Mina hundar har tjuvparat sig

Fixxxer

Ofarlig och alldeles normal
Gick med
19 Apr 2005
Ort
Nykvarn
Hoj
-
Flamma77 skrev:
Blanda två raser ska man passa sig för... :rolleyes:
Särskilt ska man passa sig för att bredda avelsbaserna, för då kanske vi slipper rasspecifika sjukdomar och annat som härrör från inavel. :gnissla
Nåja, mer pengar till mig... senare... :D

Jag tror knappast att detta härrör till att avelsbasen är så liten så hundar med så lika utseende och mentalitet blandas in här.
Dessutom är det flera stamböcker som fortfarande är öppna i världen och inte många renrasiga hundar vi har i Sverige behöver blandrasparningar.
Blandraser dras även dem med sjukdomar men det vet du säkert redan.

Inavel är en helt annan kategori och inte heller det speciellt seriöst i mina ögon. Förstår inte varför du kommer med det här inlägget? Hur insatt är du i hundvärlden egentligen?
 

Flamma77

Hojlös halvabstinent helveterinär.
Gick med
24 Sep 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Fullt möjligt att seriöst tänka tanken på en...
Fixxxer skrev:
Jag tror knappast att detta härrör till att avelsbasen är så liten så hundar med så lika utseende och mentalitet blandas in här.
Dessutom är det flera stamböcker som fortfarande är öppna i världen och inte många renrasiga hundar vi har i Sverige behöver blandrasparningar.
Blandraser dras även dem med sjukdomar men det vet du säkert redan.

Inavel är en helt annan kategori och inte heller det speciellt seriöst i mina ögon. Förstår inte varför du kommer med det här inlägget? Hur insatt är du i hundvärlden egentligen?

Jag får klåda av rasrenhetsfanatiker det är allt. (Vilket du ger intryck av att vara med de argumenten till att ta bort valpar.)
I hundvärlden är jag bara insatt genom kompisar. Jag kommer aldrig att involvera mig själv i den, precis som kattvärlden, utan nöjer mig med att betrakta dem utifrån. Jäkla muppar. (Åsikt baserat på berättelser från kursare och föreläsningar i avel.)
Ska det avlas är det med sikte på hälsa och prestation och inte på utseende i första hand.

Hållundan, Hönapower: Han hör vad jag tänker. :D Men hårar gör de, fast mindre än 'vanliga'. Håret syns knappt och flyger inte runt, det fastnar på underlaget och kan 'gnuggas' bort. Den perfekta innekatten!
 
Last edited:

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Flamma77 skrev:
Hållundan, Hönapower: Han hör vad jag tänker. :D Men hårar gör de, fast mindre än 'vanliga'. Håret syns knappt och flyger inte runt, det fastnar på underlaget och kan 'gnuggas' bort. Den perfekta innekatten!


Om man själv står ut med öronen :rofl

Har en korsning mellan en birma och en vanlig bondkatt. Långhårig och mysig! (dock svart så kul på sommarn för han...)
 

Fixxxer

Ofarlig och alldeles normal
Gick med
19 Apr 2005
Ort
Nykvarn
Hoj
-
Flamma77 skrev:
Jag får klåda av rasrenhetsfanatiker det är allt. (Vilket du ger intryck av att vara med de argumenten till att ta bort valpar.)
I hundvärlden är jag bara insatt genom kompisar. Jag kommer aldrig att involvera mig själv i den, precis som kattvärlden, utan nöjer mig med att betrakta dem utifrån. Jäkla muppar. (Åsikt baserat på berättelser från kursare och föreläsningar i avel.)
Ska det avlas är det med sikte på hälsa och prestation och inte på utseende i första hand.
Det märks att du inte är insatt och då borde man inte yttra sig om sådant heller. Avel är en ganska viktig del i att bevara de raser vi har och få bort uppfödare som inte är seriösa. Det finns inga seriösa blandrasuppfödare, om man nu ens kan kalla dem för uppfödare.
Däremot finns det gott om seriösa uppfödare inom många raser. Det sista vi behöver är blandraser som hamnar i avlivningsstatistiken eller omplaceringshem. Du kanske ska ta och höra efter vilka raser som ofta hamnar på Hundstallet eller liknande ställen? Har du ens koll på genetiken? Vet du om hur bra SKK Hunddata är? Vet du om vad du kan kolla upp via den sidan? Hur vore det om man satte in sig i vad hundavel och kattavel innebär innan man kastar seriositeten åt sidan??? :kocko
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Fixxxer skrev:
Det märks att du inte är insatt och då borde man inte yttra sig om sådant heller. Avel är en ganska viktig del i att bevara de raser vi har och få bort uppfödare som inte är seriösa. Det finns inga seriösa blandrasuppfödare, om man nu ens kan kalla dem för uppfödare.
Däremot finns det gott om seriösa uppfödare inom många raser. Det sista vi behöver är blandraser som hamnar i avlivningsstatistiken eller omplaceringshem. Du kanske ska ta och höra efter vilka raser som ofta hamnar på Hundstallet eller liknande ställen? Har du ens koll på genetiken? Vet du om hur bra SKK Hunddata är? Vet du om vad du kan kolla upp via den sidan? Hur vore det om man satte in sig i vad hundavel och kattavel innebär innan man kastar seriositeten åt sidan??? :kocko
Och om vi tar bort ordet "hund" och skriver "jude" istället, vad får vi då? :tomten
 

Fixxxer

Ofarlig och alldeles normal
Gick med
19 Apr 2005
Ort
Nykvarn
Hoj
-
Esquire skrev:
Och om vi tar bort ordet "hund" och skriver "jude" istället, vad får vi då? :tomten

Om du menar på att jag skulle vara nazist borde jag få dig avstängd från detta forum eller anmäla dig för förtal. Människor är människor, vi är inte olika raser skapade för olika ändamål.

Det är just sådana här påhopp vi brukar få, vi som värnar om de renrasiga hundar vi har idag och som vill se seriös avel.
1) Man är rasist om man vill ha renrasiga hundar eller katter.
2) Alla tikar mår bra av att ha valpar minst en gång i livet!
3) Alla blandraser är friskare!
4) Min tik är så underbart snäll, jag vill ha en valp av henne.
5) Blandraser är så mycket snällare.

Det finns oerhört många skrönor där ute och nu ber jag dig att hålla käft ang judar och Hitler. Det finns inte en enda jävla likhet. :fatta!
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Fixxxer skrev:
Om du menar på att jag skulle vara nazist borde jag få dig avstängd från detta forum eller anmäla dig för förtal. Människor är människor, vi är inte olika raser skapade för olika ändamål.
...
Det finns oerhört många skrönor där ute och nu ber jag dig att hålla käft ang judar och Hitler. Det finns inte en enda jävla likhet. :fatta!
Lugna dig nu. :7peta

Jag sa aldrig att du var varken nazist eller rasist.

Det var bara en så otroligt tacksam liknelse att göra när du drar fram en massa rasbiologiska orsaker till varför man ska utrota blandraserna till förmån för de rena raserna.
 

Fixxxer

Ofarlig och alldeles normal
Gick med
19 Apr 2005
Ort
Nykvarn
Hoj
-
Esquire skrev:
Lugna dig nu. :7peta

Jag sa aldrig att du var varken nazist eller rasist.

Det var bara en så otroligt tacksam liknelse att göra när du drar fram en massa rasbiologiska orsaker till varför man ska utrota blandraserna till förmån för de rena raserna.

Hur vore det om ni satte er in i hundvärlden innan ni spyr ut galla?
Vem har pratat om utrotning? Det förekommer fortfarande planer på nya raser och seriöst sett finns det ingen anledning för kreti och pleti att ge sig på det hemma i sin lilla villa eller lägenhet.
Jag har inget emot seriös avel men alla dessa som säljs på Blocket eller andra annonsplatser är inte seriösa, det spelar ingen roll vad ni säger. Besök ett och annat hundforum och prata med uppfödare.
Det finns förövrigt fortfarande ingen liknelse mellan Hitler och hans propaganda för att utrota judar. Det är så oerhört barnsligt att ens skriva det i inlägget. :kocko

Hundar är framavlade för att arbeta (de flesta som inte ingår i gruppen sällskapshundar) men det vet ni experter redan säkert. Många raser dras med olika sjukdomar och en bra rasförening står för rasens välbefinnande och kommer således med ett bekämpningsprogram. Det vet ni säkert också redan.
Vet ni om de olika grupper som hundar delas in i? Vet ni om dessa sjukdomar som vissa raser dras med? Kan ni säga att blandraser har samma fördelar?
Läs på innan ni kommer med liknelser mellan mig och Hitler.

Detta forum kommer jag aldrig att bli klok på... :huvet :kocko :fatta! :arsele
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Fixxxer skrev:
Hur vore det om ni satte er in i hundvärlden innan ni spyr ut galla?
Vem har pratat om utrotning? Det förekommer fortfarande planer på nya raser och seriöst sett finns det ingen anledning för kreti och pleti att ge sig på det hemma i sin lilla villa eller lägenhet.
Jag har inget emot seriös avel men alla dessa som säljs på Blocket eller andra annonsplatser är inte seriösa, det spelar ingen roll vad ni säger. Besök ett och annat hundforum och prata med uppfödare.
Det finns förövrigt fortfarande ingen liknelse mellan Hitler och hans propaganda för att utrota judar. Det är så oerhört barnsligt att ens skriva det i inlägget. :kocko

Hundar är framavlade för att arbeta (de flesta som inte ingår i gruppen sällskapshundar) men det vet ni experter redan säkert. Många raser dras med olika sjukdomar och en bra rasförening står för rasens välbefinnande och kommer således med ett bekämpningsprogram. Det vet ni säkert också redan.
Vet ni om de olika grupper som hundar delas in i? Vet ni om dessa sjukdomar som vissa raser dras med? Kan ni säga att blandraser har samma fördelar?
Läs på innan ni kommer med liknelser mellan mig och Hitler.

Detta forum kommer jag aldrig att bli klok på... :huvet :kocko :fatta! :arsele
Att försöka föra en vettig diskussion på detta forum om varför man ska skydda hundraserna är nog lika lätt som att föra en diskussion och sporthojars vara eller icke vara på ett forum för rashundsivrare. :tomten
 

Fixxxer

Ofarlig och alldeles normal
Gick med
19 Apr 2005
Ort
Nykvarn
Hoj
-
Esquire skrev:
Att försöka föra en vettig diskussion på detta forum om varför man ska skydda hundraserna är nog lika lätt som att föra en diskussion och sporthojars vara eller icke vara på ett forum för rashundsivrare. :tomten

Detta är väl OT-forumet eller ser jag helt fel? Här diskuteras ju allt från hundar till brudar som är svåra att förstå sig på? :kocko :kocko
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Jag tycker att Fixxxer är konstig. Avla inte på henne, är mitt tips.
 

Fixxxer

Ofarlig och alldeles normal
Gick med
19 Apr 2005
Ort
Nykvarn
Hoj
-
Mattias skrev:
Jag tycker att Fixxxer är konstig. Avla inte på henne, är mitt tips.

Oroa dig inte. Denna tjejen ska inte gå i aveln. Jag har inget att tillföra. Däremot står jag för mitt ord om att det ska gå seriöst till och att jag dessutom är insatt i hundvärlden till skillnad från er här inne.

Oj, vad roligt jag skulle ha åt er om ni kom in på hundforumet. Och alla andra med för den delen. :tummenupp
 

Fixxxer

Ofarlig och alldeles normal
Gick med
19 Apr 2005
Ort
Nykvarn
Hoj
-
FUBAR skrev:
Typ lika roligt som vi har åt dig här :tomten

Ni är så välkomna att skratta åt kunskap. Det gör mig inget alls. Varsågoda!
Skillnaden är att här är jag ensam och många andra skulle hålla käft. Det gör inte jag. :fatta!
Däremot är det ju inte många som förstår och det är en annan sak. Att ni kan hojar, det tvivlar jag inte på. Men ni kan inte ett skvatt om avel, det är jag fett säker på.
 

MBGIRL

Hel och glad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
fd. Hornet-S 600 -01
Fixxxer skrev:
Vet ni om de olika grupper som hundar delas in i? Vet ni om dessa sjukdomar som vissa raser dras med? Kan ni säga att blandraser har samma fördelar?

Detta forum kommer jag aldrig att bli klok på... :huvet :kocko :fatta! :arsele

Jag håller med dig Fixxxer!
Är något insatt i hundvärlden och även lite i avel. Nu avlar jag inget själv men
man kan bli mäkta förbannad på "hobbyavlare" som inte vet ett jävla dugg om
vad de håller på med och bara förstör raserna.

Blandrashundar kan vara jätteunderbara och vissa gånger ännu bättre än
äkta raser MEN om man inte vet vad man skall titta på när man parar ihop två
hundar kan det lätt bli väldigt fel och man tar då fram hundar som ibland får
lida väldigt mycket i sitt liv på grund av temperamentsproblem eller rent fysiska
problem. Och majoriteten av oss människor är inte speciellt kända för att
vara tålmodiga och ta tag i problemen som dessa framskapade djur kan skapa
för en familj. Mångas sätt att lösa sina problem på är att avliva hunden.

Jag anser inte detta är rätt och tycker mycket synd om de hundar som råkar
ut för detta. Det är inte hundens fel utan människan som skapade "monstret"
för att hon/han inte visste bättre utan hellre skulle suttit och tittat på Bingo Lotto
än att försöka ge sig in på avel för att få söta valpar.

Håller även med dig om att jag inte helt kommer förstå mig på vissa personer
här på forumet och deras tankar om djur. Tja du kan ju bara se i tråden
"Hur tar man med en hund?! (på mc:n i en mjuk tankväska)
Helt sjukt...hemskt!
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Fixxxer skrev:
Skillnaden är att här är jag ensam och många andra skulle hålla käft. Det gör inte jag. :fatta!

Jag läste precis Duckies signatur och undrade vad du var för filur. Nu undrar jag inte så mycket längre utan tycker mest det är konstigt att vilja bråka så mycket.
 

Fixxxer

Ofarlig och alldeles normal
Gick med
19 Apr 2005
Ort
Nykvarn
Hoj
-
Victor skrev:
Jag läste precis Duckies signatur och undrade vad du var för filur. Nu undrar jag inte så mycket längre utan tycker mest det är konstigt att vilja bråka så mycket.

I 2 inlägg har jag sagt min åsikt.
Jo, bråka mycket ja... Stackare. :pannkyss
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top