RW skrev:Hmmm, du får ursäkta min okunighet i dylika frågor. Jag har ju bara haft hund i ca 15 år och varit med i JSK:styrelse men jag hoppas att du överser med det.
Du säger först att om man skall avla överhuvud taget skall man använda sig av de avelsmål som är uppsatta för de olika raserna sen klagar du på vissa raser har problem för att de just är avlade på de avelsmål som är uppsatta, låter inte riktigt genomtänkt. Att rasdata är ett bra verktyg kan jag hålla med om (har en del hundar där) men det är inte det enda verktyg som man kan använda sig av för att hitta en bra parning. Att titta på mentaltester (gäller mest brukshundar) eller att åka på utställning (om man nu vill ha en utställningshund) eller jaktprov (om det nu är en jakthund) kan ge mer. Det är ju så att ett stjärnämne till hund förstörs av en okunnig förare medan en duktig dressör kan få en medelmåttig hund till champion.
Självklart ska man se till att hundarna passar in i aveln uppsatta av antingen SKK och/eller rasklubben. Därmed inte sagt att alla som föder upp labradorer/schäer/rottweiler satsar mycket på bruks, det borde du också veta.
Målen som jag ser är att (inom rottweiler som jag är insatt i) ska ha minst en 2:a på utställning, känd höftledsstatus samt AD, MH för att få tävla och sen gärna en korning med godkänt på skott. Sen TYCKER jag att jag vill ha bruksmeriter. Detta ovan är inte meriter i mina ögon. Spår, sök, tjänsehund, IPO, LP eller något mer. DET är i mina ögon att se till rasens bästa.
Vilken ras är det du har? OM det nu är en arbetande hund borde du också tycka att utställningsmeriter inte är den bästa fördelen. Jag köper hellre efter en bruksmeriterad tik och hane med en 2:a i utställningskvalitet än en som inte har mer än MH och flera CERT.