Min Yamaha RD500LC äntligen på “moderna gummin”

Joe Dalton

Kör så de' ryker
Gick med
15 Jun 2007
Ort
Kungliga Hufvudstaden
Hoj
Moddad RD500LC-84 och RZV500 bygge på G. RGV250M -90, RD350F2 -86, RD250 -80, RD125 -78, TZ350 -80
Jepp, den funkar på alla hojar. (min är ju en gammal -84) ?? Tricket är bara att göra ett nytt fäste om det inte finns till just din cykel. Då får man vara lite påhittig och tillverka något som passar. ?? Det går åxå att svetsa eller borra & gänga dit ett fäste på svingen. Min mass damper är egentligen avsedd för yamaha R1. ?✌️
 

Joe Dalton

Kör så de' ryker
Gick med
15 Jun 2007
Ort
Kungliga Hufvudstaden
Hoj
Moddad RD500LC-84 och RZV500 bygge på G. RGV250M -90, RD350F2 -86, RD250 -80, RD125 -78, TZ350 -80
För någon vecka sedan fick jag tillbaka mina gaffelben och bakdämparen ifrån Berna racing i Strängnäs som gjort service på grejerna(y). Marco är en kanonkille:tummenupp som har mycket å göra. Han servar de flesta märken av gaffelben och bakdämpare.
Och är välkänd i cross och endurokretsar. Så nu jag tänkte att jag skulle byta ut R1 benen till Öhlinsbenen på RD:n så länge. De ska monteras så snart jag får tid. Bara för att jag under tiden som ”nya” bygget pågår ska kunna justera och skruva in dem.

rzv42.JPG

Det ska bli kul att känna på skillnaden och känslan i uppförande mellan öhlins och R1:a benen ute på allmän väg. Men det blir väl till vårkanten någon gång skulle jag tro.
Man vill ju vara ute och köra åxå, eller hur!?
Nu är det alldeles för kallt för att hålla på ute med farbror frost runt hörnet med snö och skit, även om det kan bli varmt och soligt någon (några) dag framöver. Pluset med den kalla årstiden är att allt lugnar ner sig lite på mc åkandet.:trött
Mer tid kan ägnas åt funderingar, idéer, problemlösning, sänka ett par pilsner:fyllisaroch kaffe sittandes på en alldeles för låg träpall i ett hörn, stirrandes på en hög med delar som ska skruvas och passas ihop till något åkbart.
Öhlins gaffeln flyttar jag över till bygget när det börjar bli mer färdigt. Skulle jag tro.
Snart är det jul med allt det innebär så nu blir det ett litet uppehåll i rapporteringen tills efter nyår. God Jul och Gott Nytt på er alla!:tomten
 

Joe Dalton

Kör så de' ryker
Gick med
15 Jun 2007
Ort
Kungliga Hufvudstaden
Hoj
Moddad RD500LC-84 och RZV500 bygge på G. RGV250M -90, RD350F2 -86, RD250 -80, RD125 -78, TZ350 -80
Trots att julen närmar sig och tomten :tomten snart bankar på dörren är det svårt att låta bli och pilla på saker och ting när det finns några timmar över en kväll.
Nu blev det förgasarna som fick sig en rengöring och översyn. (y)
Jag plocka isär alla 4 fuggarna och blåste rent i alla hål och munstycken och satte i ett steg snålare tomgångsmunstycken. Motorn 4-taktar något vid 4000rpm (går lite fett just där) och jag hoppas att det ska minimera detta så att motorn går renare. Draget i cykeln är det inget fel på men jag vill ha att den är mer crisp över hela registret och svara lite bättre på gasen ändå.
Mycket vill ha mer, sägs det ju!:hojraket


