Det är inte fel att utföra sitt jobb rätt, vilket jag heller aldrig har påstått... Någon skrev något om att det inte är poliserna man ska vara arga på, då det inte är dom som sätter lagarna, och det var på DET svaret som jag syftade på när jag svarade med med meningen: "Och återigen; det är sant, dom "gör bara sitt jobb", men.... det är ju DOM som har ju VALT det jobbet."BlackArmy skrev:Eeh ja...och vad ere som e fel då .Om man nu är trafikpolis så ska man väl göra sitt jobb eller?? Väljer man att bli en Lagens väktare så väljer man det och står man i buskarna och skjuter laser på en väg där 90% kör för fort så gör man det för att det är ens jobb.
Rock on...
Nej jag har inte mätt med laser, och inte heller har jag stått och räknat bilar, jag har helt enkelt gjort en ungefärlig uppskattning. Jag ser att du bor i Östersund, och där kanske det inte är så mycket trafik. Men åk till en större stad så kommer du att se att uppskattningsvis 90 % av trafikanterna kör fortare än det som står på skyltarna på vissa vägsträckor.Lurch skrev:Vem har sagt att det är uppenbart förutom du? Vad kommer siffran 90% ifrån? Har du mätt med laser? Hur stort sample? Hur som helst... Om du anser att det är felskyltat, gör nånting åt det innan du åker dit för fortkörning. Det är dock inte polisen du ska vända dig till.
Men snälla du. Nej, det är inte ett antagande från min sida att allmänheten vill ha upp övervakningskameror i stadsparker. I bl a Gästrikland, i Sandviken närmare bestämt, fanns det önskemål från allmänheten om kameror i stadsparken. Samma önskemål fanns i flera andra städer runt om i landet. Men det gick ju inte, pga "integritetsskäl", som det så fint hette. Men i trafiken så går det att dra in en jäklans massa pengar i form av böter från folk som kör 60 på 50-väg, så där är man uppenbarligen beredd att se mellan fingrarna, vad den personliga integriteten beträffar. Placerar man övervakningskameror i stadsparker däremot så blir det ju inga inkomster, då dom brottslingar som huserar där inte genererar några pengar till staten i form av böter, till skillnad från "brottslingarna" som kör 60 på 50-väg. Att det sedan är brottslingarna i stadsparken som ÄR dom riktiga brottslingarna, har uppenbarligen ingen betydelse.Lurch skrev:Vem har sagt att "allmänheten" vill ha kameror i stadsparker? Vem är allämnheten? Inte jag i det här fallet. Kanske bara du? Har du provat att få upp en kamera eller är det bara ett antagande att det är i det närmaste omöjligt?
När har jag sagt att jag är av åsikten att polisen vill att folk ska känna sig otrygga i parker? Till skillnad från grisarna diktar jag inte upp en massa osanningar, men det är klart, genom sig själv känner man andra.CHROLO skrev:Det finns en skillnad på övervakningskameror i parker och liknande platser jämfört med i trafiken. Den så kallade AH kameran (Automatisk Hastighetsövervakning) startar när den registrerar en fortkörning och inget annat. En kamera i en park filmar allt som rör sig, så din jämförelse haltar.
Du har uppenbarligen den åsikten att polisen tycker det är bra med att folk känner sig otrygga i parker. På villket sätt skulle kameror där öka tryggheten? Vore det inte bättre med patrullerande poliser i så fall.
Jag tror absolut inte den siffran är överdriven på ganska många vägsträckor. På väldigt många vägsträckor så är det absolut så att dom flesta kör snabbare än det som står på skyltarna. Det vet ALLA.CHROLO skrev:Jag har pysslat med trafikövervakning under ett antal år och vet att siffran 90 % är påhittad av dig eller någon annan. Man kan ställa sig frågan varför.
Ja, hastighetsgränserna är ju satta så lågt på många sträckor att många antagligen somnar bakom ratten. Som vanligt tror vägverket att sänker man hastighetsgränsen, så minskar olyckorna. Dom sänkte hastigheterna på några vägsträckor förra året, med resultatet att olyckorna ökade.CHROLO skrev:Nu är det ju så att vi har ett antal personer som dör i trafiken varje år. Hastigheten har betydelse för dödligheten. Jag vågar mig på en gissning att det är till största delen Svensson som kör ihjäl sig eller andra Svenssons. Upptäcktsrisken håller ner hastigheterna. Jag håller med om att hastighetsövervakning inte ska drivas till det absurda och att vi måste i vissa fall hitta alternativ till de metoder som används i dag.
Jag är inte ute efter någons respekt. Jag bara konstaterar.CHROLO skrev:Åter igen jag är lite osäker på vems respekt du väntar dig att få med att likna poliser vid svin.
Bollibompa är slut. Det är sovdags för dig...
Ludde78 skrev:Nej jag har inte mätt med laser, och inte heller har jag stått och räknat bilar, jag har helt enkelt gjort en ungefärlig uppskattning. Jag ser att du bor i Östersund, och där kanske det inte är så mycket trafik. Men åk till en större stad så kommer du att se att uppskattningsvis 90 % av trafikanterna kör fortare än det som står på skyltarna på vissa vägsträckor.
CHROLO skrev:På villket sätt skulle kameror där öka tryggheten? Vore det inte bättre med patrullerande poliser i så fall.
Nu är det ju så att vi har ett antal personer som dör i trafiken varje år. Hastigheten har betydelse för dödligheten. Jag vågar mig på en gissning att det är till största delen Svensson som kör ihjäl sig eller andra Svenssons. Upptäcktsrisken håller ner hastigheterna. Jag håller med om att hastighetsövervakning inte ska drivas till det absurda och att vi måste i vissa fall hitta alternativ till de metoder som används i dag.
Pistol är något man skjuter kulor med. Laserinstrument mäter man hastighet med.
CHROLO skrev:Det var väl ok att han inte tog risker för en fånig skylts skull?
Han kanske inte kunde köra ifrån .....
johan.simonsson skrev:Vad har detta med hastigheterna att göra!
Jo vägverket fifflar som vanligt med sin statistik och har hittat ett samband
mellan trafikolyckor och hastighet, men hastigheten är bara indirekt
ansvarig för olyckan. Det är nästan alltid något annat som har skett och
orsakat olyckan! Föraren är trött, har tagit olämpliga medel sprit, droger eller
läkemedel osv.
Vill man minska antalet olyckor måste man göra något åt de
direkt orsakerna och inte de indirekta!
Och om man ser det på detta vis så inser man t.ex. att dessa kameror
inte gör någon nytta alls! (de är bara en ny skatteindrivare)
Riktiga poliser som kan titta på en helhet och därefter plocka någon,
inte bara sikta mäta och böta baserat på hastigheten.
Riktiga poliser kan avgöra om en miniskyllt är för liten eller inte!
Sedan kan man som alltid i ett rättsamhälle överklaga om man
anser att beslutet är fel......
johan.simonsson skrev:Riktiga poliser är förebyggande, kameror kan bara hjälpa till att lösa brott
när de redan har skett! Då har vi redan det vi vill undvika, ett offer....
Sedan är jag av uppfattningen att det är inte farten som dödar,
det är aggresiva förare (lite som vissa i denna tråd).
Du kan köra i 200km/h utan att köra ihjäp dig, men om du kör i 90km/h
med ett avstånd på 1m till framförvarande bil och tutar och skriker
är det bara en tidsfråga innan man skadar någon.....
Men aggresiva förare är svårare att fånga!
Låt mig ge ett exempel:
I London för många år sedan hade man ovanligt många sjuka i ett
bostadsområde, myndigheterna började gräva i detta och hittade
att området var granne med en stor industri.
Då drog slutsatsen att industin släppte ut något gift som gjorde att
folket blev sjuka, men man kunne inte hitta något gift när man
undersökte mäniskorna. Det fanns inte ens någon gemensam nämnare.
Det enda de hade gemensamt var att de var fattiga.
De blev sjuka pga avsaknad av sjukvård och inte pga industrin!
Och de som inte hade några pengar bodde i område där det inte fanns
så mycket grönområde och dessutom dåliga grannar som sänkte hyran!
Så industrin var bara indirekt ansvarig för att det fanns fler sjuka i området....
Vad har detta med hastigheterna att göra!
Jo vägverket fifflar som vanligt med sin statistik och har hittat ett samband
mellan trafikolyckor och hastighet, men hastigheten är bara indirekt
ansvarig för olyckan. Det är nästan alltid något annat som har skett och
orsakat olyckan! Föraren är trött, har tagit olämpliga medel sprit, droger eller
läkemedel osv.
Vill man minska antalet olyckor måste man göra något åt de
direkt orsakerna och inte de indirekta!
Och om man ser det på detta vis så inser man t.ex. att dessa kameror
inte gör någon nytta alls! (de är bara en ny skatteindrivare)
Riktiga poliser som kan titta på en helhet och därefter plocka någon,
inte bara sikta mäta och böta baserat på hastigheten.
Riktiga poliser kan avgöra om en miniskyllt är för liten eller inte!
Sedan kan man som alltid i ett rättsamhälle överklaga om man
anser att beslutet är fel......
johan.simonsson skrev:...text..
Vad har detta med hastigheterna att göra!
Jo vägverket fifflar som vanligt med sin statistik och har hittat ett samband
mellan trafikolyckor och hastighet, men hastigheten är bara indirekt
ansvarig för olyckan. Det är nästan alltid något annat som har skett och
orsakat olyckan! Föraren är trött, har tagit olämpliga medel sprit, droger eller
läkemedel osv.
Vill man minska antalet olyckor måste man göra något åt de
direkt orsakerna och inte de indirekta!
......
K-Man skrev:Nu ger även jag mig in i den här diskussionen!............................
................................................
over'n'out.... K-Man
PS har nytt bakdäck nu
Ludde78 skrev:Nej jag har inte mätt med laser, och inte heller har jag stått och räknat bilar, jag har helt enkelt gjort en ungefärlig uppskattning. Jag ser att du bor i Östersund, och där kanske det inte är så mycket trafik. Men åk till en större stad så kommer du att se att uppskattningsvis 90 % av trafikanterna kör fortare än det som står på skyltarna på vissa vägsträckor.
......OCh sen vaknade du med kudden i munnen och tummen i röven???bmwjohan skrev:jag fattar inte varför man ska ha miniskylt när man kan köra utan skylt. det är ju fan så mycket snyggare och väldigt praktiskt. är det inte samma bötesbelopp på dessa "brott" också?
jag skulle kanske kunna tänka mig att stanna för snuten för att ta 400kr i böter, men problemet är väl oftast det att man vet inte ifall snuten vill böta en för att man har nått olagligt på hojen eller att dom vill stoppa en för att dom lasrade mig i 200+ för en minut sen.
i mina trakter använder snutarna enbart lasern som ett sätt att vräka in pengar på och förbättra statistiken. jag har sett kanske 100 laserkontroller och inte en enda gång har snutarna stått på ett ställe där en laserkontroll skulle behövas, dvs utanför dagis, skola, mitt i centrum eller liknande. laserkontrollerna är alltid på vägsträckor där nästan alla bilister tycker att det kanske borde råda högre hastighetsbegränsning. gärna på nån vägsträcka på en 50 väg som är låååång rak och vääääldigt bred helt utan utfarter så att många kör för fort.
till r-1000 för en härlig inställning till hojåkning och mc-grisar
jag tycker att chrolo kan skita ner sig som vanligt. jag skulle gärna smiska ifrån just dig ute på de allmänna vägarna för att slippa 400kr i böter.
Stephen skrev:......OCh sen vaknade du med kudden i munnen och tummen i röven???
KOm Igen nu.. Detta inlägg är ju bara för att skapa mothugg.. Men men.. Bolibompa har ju inte sänts ännu så du får väl fortfarande vara uppe...
Stephen skrev:......OCh sen vaknade du med kudden i munnen och tummen i röven???
KOm Igen nu.. Detta inlägg är ju bara för att skapa mothugg.. Men men.. Bolibompa har ju inte sänts ännu så du får väl fortfarande vara uppe...
Inte lätt med alla dessa mentala kalhyggena...Hoztic skrev:Han hade nog betong i sandlådan, blå brandbil och fyrkantiga hjul på trampcykeln, så va lite snäll mot honom.
På tal om knävinkeln.. Talar du om knävinkeln du har när du sitter på huk och ber och bönar att CHROLO inte ska ta ditt körkort när han tagit dig?? Tycker synd omdig som inte har annat att göra än att skriva inlägg som bara ska uppröra och skapa osämja..bmwjohan skrev:jag förstår att du och chrolotönten och ni andra som håller på och snackar om läggdags och bollibompa blir avundsjuka. det är fullt naturligt. när ni var tio år gamla satt ni hemma och kollade på bollibompa och lekte med lego. visst jag kollar på bollibompa jag också, men jag har även en hel vagnpark av motorcyklar och bilar jag rastar varje dag. jag snittar 200 på 90-vägar. inte dåligt för en tioåring. vänta bara tills jag blir elva. och knävinkeln sen. oj oj oj så skönt det är att köra sporthoj med nästan raka ben
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |