Fixxxer skrev:Det märks att du inte är insatt och då borde man inte yttra sig om sådant heller.
Fixxxer skrev:Det märks att du inte är insatt och då borde man inte yttra sig om sådant heller. Avel är en ganska viktig del i att bevara de raser vi har och få bort uppfödare som inte är seriösa. Det finns inga seriösa blandrasuppfödare, om man nu ens kan kalla dem för uppfödare.
Däremot finns det gott om seriösa uppfödare inom många raser. Det sista vi behöver är blandraser som hamnar i avlivningsstatistiken eller omplaceringshem. Du kanske ska ta och höra efter vilka raser som ofta hamnar på Hundstallet eller liknande ställen? Har du ens koll på genetiken? Vet du om hur bra SKK Hunddata är? Vet du om vad du kan kolla upp via den sidan? Hur vore det om man satte in sig i vad hundavel och kattavel innebär innan man kastar seriositeten åt sidan??? :kocko
Då blir det en Bullshit.honkiie skrev:Det är en shitzu och en bulldog.
GuW skrev:Långt och bra skrivet....
Mattias skrev:Kvinnor ska veta sin plats!
Mycket av vad du skriver är bra och vettigt men Dalmatinern är väl ingen jakthund. Fågelhund skriver du men med vilket arbetssätt? Stötande, ställande eller apporterande??? Vad jag vet så är Dalmatinern en sällskapshund som avlades fram för att vara dekorativ.GuW skrev:Dalmatinern är ju en jakthunf, fågelhund, den används ju säkert IAF till 5-10% av fågeljägare
RW skrev:Mycket av vad du skriver är bra och vettigt men Dalmatinern är väl ingen jakthund. Fågelhund skriver du men med vilket arbetssätt? Stötande, ställande eller apporterande??? Vad jag vet så är Dalmatinern en sällskapshund som avlades fram för att vara dekorativ.
Mattias skrev:Jag tycker att Fixxxer är konstig. Avla inte på henne, är mitt tips.
GuW skrev:Fixxer
Vilka hundraser sysslar du med?
I tur och ordning har hundraser avlats sönder allt efter popularitet, Schäfrarna har avlats sönder i omgångar när dom har varit populära, Collie har avlats sönder varje gång Lassie serien har gått på TV och Dalmatinerna har avlats sönder när Disney har släppt en ny film med prickiga hundar...
Finns det pengar att hämta skiter dina vördade rashunds-avlare fullständigt i om dom avlar på tveksamma höfter, hundar med olysta ögon eller hundar med taskiga bett, för att inte tala om alla hundar med tveksam mentalitet...
Jag själv är uppvuxen med hundar, har alltid haft hundar i min omgivning, och har varit med om raser uppgång och näst intill deras fall.
Dom som föder upp blandras-hundar gör det sällan för att det finns en enorm efterfrågan på blandningen boxer/bordercollie (eller annan valfri kombination), utan kanske oftast för att det har blivit en tjuvparning och dom inte vill ta bort en kull hundar från två helt friska föräldrar.
Dessa blandrashundar köps förövrigt sällan av folk som redan har tio exakt likadana, för att stoppas i burar i en hundgård och plockas fram till utställning och avel (dels för att det inte finns tio likadana sedan tidigare, dels för att det inte går att ställa ut såna på samma sätt som renrasiga hundar, dels för att det sällan finns efterfrågan att avla vidare på en blandning)
Dessa hundar hamnar istället innomhus, hos en familj där dom får en godbit i soffan ibland, får tugga sönder lite bollar ute på gården, och oftast får följa med sin familj om dom åker bort.
Om denna blandras hammnar i en aktiv familj kanske den får "leka" agility, eller utbildas till räddningshund, ofta fungerar blandraser väldigt bra till det, är det en blandras mellan två olika jakthundsraser så kanske den får jaga (med varierande resultat beroende på vilken blandning).
Ska vi ta dom första tre exemplen så är Shäfern från början en vallhund, hur många Shäfrar har du sett valla får, okej man har avlat bort den egenskapen för att få fram en vakthund, hur många Schäfrar får jobb som det?
Collien är också en vallhund, inte många collies idag törs gå in en fårhage.
Dalmatinern är ju en jakthunf, fågelhund, den används ju säkert IAF till 5-10% av fågeljägare, resten av dom köps som sött tillbehör till bebisen och barnvagnen, för Dalmatiner och barn går ju sååå bra ihop enligt Disney, annars skulle dom väl inte göra barnfilmer med dalmatiner i, eller?
Jag skiter egentligen fullständigt i eran debatt om vilka hundar som är bra och rätt, jag gillar alla sorters hundar om dom är friska mentalt, för nu ska jag gå ut i trädgården och fylla igen dagens gropar, se TV en stund, tillsammans med en 100% renrasig hund som gillar att ligga i soffan och äta ostbågar, sen ska jag gå och schasa bort en annan 100% renrasig hund ur min säng, borsta bort dagens jordlager från lakanet och sedan sova en stund (så att hunden kan hoppa upp i sängen igen, när jag har somnat)
oFFkeFF skrev:Innan vi blir alltför seriösa, och man är missnöjd med sin doberman, kan man ju alltid göra såhär...
http://www.attackchi.org.au/kits.htm
oFFkeFF skrev:Innan vi blir alltför seriösa, och man är missnöjd med sin doberman, kan man ju alltid göra såhär...
http://www.attackchi.org.au/kits.htm
Fixxxer skrev:Schäfern är inte sönderavlad. Det är fel ord att använda. Det som har hänt är att människan har styrt aveln till utställning istället för bruksavel, som schäfern räknas idag. ... *kortat*...
Har du kikat på annonserna för blandraser? Ofta står det att den är gjord förut. Sen har vi de annonser där föräldradjuren har stamtavla men avkommorna kommer inte att ha det. Vi kikar på rottweilern som ras igen...
Här har vi 2 registrerade föräldrar, avkommorna sälj utan stamtavla. Så kikar man på SKK Hunddata. INGA meriter alls, fadern har C på höfterna, modern inte ens röntgad. Anledningen till att valparna inte registreras är att föräldrarna inte går enligt rottweilerklubbens riktlinjer för seriös avel. INTE på grund av säljarna som påstår annat. Det här är en ras inom brukshundar... Hur tror du det står till på amstaff/pitbull/cane corso/mastiffer annars?
Sen ser jag att du påstår att renrasuppfödare stoppar sina hundar i bur? Vet du om att det är olagligt och att varje kommun har sina inspektörer. Det förekommer knappt idag, förutom bland blandrasaveln förstås. 100% fel med andra ord.
Blandrasuppfödare behöver inte ens hålla sin inom SKKs riktlinjer för avel för tikens bästa.
Förövrigt anser jag att ni borde ta och ringa SKK och höra efter hur riktlinjerna ser ut, varför det avlas som det gör idag, ring några av Sveriges största kennlar, gärna inom arbetande hundar som har bruksmeriter på sina hundar och fråga lite. Det ska bli intressant att höra era svar sen när ni har satt in er i ämnet och inte bara svarat.
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
|
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
|
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |
|
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull
Däckjätten Michelin och bro... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari