Mina hundar har tjuvparat sig

Hultan

Kimbow™
Gick med
12 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Slutat för gott.. Kanske..
Fixxxer skrev:
Det märks att du inte är insatt och då borde man inte yttra sig om sådant heller. Avel är en ganska viktig del i att bevara de raser vi har och få bort uppfödare som inte är seriösa. Det finns inga seriösa blandrasuppfödare, om man nu ens kan kalla dem för uppfödare.
Däremot finns det gott om seriösa uppfödare inom många raser. Det sista vi behöver är blandraser som hamnar i avlivningsstatistiken eller omplaceringshem. Du kanske ska ta och höra efter vilka raser som ofta hamnar på Hundstallet eller liknande ställen? Har du ens koll på genetiken? Vet du om hur bra SKK Hunddata är? Vet du om vad du kan kolla upp via den sidan? Hur vore det om man satte in sig i vad hundavel och kattavel innebär innan man kastar seriositeten åt sidan??? :kocko
Orka...

"Har du aldrig provat att åka båt? Bara tåg skall det va.. Bara tåg.."
 

DRZSM

?
Gick med
25 Sep 2005
Ort
Strömlösa
Hoj
Moped
Är inte vargen urhunden så att säga?
Då borde ju allt som heter hund vara sönderavlat i olika riktningar, mer eller mindre :rolleyes:
Vem bestämmer att en hund är renrasig?
När blir den nya rasen renrasig?
Vilka kriterier ska den uppfylla?

Försöker inte sticka upp, bara nyfiken :tummenupp
Svårt att sätta sej in i det här när man bara gillar hundarna för det dom är, bra kompisar!
 

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Fixxxer skrev:
Det verkar dessutom som om hälften av Sveriges mest korkade människor hänger här med tanke på debatterna, inläggen och dessa korkade ifrågasättningar så fort man inte tycker som er andra. Här är ett ämne som 99% här inne inte kan ett skit om men ändå ska yttra sig.
Då måste folk ifrågasätta vad man gör här, trots att det finns ett OT-forum, som förövrigt innehåller allehanda inlägg. Kanske borde alla låsas och det bara skulle pratas om hojar här, för det är ju det enda ni kan.


Vaför reg du dig på "sporthoj, här snackas det sporthoj" från början då :confused: Var det enbart för OT-delen?
 

Flamma77

Hojlös halvabstinent helveterinär.
Gick med
24 Sep 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Fullt möjligt att seriöst tänka tanken på en...
DRZSM skrev:
Är inte vargen urhunden så att säga?
Då borde ju allt som heter hund vara sönderavlat i olika riktningar, mer eller mindre :rolleyes:
Vem bestämmer att en hund är renrasig?
När blir den nya rasen renrasig?
Vilka kriterier ska den uppfylla?

Försöker inte sticka upp, bara nyfiken :tummenupp
Svårt att sätta sej in i det här när man bara gillar hundarna för det dom är, bra kompisar!

Det finns fler "urhundar" än vargen... men någon gemensan förfader har ju alla hunddjur.

Renrasig är en hund som har stamtavla registrerad i en kennelklubb. Vilka kriterier som skall uppfyllas bestäms av rasens rasstandard och rasbeskrivning.

Allt som heter hund är inte sönderavlad. Ex Boerboeln är en av de friskaste raserna som finns iom att urvalet var så extremt tufft för den.
Sedan finns det riktiga skräckexempel... sönderavlat som begrepp har uppkommit genom att det är dålig, urskiljningslös parning av hundar i samma ras som bedrivits på vissa håll. Mycket av aveln idag går ut på att avla bort de rasbundna problemen som finns hos endel raser.

Att prata om blandrasavel är att ordbajsa, eftersom det måste finnas ett mål att nå för att det ska vara avel. (Dvs rasstandard och rasbeskrivning uppkommet ur ett tydligt användningsområde.) Att korsa två olika raser utan annat syfte än att det ska bli valpar är inte avel utan en uppförökning av antalet hundar...

Ex på nyare raser är Dogo Argentino (min nya favvo, 11 gamla raser inkorsade och avlade till en ny ras) och American staffordshireterrier (ursprunget är Pitbullterriern, inga andra inkorsade raser.) som båda blev godkända raser på 1900-talet.
 
Last edited:

Snorfen

Guest
Vilket sammanträffande!Sitter precis med en tidning som heter Allt om Vetenskap som har en lång artikel om just hundens uppkomst.Enligt den härstammar alla hundar från början från 5 asiatiska vargtikar. Hunden tillhör familjen Canidae,hunddjur på svenska. Delar detta med 36 nu levande arter.Enligt forskaren Robert K Wayne så slår han fast att vargen är hundens närmsta släkting. Varken scakalen eller coyoten kunde komma ifråga som urfader till hunden. Vargen och hunden gick skilda vägar för ca 140000 år sen.
Står mkt mer men är över 4 sidor annars kanske jag orkat scanna det...*hehe*
Sanninghalten i denna artikel överlåter jag åt andra att studera och bedöma,men intressant artikel är det iaf.
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Det här är kanske fel tråd att skriva i men det gör säkert inget.