Det är ett fasligt skruvande när man håller på och ska hitta rätt bestyckning
För varje munstycksbyte så tar det 30–35 minuter varje gång för 4 förgasare och då har jag
inte ens sidokåporna på. En sen kväll :fyllisari veckan satt jag och en kompis (kör cross vanligtvis) och snacka om än det ena och om än det andra och kom in på området förgasare och bestyckning.
Jag beklagade mig över tidsåtgången det tog varje gång man skulle?️ byta munstycken.
Då fick jag tipset?hur jag kunde lösa eller minska ”stillestånds” tiden vid varje byte. Han kom över nästa dag och visade på ett lätt sätt ?, hur jag med en vanlig rundfil kunde fila upp flottörkoppen. Så att jag skulle kunna komma åt tomgångsmunstycket med en mejsel utan att ta av koppen varje gång. ? Det är kul när man får lite hjälp samtidigt som det är gratis och väldigt enkelt att utföra. Han gjorde den första. Sen fick jag ta över och göra de 3 sista. Han varnade mig för att inte fila för djupt. ? Då kan läckage uppstå när o-ringen eller packningen inte kan täta som sitter mellan dräneringspluggen och koppen.

DSC_6874.JPG DSC_6876.JPG

Efter allt filande tog vi oss an dräneringspluggarna och borrade upp befintliga hål med ytterligare 1 millimeter för att öka tillrinningen av soppa till huvudmunstycket.
 

Joe Dalton

Kör så de' ryker
Gick med
15 Jun 2007
Ort
Kungliga Hufvudstaden
Hoj
Moddad RD500LC-84 och RZV500 bygge på G. RGV250M -90, RD350F2 -86, RD250 -80, RD125 -78, TZ350 -80
Efter all julmat och dans kring granen så började det krypa i kroppen på mig. Det är svårt att hålla fingrarna i styr (mekar klåda känner väl alla till!?) när man väl har börjat skruva på saker och ting och har några dagar ledig på sig.
Så igår blev det ett par timmar på knä vid cykeln skruvandes och filande på lite allt möjligt. Samtidigt som jag skiftade ben på RD:n så passade jag på att väga de 3 olika gaffelbenen på kul för att se hur mycket eller lite det skiljer mellan dem:
Original RD500 ø37mm, R1 ø43mm och Öhlins ø43mm.
Alla kompletta med olja. Så här blev resultatet:

RD500 ø37mm vägde 4,050kg/ben = 8,100kg för paret.
R1 ø43mm vägde 3,827kg/ben = 7,654kg för paret.
Öhlins ø43mm vägde 3,800kg/ben = 7,600kg för paret.

RD500 1640685003540.jpeg
R1 1640685071364.png
Öhlins 1640685113556.png

Skillnaden mellan R1 och Öhlins är marginell. Den lilla skillnaden kan kanske bero på någon/-ra millimeter mer gaffelolja i benen. Olja väger som bekant!
Skillnaden däremot mellan original och Öhlins är trots att diametern ökat med +6mm på benen -0,5kg. De kan man väl kalla produktutveckling!
Det är ytterligare ett ½kilo bortskalat på totalvikten i jämförelse utan att prestandan blir till det sämre. Utan snarare en klar uppgradering.
Också emot R1 benen är Öhlins en uppgradering i fjädringskomponenter även om det där inte skiljer så mycket i vikt. Jag själv trodde att det skulle vara en betydligt större skillnad mellan R1 och Öhlins i vikt men visade mer än väl att japanerna har gjort sin hemläxa, läs bra kopierat.
Men mina Öhlinsben är ett vanligt ’street and track’set/kit. Om man skulle jämföra de med SBK- eller MotoGP gafflar som toppförarna i världen kör på, så kan det nog bli ett par hekto till i viktminskning genom att mer exotiska metaller och tunnare gods används inom racingen. Men allt har ju en gräns för funktion och hållfasthet eller hur!?

Nu börjar det se ”trevligt” ut när benen på plats. Gamla R1 fälgen får sitta på plats så länge, då det är mycket lättare att flytta runt cykeln när den står på hjul. (Jämfört med ett hjul och racestöd!) Tills jag hittar/skaffar nya fälg-ar.

