Mina hundar har tjuvparat sig

Braxen

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2004
Hoj
RD125twin
Fixxxer skrev:
Enligt mig och många andra seriösa hundägare är det en jävla idioti att ens köpa blandras.
Enligt mig och många andra så är det ren jävla idioti att välja bort något man vill ha och tycker om, bara för att den råkar vara en blandras!

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"

Bifogat

• kissegrisfår.jpg
    kissegrisfår.jpg
    69.2 KB · Visningar: 115
Last edited:

ozeo

Gick med
12 Sep 2004
Hoj
faen minge byt tibaks till gubben..den känns mer som du

Fixxxer

Ofarlig och alldeles normal
Gick med
19 Apr 2005
Hoj
-
Braxen skrev:
Enligt mig och många andra så är det ren jävla idioti att välja bort något man vill ha och tycker om, bara för att den råkar vara en blandras!

Det är snarare er okunskap om hundavel som gör att ni inte förstår hur oseriöst det är med blandrasavel.
Söker man en hund ska man se till hundens egenskaper, någon som en blandras aldrig kan inneha exakt samma som den andra.
Man söker en hund efter egenskaper, inte efter utseende som många blandrasägare gör.

Dessutom är dessa människor som avlar på blandraser fruktansvärt oseriösa och borde enligt lag få böter.

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
ozeo skrev:
faen minge byt tibaks till gubben..den känns mer som du
Va, men denna hitta jag på nätet;)

Braxen

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2004
Hoj
RD125twin
Dr. Mengele skrev:
Det är snarare er okunskap om hundavel som gör att ni inte förstår hur oseriöst det är med blandrasavel.
Söker man en hund ska man se till hundens egenskaper, någon som en blandras aldrig kan inneha exakt samma som den andra.
Man söker en hund efter egenskaper, inte efter utseende som många blandrasägare gör.

Dessutom är dessa människor som avlar på blandraser fruktansvärt oseriösa och borde enligt lag få böter.
Om det är okunskap och oseriöst att kunna köpa och älska en blandrashund för att man tycker om den och inte stirrar sig blind på rasrenlighet, så må jag så vara oseriöst okunnande.
Bättre att alltså låta blandrashundarna vara kvar i ett hem som inte kan se till hundens bästa, bara för att man själv "måste" han en renrasig hund?
Rasism finns även i hundvärlden, hundägarna särbehandlar olika hundar pga deras utseende, egenskaper och stamtavlor. Kan det bli mer likt Tredje riket?!

Ska nog ta och börja med att avla renrasig hundar som har felaktig kroppsuppbyggnad vilket gör det svårt att andas och gå, det är ju så seriöst och en kunskap man kan skryta med. :rolleyes:

Last edited:

ozeo

Gick med
12 Sep 2004
Hoj
Mingves skrev:
Va, men denna hitta jag på nätet;)

jo men du va lixom den där snubben på bilden..skulle du va tecknad skulle du se ut så :D

Fixxxer

Gick med
19 Apr 2005
Hoj
-
Braxen skrev:
Om det är okunskap och oseriöst att kunna köpa och älska en blandrashund för att man tycker om den och inte stirrar sig blind på rasrenlighet, så må jag så vara oseriöst okunnande.
Bättre att alltså låta blandrashundarna vara kvar i ett hem som inte kan se till hundens bästa, bara för att man själv "måste" han en renrasig hund?
Rasism finns även i hundvärlden, hundägarna särbehandlar olika hundar pga deras utseende, egenskaper och stamtavlor. Kan det bli mer likt Tredje riket?!

Ska nog ta och börja med att avla renrasig hundar som har felaktig kroppsuppbyggnad vilket gör det svårt att andas och gå, det är ju så seriöst och en kunskap man kan skryta med. :rolleyes:
Självklart ska de blandraser som redan finns inte behöva lida mer än vilket annat djur som helst. Det trodde jag var självklart men obegåvade människor verkar inte förstå skillnaden på att ta hand om de hundar som redan finns från att avla på individer som inte har i aveln att göra. Snacka om att INTE KUNNA LÄSA!!!

Individer som inte har i aveln att göra är hundar som är extremavlade eller felaktiga i exteriören. Blandraser har ingen exteriör, det finns inget sätt att se vilka gener som slår igen om du blandar border collie (som är en väldigt vanlig ras i blandraser) och schäfer.
Jag gillar heller inte aveln på brakefycala hundar som är extrema, men tyvärr kan jag inte stoppa dem heller. SKK verkar inte ha koll på alla uppfödare heller, men det är väl något som medmänniskorna ska kunna ha lite inflytande på och stoppa?

Förövrigt har jag inte sagt att valpar eller vuxna hundar ska avlivas, detta är en abortspruta långt innan fostrena ens är klara och det är en jävla skillnad mot det ni håller på med.
Rasism finns knappast inom hundvärlden. Eller syftar du på att uppfödare eller hundägare är rasister? Rasism, så vitt jag vet handlar om hudfärg på människor. Självklart ska de som inte är intresserad av bruks skaffa sig en brukshund men korkade människor gör det ändå. Där handlar det inte heller om rasism utan om penisförlängare.
Vissa gillar schäfer, vissa gillar pudel, vissa vill ha bc, men det är åtminstonde en kontrollerad avel till 95%... Se då för fan till att stoppa de 5% som inte behövs.

ozeo

Gick med
12 Sep 2004
Hoj
finns ju dom som kanske tycker om hundar o vill kanke ha 2 st säger vi..ah ska dom köpa två "renrasiga" så kostar dom 2 uppemot 15 papp o över...detta är pengar som kunde gå till bättre saker...
jag själv skulle inte betala många tusen för en hund,
spelar ingen roll hu mycke familjemedlem dom är.
har betalat 1500 för en katt en gång men den va cool men dog....(obs den var renrasig :hihi )

Fixxxer

Gick med
19 Apr 2005
Hoj
-
ozeo skrev:
finns ju dom som kanske tycker om hundar o vill kanke ha 2 st säger vi..ah ska dom köpa två "renrasiga" så kostar dom 2 uppemot 15 papp o över...detta är pengar som kunde gå till bättre saker...
jag själv skulle inte betala många tusen för en hund,
spelar ingen roll hu mycke familjemedlem dom är.
har betalat 1500 för en katt en gång men den va cool men dog....(obs den var renrasig :hihi )

OM man inte har råd att lägga ner så mycket pengar på en hund som kan leva i 15 år med veterinärkostnader, mat, tävlingar, utställningar och liknande, så har man inte med hund att göra anser jag.
En hunds inköpskostnad kan man gott spara till om man vill ha hund. Extremt dålig ursäkt.

Dessutom kan jag erkänna att de som säljer katter för 25 öre/tassen har jag lust att kastrera själv. Jag tycker att kattstatusen ska höjas flera gånger om men det är ett helt annat ämne. Här sitter jag med 2 renrasiga, DYRA katter och en renrasig hund som har ett dyrt kilopris. Snart kommer det dessutom in ytterligare en renrasig katt som kostar mycket och nästa år förhoppningsvis en rottweiler med stamtavla, bra föräldrar och en väldigt bra uppfödare som är A och O.

Braxen

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2004
Hoj
RD125twin
Visst kan jag läsa och förstå skrift.
Du skrev: Enligt mig och många andra seriösa hundägare är det en jävla idioti att ens köpa blandras. Vilket jag då tolkar som att du är emot (hatisk?) mot blandrashundar. Det stod inget om avling, redan födda eller liknade i inlägget jag svarade på, utan bara att du tycker det är idiotiskt att köpa en blandrashund. Varken mer eller mindre!
Dessutom så tycker jag att ditt tankesätt i första meningen är helt fel. Inget djur ska behöva lida, så vem är det som är "obegåvad"?! :7peta

Rasism handlar inte enbart om hudfärg som många tror, för de flesta judar i Tyskland under WW2 hade väl samma hudfärg som alla rena tyskar!?
Du och dina likasinnade verkar dock mera inne på Nazismens spår som vill ha kontroll över vilka raser som har rätt att leva och inte.

Penisförlängare?! Visste väl att det var något perverst med tjejer som har stora hundar! :hihi

ozeo

Gick med
12 Sep 2004
Hoj
Fixxxer skrev:
OM man inte har råd att lägga ner så mycket pengar på en hund som kan leva i 15 år med veterinärkostnader, mat, tävlingar, utställningar och liknande, så har man inte med hund att göra anser jag.
En hunds inköpskostnad kan man gott spara till om man vill ha hund. Extremt dålig ursäkt.

Dessutom kan jag erkänna att de som säljer katter för 25 öre/tassen har jag lust att kastrera själv. Jag tycker att kattstatusen ska höjas flera gånger om men det är ett helt annat ämne. Här sitter jag med 2 renrasiga, DYRA katter och en renrasig hund som har ett dyrt kilopris. Snart kommer det dessutom in ytterligare en renrasig katt som kostar mycket och nästa år förhoppningsvis en rottweiler med stamtavla, bra föräldrar och en väldigt bra uppfödare som är A och O.

veterinärkostnader, mat de behöver inte bli dyrt..man kan ju ta en försäkring mat bruka inte va så dyrt heller.
utställn o sånt behöver man ju inte hålla på med med en ickerenrasig så man slipper dom kostnaderna..

har två halvsyskon på min pappas sida..dom älskar hundar o ville ha en..men farsan hade nog hellre lagt ut 8+tusingar på huset el likn..dom hade aldrig skaffa hund om dom inte kunnat köpa en "billig oren" hund..