Hursomhelst, jag har ju en Triumph. Det är ett av världens äldsta motorcykelmärke, med gamla fina brittiska anor. Givetvis är det den finaste motorcyklen som finns tack vare dess centrala plats i det brittiska imperiets representanter vid motorisering av kolonier.

Nåväl, till saken. För en tid sen var jag och besökte en mycket välrenomerad motorcykelhandlare som saluför Triumph i närheten av där jag bor. Jag har vid flera tillfällen pratat med ägaren till inrättningen och är väl förtegen till hans inställning mot Triumph. Han liksom jag anser att Triumph är det enda rätta, att alla andra motorcykelmärken bara är billiga plagiat och misslyckade imitationer.

Nåja, utanför denna affär ser jag till min stora bestörtning att någon parkerat sin Triumph Bonneville. All ära i det, givetvis. Dock så har ägaren till hojen ersatt en hel del av utrustningen med piratdelar samt monterat på vissa atiraljer som över huvud taget inte har med Triumph att göra.

Hur kan man göra något sådant? Hur kan man förstöra en Triumph på det sättet? Killen borde ju knappt få lov att ha Triumphloggan kvar på tanken. När ägaren kom ut från butiken ser jag till mig bestörtning att han har en yamahatröja på sig. Jag påtalade det olämpliga i hans klädval och berättade sen hur det stod till med hans motorcykel. Efter att ha berättat ett par sanningar för honom och stark gjort klart att han var en omogen, ointiligent, oinsatt idiot startar han sin motorcykel och precis innan han susar iväg hör jag honom nämna att han älskar att köra hoj, att det skänker honom en fantastisk frihet och att han skulle kännt likadant även om han kört en oljeläckande effektsvag riskokare från tidigt 80-tal.

Ett sånt pucko, han fattar ju ingenting...





:rolleyes:
 

Flamma77

Hojlös halvabstinent helveterinär.
Gick med
24 Sep 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Fullt möjligt att seriöst tänka tanken på en...
blacktriple skrev:

Där har vi det i ett nötskal! :tummenupp


Ingen fara på taket, så länge han inte sätter igång och sälja sitt ihopplock, som vaken har garantier eller någon egentlig kvalitet, under falska förespeglingar att det är äkta vara han säljer. Alternativt att han verkligen inte bryr sig om hur hans produkt fungerar för användaren så länge han får sina pengar och sitt lilla nöje med ihopplockandet...
Ihopplock funkar kanon ibland, kan vara helt underbara och ge en jävligt mycket om man egentligen inte har några högre ambitioner med sitt åkande. Men... ju fler "piratdelar" dessto större soppa! :hihi
Ska man köra professionellt eller vill ha jämna resultat håller man sig till så hög kvalitet som man rimligtvis kan komma över...
Och i slutänden så är det puckot bakom styret som avgör hur bra maskinen presterar.

Slutsats: Ansvarslösa puckon finns det överallt. På "märkesverkstäder" och som "hemmafnulare".

:3freak
 
Last edited:

Flamma77

Hojlös halvabstinent helveterinär.
Gick med
24 Sep 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Fullt möjligt att seriöst tänka tanken på en...
denhar skrev:
När den ätit upp minst 5 sånna där golvmoppar som Paris hilton:tuttar har
Den ska va svart och jätte elak.
:gnissla


Du har fel. Då blir den inte renrasig utan en jättemätt pitbull.

Dessutom så ok för svart, men den ska vara elak mot andra hundar och måste ha vänster öra kuperat. Det är noga med detaljerna.

Om du inte kan så håll käft. :huvet

:rolleyes:
 

A-star

A-star
Gick med
15 Sep 2004
Ort
Småland
Hoj
Nada...just nu.
Va kommer det bli för hundvalpar när dom kommer ut?(va är det för ras i mamman o pappan)? :va :)

Själva har vi en jackpudel...oxå en tjuvparnings doggi!!!
 
Last edited:

Flamma77

Hojlös halvabstinent helveterinär.
Gick med
24 Sep 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Fullt möjligt att seriöst tänka tanken på en...
watson skrev:
Mmm.. Man kan ju börja att fundera över varför man avlar på "rednose" när det inte är rasstandard....

/Carin

Jupp! :)

Begreppet rednose är lustigt på så sätt att det som i exemplet (länken) överst anses vara en egen ras/linje. En klar kunskapsmiss... rednose är en färgvariant där nosspegeln inte är svartpigmenterad. Am staff ska enligt rasstandarden alltid ha svart nos, så en rednose amstaff "finns inte". Godkända färger och exteriör är också betydligt snävare än hos Amstaff än hos ursprungsrasen APBT. APBT få ha vilken färg som helst utom albino och merle (melerad/harlekin) och exteriört är det rätt fritt för tolkningen av rasstandarden beroende på vilken organisation som hunden är registrerad i... Så det två första exemplen är "slaskuppfödning" av pitbullterrier och pitbull/amstaffbastarder. Trist. :(
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top