga och dra lite längre på växlarna. Men det blir bara en marginell ökning med ett par enstaka km/h per växel. Återkommer om det efter testkörning senare.
 

Joe Dalton

Kör så de' ryker
Gick med
15 Jun 2007
Ort
Kungliga Hufvudstaden
Hoj
Moddad RD500LC-84 och RZV500 bygge på G. RGV250M -90, RD350F2 -86, RD250 -80, RD125 -78, TZ350 -80
Passade på att riva svingen med länkage för 2 veckor sedan för att göra rent och fint samt trycka dit lite nytt fett.
Jag tänkte att det skulle passa bra när jag ändå ska byta till det nya bakhjulet. Började med att tvätta av svingen och länkaget och allt såg bra ut (y). All lagring var ok, fortfarande med hyggligt mycket rent fett överallt men när svingen skulle göras ren vid slitageskyddet som sitter fram på svingen och som ska skydda mot slitage ifrån kedjan, upptäckte jag att skyddet hade gått i tu (n). Så det var bara att sätta sig vid pc:n och försöka skaffa fram/hitta en ny. Vilket visade sig vara mer än enkelt. Aprilia har slutat tillverka delen upptäckte jag. ?Morr! Efter ett antal italienska websidor som lovade gott men höll tunt så vände jag intresset åt ris-ätar land i öster istället för bättre lycka. Och mycket riktigt där fanns delen på AliExpress för överkomliga pengar (och som med stor sannolikhet är en kopia) och med ett par snabba tangent tryck så var den beställd. Så nu blir det att vänta ett par veckor innan svingen kan komma på plats igen. Suck! Skyddet går tyvärr hela vägen runt svingaxelinfästningen på svingen så jag måste vänta tills jag får den. Sätter jag dit svingen nu utan skyddet så behöver jag ta loss svingen ännu en gång och det har jag ingen lust till!

När jag ändå satt på kammaren och surfa runt på nätet så blev jag åxå med nya bromsbelägg.
Det blev ett par Brembo LA sintrade pads som ska få jobba där fram i sommar. Är jag inte nöjd får jag väl byta till de lite vassare SA-beläggen (dom rödmålade) istället! ?
1651228495919.png 1651228512629.png

Eller byta pump… På original R1:a pumpen står det på undersidan att den är Ø16mm.
Den kan man ju alltid byta till en eftermarknads pump på Ø19mm eller större.
Då blir det ett val igen isåfall. ?? Brembo eller ISR – äpplen eller päron!?
Det spelar nog ingen roll vilket man väljer. Det är nog mer en fråga om utseende och om man ska satsa på svensk kvalitet istället. Jag får se. Jag får prova den här uppsättningen först och utvärdera om det behövs en uppgradering.

Jag har i alla fall haft tid till att fixa framändan så nu är nya hjulet, bromsoken med nya beläggen och framstänkan på plats.:2coolNu saknas bara en skvätt bromsvätska i systemet och trådlåsning av bromsoksbultarna sen är framdelen komplett. :banana

1651228858881.png 1651228871222.png
Ser rätt trevligt ut om jag får säga det själv!
 

Joe Dalton

Kör så de' ryker
Gick med
15 Jun 2007
Ort
Kungliga Hufvudstaden
Hoj
Moddad RD500LC-84 och RZV500 bygge på G. RGV250M -90, RD350F2 -86, RD250 -80, RD125 -78, TZ350 -80
Hej igen! Lyckan ler emot mig idag! Precis NU dök slitageskyddet upp i min brevlåda så nu har jag en chans att sätta tillbaka svingen och hjulet och göra allt klart där bak. Happy days! :banana:fyllisarMen det får bli efter helgen.
1651232822797.png Den saknade och efterlängtade delen.
 