1640685561668.png 1640685592647.png
 

DrT

Drömmande tänkare....
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Höglandets djupa skogar
Hoj
SF 750 -72,900 Darmah -82, skurhink blåfemtio -92, TRX 850 -97, TT600-94, Ett par Mzór...och numera Desmoquattro Touring Millenie-edition. XL 1000 Varadero 2004 brukis
Nej, jag skulle inte tro att det är någon fara för det eftersom de tävlar med dom nere i Europa i bland annat super sport 600.

Efter lite läsande i artiklar om racetech på nätet som används inom MotoGP-cirkusen så hittade jag och fastnade för något som kallas Mass damper.
Hade aldrig hört talas om dylika ting tidigare men blev väldigt nyfiken på hur den funkar och vad en sådan kan tillföra hojåkningen totalt sett.

Vissa (eller kanske alla!?) Ducati team i MotoGP och några Moto2 team använder ju sådana här grejer för bättre grepp och för mindre hjulspinn mm så man måste ju ”haka på” och testa. Då kan de ju inte vara helt kassa!

Så jag prata med en nära fortåkande kompis och efter lite motivering i ämnet gav han med sig. Ville ha – Måste provas! Om det gick att få tag på en?!...
-Ja, det gjorde det efter lite nätsurfande. Så vi la en beställning och köpte varsin tidigt i våras ifrån Italien och monterade sen dessa bak på våra svingar.
Det medföljande fästet passade tyvärr inte (fanns inte för Aprilia 250 svingen) så jag fick tillverka ett nytt. Det finns annars fästen avsedda för flertalet vanliga sportcyklar/modeller. Dämparen kommer sen att följa med över till bygget och passas in i R6 svingen.

View attachment 466221 View attachment 466222
Och det funkar! Vi har nu båda kört hela säsongen utan annat än positiva erfarenheter och kan inte vara mer än nöjda.

Dämparen är helt mekanisk och är lätt att montera. En kul sak är att kompisen har fått skruva ”ner” sin Öhlins styrdämpare ifrån 10–11 klick till endast 2 klick på sin Hayabusa. (Själv har jag ingen styrdämpare på min cykel). Men den påverkar helt klart väghållningen och sättet som cykeln styr och håller spåret i kurvorna mm. Man märker det mer och mer, desto fortare det går.
Ingen av hanns jämbördiga hojkompisar med samma maskinmaterial (Busa eller Gixer 1000) kan hålla de spår och i de hastigheter som han kan hålla i kurvorna...

Gå in på Youtube å kolla in länkarna nedan, om du blivit nyfiken. Särskilt den sista av länkarna är mycket bra med Dave Moss som är erkänt duktig på att skruva in fjädring. Där kan du se hur däckslitaget förändras efter varje gång det har skruvats på Mass dampern och hur föraren upplever det hela. Sevärt!
Väldigt intressant med massdämparen! Kan du beskriva lite mer hur du upplever att den påverkar känslan i körningen ? Har du någon uppfattning om vad tyngden i den kan väga eller annars vad hela enheten väger ?
 

