Mina hundar har tjuvparat sig

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
Fixxxer skrev:
Det märks att du inte är insatt och då borde man inte yttra sig om sådant heller.

Hähähä, om jag inte minns fel så är Flamma77 halv veterinär och biomedicinsk analytiker. Och dessutom klok. :tungan
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Fixxer

Vilka hundraser sysslar du med?

I tur och ordning har hundraser avlats sönder allt efter popularitet, Schäfrarna har avlats sönder i omgångar när dom har varit populära, Collie har avlats sönder varje gång Lassie serien har gått på TV och Dalmatinerna har avlats sönder när Disney har släppt en ny film med prickiga hundar...

Finns det pengar att hämta skiter dina vördade rashunds-avlare fullständigt i om dom avlar på tveksamma höfter, hundar med olysta ögon eller hundar med taskiga bett, för att inte tala om alla hundar med tveksam mentalitet...

Jag själv är uppvuxen med hundar, har alltid haft hundar i min omgivning, och har varit med om raser uppgång och näst intill deras fall.

Dom som föder upp blandras-hundar gör det sällan för att det finns en enorm efterfrågan på blandningen boxer/bordercollie (eller annan valfri kombination), utan kanske oftast för att det har blivit en tjuvparning och dom inte vill ta bort en kull hundar från två helt friska föräldrar.

Dessa blandrashundar köps förövrigt sällan av folk som redan har tio exakt likadana, för att stoppas i burar i en hundgård och plockas fram till utställning och avel (dels för att det inte finns tio likadana sedan tidigare, dels för att det inte går att ställa ut såna på samma sätt som renrasiga hundar, dels för att det sällan finns efterfrågan att avla vidare på en blandning)
Dessa hundar hamnar istället innomhus, hos en familj där dom får en godbit i soffan ibland, får tugga sönder lite bollar ute på gården, och oftast får följa med sin familj om dom åker bort.

Om denna blandras hammnar i en aktiv familj kanske den får "leka" agility, eller utbildas till räddningshund, ofta fungerar blandraser väldigt bra till det, är det en blandras mellan två olika jakthundsraser så kanske den får jaga (med varierande resultat beroende på vilken blandning).

Ska vi ta dom första tre exemplen så är Shäfern från början en vallhund, hur många Shäfrar har du sett valla får, okej man har avlat bort den egenskapen för att få fram en vakthund, hur många Schäfrar får jobb som det?
Collien är också en vallhund, inte många collies idag törs gå in en fårhage.
Dalmatinern är ju en jakthunf, fågelhund, den används ju säkert IAF till 5-10% av fågeljägare, resten av dom köps som sött tillbehör till bebisen och barnvagnen, för Dalmatiner och barn går ju sååå bra ihop enligt Disney, annars skulle dom väl inte göra barnfilmer med dalmatiner i, eller?

Jag skiter egentligen fullständigt i eran debatt om vilka hundar som är bra och rätt, jag gillar alla sorters hundar om dom är friska mentalt, för nu ska jag gå ut i trädgården och fylla igen dagens gropar, se TV en stund, tillsammans med en 100% renrasig hund som gillar att ligga i soffan och äta ostbågar, sen ska jag gå och schasa bort en annan 100% renrasig hund ur min säng, borsta bort dagens jordlager från lakanet och sedan sova en stund (så att hunden kan hoppa upp i sängen igen, när jag har somnat)
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Som GuW säger så styr pengarna väldigt mycket inom hundaveln, även inom den "seriösa" (inget påhopp om att de är oseriösa dock).
Min katt har stamtavla, kommer från en tidigare erkänd uppfödare MEN avlade på en katt som hon visste hade dåligt psyke och inte hade något att tillföra rasen. När det blev känt blev det ett väldans ståhej och hon blev avstängd etc. Nu mera är hon godkänd igen med nya katter, men vem fan skulle plocka en katt av henne om de visste? Där var det pengarna som styrde tyvärr :(
Vår katt är kastrerad då det inte är lämpligt att fortsätta avla på honom med sådana katter från den aveln.
Och med erfarenhet från hundvärlden så vet jag även att det är en sjuk värld med mycket egensinniga människor.

/ En som hittade en Dalmatiner i Eskilstuna-ån med ett skotthål i huvudet. Teckningen dög säkerligen inte :död
 

Flamma77

Hojlös halvabstinent helveterinär.
Gick med
24 Sep 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Fullt möjligt att seriöst tänka tanken på en...
Fixxxer skrev:
Det märks att du inte är insatt och då borde man inte yttra sig om sådant heller. Avel är en ganska viktig del i att bevara de raser vi har och få bort uppfödare som inte är seriösa. Det finns inga seriösa blandrasuppfödare, om man nu ens kan kalla dem för uppfödare.
Däremot finns det gott om seriösa uppfödare inom många raser. Det sista vi behöver är blandraser som hamnar i avlivningsstatistiken eller omplaceringshem. Du kanske ska ta och höra efter vilka raser som ofta hamnar på Hundstallet eller liknande ställen? Har du ens koll på genetiken? Vet du om hur bra SKK Hunddata är? Vet du om vad du kan kolla upp via den sidan? Hur vore det om man satte in sig i vad hundavel och kattavel innebär innan man kastar seriositeten åt sidan??? :kocko

Lite insatt ja, pga ointresse av hundvärlden. Kattavel dessto mer...
Nej, det finns inga blandrasuppfödare... för att bedriva avel ska det finnas ett tydligt avelsmål att sträva mot.
Jag har bra koll på genitik och avel generellt sett, för det är samma principer på alla djurslag.( Ja, jag har koll på SKK Hunddata... osv.)
Ja vilken hundRAS hamnar på Hundstallet och liknande ställen. Är det hundens fel eller ägaren det beror på?? Vad är problemet med med blandraser i avlivningsstatistiken? Det är ju fortfarande oseriösa ägare som är orsaken till det i sådant fall och inte hundsorten. Vill man göra studier på hundraser med hjälp av register så går det utmärkt att söka rasspecifikt. Jag förstår inte vad du vill komma riktigt.
Jag tycker du kastar rätt mycket seriositet åt sidan iom ditt första inlägg.
:fatta!
 

Flamma77

Hojlös halvabstinent helveterinär.
Gick med
24 Sep 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Fullt möjligt att seriöst tänka tanken på en...
GuW skrev:
Långt och bra skrivet....

Du tänker som jag. :)

Hur många 'seriösa' uppfödare väljer bort en populär och framgångsrik hane som haft massor med tikar, till förmån för en mindre beprövad hane, om det innebär att kullen blir mer svårsåld??
Dessutom har åtminstånde jag inte hört att det bestäms ett begränsat antal tikar per hane, för att behålla bredden i genpoolen när jag pratat med mina hundkunniga kurskompisar... (så som seriösa uppfödare i kattvärden gör, speciellt med små raser.) Men hoppas kan man ju.

Seriositet hänger inte ihop med rasavel, utan med att man tar ansvar för det man gör. :7peta
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Nu måste jag bara skriva lite.

Utav alla hundar jag träffat genom åren så finns det en ras som satte sina spår. Bättre hundar får man nog leta efter, inga konstigheter eller sjukdommar. i 99% av alla fall så är hunden helt totalt dumsnäll och verkar inte förstå bättre och det här gäller alla hundar av samma ras jag stött på. Vilken ras är det då? Jo blandrasen.
Alla renrasiga hundar jag träffat har haft konstiga egenheter som jag sett som väldigt störande och hela hunden känns opålitlig, har bara varit med om en enda rashund som va enormt bra och det va en schäfer med enorm pli och uppfostran så där på gränsen till sjukligt, men hunden känndes stabil i alla lägen.
Vad vill jag då ha sagt med detta? Jo föringa inte den dumsnälla blandrashunden bara för att du/ni älskar era renrashundar. Bra blandras hundar är en enormt bra familjehund som är för dum för att vara elak och verkar funka riktigt bra med dålig pli vilket jag inte sett på någon renrashund. Blandras tycker jag passar väldigt bra som första hund och kanske därför dom är överrepresenterade på omplacering, folk lessnar och inser att det där med hund inte va något för dom. Va då glad som renras älskare att det inte är dom "fina" hundarna som används som instegs hund och får ta alla misstag.
Vet några som har en stor Bullmastif som helt bestämmer hemma hos dom. Men varje gång någon blir rädd, halft attakerad och ingen kan säga åt hunden så hävdas alltid hur fin och renrasig hunden är. Så stor och farlig hund ska inte hamna i händerna på amatörer, låt amatörerna och dom som inte "orkar" uppfostra sin hund hålla på med dom där dumsnälla blandraserna istället för att svärta ner renras hundarna. Å nu vill jag se handen på hjärtat och höra, hur många känner inte till en sån där hund? Hade det inte varit bättre att dom har en idiotsäker blandras istället för att förstöra ett fint ex av renrashunden dom har.

Qwerty ren hund amatör och äger ingen själv.
 

Flamma77

Hojlös halvabstinent helveterinär.
Gick med
24 Sep 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Fullt möjligt att seriöst tänka tanken på en...
Mattias skrev:
Kvinnor ska veta sin plats!

Framför spisen. I sängen. Jag kan!! :banana



Men jag bryr mig lika lite som katten. Mjau. :7peta
 

RW

Österlens-skräck
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Gärsnäs
Hoj
TLS
GuW skrev:
Dalmatinern är ju en jakthunf, fågelhund, den används ju säkert IAF till 5-10% av fågeljägare
Mycket av vad du skriver är bra och vettigt men Dalmatinern är väl ingen jakthund. Fågelhund skriver du men med vilket arbetssätt? Stötande, ställande eller apporterande??? Vad jag vet så är Dalmatinern en sällskapshund som avlades fram för att vara dekorativ.
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
RW skrev:
Mycket av vad du skriver är bra och vettigt men Dalmatinern är väl ingen jakthund. Fågelhund skriver du men med vilket arbetssätt? Stötande, ställande eller apporterande??? Vad jag vet så är Dalmatinern en sällskapshund som avlades fram för att vara dekorativ.


I min hundbok så användes dalmatinen till att vakta stall och vagnar. Dom sprang med vagnarna och åt längs med vägen där av deras glupska sätt att äta. Sen så vaktade hundarna vagnen när den stog still och släppte inte in obehöriga dvs dom höll koll på passagerarna. Där ifrån deras vaktighet. Vart ifrån fläckarna kommer vet man inte riktigt(ursprunget). Pga deras glupskhet, äta först och smaka sen och att även kunna spana in bytet en bra bit bort för att planera in maten i färden så är det en bra jakt hund om man gör allt för att vänja av den det där äta först fråga sen.
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Hitta lite info.
"Ingen vet med säkerhet varifrån hundsläktets enda prickiga variant härstammar.
Spekulationerna är många. Balkan, Egypten, Spanien, Italien, Grekland, Indien och t.o.m. Danmark har nämnts som dalmatinerns ursprungsland. En teori är att zigenarna, som redan på 1200-talet utvandrade från nordvästra Indien, har haft stor betydelse för rasens spridning. En sak är säker - dalmatinern är en mycket gammal ras. På ett arkeologiskt museum i Athen finns en väggmålning från antikens Grekland, daterad 1700 år f.Kr., där fläckiga hundar som starkt påminner om dagens dalmatiner är avbildade. På tavlor med motiv från hov- och högreståndsmiljöer i Europa från 15- och 1600-talet förekommer också korthåriga prickiga hundar som liknar våra dalmatiner.
Vid norra Medelhavet vid den bergiga kroatiska kusten ligger Dalmatien, den region som dalmatinern kanske fått sitt namn från. I den nuvarande rasstandarden anges Kroatien som rasens hemland men före första världskriget fanns knappast några dalmatiner alls i Dalmatien, så det är inte fråga om någon inhemsk ras. I England däremot förekom dalmatinern från och med 1700-talet på gods och finare gårdar som en dekorativ vagns- och stallhund. England är det land som har haft det största inflytandet på rasens utveckling i modern tid och därför bör kallas rasens moderna hemland. "

Och
"Från mitten av 1700-talet och fram till början av vårt sekel användes dalmatinerhundar i England till att vakta i stall. Man ville ha hundar med utpräglad revirkänsla eftersom det var nödvändigt att hundarna sade ifrån om ovälkomna personer närmade sig hästar och vagnar. Dalmatinerna användes dessutom för att eskortera diligenser och hästekipage. De skyddade hästar, vagnar, passagerare och bagage mot rån och överfall. Vid rastställena lämnades hundarna att vakta både vagnar och bagage på egen hand. Under färden kunde varken kusk eller resenärer hade möjligheter att passa hundarna utan dessa fick själva hålla reda på "sitt" ekipage. De dalmatiner som var duktiga vagns- och stallhundar, som lydigt följde med under resan, stannade kvar vid vagnen under rasterna och som vaktade stallet mot besök från oönskade främlingar; dessa hundar uppskattades och användes i aveln.

Resultatet har blivit att dagens dalmatiner inte har någon utpräglad jaktinstinkt och att den inte springer långt bort från matte och husse när den är lös. Än idag vaktar rasen ganska energiskt och säger med stor inlevelse ifrån om någon obehörig närmar sig tomten, familjens bil och när det ringer på dörren. Dalmatinern kan också vara mycket modig om någon familjemedlem skulle hotas."

Lite rätt kom jag ihåg i vilket fall.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Mattias skrev:
Jag tycker att Fixxxer är konstig. Avla inte på henne, är mitt tips.

:rofl

:corn

....Eftersom det redan är fredag så kan jag utan problem säga att det här måste vara arbetsveckans roligaste tråd! :tummenupp
 

Fixxxer

Ofarlig och alldeles normal
Gick med
19 Apr 2005
Ort
Nykvarn
Hoj
-
GuW skrev:
Fixxer

Vilka hundraser sysslar du med?

I tur och ordning har hundraser avlats sönder allt efter popularitet, Schäfrarna har avlats sönder i omgångar när dom har varit populära, Collie har avlats sönder varje gång Lassie serien har gått på TV och Dalmatinerna har avlats sönder när Disney har släppt en ny film med prickiga hundar...

Finns det pengar att hämta skiter dina vördade rashunds-avlare fullständigt i om dom avlar på tveksamma höfter, hundar med olysta ögon eller hundar med taskiga bett, för att inte tala om alla hundar med tveksam mentalitet...

Jag själv är uppvuxen med hundar, har alltid haft hundar i min omgivning, och har varit med om raser uppgång och näst intill deras fall.

Dom som föder upp blandras-hundar gör det sällan för att det finns en enorm efterfrågan på blandningen boxer/bordercollie (eller annan valfri kombination), utan kanske oftast för att det har blivit en tjuvparning och dom inte vill ta bort en kull hundar från två helt friska föräldrar.

Dessa blandrashundar köps förövrigt sällan av folk som redan har tio exakt likadana, för att stoppas i burar i en hundgård och plockas fram till utställning och avel (dels för att det inte finns tio likadana sedan tidigare, dels för att det inte går att ställa ut såna på samma sätt som renrasiga hundar, dels för att det sällan finns efterfrågan att avla vidare på en blandning)
Dessa hundar hamnar istället innomhus, hos en familj där dom får en godbit i soffan ibland, får tugga sönder lite bollar ute på gården, och oftast får följa med sin familj om dom åker bort.

Om denna blandras hammnar i en aktiv familj kanske den får "leka" agility, eller utbildas till räddningshund, ofta fungerar blandraser väldigt bra till det, är det en blandras mellan två olika jakthundsraser så kanske den får jaga (med varierande resultat beroende på vilken blandning).

Ska vi ta dom första tre exemplen så är Shäfern från början en vallhund, hur många Shäfrar har du sett valla får, okej man har avlat bort den egenskapen för att få fram en vakthund, hur många Schäfrar får jobb som det?
Collien är också en vallhund, inte många collies idag törs gå in en fårhage.
Dalmatinern är ju en jakthunf, fågelhund, den används ju säkert IAF till 5-10% av fågeljägare, resten av dom köps som sött tillbehör till bebisen och barnvagnen, för Dalmatiner och barn går ju sååå bra ihop enligt Disney, annars skulle dom väl inte göra barnfilmer med dalmatiner i, eller?

Jag skiter egentligen fullständigt i eran debatt om vilka hundar som är bra och rätt, jag gillar alla sorters hundar om dom är friska mentalt, för nu ska jag gå ut i trädgården och fylla igen dagens gropar, se TV en stund, tillsammans med en 100% renrasig hund som gillar att ligga i soffan och äta ostbågar, sen ska jag gå och schasa bort en annan 100% renrasig hund ur min säng, borsta bort dagens jordlager från lakanet och sedan sova en stund (så att hunden kan hoppa upp i sängen igen, när jag har somnat)

Schäfern är inte sönderavlad. Det är fel ord att använda. Det som har hänt är att människan har styrt aveln till utställning istället för bruksavel, som schäfern räknas idag. Har du läst schäferns rasstandard så är det en vall- och brukshund och en av de främsta brukshundarna vi har.
Sen har vi rottweiler. Som avlats för utställningsmeriter också. Feta hundar som har så mycket vikt att de inte pallar för att sköta sitt arbete en hel dag. Vet du vad det beror på? För att de som köper dessa hundar inte är intresserad av att jobba med dem. Sen har vi de kennlar som avlar på bruksmeriterade hundar. Är du med så långt?
Ta och kika på rottweilerkennlar och sen kikar du på vilka hundar som går i avel och vart meriterna finns så förstår du säkert.

Sen har vi sällskapshundarna. Där dalmatinern har hamnat idag. Det är inte en arbetande hund längre. Många av de ursprungsjobb hundarna hade finns inte idag på grund av att de inte behövts. Där avlas det ENBART på utställningsmeriter.
Jag tar hellre en liten, smidig rottweiler som orkar hålla igång än en rottweiler som mer ser ut som en bullmastiff eller grand danois. GD använda förövrigt inte heller till det den var avlad för.

Har du kikat på annonserna för blandraser? Ofta står det att den är gjord förut. Sen har vi de annonser där föräldradjuren har stamtavla men avkommorna kommer inte att ha det. Vi kikar på rottweilern som ras igen...

Här har vi 2 registrerade föräldrar, avkommorna sälj utan stamtavla. Så kikar man på SKK Hunddata. INGA meriter alls, fadern har C på höfterna, modern inte ens röntgad. Anledningen till att valparna inte registreras är att föräldrarna inte går enligt rottweilerklubbens riktlinjer för seriös avel. INTE på grund av säljarna som påstår annat. Det här är en ras inom brukshundar... Hur tror du det står till på amstaff/pitbull/cane corso/mastiffer annars?
Sen ser jag att du påstår att renrasuppfödare stoppar sina hundar i bur? Vet du om att det är olagligt och att varje kommun har sina inspektörer. Det förekommer knappt idag, förutom bland blandrasaveln förstås. 100% fel med andra ord.
Blandrasuppfödare behöver inte ens hålla sin inom SKKs riktlinjer för avel för tikens bästa.
Förövrigt anser jag att ni borde ta och ringa SKK och höra efter hur riktlinjerna ser ut, varför det avlas som det gör idag, ring några av Sveriges största kennlar, gärna inom arbetande hundar som har bruksmeriter på sina hundar och fråga lite. Det ska bli intressant att höra era svar sen när ni har satt in er i ämnet och inte bara svarat.
 

Flamma77

Hojlös halvabstinent helveterinär.
Gick med
24 Sep 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Fullt möjligt att seriöst tänka tanken på en...
Fixxxer skrev:
Schäfern är inte sönderavlad. Det är fel ord att använda. Det som har hänt är att människan har styrt aveln till utställning istället för bruksavel, som schäfern räknas idag. ... *kortat*...

Har du kikat på annonserna för blandraser? Ofta står det att den är gjord förut. Sen har vi de annonser där föräldradjuren har stamtavla men avkommorna kommer inte att ha det. Vi kikar på rottweilern som ras igen...

Här har vi 2 registrerade föräldrar, avkommorna sälj utan stamtavla. Så kikar man på SKK Hunddata. INGA meriter alls, fadern har C på höfterna, modern inte ens röntgad. Anledningen till att valparna inte registreras är att föräldrarna inte går enligt rottweilerklubbens riktlinjer för seriös avel. INTE på grund av säljarna som påstår annat. Det här är en ras inom brukshundar... Hur tror du det står till på amstaff/pitbull/cane corso/mastiffer annars?
Sen ser jag att du påstår att renrasuppfödare stoppar sina hundar i bur? Vet du om att det är olagligt och att varje kommun har sina inspektörer. Det förekommer knappt idag, förutom bland blandrasaveln förstås. 100% fel med andra ord.
Blandrasuppfödare behöver inte ens hålla sin inom SKKs riktlinjer för avel för tikens bästa.
Förövrigt anser jag att ni borde ta och ringa SKK och höra efter hur riktlinjerna ser ut, varför det avlas som det gör idag, ring några av Sveriges största kennlar, gärna inom arbetande hundar som har bruksmeriter på sina hundar och fråga lite. Det ska bli intressant att höra era svar sen när ni har satt in er i ämnet och inte bara svarat.

Om det finns många 'trasiga' hundar i en ras, eller snarare att det ofta förekommer vissa defekter och problem, pga för hård avel mot ett visst utseende eller egenskap då är den väl sönderavlad. Fast felavlad är ett riktigare utryck.

Men som jag tolkar din text här: Resultatet av dåligt genomtänkta parningar kan bli en eller flera 'dåliga' hundar (sjuklig eller med taskigt temperament.) Sedan spelar det ingen roll om det är en renrasig korsning eller flerraskorsningar.

Anledningen till att det är fördelaktigare med en renrasig parning är att det är lättare att förutse hur resultatet kan bli. Vilket är nödvändigt om hunden ska användas för specifika ändamål.
Att se renrasighet som ett mål i sig och att 'bevara de raser vi har idag' är det värsta mumbojumbo jag vet. Avel handlar inte om att bevara utan om att förbättra. (Därför är det helt felaktigt att tala om blandrasavel. Den finns inte.)
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Oj oj oj vilka hårda ord folk använder mot varandra. Hundar är ett känsligt ämne för många, den anses ju vara "människans bästa vän" men så här på ett motorcykelforum känns ju överdrivet.

Att vara benhård på renrasighet bland djur känns lite förlegat i dagens samhälle, alla vet ju att blondinen är döende och inom ett gäng år så kommer vi alla se ut som sydeuropeer i europa. Varför ska vi det klokaste däggdjuret på planeten förhindra andra däggdjur att gå samma väg?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top