Fixxxer

Gick med
19 Apr 2005
Hoj
-
Braxen skrev:
Visst kan jag läsa och förstå skrift.
Du skrev: Enligt mig och många andra seriösa hundägare är det en jävla idioti att ens köpa blandras. Vilket jag då tolkar som att du är emot (hatisk?) mot blandrashundar. Det stod inget om avling, redan födda eller liknade i inlägget jag svarade på, utan bara att du tycker det är idiotiskt att köpa en blandrashund. Varken mer eller mindre!
Dessutom så tycker jag att ditt tankesätt i första meningen är helt fel. Inget djur ska behöva lida, så vem är det som är "obegåvad"?! :7peta

Rasism handlar inte enbart om hudfärg som många tror, för de flesta judar i Tyskland under WW2 hade väl samma hudfärg som alla rena tyskar!?
Du och dina likasinnade verkar dock mera inne på Nazismens spår som vill ha kontroll över vilka raser som har rätt att leva och inte.

Penisförlängare?! Visste väl att det var något perverst med tjejer som har stora hundar! :hihi
Nej, du verkar inte klara av att läsa det som står. Vilket jag anser vara barnsligt. Det är inte hundarnas fel att människor är korkade. De som köper blandrashundar och stödjer den avlen är alltså inte mycket att ha i min närhet.
Jag är inte obegåvad, det är bara trögt folk här inne som verkar tro att avel är att låta grannhunden knulla på sin egen för att få fram blandraser. Avel är SÅ mycket mer, men som sagt var är det ingen idé att diskutera det eftersom INGEN här inne är insatt i det. Att du sen verkar ha problem att läsa det man skriver gör det inte enklare. Det är svårt att förklara hundavel och det som tagit oss flera hundra år att skapa åt 3-åringar.

Sen att det kommer snack om rasism. Så oerhört korkat, barnsligt, lågt och okunnigt att ens uttrycka sig så. Jag har inget emot judar, mörkhyade eller någon med annan religion. Det jag har svårt för är folk som avlar för pengar vare sig det är renrasigt eller blandraser. Och sådana som du som inte kan se längre än vad näsan är lång. Nazism har heller inget med saken att göra, jag vill bara kunna ha kontroll på VAD det är jag köper.
Får jag ställa en motfråga? När du köper hoj, är det viktigt med dokumentation och att du ser hur hojen ser ut?

Fixxxer

Gick med
19 Apr 2005
Hoj
-
ozeo skrev:
veterinärkostnader, mat de behöver inte bli dyrt..man kan ju ta en försäkring mat bruka inte va så dyrt heller.
utställn o sånt behöver man ju inte hålla på med med en ickerenrasig så man slipper dom kostnaderna..

har två halvsyskon på min pappas sida..dom älskar hundar o ville ha en..men farsan hade nog hellre lagt ut 8+tusingar på huset el likn..dom hade aldrig skaffa hund om dom inte kunnat köpa en "billig oren" hund..

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Vet du hur få blandraser som är försäkrade hos våra försäkringsbolag som tar djur?
Vet du ens om hur villkoren ser ut?
En operation kan lätt kosta uppåt 20 000:- UTAN jouravgift. Oftast betalar man 20% av den summan samt en fast självrisk. Det är DYRT att ha djur. Dessutom kan man få en hund som har känslig mage (varav jag själv råkat ut för) och fodret kostade oss MINST 500:- per månad. Vaccineringar kostar också. Sen kan man ju råka ut för händelser som INTE är beräknade i detta.

OM man nu inte har råd att lägga ut 8- 10 000:- på en renrasig hund har man nog svårt att punga ut med en dyr självrisk på en hund med livmoderinflammation förövrigt.
Det är tragiskt att läsa om att pengarna begränsar ett liv som dessutom går att falla tillbaka och samt kolla upp eventuella leder och MH, korningar samt tävlingar.

akerstrom

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2005
Hoj
Ingen
Snabb fråga till Fixxxer: Har du blivit medlem på sporthoj.com för att diskutera hundavel?
Man ser inte att du skriver om så mycket annat...
Man kan ju undra vem som är "trög", "barnslig", "okunnig" osv. (valde några av dina uttryck) då...
Så håll dig till nåt hundforum om du vill snacka "seriös" hundavel.