Joe Dalton

Kör så de' ryker
Gick med
15 Jun 2007
Ort
Kungliga Hufvudstaden
Hoj
Moddad RD500LC-84 och RZV500 bygge på G. RGV250M -90, RD350F2 -86, RD250 -80, RD125 -78, TZ350 -80
Väldigt intressant med massdämparen! Kan du beskriva lite mer hur du upplever att den påverkar känslan i körningen ? Har du någon uppfattning om vad tyngden i den kan väga eller annars vad hela enheten väger ?
Jag upplever att cykeln styr mer precist nu och håller spåret med mer precision i kurvorna. RD:n känns mer spårstabil och mindre nervös. Trots att jag har en 80-tals tuggummiram och en kort hjulbas :oops: (under 1400mm med ett par centimeter). Märks det framförallt när jag lagt ner cykeln en i kurva där underlaget är gropigt och inte helt jämt. Jag tycker man upplever eller får en ökad känsla av säkerhet/förtroende och mer stabilitet i körningen.
Det är att jämföra mot tidigare körningar på favoritvägar förra sommaren. :) Jag märker det genom att cykeln inte tappar spåret och vill drifta ut i böjarna som tidigare när jag inte hade den.
Och jag har inte gjort några förändringar på cykeln sen jag monterade dämparen.
Utan bara skruvat på/in den precis som vilken annan dämpare som helst. :tummenupp
Men det är lite svårt att sätta ord på en specifik känsla ibland. Det är det som all motorcykelkörning i sin helhet handlar om, att det ska kännas rätt för just dig.
Allt handlar om inställningar i stort och smått som av fjädring och reglage m.m.
Att de är rätt injusterade plus att du har en bra dag bakom styret.
Men skillnaden i känsla kan vara hårfin/subtil mellan ett vanligt åk, till att nu jävlar här ska gasas. Då allting stämmer! :banana
Som att du kan byta spår eller växla mitt i en sväng när du vill utan att det påverkar din körningen. Massdämparen hjälper till att behålla bakhjulets kontakt med vägbanan genom att den motverkar och till stor del neutraliserar och stabiliserar bakhjulets och svingens korta snabba högfrekventa upp och ner rörelser. Genom att vikten i dämparen har sin tröghet så möter den svingens rörelser på både upp och ner vägen och på så sätt minskar svingens rörelser. Vilket medför ett mer konstant och kontrollerat (ökat) tryck genom bakdäcket = större footprint/mer kontakt med underlaget som i sin tur hjälper trycker på framhjulet lite extra. Så att det greppar lite till.
Den avlastar åxå den vanliga bakdämparen till viss del så att den går svalare.
Den behöver inte fjädra lika mycket som tidigare. Jag själv ser den som ett komplement till ett område där ordinarie bakdämpare har en svag punkt.
En ordinarie bakdämpare är ursprungligen inte byggd för att jobba med det där ’små studsandet’ och hinner inte med att parera dessa. Den är mer byggd för att ta upp och svälja de lite större rörelserna i fjädring via länkage, om sådant finns.

Jag kan ibland uppleva eller tycka att det känns som den inte gör någon nytta, för du märker inte av den om du bara åker på fina släta vägar. Kamraten som har en Hayabusa, hans sambo säger att ’pirret’ i hennes fötter/i de bakre fotpinnarna numera är helt borta och har försvunnit nu när dom är ute och åker. Så något gör den uppenbart!

Jag har inte vägt massdämparen än men det kommer jag att göra nästa gång jag tar loss bakhjulet. Då får vi se! Men jag kan gissa att den väger strax under halvkilot.

Fan vad jag gillar oss som räknar gram?

Nå 1,5 kg - på min kropp över jul?
Visst är det kul och väga saker o ting men du har rätt när du nämner mat. Det är ju mycket billigare men absolut inte lika roligt att äta kokt torsk med ris och bränna fett i 8 veckor bara för att jag/du ska gå ned i vikt lika mycket som du nu lyckats köpa dig till för dyra slantar. En fördel kommer man inte ifrån då, det är att man kan andas normalt i skinnstället trots ryggskyddet. :2cool
Att väga grejerna är bara en kul grej och kanske kan hjälpa någon annan som vill byta till något liknande som bromsar t.ex.
Även jag skulle behöva få bort julmaten plus något extra kilo. Det vore en dubbel bonus! :tummenupp Vi syns i vassen i sommar annars.:)
 

Joe Dalton

Kör så de' ryker
Gick med
15 Jun 2007
Ort
Kungliga Hufvudstaden
Hoj
Moddad RD500LC-84 och RZV500 bygge på G. RGV250M -90, RD350F2 -86, RD250 -80, RD125 -78, TZ350 -80
I och med bytet av gaffel så kommer åxå bromsarna att bli uppgraderade med +10mm till 320mm skivor (som är original för årsmodellen av R6 och R1 2006). De ”gamla” 310mm skivorna med fälg + R1 bena med 6-kolvsok får följa med över till bygget som ”mockup” så länge, så jag har någonting att ställa bygget på.
Även nuvarande bakfälg följer med över till bygget är det tänkt. Just nu i varje fall.

Och när jag ändå är inne på de där snurrande sakerna som hjul och bromsar...
Det blir hur som helst en liten mission framöver att leta upp en ny fram och bak fälg och ett par passande skivor.
Fram blir det troligen en fälg från en R6 eller R1 2006. Bak blir det nog en likadan 4,5’ fälg ifrån en Aprilia RS250 som tidigare. Det räcker för ett 160 däck bak och blir lätt svängt.
Det har fungerat kanon hittills och det är synd att bryta den trenden tycker jag. Eller om jag kanske hittar något annat kul att slänga dit.

Jag har spanat in lite andra fälgar i lättare material än original på websidan: https://www.bikehps.com/acatalog/motorcycle_wheels.html

Där finns ett gäng olika märken att välja på. Frågan är bara vilka man skulle satsa på i så fall!?
Aluminium, magnesium, kolfiber, gjutna eller smidda! Framtiden får utvisa vad det blir och vad plånboken säger. Ett par begagnade fälgar på eBay eller från någon mc-skrot går ju annars att få hyggligt billigt för någon eller ett par tusenlappar… men jag vill också bygga ett så lätt bygge som möjligt. Så vi får se.
 

Joe Dalton

Kör så de' ryker
Gick med
15 Jun 2007
Ort
Kungliga Hufvudstaden
Hoj
Moddad RD500LC-84 och RZV500 bygge på G. RGV250M -90, RD350F2 -86, RD250 -80, RD125 -78, TZ350 -80
Det är lättare när man är lite ledig, då finns ju tiden att surfa runt och leta upp saker och info om sånt som intresserar en’. :hej:7peta?
Kollar man in sidan på HPS med bromsskivor blir man lätt dreglande och drömmande över Sicom och BrakeTech CMC keramiska bromsskivor. Båda har skivor som väger <700gr styck!
Normalt brukar en 310mm skiva ligga ifrån ca1500gr till ännu mer, beroende på om det är 5 eller 6mm i tjocklek.
Med Sicom och BrakeTech CMC bromsskivor kan du få 2st skivor till mindre än vikten av en original 310mm skiva. :tungan:tungan
Klart att man blir sugen :kär men de är ju inte helt gratis heller. De kostar guld och gröna skogar! Men drömma kan man ju alltid :tummenupp, djup suck!
https://www.bikehps.com/acatalog/Motorcycle_Brake_Discs.html

1641471386134.png 1641471427301.png
Sicom BrakeTech CMC

Jag kopiera lite från HPS sida:
Honda CBR1000RR Fireblade 04-05
Honda original 310mm x 5mm thickness Stainless Steel: 3lbs 4.4oz / 1.486 Kg (2.972/pair)
BrakeTech 310mm x 5mm thickness CMC: 1lb 5.6oz / 0.612 Kg (1.224/pair)
Weight saving per pair: 1.748 Kg - 58% lighter

Brembo Narrow-Track Superbike specification race discs

Brembo SBK 320mm x 6mm thickness Steel: 3lbs 11.4oz / 1.684 Kg (3.296/pair)
BrakeTech SBK 320mm x 6mm thickness CMC: 1lb 8.7oz / 0.700 Kg (1.400/pair)
Weight saving per pair: 1.968 Kg - 57% lighter

En liten film om vikt på skivor:

Sen finns ju svenska ISR i Tumba med Acke i spetsen :tummenupp som har ett fullt utbud av ”top of the line” grejer som garanterat stoppar upp ’en. Handlar man därifrån så slipper man både tull & moms i onödiga avgifter… och nära till reservdelar och kunskaper. (Kolla in vikten på hans 4-kolvsok och jämför med dina egna.) :kär Sugen igen!
https://www.isrbrakes.se/catalogue/

Och sen finns Brembos hela sortiment med grejer. Men det finns ju många andra märken att välja emellan åxå, typ: EBC, Beringer, Grimeca, Galfer, Nissin, AP racing, Tokico med flera.
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Keramiska skivor är väl verkningslösa när dom är kalla, och ska du inte enbart köra bana så är det bra om du kan hålla dig till att bara drömma om dom.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Du gör exakt som jag hade gjort om jag fick tag på en sliten RD500.

Meeen jag hade pillat på RD350 ypvs cylindrar det går utan altförstora problem
 

Joe Dalton

Kör så de' ryker
Gick med
15 Jun 2007
Ort
Kungliga Hufvudstaden
Hoj
Moddad RD500LC-84 och RZV500 bygge på G. RGV250M -90, RD350F2 -86, RD250 -80, RD125 -78, TZ350 -80
Keramiska skivor är väl verkningslösa när dom är kalla, och ska du inte enbart köra bana så är det bra om du kan hålla dig till att bara drömma om dom.
Jag gillar att ’spåna’ och drömma en del :trött. Många gånger så blir det till något som kan genomföras. Andra gånger går det inte som man vill eller åt skogen men då har man ju i alla fall försökt. Mycke’ stannar bara som en kul idé :va:dummer eller för att jag saknar de ’fysiska’ verktygen just då och/eller pengarna för att fullfölja och föra det tänkta projektet i hamn.
Framför allt är det gratis att spåna och drömma om saker. Tack o lov!
Jag har läst på olika tillverkares hemsidor och vissa forum att de nya keramiska inte alls är som de ’rena’ kolfiberskivor som måste upp i temp innan de kan börja fungera som de ska. Det skulle ju vara rent livsfarligt att använda ’rena’ kolfiberskivor på vanlig väg.
Typ ingen bromsverkan för att skivorna inte kommit upp i sin rätta temp (>+300°C) direkt ut ur garaget på morgonen till jobbet.:eek:
På 80-talet så löste Yamahastallet i GP500-racingen problemet med kolfiberns dåliga initial bet ifrån start med kalla skivor. Genom att byta ut en av skivorna till en av Acke Risings ISR-skivor :tummenupp som tog bromsarbetet i början av rejsen, tills rätt värme blev uppnådd för att kolfiberskivor skulle kunna börja jobba ordentligt. Problem löst, men det är historia nu! :mattias

De keramiska verkar gå att använda direkt idag 1641574598461.png även om de är kalla från start.
Läser man kommentarer ifrån dom som redan har skaffat sig ett par skivor så verkar dom inte helt missnöjda. Se kommentarer på sidan.
https://www.bikehps.com/sicom/

Och jag tror att bromsskivor m.m. som inte håller en viss standard och är eftermarknads grejer och som inte har varit utsatta för flertalet rigorösa tester ifrån tillverkaren sida ens skulle bli godkänd för att släppa ut sina grejer på vanlig väg till de ’vanliga’ hojåkarna runt om i världen. Framför allt tyskarna, är riktigt kinkiga och petiga med sitt Europa TÜV godkännande av saker och ting. Och jag skulle tro att det är samma sak med USA:s DOT märkning. Det är vad jag personligen tror.
1641574153235.png
Du gör exakt som jag hade gjort om jag fick tag på en sliten RD500.

Meeen jag hade pillat på RD350 ypvs cylindrar det går utan altförstora problem
Din idé är inte helt tagen ur luften. Men jag undrar vad min brorsa’ skulle säga när han ska ta sin RD350 ypvs till jobbet och upptäcker att kompet i motorn är dåligt… (både cylindrar, kolvar mm är robbade, He he!) Skulle vilja se hans min då!

Och, yes! den här typen av tankar har funnits länge hos mig sen början av 90-talet men i olika former. Själv hade jag isåfall tänkt att hålla mig till största del till standard Yamaha grejer som skulle kunna ’moddas’ moderat för att få på plats.
Och om något gick trasigt så skulle det vara lätt och inte någon stor sak att handla/skaffa nytt ’över disk’.
Några av mina tankar gick kring dessa alternativ. Standard cylindrar utan trimning.
4x TZR125 -87-88 samma borr/slag. ̴26hk/cyl. Obs! Teoretiskt ̴104hk
4x TZR125R -91-94 samma borr/slag. ̴30hk/cyl. Obs! Teoretiskt ̴120hk
4x YZ125 -86-88 samma borr/slag. ̴33hk/cyl. Obs! Teoretiskt ̴132hk

Men för att gå tillbaka till RD350 ypvs moddar så kanske någon har hört talas om Cheetah-motorn som är ett RD350 motorblock med Aprilia trimmade ’cyllar’ i ett Aprilia RS250 chassi = 500cc på ̴120hk. Kul och intressant läsning finns på tråden: https://www.sporthoj.com/forum/threads/aprilia-rs500.193479/#post-3944319

Går man ut på forum så används alla möjliga ’cyllar’ till 500:a byggen.
Men jag skulle tycka att det vore roligare med 4 x RD350 ypvs -85 ’cyllar’ istället med insprutning i en av överströmmarna. Eller kanske ännu hellre som i bilden nedan med:
2 stycken ATHENA Big bore cylinder kit. Det blir en rätt läcker 784cc RD.
Vet ej effekten men det borde vara +100hk utan problem!
1641574263047.png
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Tack för att du rättade till mig i mitt antagande, bra att du gör grundläggande kontroller innan du slår till.
Att drömma är och förblir gratis, det får man vara tacksam för.
 

Joe Dalton

Kör så de' ryker
Gick med
15 Jun 2007
Ort
Kungliga Hufvudstaden
Hoj
Moddad RD500LC-84 och RZV500 bygge på G. RGV250M -90, RD350F2 -86, RD250 -80, RD125 -78, TZ350 -80
Det var så lite så. Man måste göra lite efterforskningar annars blir det så dyrt, fel köp, saker som inte fungerar eller inte passar dvs blir en 'ny' hyllvärmare.:rolleyes::pangihuve
Jag skrev om insprutning på RD500 nyss och jag hittade till slut artikeln om det alldeles nu.
Så här är den länken http://rd500lc.free.fr/rdefi_en.htm :love:
 

Joe Dalton

Kör så de' ryker
Gick med
15 Jun 2007
Ort
Kungliga Hufvudstaden
Hoj
Moddad RD500LC-84 och RZV500 bygge på G. RGV250M -90, RD350F2 -86, RD250 -80, RD125 -78, TZ350 -80

Kolla lite på denna 2T v4
Wow,:tummenupp:Bugar inte dåligt alls men då måste jag serva tillbaka i med samma sak.
Den ser ut som en snöskotermotor så jag fortsätter lite på det temat.
Tänk dig 'din' Aaen Performance V-4 i ett förstärkt Suka RGV250 chassi (växellåda får man väl ta och skära ifrån någon gammal 1000cc sporthoj, det borde hålla).:love: Mums!
Obs! Det här är en gammal dröm :trött:7peta Av ett liknande motorförslag på samma tema.
Som är nästan halva vikten mot Aaens motor: samma chassi men med en Genesis Polaris 1720 V.E.P istället mellan ramrören. Det skulle inte spela någon roll vilken ny och fin monsterhoj som skulle utmana vid ett rödlyse, de har nog ingen chans.:arsele:blah
Finns även med 3 cylindrar med några fler hästar... :hoppskrat:2cool
Jag tror inte man behöver mer än så. Kul att det är fler som har ögonen öppna för möjligheter och galna idéer.
 
Last edited:

Joe Dalton

Kör så de' ryker
Gick med
15 Jun 2007
Ort
Kungliga Hufvudstaden
Hoj
Moddad RD500LC-84 och RZV500 bygge på G. RGV250M -90, RD350F2 -86, RD250 -80, RD125 -78, TZ350 -80
Nu börjar det äntligen :tummenupp hända lite saker när fraktbolagen och tullen har börjat vaknat ur julmatskoman :trött. Jag beställde dem redan i oktober och de sa att det skulle ta ungefär
8–10 veckor innan jag skulle ha dom i min hand. Men pga. Coronan och de ’härliga’ jul och nyårshelgernas lediga dagar så tog det ytterligare ett gäng veckor, totalt 14½. :6surkart
Det sög lite! De kom strax innan trettondagen. Men nu är dom i alla fall hemma! Äntligen!
Det är kul när fonder på banken stiger i värde:Rockbanan. Då ska jag säga, att då gör det inte så ont i plånboken att handla ”runda svarta ringar” som man har spanat på ett tag.
Efter mycket funderande bestämde jag mig för ett par BST kolfiberfälgar. Annars hade det nog blivit ett par smidda Dymag eller OZ-fälgar men det var kolfiber ”looken” och vikten som vann till slut. Dom är ’fett’ snygga:hjarta! Blev nu taggad som f-n att komma vidare med saker och ting.
Fälgarna kommer med alla lager monterade och ett drev som du själv valt antal tänder på och för vilken kedjestorlek du har med mera. Som extra tillval :tummenuppvalde jag att ta alla bromsskive- & drevskruvar i titan.

1641901560112.png
1641901593185.png 1641901605120.png
Detta är originalbultarna som följer med bakhjulskitet och håller bakdrevet i drevhubben. Med dom i titan istället blev det en viktminskning på -1 hekto (98gr) på 5st bult som sen ska rotera som ofjädradvikt… Alltid något! :cool:

Man lever ju bara en gång så varför inte slå till när man kan (läs har råd för första gången). Finishen är grym!:hjarta:tummenupp Drevet är i aluminium från Talon och ingår åxå i bakhjulskitet.
Själv valde jag ett 38T för det ligger nära originaldrevningen.
Jag har andra drev liggande (36T-42T) som jag provkört med under sommarn och förra för att sortera ut vad som funkar bäst för mig. Beroende på om det är för gata eller bana.
Jag har nu 16/38T (org. 15/38T) i drevning och funkar bra för gatbruk i den konstellationen som cykeln är idag. Jag får se om jag behöver dreva om i den stora framtiden när jag fått på däck på fiberfälgarna pga. bakdäckens olika profilhöjder (Läs rullomkrets). Det kan skilja rätt många centimeter. ?

Mellan originalbakdäck 130/80-18 och nuvarande Dunlops däcket 160/60-17 som sitter på 250-fälgen, så är skillnaden :mattias 206,5 - 197,5 = hela 9cm i rullomkrets! Dom 9cm utgjorde ungefär 1000varv mer vid samma hastighet som tidigare original.
Så det blev en hygglig ned drevning kan man säga och det gjorde att jag sen valde 16T fram. Cykeln blir nästan som original nu. Bara något högre växlad i och med detta men gör i sin tur att man kan ligga och dra lite längre på växlarna.1641902601872.png(Obs! Det blir bara en marginell ökning med någon-ra enstaka km/h per växel nu.)

Det blå strecket vid 9500 varv är där originaltoppeffekt ska ligga om motorn är standard.
Vridmomentstoppen däremot ligger vid 8500varv och är inte utmärkt.
Tabellen som du ser visar originaldrevningen 15/38T.

1641902664850.png
Annars kan jag rekommendera denna sida att gå in och läsa på om Yamaha RD500 eller om vilken hoj som helst.
https://www.motorcyclespecs.co.za/model/yamaha/yamaha_rd500lc.htm
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Väg dreven! Kan ju skilja 900 gram.
Styrändsvikterna, är dom tunga? Mina vägde 600 gram. När jag bytte från originalstyre i stål till aluminium så fanns det naturligtvis inga gängor för vikterna. Jag satte dit några aluminiumpluggar istället. Har inga vibrationer i styret.
 

Bifogat

  • image.jpeg
    image.jpeg
    1.2 MB · Visningar: 5
Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Top