Joe Dalton

Kör så de' ryker
Gick med
15 Jun 2007
Ort
Kungliga Hufvudstaden
Hoj
Moddad RD500LC-84 och RZV500 bygge på G. RGV250M -90, RD350F2 -86, RD250 -80, RD125 -78, TZ350 -80
När det gällde bromsarna fram så kunde jag inte använda 6-kolvsoken på Öhlins framgaffeln, som tänkt. :dummer Hålbilden på Öhlinsgaffeln är ’standard’ c-c 108mm och 6-kolvsoken har tyvärr c-c 130mm. Jag hade inte tänkt på hålbilden tidigare så det blev en liten surprise och tankeställare när jag 'bara' skulle vara att skruva dit dom:tummenner:pangihuve. Så det blev till att använda:smasha original R1:a oken som följde med gaffeln :mattias. De räcker nog åxå till för att få stopp på en skenande 500:a. Men 6-kolvarna är monoblocks och det var egentligen vad jag ville ha…:cry: Så vi får se om de kanske byts ut i framtiden.
Viktmässigt vinner 4-kolvsoken mot 6:eek:rnas med 100gr totalt inklusive respektive belägg! (1,868kg/par – 1,970kg/par = -0,102kg). Så det är väl det positiva i kråksången.
Hurra för ytterligare 1 hekto!:klappar?
1652887367326.png 1652887398722.png 1652887418044.png
 

Joe Dalton

Kör så de' ryker
Gick med
15 Jun 2007
Ort
Kungliga Hufvudstaden
Hoj
Moddad RD500LC-84 och RZV500 bygge på G. RGV250M -90, RD350F2 -86, RD250 -80, RD125 -78, TZ350 -80
Hej igen det var ett tag sen jag skrev nått nytt så det är väl dags för en uppdatering.
Så där ja-h’ nu är äntligen båda hjulen på plats! Looking good efter lite semester och en hel del pyssel och strul!Se nedan!
När jag satte dit bakhjulet så passade allt som handen i handsken. Sen jag tog ut cykeln för en liten prov-repa på ett par hundra meter, så kändes den hög i bak. Väl tillbaka så konstaterade jag att fjäderförspänningen på bakdämpen var alldeles för hårt/långt inskruvad ifrån stötdämparservicen som den varit hos (mot min ’gamla’ inställning).
Så det blev att mäta och skruva lite på fjädringen totalt sett innan det kändes som ’förr’! Sen blev klockan sent den dagen och hojen skulle bara rullas in för parkering.
När jag rulla hojen sakta bakåt för att sen ta den genom porten så hördes ett oregelbundet klick, klick, paus, klick, paus, klick, klick, bakifrån någonstans. -WTF är det som låter!???
Och varifrån kommer det? För det kommer bakifrån någonstans! Leta, leta, kunde inte se något uppenbart!
Provade att rulla sakta framåt och bakåt med samma oregelbundna klickljud oavsett håll!
-Tittade om det var något som tog i och det var ingenting. Så det blev upp på rejsstödet bak och börja snurra på bakhjulet. Samma klickljud hördes och kunde lokaliseras till ryckutjämnaren bak!??? Efter att ha snurrat på bakfälgen ett otal varv så såg jag en glipa/springa mellan drevhubben och fälgen som inte ska vara där… Hubben verkade ’rida’ på något och springan var konstant öppen och något större i ’framåt’ sett men den vobblade inte! Ur med bakhjulet och hubben för att se vad det kunde vara som var orsaken till oljudet. Jag tappade lusten till att fortsätta meka den kvällen så jag packade ihop och åkte hem. Öl är en tröst ibland!
Två dagar senare med mer lust och med hjälp av min Hayabusa kompis och efter mycket mätande och funderande, så provade vi på att pressa in bussningen och lagret i hubben med en hydraulpress. Där tjänades 3 tiondelar innan det bottnade. Vi provade hubben mot fälgen och spelet var marginellt mindre. Och klickljudet var kvar. Skit åxå!
Då sa kompisen att det brukade låta om ryckutjämnarna på ’gamla’ Marvic racefälgar…
Så vi satte igång och kollade och mätte dessa men där stämde alla mått. Sen började vi titta på själva fälgens bussningar och lager. Det visade sig till slut efter mer mätande att hubben ’red’ på bussningen som sitter mellan hubben och fälgenshjullager. Suck!
Vi lyckades dra in den och fälgenshjullager de sista tiondelarna tills det tog stopp med diverse ihop plock av hylsor, gängstång, brickor och ett par muttrar. Och efter att hållt hubben på plats i/mot fälgen och lysa med en ficklampa så var nu springan äntligen väck! Och så även klickljudet efter (ytterligare) en provmontering! Hurra!

Samtidigt som bakhjulet var borta så tog jag chansen att lossa på fotpinnarna med sina fästen på båda sidorna för att frilägga och komma åt svingens sidor. För jag tyckte det var dags att ’pimpa’ utseendet så att den skulle se ’ännu lite lättare’ ut (än vad den gör i verkligheten!). Det blev ett par fiberkåpor ifrån Tyga som legat och samlat damm på en hylla ett tag. De passades in och fästes på svingen.
Nu matchar svingen magkåpans utseende. Jag fick bara borra hålen för kåpskruven i magkåpan för att kunna sätta dit den. Det fanns inga hål ifrån början men nu är den på plats. Resultatet tycker jag inte skäms för sig alls.

Det fanns även lite tid över i veckan för lite extra ’pimpning’ av hojen i form av ett par sjysta stickers till fälgarna. (Inga fälgband den här gången!) Det tog lite tid (ett par timmar) att få dom på plats och måla på däckbokstäverna med lite färg.

1659724139758.png
1659724159112.png

Hjulen (-8,923kg) & JL piporna (-12,5kg) bidrar tillsammans med den största viktminskning på hojen totalt med -21,423kg.
De två sakerna tillsammans står för en viktminskning på 10,45% av totalvikten för en original RD500 som enligt registreringspappren ska väga 205kg med alla vätskor.
Vilket i dagsläget borde göra att min RD landar på 183,6kg fulltankad. Sweet! (Att jämföra med en ’tung’ =D Yamaha r1 2021 på 203kg.)
Det finns några andra moddar som åxå spelar in viktmässigt och som bidrar till att min hoj är lite lättare som: Mitt litiumbatteri, kolfiberkåpor, borttagen luftburk, lättare förgasare mm. Sen återstår det bara att väga det hela fysiskt på någon form av krönt våg som tar minst 200kg, någonstans... Så det ska bli kul att se slutresultatet var man hamnar när man tycker sig vara klar med alla moddar! Jag gissar (grovt) i dagsläget på att jag ligger strax under 180kg fulltankad.
Jag är även nyfiken på att se hur viktfördelningen är mellan fram och bak.

1659724240475.png
1659724267649.png
 

Joe Dalton

Kör så de' ryker
Gick med
15 Jun 2007
Ort
Kungliga Hufvudstaden
Hoj
Moddad RD500LC-84 och RZV500 bygge på G. RGV250M -90, RD350F2 -86, RD250 -80, RD125 -78, TZ350 -80
Jag har för mig ?:hejatt hushållsvågarna bara går till ca 5kg och att min sambo :tuttarskulle bli rätt sne :cdevilom jag knäckte hennes:kulspruta:död, he,he:rofl:rofl Så det får nog bli att leta rätt på 2 badrumsvågar istället för husfridens skull?
Man tackar och bockar för tipset. Jag hade inte alls en tanke på denna variant. Tack än en gång!
 

Speedrobby

Ny medlem
Gick med
14 May 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000R
Funderat på att byta ut original blinkersen till lättare & modernare LED variant?
Där bör du kunna spara ett eller två hekto..?
Har du V4 dekalerna för främre sidokåporna, det ser lite naket ut nu?
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Du klarar dig väl med en badrumsvåg och väger en ände i taget.
Blir kanske inte exakt på hektot men visar hyfsat var du är viktmässigt.
 

Joe Dalton

Kör så de' ryker
Gick med
15 Jun 2007
Ort
Kungliga Hufvudstaden
Hoj
Moddad RD500LC-84 och RZV500 bygge på G. RGV250M -90, RD350F2 -86, RD250 -80, RD125 -78, TZ350 -80
Funderat på att byta ut original blinkersen till lättare & modernare LED variant?
Där bör du kunna spara ett eller två hekto..?
Har du V4 dekalerna för främre sidokåporna, det ser lite naket ut nu?
Jag var inne på miniblinkers/led tidigare :unsure: ett tag men kom på :fattartil att jag nog vill behålla de gamla utstickande ’pingisracken’ för att ha kvar lite av retrolooken. Men okey, om jag byter ut dom så kommer säkert luftmotståndet att sänkas = högre toppfart(y), likaså att soppa förbrukningen sjunker(y) samt spar lite vikt(y). Och för att inte tala om all ström jag skulle spara genom ledlamporna(y)… Mångs fördelar blir det! Men då skulle jag isåfall förlora och gå miste om det upphetsande vindbruset och vibrationerna dom avger när jag går igenom ljudvallen vid passerandet av +200km/h :cry::ROFLMAO:. Det är ju trots allt en 84:a, och genom alla moddar så får man väl kanske kalla den RD500 2.0 numera.

Och yes, jag har V4 dekalerna till sidokåporna inklusive Yamaha loggan till magkåpan liggandes färdiga för att slängas på plats. De ska på om någon dag eller två när tid finnes.

team toker skrev:
här letar du milligram o så skruvar du på bling-bling o klister dekaler som väger :mattias:lol
Jag försöker hålla nere vikten på det mesta men bling-blinget i form av kolfiberkåpor-na är till för ett bättre luftsläpp och aerodynamik runt svingen vid hög fart och hjälper till med sin ’massiva’ extra’ vikt på 85 gram (för båda sidorna tillsammans), till att ge ’extra’ tryck på bakhjulet så det inte spinner loss hela tiden:LOL::ROFLMAO:. Den extra vikten kommer snart att kompenseras av ett nedslitet bakdäck! Skulle jag tro inom snar framtid.:mattias
Angående ’nya tunga’ dekaler så får jag väl börja :tummenupp hålborra dem långledes :unsure:= För längre borrhål borde ta bort ’mycket’ mer material :hihi för att göra dem lättare än att borra på flatsidan:va, plus att borra där skulle nog göra texten oläslig i många fall. Och den vill man ju kunna läsa, eller hur!:fakta

Nu annars har jag de senaste dagarna jobbat med förgasarna för att komma till rätta med finslipningen av bestyckningen. Särskilt en ’fugge’ har hållt på som f-n och bråkat, genom att flöda ibland för att sen inte göra det. Både efter och före ett antal rengöringar, genom blåsningar i alla kanaler och hål med tryckluft samt justering av flottör höjden. Det känns lite nu som en sista utväg i att kanske skaffa en ny flottörnål och/med säte. Vi får se… Ger upp gör jag inte! Cykeln går ju att köra och det händer inte varje gång man är ute och kör. Trägen vinner!
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Om flotörnålen har stålspets är de lika bra du byter ut dem till gummi/viton spets . Stålnålar kan läcka vid vissa varvtal = vibrationer så man kan bli lurad att bestycka ner lite här o där i registret.
Men om de redan är vitongummi så kan du prova att fixa tätytan i sätet med en "Ny borr" Jag brukar ta en så stor borr som möjligt lika grov som flotörnålen kropp, gärna en borr för rostfritt stål för den har flackare vinkel än stålborrar. Jag brukar borra i en svarv men de går även med handhållen borrmaskin. Man bara duttar till i sätet med borren på ca 1000 rpm så blir de kanontätt. Ju mindre man borrar i sätet desto bättre, de behövs bara en ny tätyta så tunn som möjligt.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Hej igen det var ett tag sen jag skrev nått nytt så det är väl dags för en uppdatering.
Så där ja-h’ nu är äntligen båda hjulen på plats! Looking good efter lite semester och en hel del pyssel och strul!Se nedan!
När jag satte dit bakhjulet så passade allt som handen i handsken. Sen jag tog ut cykeln för en liten prov-repa på ett par hundra meter, så kändes den hög i bak. Väl tillbaka så konstaterade jag att fjäderförspänningen på bakdämpen var alldeles för hårt/långt inskruvad ifrån stötdämparservicen som den varit hos (mot min ’gamla’ inställning).
Så det blev att mäta och skruva lite på fjädringen totalt sett innan det kändes som ’förr’! Sen blev klockan sent den dagen och hojen skulle bara rullas in för parkering.
När jag rulla hojen sakta bakåt för att sen ta den genom porten så hördes ett oregelbundet klick, klick, paus, klick, paus, klick, klick, bakifrån någonstans. -WTF är det som låter!???
Och varifrån kommer det? För det kommer bakifrån någonstans! Leta, leta, kunde inte se något uppenbart!
Provade att rulla sakta framåt och bakåt med samma oregelbundna klickljud oavsett håll!
-Tittade om det var något som tog i och det var ingenting. Så det blev upp på rejsstödet bak och börja snurra på bakhjulet. Samma klickljud hördes och kunde lokaliseras till ryckutjämnaren bak!??? Efter att ha snurrat på bakfälgen ett otal varv så såg jag en glipa/springa mellan drevhubben och fälgen som inte ska vara där… Hubben verkade ’rida’ på något och springan var konstant öppen och något större i ’framåt’ sett men den vobblade inte! Ur med bakhjulet och hubben för att se vad det kunde vara som var orsaken till oljudet. Jag tappade lusten till att fortsätta meka den kvällen så jag packade ihop och åkte hem. Öl är en tröst ibland!
Två dagar senare med mer lust och med hjälp av min Hayabusa kompis och efter mycket mätande och funderande, så provade vi på att pressa in bussningen och lagret i hubben med en hydraulpress. Där tjänades 3 tiondelar innan det bottnade. Vi provade hubben mot fälgen och spelet var marginellt mindre. Och klickljudet var kvar. Skit åxå!
Då sa kompisen att det brukade låta om ryckutjämnarna på ’gamla’ Marvic racefälgar…
Så vi satte igång och kollade och mätte dessa men där stämde alla mått. Sen började vi titta på själva fälgens bussningar och lager. Det visade sig till slut efter mer mätande att hubben ’red’ på bussningen som sitter mellan hubben och fälgenshjullager. Suck!
Vi lyckades dra in den och fälgenshjullager de sista tiondelarna tills det tog stopp med diverse ihop plock av hylsor, gängstång, brickor och ett par muttrar. Och efter att hållt hubben på plats i/mot fälgen och lysa med en ficklampa så var nu springan äntligen väck! Och så även klickljudet efter (ytterligare) en provmontering! Hurra!

Samtidigt som bakhjulet var borta så tog jag chansen att lossa på fotpinnarna med sina fästen på båda sidorna för att frilägga och komma åt svingens sidor. För jag tyckte det var dags att ’pimpa’ utseendet så att den skulle se ’ännu lite lättare’ ut (än vad den gör i verkligheten!). Det blev ett par fiberkåpor ifrån Tyga som legat och samlat damm på en hylla ett tag. De passades in och fästes på svingen.
Nu matchar svingen magkåpans utseende. Jag fick bara borra hålen för kåpskruven i magkåpan för att kunna sätta dit den. Det fanns inga hål ifrån början men nu är den på plats. Resultatet tycker jag inte skäms för sig alls.

Det fanns även lite tid över i veckan för lite extra ’pimpning’ av hojen i form av ett par sjysta stickers till fälgarna. (Inga fälgband den här gången!) Det tog lite tid (ett par timmar) att få dom på plats och måla på däckbokstäverna med lite färg.

View attachment 474742
View attachment 474743

Hjulen (-8,923kg) & JL piporna (-12,5kg) bidrar tillsammans med den största viktminskning på hojen totalt med -21,423kg.
De två sakerna tillsammans står för en viktminskning på 10,45% av totalvikten för en original RD500 som enligt registreringspappren ska väga 205kg med alla vätskor.
Vilket i dagsläget borde göra att min RD landar på 183,6kg fulltankad. Sweet! (Att jämföra med en ’tung’ =D Yamaha r1 2021 på 203kg.)
Det finns några andra moddar som åxå spelar in viktmässigt och som bidrar till att min hoj är lite lättare som: Mitt litiumbatteri, kolfiberkåpor, borttagen luftburk, lättare förgasare mm. Sen återstår det bara att väga det hela fysiskt på någon form av krönt våg som tar minst 200kg, någonstans... Så det ska bli kul att se slutresultatet var man hamnar när man tycker sig vara klar med alla moddar! Jag gissar (grovt) i dagsläget på att jag ligger strax under 180kg fulltankad.
Jag är även nyfiken på att se hur viktfördelningen är mellan fram och bak.

View attachment 474744
View attachment 474745
Den är ju så sjukt läcker!!! Älskar Restomod!!! :)
 
Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Top