Mina hundar har tjuvparat sig

Fixxxer

Ofarlig och alldeles normal
Gick med
19 Apr 2005
Hoj
-
RW skrev:
Hmmm, du får ursäkta min okunighet i dylika frågor. Jag har ju bara haft hund i ca 15 år och varit med i JSK:styrelse men jag hoppas att du överser med det.
Du säger först att om man skall avla överhuvud taget skall man använda sig av de avelsmål som är uppsatta för de olika raserna sen klagar du på vissa raser har problem för att de just är avlade på de avelsmål som är uppsatta, låter inte riktigt genomtänkt. Att rasdata är ett bra verktyg kan jag hålla med om (har en del hundar där) men det är inte det enda verktyg som man kan använda sig av för att hitta en bra parning. Att titta på mentaltester (gäller mest brukshundar) eller att åka på utställning (om man nu vill ha en utställningshund) eller jaktprov (om det nu är en jakthund) kan ge mer. Det är ju så att ett stjärnämne till hund förstörs av en okunnig förare medan en duktig dressör kan få en medelmåttig hund till champion.

Självklart ska man se till att hundarna passar in i aveln uppsatta av antingen SKK och/eller rasklubben. Därmed inte sagt att alla som föder upp labradorer/schäer/rottweiler satsar mycket på bruks, det borde du också veta.
Målen som jag ser är att (inom rottweiler som jag är insatt i) ska ha minst en 2:a på utställning, känd höftledsstatus samt AD, MH för att få tävla och sen gärna en korning med godkänt på skott. Sen TYCKER jag att jag vill ha bruksmeriter. Detta ovan är inte meriter i mina ögon. Spår, sök, tjänsehund, IPO, LP eller något mer. DET är i mina ögon att se till rasens bästa.

Vilken ras är det du har? OM det nu är en arbetande hund borde du också tycka att utställningsmeriter inte är den bästa fördelen. Jag köper hellre efter en bruksmeriterad tik och hane med en 2:a i utställningskvalitet än en som inte har mer än MH och flera CERT.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
anja skrev:
Näe, du är du ironisk va? :rolleyes: :confused: :va

Nope, inte det minsta!
...Jag brukar ofta vara den som tar långa diskussioner mot extremisterna på SH så jag måste ju peppa lite när någon annan axlar manteln! =)

Fixxxer

Gick med
19 Apr 2005
Hoj
-
Lartes skrev:
Det vill jag inte påstå att jag hade gjort.
Men nu undrade jag. Var det fel av mig att fråga?

Ni? Vadå ni? Jag inser fakta, dock inte dina fakta i det här fallet.
Men jag ser inte att du inser fakta.

Förstår du vilka du har att göra med här?
För det gäller att ha torrt på fötterna innan du börjar stångas med en veterinär plus väldigt många andra som jag är helt övertygad om vet mer om avel av hundar än vad du gör.

Att vara veterinär innebär inte att du är kunnig inom avel. Det är verkligen uppenbart. Med tanke på hur många avelskunniga jag pratat med och satt mig in i, bland olika raser så borde folk komma med bättre argument än detta? Det finns ju ingen här inne som kan svara emot mina fakta utan kommer bara med crap som att hunden ska leva hundliv, eller blandraser är söta. Det ger mig inget med tanke på den kunskapen jag verkar besitta jämfört med er.

Dessutom svarade du att du inte hade frågat mig dessa frågor om inte denna tråden funnits. Alltså försökte du bara klämma dit mig, men lyckades inte. Herregud, så patetiskt. Om jag förstår vilka jag har med att göra här? Folk som verkar kunna mer om hojar än om hundar, det är verkligen uppenbart. Då är det trist att ge sig in i diskussioner med er också med tanke på att hjärnan inte verkar kunna ta in klara fakta. Eller ska jag be er ringa några uppfödare som kan ge er mer?

Last edited:

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
korvgubbe skrev:
Nope, inte det minsta!
...Jag brukar ofta vara den som tar långa diskussioner mot extremisterna på SH så jag måste ju peppa lite när någon annan axlar manteln! =)

Jag trodde att du tyckte att jag saknade förmåga att argumentera. Det kanske jag gör. Främst saknar jag nog tålamod. Nu struntar jag i Fuxxxxers ORDBAJS och ägnar resten av mina lediga timmar till att plocka smultron och vattna och plantera om blommor istället. BAJS har jag nog av på jobbet.

Edit: Jag samlar på violer. Ibland dyker det upp urfula blommor, brungula och brungulblåa. Jag rycker inte upp dom ur jorden för det.

supernaut

Anonyma Adrenalinister
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Xtra Terrestrial 660
ozeo skrev:
..
har två halvsyskon på min pappas sida..dom älskar hundar o ville ha en...

Är du säker på att halvsyskon är tillåtna? Låter som om de kan vara avlade utanför familjen. Blanda inte in dem här om du inte vill att folk skall börja snacka om abortsprutor eller ännu värre.

Lartes

Lartes v1.02
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Borta
Fixxxer skrev:
Att vara veterinär innebär inte att du är kunnig inom avel. Det är verkligen uppenbart. Med tanke på hur många avelskunniga jag pratat med och satt mig in i, bland olika raser så borde folk komma med bättre argument än detta? Det finns ju ingen här inne som kan svara emot mina fakta utan kommer bara med crap som att hunden ska leva hundliv, eller blandraser är söta. Det ger mig inget med tanke på den kunskapen jag verkar besitta jämfört med er.

Dessutom svarade du att du inte hade frågat mig dessa frågor om inte denna tråden funnits. Alltså försökte du bara klämma dig mig, men lyckades inte. Herregud, så patetiskt. Om jag förstår vilka jag har med att göra här? Folk som verkar kunna mer om hojar än om hundar, det är verkligen uppenbart. Då är det trist att ge sig in i diskussioner med er också med tanke på att hjärnan inte verkar kunna ta in klara fakta. Eller ska jag be er ringa några uppfödare som kan ge er mer?

Att vara veterinär ger honom/henne nog betydligt större insikt i vad som kan hände vid felavling eller liknande än vad du å dina "Hundkompisar" kommer fram till vid kuddkriget på träningslägret i agility.
Tycker det verkar vara många här inne som kan komma med argument, men det finns bara en här inne som tror sig veta allt om hundar bara för att hon råkar ha en hund å pratat med andra hundkompisar, det är du. Inser du verkligen inte att du kanske kan ha fel i vissa frågor?
Åå du allsmäktige du innehar sån offantlig mängd fakta om hundar att jag lovar att jag ska konsultera dig innan nästa hundköp.

Okey, så bara för att jag fick ett intresse för att fråga dig om du hade motorcykel just i den här tråden så e jag pantad? Har jag uppfattat dig rätt nu?
Klämma dit? Vadå klämma dit? Vad menar du med klämma dit?
Patetiskt? Vad menar du med patetiskt?
Dom flesta här inne vet garanterat mer om hojjar än om hundar. Men det finns garanterat ett gäng med folk som kan mer om hundar än vad du kan!

Fixxxer

Gick med
19 Apr 2005
Hoj
-
Lartes skrev:
Att vara veterinär ger honom/henne nog betydligt större insikt i vad som kan hände vid felavling eller liknande än vad du å dina "Hundkompisar" kommer fram till vid kuddkriget på träningslägret i agility.
Tycker det verkar vara många här inne som kan komma med argument, men det finns bara en här inne som tror sig veta allt om hundar bara för att hon råkar ha en hund å pratat med andra hundkompisar, det är du. Inser du verkligen inte att du kanske kan ha fel i vissa frågor?
Åå du allsmäktige du innehar sån offantlig mängd fakta om hundar att jag lovar att jag ska konsultera dig innan nästa hundköp.

Okey, så bara för att jag fick ett intresse för att fråga dig om du hade motorcykel just i den här tråden så e jag pantad? Har jag uppfattat dig rätt nu?
Klämma dit? Vadå klämma dit? Vad menar du med klämma dit?
Patetiskt? Vad menar du med patetiskt?
Dom flesta här inne vet garanterat mer om hojjar än om hundar. Men det finns garanterat ett gäng med folk som kan mer om hundar än vad du kan!

Tyvärr verkar det som om du inte kan läsa heller. Ta och leta upp www.susning.nu och slå upp orden du inte verkar förstå.
Tyvärr håller jag inte på med agility (och här verkar du inte heller synsk så jag antar att jag får tro på ditt ord) så där sprack din teori IGEN.

Fortfarande är det ingen annan än jag som kommit med fakta. Tydligen är det bara du som inte verkar förstå det eftersom ingen kan komma med motargument.
Ta och läs SKK's policy ang nya raser (och det uppenbara målet) som ska uppnås med det och sen kan du ta och sätta dig in i schabradorens öde och nerläggning.
Jag är DEFINITIVT inte allsmäktig eller har alla svaren men i detta ämne verkar jag den mest pålästa tills det kommer någon som kan motargumentera denna avel med vettiga åsikter istället för påhopp.

Har jag någonsin skrivit att du är pantad? Sluta upp med att läsa in saker som inte står i inläggen och diskutera normalt sen när du har annat att prata om än att ifrågasätta mig som person. Jag har inget emot att du ifrågasätter hundavel och liknande som detta ämne handlar om. Men du verkar inte ha mycket att komma med där heller så vi kanske ska lämna det åt sidan? :pannkyss

Lartes

Lartes v1.02
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Borta
Fixxxer skrev:
Tyvärr verkar det som om du inte kan läsa heller. Ta och leta upp www.susning.nu och slå upp orden du inte verkar förstå.
Tyvärr håller jag inte på med agility (och här verkar du inte heller synsk så jag antar att jag får tro på ditt ord) så där sprack din teori IGEN.

Fortfarande är det ingen annan än jag som kommit med fakta. Tydligen är det bara du som inte verkar förstå det eftersom ingen kan komma med motargument.
Ta och läs SKK's policy ang nya raser (och det uppenbara målet) som ska uppnås med det och sen kan du ta och sätta dig in i schabradorens öde och nerläggning.
Jag är DEFINITIVT inte allsmäktig eller har alla svaren men i detta ämne verkar jag den mest pålästa tills det kommer någon som kan motargumentera denna avel med vettiga åsikter istället för påhopp.

Har jag någonsin skrivit att du är pantad? Sluta upp med att läsa in saker som inte står i inläggen och diskutera normalt sen när du har annat att prata om än att ifrågasätta mig som person. Jag har inget emot att du ifrågasätter hundavel och liknande som detta ämne handlar om. Men du verkar inte ha mycket att komma med där heller så vi kanske ska lämna det åt sidan? :pannkyss

Eller så gör vi så här:
Du tar och läser igenom tråden igen, inklusive alla svar där det finns motfakta mot dina argument den här gången.

Så hoppas vi på att du får mer insikt i att du kanske har fel.

Jag har ganska mycket att komma med inom hundavel, men du har ju redan klargjort hur mycket du bryr dig om andras fakta så det verkar onödigt jobb att skriva ner dessa.

Vaför ska jag slå up orden? har du använt dig av ord som du inte riktigt förstår själv så du inte kan förklara dessa?
Orden i sig förstår jag, men inte ditt sätt att använda dessa, och det tro jag inte att jag kan läsa om på www.susning.nu, även fast jag kan tycka att dom borde ha en avdelning med försök till att redogöra för dina påhopp.

Fixxxer

Gick med
19 Apr 2005
Hoj
-
Markus skrev:
Just susning är ju en ovärderlig källa till kunskap:
http://susning.nu/Privatknullare

:lol

Fixxxer, vad har du för hund själv och hur renrasig är den? Hur mäter man renrasighet?

Dels att stamböckerna har stängts och ingen annan ras får korsas in för att få en större avelsbas eller att få de oregistrerade inregistrerade genom DNA-analys.
Dels för att stamtavlan i handen ger ett jädra bra svar.

Jag har själv haft briard, rottweiler och nu en petit brabancon.

RW

Österlens-skräck
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
TLS
Fixxxer skrev:
1. Självklart ska man se till att hundarna passar in i aveln uppsatta av antingen SKK och/eller rasklubben. Därmed inte sagt att alla som föder upp labradorer/schäer/rottweiler satsar mycket på bruks, det borde du också veta.

2. Målen som jag ser är att (inom rottweiler som jag är insatt i) ska ha minst en 2:a på utställning, känd höftledsstatus samt AD, MH för att få tävla och sen gärna en korning med godkänt på skott. Sen TYCKER jag att jag vill ha bruksmeriter. Detta ovan är inte meriter i mina ögon. Spår, sök, tjänsehund, IPO, LP eller något mer. DET är i mina ögon att se till rasens bästa.

3. Vilken ras är det du har? OM det nu är en arbetande hund borde du också tycka att utställningsmeriter inte är den bästa fördelen. Jag köper hellre efter en bruksmeriterad tik och hane med en 2:a i utställningskvalitet än en som inte har mer än MH och flera CERT.

1. Jag vet och beklagar det. Vi tycks vara inne på någelunda samma linje men jag har en något mer förlåtande attityd än du vad gäller blandraser. Du har väl förövrigt hört talas om X registret som SKK har? När det gäller avelsmålen så ska man ha klart för sig att de varierar med åren och med vilka människor som för tillfället sitter i avelsrådet så att rabiat säga att man skall följa avelsmålen är lite tveksamt. Titta bara på vad som håller på att hända med alla älghundsraser, nu när det är mode med vildsvinsjakt. Nu håller nya avelsmål att tas fram till de gammla älghundskennlarnas förtvivlan. De kommer inte att ha gammla meriter att leva på när det gäller att kränga valpar, för man ska ha klart för sig att allt handlar om pengar i slutändan. En annan sak att tänka på är att raserna som du så förtvivlat försvarar inte är speciellt gammla, bara några generationer. Innan dess användes den hund som passade dina ideal.

2. Nu är det så att i vissa jakthundsraser skrattat domarna åt dej om du kommer med en jakthund till utställning fast å andra sidan är det vice versa vid jaktprov. Utställningsmeriter betyder inget för mig.

3. JSK = jaktspanielklubben. Ajabaja, borde en ubermensch som du kunna. :pannkyss .

jag har förövrigt även en fasanmisil (jaktlabbe) och ett misstag (wahctel/cocker). Hehe, misstaget kommer från en av de högst uppsatta inom Wachtelhundsklubben och han mördar mig om jag nämner hans namn. Misstaget blev till när hans hundar passades av en kompis som satt å fyllnade till.... :fyllisar Han upptäckte inte att tiken var med valpar förrän det var försent :hihi

Fixxxer

Gick med
19 Apr 2005
Hoj
-
Lartes skrev:
Eller så gör vi så här:
Du tar och läser igenom tråden igen, inklusive alla svar där det finns motfakta mot dina argument den här gången.

Så hoppas vi på att du får mer insikt i att du kanske har fel.

Jag har ganska mycket att komma med inom hundavel, men du har ju redan klargjort hur mycket du bryr dig om andras fakta så det verkar onödigt jobb att skriva ner dessa.

Vaför ska jag slå up orden? har du använt dig av ord som du inte riktigt förstår själv så du inte kan förklara dessa?
Orden i sig förstår jag, men inte ditt sätt att använda dessa, och det tro jag inte att jag kan läsa om på www.susning.nu, även fast jag kan tycka att dom borde ha en avdelning med försök till att redogöra för dina påhopp.

JAG har ju följt tråden eftersom jag har svarat på i stort sett varenda inlägg. Vad är det du inte kan förstå? Jösses, så trögtänkt man kan vara.
Nu orkar jag inte ens diskutera detta mer med dig eftersom du varken orkar läsa svaren, gå igenom tråden själv eller kan komma med något annat än totalt onödigt pladder.
Det är bara pinsamt att se dig försöka om och om igen. Nu måste jag förövrigt ut med min valp som inte är riktigt rumsren, men frisk, dokumenterad och dessutom jävligt söt och kommer inte med mer skit än det som kommer ur rövan på honom.

Fixxxer

Gick med
19 Apr 2005
Hoj
-
RW skrev:
1. Jag vet och beklagar det. Vi tycks vara inne på någelunda samma linje men jag har en något mer förlåtande attityd än du vad gäller blandraser. Du har väl förövrigt hört talas om X registret som SKK har? När det gäller avelsmålen så ska man ha klart för sig att de varierar med åren och med vilka människor som för tillfället sitter i avelsrådet så att rabiat säga att man skall följa avelsmålen är lite tveksamt. Titta bara på vad som håller på att hända med alla älghundsraser, nu när det är mode med vildsvinsjakt. Nu håller nya avelsmål att tas fram till de gammla älghundskennlarnas förtvivlan. De kommer inte att ha gammla meriter att leva på när det gäller att kränga valpar, för man ska ha klart för sig att allt handlar om pengar i slutändan. En annan sak att tänka på är att raserna som du så förtvivlat försvarar inte är speciellt gammla, bara några generationer. Innan dess användes den hund som passade dina ideal.

2. Nu är det så att i vissa jakthundsraser skrattat domarna åt dej om du kommer med en jakthund till utställning fast å andra sidan är det vice versa vid jaktprov. Utställningsmeriter betyder inget för mig.

3. JSK = jaktspanielklubben. Ajabaja, borde en ubermensch som du kunna. :pannkyss .

jag har förövrigt även en fasanmisil (jaktlabbe) och ett misstag (wahctel/cocker). Hehe, misstaget kommer från en av de högst uppsatta inom Wachtelhundsklubben och han mördar mig om jag nämner hans namn. Misstaget blev till när hans hundar passades av en kompis som satt å fyllnade till.... :fyllisar Han upptäckte inte att tiken var med valpar förrän det var försent :hihi

1) Självklart vet jag det. Men det går inte att förutspå framtiden heller och jag har inte sagt något emot en planerad rasavel som även kan ingå att få nya raser registrerade. Däremot ska det handla om sunda mål, en tydlig avelsstrategi och dessutom X antal personer som är inblandade. Det finns ju fortfarande raser vars stamböcker är öppna och där betvivlar jag att det är medelSvenssons som avlar.
Rottweiler som ras godkändes i början på 1900-talet men kan liksom ledas tillbaka till romartiden så speciellt ung är inte rasen? Var har du fått det ifrån?
2) Ja, det var ju precis det jag skrev.
3) Jaktspanielklubben kan ju innebära flera olika spaniels, jag är inte heller synsk om du nu trodde det. Jag är garanterat ingen övermänniska så det behöver du knappast kalla mig. Jag är inte speciellt insatt i retrievers eller spaniels eftersom jag inte håller på med jakt eller gillar apportering så där får du gärna upplysa mig.

RW

Österlens-skräck
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
TLS
Fixxxer skrev:
1)
1. Självklart vet jag det. Men det går inte att förutspå framtiden heller och jag har inte sagt något emot en planerad rasavel som även kan ingå att få nya raser registrerade. Däremot ska det handla om sunda mål, en tydlig avelsstrategi och dessutom X antal personer som är inblandade. Det finns ju fortfarande raser vars stamböcker är öppna och där betvivlar jag att det är medelSvenssons som avlar.
2. Rottweiler som ras godkändes i början på 1900-talet men kan liksom ledas tillbaka till romartiden så speciellt ung är inte rasen? Var har du fått det ifrån?

1. Avelsmålen är inte skrivna i sten om du tror det. De bestäms av en grupp människor som har blivit invalda i avelsrådet och de sätter de mål som passar dem och deras intresse. Om det sen är sunda mål eller inte.. tja om du tänker tillbaka på vad du själv skrivit så har du svaret (utställningsavel). Avelsmålen kan sen ändras på ganska kort tid så från att du har varit i linje med avelsmålen med din egen avel till att vara helt off.
2. Och vilka avelsmål hade rommarna?? Inse att man inte MÅSTE vara oseriös och idiot för att inte ha samma avelsmål som SKK. SKK eller associerade rasklubbar har ibland avelsmål som direkt är i direkt motsats med ursprungstanken med rasen i ursprungslandet.

watson

Orka vara tvärtom
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gsxr 750 -00 och CBR Zoohundra
Oftast så finns det inte hem till alla valpar som avlas av oseriösa uppfödare, (då menar jag både bland-och-renrasig avel, tex. linjeavel), och då avlivas valparna. Är det inte bättre att göra abort på tiken om man inte är säker på att få tag i ung. 10 seriösa köpare?
Det föds helt enkelt redan för många valpar....

/FW

Fixxxer

Gick med
19 Apr 2005
Hoj
-
RW skrev:
1. Avelsmålen är inte skrivna i sten om du tror det. De bestäms av en grupp människor som har blivit invalda i avelsrådet och de sätter de mål som passar dem och deras intresse. Om det sen är sunda mål eller inte.. tja om du tänker tillbaka på vad du själv skrivit så har du svaret (utställningsavel). Avelsmålen kan sen ändras på ganska kort tid så från att du har varit i linje med avelsmålen med din egen avel till att vara helt off.
2. Och vilka avelsmål hade rommarna?? Inse att man inte MÅSTE vara oseriös och idiot för att inte ha samma avelsmål som SKK. SKK eller associerade rasklubbar har ibland avelsmål som direkt är i direkt motsats med ursprungstanken med rasen i ursprungslandet.

Jag har redan tidigare i tråden skrivit att jag inte håller med SKK i alla deras avelsmål. Inte heller alla rasklubbars mål med aveln, där ser man tydligt på fransk bulldog och liknande raser. Jag skulle inte köpa en sådan hund för jag vill inte stödja den aveln.
Alla avelsmål är dock inte till ondo och ju fler som värnar om rasernas ändamål (som jakt/bruks/vallhundar) så skulle det bli mindre och mindre utställning. Däremot anser jag att en hund ska se ut som en rasrepresentant för att få gå i avel så där har de rätt. Ju fler som ser sundare avel hellre än utställningsavel (eller byta ut alla domare) skulle höjas till skyarna.
Romarna hade nog inte så mycket mer avelsmål än dagens blandrasuppfödare men det gick så långt att rasen blev godkänd och tillräckligt många individer som hade samma mentalitet och kunde bestämmas ha tillräckligt lik fysik för att godkännas.
Jag skulle vara jätteglad om fler rottweileruppfödare kunde skita i SUCH, INTUCH, NUCH och liknande titlar just för LP1, LP2, LP3, IPO, mondioring (kanske lite svårt med rottisar men funkar på vissa individer) och flera brukstitlar. Ett CK eller CERT (vilket fler och fler rottisar klarar trots brukslinjer) klarar jag mig utmärkt på.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln