Mina hundar har tjuvparat sig

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
Fixxxer skrev:
OM man inte har råd att lägga ner så mycket pengar på en hund som kan leva i 15 år med veterinärkostnader, mat, tävlingar, utställningar och liknande, så har man inte med hund att göra anser jag.

Du är tamejfan värre än jag trodde. Ska man budgetera med utställningar och tävlingar innan man köper hund? Vafan ska alla hundar ränna på sånt för, när dom kan gosa med husse och matte istället och leva ett riktigt hundliv?

Såg att du var kattägare också. Fyfan. Stackars katter.

Fixxxer

Ofarlig och alldeles normal
Gick med
19 Apr 2005
Hoj
-
Esquire skrev:
Ang. renrasighet:
De flesta renrasiga hundar som jag har träffat har haft ett eller annat problem med sin mentala hälsa och/eller sin fysiska hälsa. Från att de varit inkontinenta stressdjur till att de kanske bara har lite ont i höfterna på ålderns höst.

Du Faxxxer, hur mycket ren avel av blandraser förekommer det? Kan det inte ofta vara så att blandrashundarna (om man undantar schabrador och andra "vedertagna" blandningar) kommer till av tjuvparningar som ägarna kanske inte ens ser? Sedan så upptäcker de lite för sent att deras tik är gravid och de har inte hjärta att ta bort fostren eller att vänta tills efter födseln och därefter döda valparna.

Och kan någon förklara för mig varför man ska hålla på och fara på utställningar med sina hundar? Är det bara för att kräken ska få finare meriter så man sedan kan ta ut hutlöst mycket för valparna sedan de parat sig? Jag får lite samma vibbar som av skönhetstävlingar för bäbisar i USA. Alltså att det handlar om att mamma (matte) vill uppfylla sina egna drömmar, att man söker bekräftelse genom någon annan. För inte bryr sig väl hunden om ifall den är en champion?

Jag tycker att man hellre ska införa körkort för att få ha hundar än att man ska förbjuda blandraser. Oavsett ras eller ej så finns det få saker som irriterar mig mer än en ouppfostrad hund eller en hund som behandlas felaktigt av sina ägare. För det är väl viktigare att en hund mår bra och är älskad än att den har en fin stamtavla?

Ja visst, när man köper en rashund så vet man vad man får. Man får en valp. Sedan kanske det visar sig att den valpen kommer att vara mycket lynnig när den växt upp, man kanske kan se tendenser hos en valp men man kan ju aldrig med säkerhet säga hur den kommer att bli. Man kan alltid avla mot vissa mål, men att 100 av 100 framavlade hundar skulle få de egenskaper som man vill ha kommer aldrig att inträffa. Likväl som man kan få fram moderns och faderns bästa egenskaper i en individ så kan man likaväl få fram moderns och faderns sämsta egenskaper i en annan individ.

För övrigt så anser jag att den som tycker att det är fint med schäfrar som har "extrema vinklar" bör få sig lite :fatta! :smasha :kulspruta :machinegu :whip
Jag har redan tidigare skrivit att jag inte gillar extremaveln heller. Där hamnar utställningsaveln bland annat. En hund ska gå i utställningsringen enbart för att få ett championat inom bruks, inget annat tycker jag. Självklart är det bra om hunden ser så pass bra ut att CK eller CERT delas ut, det vill jag ha på min hane med, han ska även röntgas (trots att rasen inte behöver det för avel) och ögonlysas. Dessutom är förhoppningen att ett LP eller 2 ska komma också.
Jag har valt bort många hundar på grund av deras extrema utseende. Nakenhundar, shar-pei, mops, chow, mastiffer och andra med extrema rynkor, nakenhet, trånga andningsvägar, dåligt snitt vad gäller naturliga födslar, mycket HD-avel inom rasen och mycket annat. Det är något som ingen här har fattat heller.

Vad gäller labradorer anser jag att de ska avlas för det de är avlade från början. Apporterande jakthundar, inte utställningshundar. Nackdelen är att domare och SKK anser att utställningar verkar vara en alltför viktig del och där håller jag inte med dem heller. Samma sak inom schäfer, rottweiler, belgiska vallhundar och alla andra arbetande hundar. Nackdelen med sällskapshundar är just att de inte har några arbetande meriter att ta.

Fördelen med de renrasiga är att man kan lätt kolla på SKK Hunddata vilka meriter föräldradjuren har, där kan man lätt se om kenneln satsar på bruks, utställning eller ingenting. Så himla enkelt om man söker en hund.
Dessutom görs ofta MH tillsammans med hela kullar, korningar som uppfödaren ser tilll, röntgen och där kan man lätt se statistiken. Ju fler jämna hundar, tidigare avkommor, farföräldrar och liknande. Betydligt enklare att se i framtiden hur eventuell valp kommer att bli. Satsar man på en renrasig hund vet man om hur rasen är generellt sätt och har därför en stor fördel mot blandrasen.
Själv har jag råkat ut för en mentalt dålig rottweiler som jag fick ta bort alltför tidigt, det misstaget kommer inte att ske med nästa rottweiler, det kan jag säga till 99%.

Ang hur mycket blandrasavel som är planerad. Det är ju för fan bara att öppna ögonen och kika på vovve.net's annonsmarknad, Blocket eller liknande annonseringsplatser. Dessutom ser man ofta återkommande blandraser, nu på senaste tiden har det varit kavkasisk ovtjarka (som förövrigt inte ens har i Sverige att göra anser jag och många andra) med en annan ras, gärna lite större, tuffare hundar som folk skriver att de är perfekta familjehundar. Jovisst, men alla främlingar man ser på stan? Bekanta som kommer hem där hunden vaktar lite för mycket? Tänk en blandning mellan ovtjarka och labrador. Ovtjarkan är en ren vakthund som ska skydda får och boskap mot varg, björn och andra rovdjur i sitt hemland. Den måste sättas in bland fåren extremt fort som valp för att klara av sitt jobb, annars blir den farlig att ha bland dem... Så tar vi labradoren, som ska älska kontakten med människan och har en will to please. INGEN vet vilken ras som slår igenom, det värsta scenariot är ju att labradoren slår igen först. Vid första psykiska könsmognaden slår ovtjarkan igenom och den som kommer i dess väg tycker jag synd om, OM nu ägaren är lite halvt om halvt okunnig.
Ni borde klara av att tänka själva, leta på SKK och sen kolla annonseringar, höra av er till försäkringsbolag, omplaceringsstall och liknande. Det är inte mitt jobb att upplysa er men man har hoppats att lite ska fastna. Tyvärr verkar jag prata med väggar eftersom det enda man får är påhopp och trista kommentarer av folk som inte vet ett skit om genetik, meriter inom bruks/utställning och hundraser i sig.

Lartes

Lartes v1.02
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Borta
Fixxxer skrev:
Det här är väl OT-forumet? Jag antar att Sverige fortfarande är ett fritt land. Jag yttrar mig inte så mycket om hojar eftersom jag inte kan det men skriver i de trådar jag vet att jag kan svara i.
Folk som har svarat i den här tråden råkar vara just okunniga, tröga och barnsliga. Det är inte mitt problem.
Här snackas det knappast sporthojar, jag ser flera ämnen som inte handlar om hojar här, varför inte klaga i dem också? Kanske är det så för att någon kan mer än en annan i detta ämne så ska man sparkas ut. Jo, det är ju också en bra förklaring. Ytterligare ett :kocko

Har du motorcykel?
Kan du något om motorcyklar?
Har du nått intresse för motorcyklar?
Har du A-behörighet på ditt körkort?
Har du körkort?

Fixxxer

Gick med
19 Apr 2005
Hoj
-
anja skrev:
Du är tamejfan värre än jag trodde. Ska man budgetera med utställningar och tävlingar innan man köper hund? Vafan ska alla hundar ränna på sånt för, när dom kan gosa med husse och matte istället och leva ett riktigt hundliv?

Såg att du var kattägare också. Fyfan. Stackars katter.

Det är inte ett dugg synd om mina katter. Du kanske själv vill komma och se?
Självklart anser jag att om hunden ska gå i avel, att den ska meriteras inom det hunden är menad för. Jag förutsätter att hundarna är renrasiga då, självklart. Ett riktigt hundliv? Har du koll på raserna ens? Det verkar inte som så eftersom de flesta hundar är menade att arbeta, inte ligga i soffan och "gosa med husse och matte".
Ta reda på fakta innan du ordbajsar.

Fixxxer

Gick med
19 Apr 2005
Hoj
-
Lartes skrev:
Har du motorcykel?
Kan du något om motorcyklar?
Har du nått intresse för motorcyklar?
Har du A-behörighet på ditt körkort?
Har du körkort?

Vad har det med saken att göra? Det här är ett ämne startat ICKE om motorcyklar. Varför inte ifrågasätta denna person också? Ska jag ge ut klädstorlekar, min adress, mitt telefonnummer och mitt personnummer så du kan hacka lite till?

Ja, jag har en MC. Tyvärr övningskör jag enbart på den, eftersom kortet är menat att ta innan hösten.
Självklart finns det intresse för hojen, vad annars skulle jag försöka lära mig mer?
Som ovan skrivits så håller jag på att ta MC-kort.
Förövrigt har jag B-kort.

Det verkar dessutom som om hälften av Sveriges mest korkade människor hänger här med tanke på debatterna, inläggen och dessa korkade ifrågasättningar så fort man inte tycker som er andra. Här är ett ämne som 99% här inne inte kan ett skit om men ändå ska yttra sig.
Då måste folk ifrågasätta vad man gör här, trots att det finns ett OT-forum, som förövrigt innehåller allehanda inlägg. Kanske borde alla låsas och det bara skulle pratas om hojar här, för det är ju det enda ni kan.

Lartes

Lartes v1.02
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Borta
Fixxxer skrev:
Vad har det med saken att göra? Det här är ett ämne startat ICKE om motorcyklar. Varför inte ifrågasätta denna person också? Ska jag ge ut klädstorlekar, min adress, mitt telefonnummer och mitt personnummer så du kan hacka lite till?

Ja, jag har en MC. Tyvärr övningskör jag enbart på den, eftersom kortet är menat att ta innan hösten.
Självklart finns det intresse för hojen, vad annars skulle jag försöka lära mig mer?
Som ovan skrivits så håller jag på att ta MC-kort.
Förövrigt har jag B-kort.

Det verkar dessutom som om hälften av Sveriges mest korkade människor hänger här med tanke på debatterna, inläggen och dessa korkade ifrågasättningar så fort man inte tycker som er andra. Här är ett ämne som 99% här inne inte kan ett skit om men ändå ska yttra sig.
Då måste folk ifrågasätta vad man gör här, trots att det finns ett OT-forum, som förövrigt innehåller allehanda inlägg. Kanske borde alla låsas och det bara skulle pratas om hojar här, för det är ju det enda ni kan.

Ja många pantade människor finns det här inne.
Bla dom som inte förstår vad man ska skriva när det står "Hoj:" i profibeskrivningen av sig själv, och dom som tror sig på fullaste allvar kunna föra en seriös disskution om blandrashundars vara eller icke vara på ett sporthojsforum, där det finns ett gäng sköna människor som tar livet med en klackspart och gillar allt & alla som är snälla mot dem, bla blandrashundar & bondkatter.

Förstår inte hur du kan få det till att jag skulle vara pantad när jag frågade ett par helt legitima frågor?
Eller det kanske var meningen att jag ska vara synsk för att förstå att du hade en motorcykel när du endast svarade "?" i din beskrivning ang hoj?

Fixxxer

Gick med
19 Apr 2005
Hoj
-
Lartes skrev:
Ja många pantade människor finns det här inne.
Bla dom som inte förstår vad man ska skriva när det står "Hoj:" i profibeskrivningen av sig själv, och dom som tror sig på fullaste allvar kunna föra en seriös disskution om blandrashundars vara eller icke vara på ett sporthojsforum, där det finns ett gäng sköna människor som tar livet med en klackspart och gillar allt & alla som är snälla mot dem, bla blandrashundar & bondkatter.

Förstår inte hur du kan få det till att jag skulle vara pantad när jag frågade ett par helt legitima frågor?
Eller det kanske var meningen att jag ska vara synsk för att förstå att du hade en motorcykel när du endast svarade "?" i din beskrivning ang hoj?

Ursäkta, men vad fan har mitt frågetecken på Hoj med saken att göra?
Jag tar också livet med en klackspark men här inne blir man dumförklarad om man kommer med fakta om något som ni uppenbarligen inte fattar ett skit om?
Jag blev medlem för att lära mig mer, få tips, få hänga med på lite turer med hojen sen när kortet är i handen men som det är just nu vill jag verkligen inte umgås med motorcykelfolk. Så därför skiter jag uppenbart i vad ni anser om mig för att jag KAN detta ämne, och istället måste ifrågasätta mig så här.
Vad har detta med hundar att göra? Dina frågor alltså? Inte ett jävla skit utan det är bara ett sätt att klämma dit mig på men du misslyckades ganska grovt.
Jag lever ett jävla bra liv, vänner, hundar, katter, sambo, en familj som är komplett och det enda som irriterar mig är just ni här inne som inte förstår fakta och sanning. Det är jävligt patetisk och självklart gör det mig upprörd att ni inte KAN TA IN FAKTA i skallen. Det är inte min mening att upplysa er om avel på hundar men detta ämne skrevs JUST ANGÅENDE HUNDAR och där lyckades jag klämma dit er alla utom en.

Fixxxer

Gick med
19 Apr 2005
Hoj
-
Markus skrev:
Vad har du får hoj? När får du kortet? Ska vi köra ihopp? :)

Honda CB 750... Tyvärr vet jag inte om du är ironisk men jag ska tråkigt nog hålla mig borta från andra MC-åkare och glida på i min egen takt med sambon sen.

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Fixxxer skrev:
Det är inte ett dugg synd om mina katter. Du kanske själv vill komma och se?
Självklart anser jag att om hunden ska gå i avel, att den ska meriteras inom det hunden är menad för. Jag förutsätter att hundarna är renrasiga då, självklart. Ett riktigt hundliv? Har du koll på raserna ens? Det verkar inte som så eftersom de flesta hundar är menade att arbeta, inte ligga i soffan och "gosa med husse och matte".
Ta reda på fakta innan du ordbajsar.

Jag har aldrig menat att hundfan ska ligga på soffan. Påtal om soffan, vad har DU för sysselsättning då, med tanke på all tid du har att vräka ur dig dina korkskalligheter här? Är du sjukskriven, arbetslös, eller har du rent av ledigt från ams-kursen? För du ägnar väl ändå inte arbetstid åt att ORDBAJSA här?

Lartes

Lartes v1.02
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Borta
Fixxxer skrev:
Ursäkta, men vad fan har mitt frågetecken på Hoj med saken att göra?
Jag tar också livet med en klackspark men här inne blir man dumförklarad om man kommer med fakta om något som ni uppenbarligen inte fattar ett skit om?
Jag blev medlem för att lära mig mer, få tips, få hänga med på lite turer med hojen sen när kortet är i handen men som det är just nu vill jag verkligen inte umgås med motorcykelfolk. Så därför skiter jag uppenbart i vad ni anser om mig för att jag KAN detta ämne, och istället måste ifrågasätta mig så här.
Vad har detta med hundar att göra? Dina frågor alltså? Inte ett jävla skit utan det är bara ett sätt att klämma dit mig på men du misslyckades ganska grovt.
Jag lever ett jävla bra liv, vänner, hundar, katter, sambo, en familj som är komplett och det enda som irriterar mig är just ni här inne som inte förstår fakta och sanning. Det är jävligt patetisk och självklart gör det mig upprörd att ni inte KAN TA IN FAKTA i skallen. Det är inte min mening att upplysa er om avel på hundar men detta ämne skrevs JUST ANGÅENDE HUNDAR och där lyckades jag klämma dit er alla utom en.

Du anser att jag e pantad för att jag frågade om du har motorcykel?
Ja det var bra att du uppfattade det som ett påhopp, vem hade kunnat tänka sig att du skulle få den frågan på ett mc-forum?

Nej, man blir inte dumförklarad för att man kommer med fakta. Man blir dumförklarad för att man e dum.

Jag skiter i varför du blev medlem här.

Jag skiter i ditt liv också.

Fixxxer

Gick med
19 Apr 2005
Hoj
-
anja skrev:
Jag har aldrig menat att hundfan ska ligga på soffan. Påtal om soffan, vad har DU för sysselsättning då, med tanke på all tid du har att vräka ur dig dina korkskalligheter här? Är du sjukskriven, arbetslös, eller har du rent av ledigt från ams-kursen? För du ägnar väl ändå inte arbetstid åt att ORDBAJSA här?

Självklart lever jag på socialbidrag så jag kan säga åt dig att stoppa upp dina ord i rökan för att du inte kan något. Inte mitt problem.
Jag har dock ingen hundfan, jag har en hund så där vet jag inte vad du pratar om.
Gott om tid har jag, och gott om argument med så det är bara att vräka på. Det är enkelt att komma med förklaringar när jag sitter på fakta, fröken Ordbajsare.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
anja skrev:
För du ägnar väl ändå inte arbetstid åt att ORDBAJSA här?

"- Anja är hård mot de hårda""
Gammalt djungelordspråk

"- När Anja Talar lyssnar man!"
Gammalt djungelordspråk

....hittade en som jag därmeot inte lyckades göra om till Anja så den får stå kvar i orginalutförande:
"-När fantomen runkar i grottan går det för hela djungeln".
Gammalt djungelordspråk

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
korvgubbe skrev:
"- Anja är hård mot de hårda""
Gammalt djungelordspråk

"- När Anja Talar lyssnar man!"
Gammalt djungelordspråk

....hittade en som jag därmeot inte lyckades göra om till Anja så den får stå kvar i orginalutförande:
"-När fantomen runkar i grottan går det för hela djungeln".
Gammalt djungelordspråk

Va? :va

Fixxxer

Gick med
19 Apr 2005
Hoj
-
Lartes skrev:
Du anser att jag e pantad för att jag frågade om du har motorcykel?
Ja det var bra att du uppfattade det som ett påhopp, vem hade kunnat tänka sig att du skulle få den frågan på ett mc-forum?

Nej, man blir inte dumförklarad för att man kommer med fakta. Man blir dumförklarad för att man e dum.

Jag skiter i varför du blev medlem här.

Jag skiter i ditt liv också.
Du menar alltså att du hade frågat mig även om jag inte varit delaktig i denna tråden? Då ber jag så hemskt mycket om ursäkt.
Ja, det är MÅNGA här inne som är dumförklarade. Det tvivlar jag inte på, men som sagt var så är det trist när ni inte kan se till fakta.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Fixxxer skrev:
Ja, det är MÅNGA här inne som är dumförklarade. Det tvivlar jag inte på, men som sagt var så är det trist när ni inte kan se till fakta.

Börjar man aldrig ifrågasätta det patent på sanningen man tror sig ha när man uppenbarligen är den enda som har en viss åsikt?

...Fast det är nog svårt att få killarna i Firman dra på sig en Grön-Vit mössa eller att få Usama å hans polare att ha bibelmöte på MacDonalds med.

RW

Österlens-skräck
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
TLS
Fixxxer skrev:
Tyvärr verkar jag prata med väggar eftersom det enda man får är påhopp och trista kommentarer av folk som inte vet ett skit om genetik, meriter inom bruks/utställning och hundraser i sig.
Hmmm, du får ursäkta min okunighet i dylika frågor. Jag har ju bara haft hund i ca 15 år och varit med i JSK:styrelse men jag hoppas att du överser med det.
Du säger först att om man skall avla överhuvud taget skall man använda sig av de avelsmål som är uppsatta för de olika raserna sen klagar du på vissa raser har problem för att de just är avlade på de avelsmål som är uppsatta, låter inte riktigt genomtänkt. Att rasdata är ett bra verktyg kan jag hålla med om (har en del hundar där) men det är inte det enda verktyg som man kan använda sig av för att hitta en bra parning. Att titta på mentaltester (gäller mest brukshundar) eller att åka på utställning (om man nu vill ha en utställningshund) eller jaktprov (om det nu är en jakthund) kan ge mer. Det är ju så att ett stjärnämne till hund förstörs av en okunnig förare medan en duktig dressör kan få en medelmåttig hund till champion.

Lartes

Lartes v1.02
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Borta
Fixxxer skrev:
Du menar alltså att du hade frågat mig även om jag inte varit delaktig i denna tråden? Då ber jag så hemskt mycket om ursäkt.

Det vill jag inte påstå att jag hade gjort.
Men nu undrade jag. Var det fel av mig att fråga?

Ni? Vadå ni? Jag inser fakta, dock inte dina fakta i det här fallet.
Men jag ser inte att du inser fakta.

Förstår du vilka du har att göra med här?
För det gäller att ha torrt på fötterna innan du börjar stångas med en veterinär plus väldigt många andra som jag är helt övertygad om vet mer om avel av hundar än vad du gör.

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...