Här snackas det sporthoj! :banana

(kul tråd föressten, många skratt :rofl )

Fixxxer

Gick med
19 Apr 2005
Hoj
-
akerstrom skrev:
Snabb fråga till Fixxxer: Har du blivit medlem på sporthoj.com för att diskutera hundavel?
Man ser inte att du skriver om så mycket annat...
Man kan ju undra vem som är "trög", "barnslig", "okunnig" osv. (valde några av dina uttryck) då...
Så håll dig till nåt hundforum om du vill snacka "seriös" hundavel.

Här snackas det sporthoj! :banana

(kul tråd föressten, många skratt :rofl )
Det här är väl OT-forumet? Jag antar att Sverige fortfarande är ett fritt land. Jag yttrar mig inte så mycket om hojar eftersom jag inte kan det men skriver i de trådar jag vet att jag kan svara i.
Folk som har svarat i den här tråden råkar vara just okunniga, tröga och barnsliga. Det är inte mitt problem.
Här snackas det knappast sporthojar, jag ser flera ämnen som inte handlar om hojar här, varför inte klaga i dem också? Kanske är det så för att någon kan mer än en annan i detta ämne så ska man sparkas ut. Jo, det är ju också en bra förklaring. Ytterligare ett :kocko

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
korvgubbe skrev:
.....Jag blir tvungen att revidera mitt lilla talesätt:
"-Hunden, för dig som inte klarar av att ha en människa som vän!"

Lol, det där var nog det roligaste på hela veckan. Och det är söndag kväll nu.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Ang. renrasighet:
De flesta renrasiga hundar som jag har träffat har haft ett eller annat problem med sin mentala hälsa och/eller sin fysiska hälsa. Från att de varit inkontinenta stressdjur till att de kanske bara har lite ont i höfterna på ålderns höst.

Du Faxxxer, hur mycket ren avel av blandraser förekommer det? Kan det inte ofta vara så att blandrashundarna (om man undantar schabrador och andra "vedertagna" blandningar) kommer till av tjuvparningar som ägarna kanske inte ens ser? Sedan så upptäcker de lite för sent att deras tik är gravid och de har inte hjärta att ta bort fostren eller att vänta tills efter födseln och därefter döda valparna.

Och kan någon förklara för mig varför man ska hålla på och fara på utställningar med sina hundar? Är det bara för att kräken ska få finare meriter så man sedan kan ta ut hutlöst mycket för valparna sedan de parat sig? Jag får lite samma vibbar som av skönhetstävlingar för bäbisar i USA. Alltså att det handlar om att mamma (matte) vill uppfylla sina egna drömmar, att man söker bekräftelse genom någon annan. För inte bryr sig väl hunden om ifall den är en champion?

Jag tycker att man hellre ska införa körkort för att få ha hundar än att man ska förbjuda blandraser. Oavsett ras eller ej så finns det få saker som irriterar mig mer än en ouppfostrad hund eller en hund som behandlas felaktigt av sina ägare. För det är väl viktigare att en hund mår bra och är älskad än att den har en fin stamtavla?

Ja visst, när man köper en rashund så vet man vad man får. Man får en valp. Sedan kanske det visar sig att den valpen kommer att vara mycket lynnig när den växt upp, man kanske kan se tendenser hos en valp men man kan ju aldrig med säkerhet säga hur den kommer att bli. Man kan alltid avla mot vissa mål, men att 100 av 100 framavlade hundar skulle få de egenskaper som man vill ha kommer aldrig att inträffa. Likväl som man kan få fram moderns och faderns bästa egenskaper i en individ så kan man likaväl få fram moderns och faderns sämsta egenskaper i en annan individ.

För övrigt så anser jag att den som tycker att det är fint med schäfrar som har "extrema vinklar" bör få sig lite :fatta! :smasha :kulspruta :machinegu :whip

RW

Österlens-skräck
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
TLS
Fixxxer skrev:
Individer som inte har i aveln att göra är hundar som är extremavlade eller felaktiga i exteriören.
Hmmm, det finns ju en del raser som förvisso är "renrasiga" men som har olika problem med trånga luftvägar o s v.
När det gäller avelsmål så verkar du tycka att bara man uppfyller de uppsatta avelskraven så är allt frid och fröjd. Hur kan det då vara att det finns de som avlar på olika avelsmål där avkommorna är så olika att man knappt kan säga att det är samma ras (ex. labrdor show & working). Den ena gruppen värnar om de avelsmål som SSRK satt upp vilket ger en sk. fetlabbe. Den andra gruppen avlar på de avelsmål som är uppsatta för att hundarna skall kunna arbeta enl ursprungsstandard (läs. england). Båda grupperna avlar enl. de avelsmål som passar dem och deras intresse. Kan du säga vad som är rätt och vad som är fel?

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln