Keramiska skivor är väl verkningslösa när dom är kalla, och ska du inte enbart köra bana så är det bra om du kan hålla dig till att bara drömma om dom.
Jag gillar att ’spåna’ och drömma en del
. Många gånger så blir det till något som kan genomföras. Andra gånger går det inte som man vill eller åt skogen men då har man ju i alla fall försökt. Mycke’ stannar bara som en kul idé
eller för att jag saknar de ’fysiska’ verktygen just då och/eller pengarna för att fullfölja och föra det tänkta projektet i hamn.
Framför allt är det gratis att spåna och drömma om saker. Tack o lov!
Jag har läst på olika tillverkares hemsidor och vissa forum att de nya keramiska inte alls är som de ’rena’ kolfiberskivor som måste upp i temp innan de kan börja fungera som de ska. Det skulle ju vara rent livsfarligt att använda ’rena’ kolfiberskivor på vanlig väg.
Typ ingen bromsverkan för att skivorna inte kommit upp i sin rätta temp (>+300°C) direkt ut ur garaget på morgonen till jobbet.
På 80-talet så löste Yamahastallet i GP500-racingen problemet med kolfiberns dåliga initial bet ifrån start med kalla skivor. Genom att byta ut en av skivorna till en av Acke Risings ISR-skivor
som tog bromsarbetet i början av rejsen, tills rätt värme blev uppnådd för att kolfiberskivor skulle kunna börja jobba ordentligt. Problem löst, men det är historia nu!
De keramiska verkar gå att använda direkt idag
även om de är kalla från start.
Läser man kommentarer ifrån dom som redan har skaffat sig ett par skivor så verkar dom inte helt missnöjda. Se kommentarer på sidan.
https://www.bikehps.com/sicom/
Och jag tror att bromsskivor m.m. som inte håller en viss standard och är eftermarknads grejer och som inte har varit utsatta för flertalet rigorösa tester ifrån tillverkaren sida ens skulle bli godkänd för att släppa ut sina grejer på vanlig väg till de ’vanliga’ hojåkarna runt om i världen. Framför allt tyskarna, är riktigt kinkiga och petiga med sitt Europa TÜV godkännande av saker och ting. Och jag skulle tro att det är samma sak med USA:s DOT märkning. Det är vad jag personligen tror.
Du gör exakt som jag hade gjort om jag fick tag på en sliten RD500.
Meeen jag hade pillat på RD350 ypvs cylindrar det går utan altförstora problem
Din idé är inte helt tagen ur luften. Men jag undrar vad min brorsa’ skulle säga när han ska ta sin RD350 ypvs till jobbet och upptäcker att kompet i motorn är dåligt… (både cylindrar, kolvar mm är robbade, He he!) Skulle vilja se hans min då!
Och, yes! den här typen av tankar har funnits länge hos mig sen början av 90-talet men i olika former. Själv hade jag isåfall tänkt att hålla mig till största del till standard Yamaha grejer som skulle kunna ’moddas’ moderat för att få på plats.
Och om något gick trasigt så skulle det vara lätt och inte någon stor sak att handla/skaffa nytt ’över disk’.
Några av mina tankar gick kring dessa alternativ. Standard cylindrar utan trimning.
4x TZR125 -87-88 samma borr/slag. ̴26hk/cyl. Obs! Teoretiskt ̴104hk
4x TZR125R -91-94 samma borr/slag. ̴30hk/cyl. Obs! Teoretiskt ̴120hk
4x YZ125 -86-88 samma borr/slag. ̴33hk/cyl. Obs! Teoretiskt ̴132hk
Men för att gå tillbaka till RD350 ypvs moddar så kanske någon har hört talas om Cheetah-motorn som är ett RD350 motorblock med Aprilia trimmade ’cyllar’ i ett Aprilia RS250 chassi = 500cc på ̴120hk. Kul och intressant läsning finns på tråden:
https://www.sporthoj.com/forum/threads/aprilia-rs500.193479/#post-3944319
Går man ut på forum så används alla möjliga ’cyllar’ till 500:a byggen.
Men jag skulle tycka att det vore roligare med 4 x RD350 ypvs -85 ’cyllar’ istället med insprutning i en av överströmmarna. Eller kanske ännu hellre som i bilden nedan med:
2 stycken ATHENA Big bore cylinder kit. Det blir en rätt läcker 784cc RD.
Vet ej effekten men det borde vara +100hk utan problem!