Miniskylten kosta mig 400kr idag!

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Ludde78 skrev:
Ja, om lagen har relevans så är det ju lätt att motivera sig att följa den. Och lätt att säga; "jag gjorde fel, och är därför beredd att ta konsekvenserna och glatt betala böterna, alternativt bli av med kortet."
Men när hastighetsbegränsingen på en viss vägsträcka är så löjligt låg att 90 % av alla trafikanter överstiger den, så kanske fler inser att det inte är alla *klipp*
Nej, min respekt/förståele för grisarna är för länge sedan bortblåst. :tomten

Återigen, det är inte polisen som sätter hastighetsgränserna. Du blev kanske arg på tanten i kassan på ICA när GB tog bort TipTop från sortimentet? Kramade du henne när den kom tillbaka?

.

CHROLO

Does not play well with other bikers...
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
brinckis skrev:
Men om de nu har gjort fel, varför prioriterar ni hastighetsövervakning på sådana vägar då? Har ni provision?

Det gör vi inte.
Vi har inte provision.
Det trodde nog inte (ens) du heller?

mjukis

Alex Pappa
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
nietjunie
R-1000 skrev:
Du är nog mer pinsam som tror annat,,,bara dom som inte kan köra som är så rädda för mc snuten, du verkar ju vara en av dom som inte kan,,så please stfu...

Jag är inte rädd för snuten, men om jag vore dej skulle jag vara rädd för att vara kvar här på SH! Förstår inte hur en människa kan uttrycka sej så klantigt och barnsligt men samtidigt få plats i en vuxen mans kropp!
Har du en spegel över sängen som du ligger o speglar dej i och pratar med dej själv om hur cool och vilken jefla bra förare du är!?
Ansök om medlemskap i "The ketting jeng"?

K-Man Väldigt bra skrivet :tummenupp

repan

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 May 2004
Hoj
Kawasaki
CHROLO skrev:
Det gör vi inte.
Vi har inte provision.
Jag var tveksam ett litet tag :hihi

... för polisen som tog mig i måndags pga fortkörning blev plötsligt mänsklig (glad och trevlig) efter jag skrivit på böteslappen. Tidigare var han krängd och otrevlig (så j*vla onödigt).

SFB

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Hojen såld! Ekonomisk kris
CHROLO skrev:
Det gör vi inte.
Vi har inte provision.

En annan fråga nu: :) Jag är inte fientlig!!

Poliser kan vara dumma, det vet även du hoppas jag! Så vad händer om en polis gör fel i trafiken? Dom blinkar lika sällan som jag själv gör och släpper inte alltid över folk vid övergångsställena heller... Jag blir så jävla sur att jag nästan vill stanna dom och skälla ut dom men vem är det som råkar illa ut vid ett sådant tillfälle???

En polis skulle svänga stod vid en korsning och väntade på att få åka ut och gjorde det mitt framför min syrras bil, jag satt bredvid och höll tillsammans med henne på att åka av vägen för att vi inte villa smälla med polisen?? Hade det varit tvärtom så hade hon fått sig en utskällning efter noter + indraget körkort...

Jag har väldigt positiva erfarenheter av poliser men vem sätter dit poliser som kör fel????

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Jag tycker det är kul med CHROLO som ger poliser och framförallt hojburna sånna mera credd på sin fritid än de flesta gör under hela sina arbetsdagar.
Och det är kul att han hänger på "vårat" forum, det berikar mångfalden.
Men han som person har inget med saken att göra, tråden började spåra ur när nån snackade om att köra ifrån mcpoliser. Alla vet att det inte finns en bil som hänger på, men på motorväg så kanske dom är flera och dom har garanterat radio.
Men en hojpolis på kurvig väg (som man kört ett par gånger) tror jag att man skulle hänga av. Utan att svettas ens.
Att jämföra med varvtider på bana funkar inte då iallafall inte jag kör på samma sätt i trafik.

bikerwoman

Bannad
Gick med
30 Sep 2003
Hoj
Gixxer 750- 08, sprillans ny! blå/vit
CHROLO skrev:
Du har inte en aning om vad jag tror om min förmåga att behandla en mc, eller hur jag verkligen kör. Du har inte heller någon aning om vad jag tror om andras förmåga. Klart är dock att du vill visa att du tycker mycket. Jag äter inte munkar om det nu skulle intressera.

Jag är vuxen nog att vara uppe så här dags också för den delen.
Är du?

:tummenupp :tummenupp :tummenupp

Heol

En 750 som går som en 1000
Gick med
16 Jul 2004
Hoj
GSXR 750
Ludde78 skrev:
Ja, om lagen har relevans så är det ju lätt att motivera sig att följa den. Och lätt att säga; "jag gjorde fel, och är därför beredd att ta konsekvenserna och glatt betala böterna, alternativt bli av med kortet."
Men när hastighetsbegränsingen på en viss vägsträcka är så löjligt låg att 90 % av alla trafikanter överstiger den, så kanske fler inser att det inte är alla dessa trafikanter som är ansvarslösa, utan det är lagen som är patetisk, och utan verklighetsförankring.
Mer än 34000 personer blev av med lappen förra året, och Gud vet hur många som fick fortkörningsböter.

Kunde alla dessa inte tänka, och bilda sig en uppfattning över vilken hastighet som är lämplig? Eller, omöjliga tanke, KAN det inte vara så att lagen är fel?

Men som sagt, eftersom grisarna vet att 90 % kör fortare än det som står på skyltarna på många vägsträckor, så är det ju väldigt lättförtjänta pengar att lägga sig i buskarna med laserpistolen och vänta på Svensson när han är på väg till/från jobbet. Folk börjar ju klaga över höjda skatter, då gäller det ju att få in pengar på annat sätt.
Nej, min respekt/förståele för grisarna är för länge sedan bortblåst. :tomten

Är det lagens eller förarnas fel, kanske trafikskolans fel???....

Kan du inte ta konsekvenserna (läs förstå) så sälj hojen, börja åka kollektivt och hoppas sedan att när du sitter på bussen att alla omkring dig i trafiken förstår trafikreglerna bättre.

Faster

Snabbare än du!
Gick med
23 May 2005
Hoj
GSX-R 1000 K7 (svart) KTM 640 motard
:hihi :hihi :hihi :hihi :hihi

Jäkligt kul tråd att läsa...

Dumt som fan att köra vettet ur sig för en miniskylts skull.!! :kocko

Men, jag håller med många här att Snuten beter sig oftast jävligt dåligt, thats a fact. Tyvär.!!

Ärligt talat, jag stannar om snuten skulle blinka in mig (fast dom vinkar ju in en med den lilla fula spaden), om jag vet att det gäller böter.!! :)

Har jag däremot legat och gasat lite :lol då kör jag, det står jag för.!!

Håll nu inte på och hoppa på mig för detta uttalandet :huvet

:banana håller inte på och skryter, tycker inte alls det är coolt, vill bara behålla kortet, dumt, kanske, smidigt, JA... :banana

CHROLO

Gick med
1 Sep 2004
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
SFB skrev:
En annan fråga nu: :) Jag är inte fientlig!!

Poliser kan vara dumma, det vet även du hoppas jag! Så vad händer om en polis gör fel i trafiken? Dom blinkar lika sällan som jag själv gör och släpper inte alltid över folk vid övergångsställena heller... Jag blir så jävla sur att jag nästan vill stanna dom och skälla ut dom men vem är det som råkar illa ut vid ett sådant tillfälle???

En polis skulle svänga stod vid en korsning och väntade på att få åka ut och gjorde det mitt framför min syrras bil, jag satt bredvid och höll tillsammans med henne på att åka av vägen för att vi inte villa smälla med polisen?? Hade det varit tvärtom så hade hon fått sig en utskällning efter noter + indraget körkort...

Jag har väldigt positiva erfarenheter av poliser men vem sätter dit poliser som kör fel????

Alla kan vara dumma. Tyvärr.
Det är faktiskt så att poliser rapporterar poliser. Vi är skyldiga att göra det, annars gör vi oss skyldiga till tjänstefel och löper risk att förlora jobbet. Nu undrar kanske någon om det verkligen fungerar med att ange varandra och svaret blir då att det gör det. Jag har rapporterat kollegor som kört in för fort i hastighetskontroller. Utan en anledning i tjänsten att köra fort så blir det böter. Det är egentligen ganska enkelt och och inte så mycket att fundera över.
Jag har för egen del klarat mig hittills. Tror inte att jag är någon stor syndare i trafiken privat. Det är inte så att jag anser mig själv vara bättre moraliskt utrustad än någon annan, men jobbet har sina effekter även privat.

Prova gärna att skälla ut de som gör fel nästa gång. Berätta hur det gick :)

Ludde78

Sporthojsnörd
Gick med
17 May 2004
Hoj
Suzuki
CHROLO skrev:
Det är lite svårt att ha någon samlad bild av mentalstatus av 34 000 förare.
Min respekt för dig är inte jättestor som generaliserar genom att dra 18 000 poliser över en kam och kalla dem grisar.
Lagen är inte patetisk om en väg är skyltad till fel hastighet. Det kan vara väghållaren som gjort fel. Blev det för svårt nu?
Om det nu är uppenbart att väghållaren har satt fel hastighet på en vägsträcka, vilket jag skulle säga att dom har då 90 % eller mer kör snabbare än det som står på skyltarna på en viss vägsträcka, varför ligger ni då i buskarna med laserpistolen på dessa ställen?? :va

I stadsparker runt om i landet, där allmänheten VILL ha övervakningskameror, så är det i det närmaste omöjlligt att få kommuner att sätta upp övervakningskameror, med motiveringen att "det gör intrång på den personliga integriteten". Att sedan pensionärer inte vågar vistas i stadsparkerna efter kl. åtta i rädsla att bli rånade, eller att tjejer väljer att gå långa omvägar runt parkerna pga rädslan att bli överfallna, är tydligen av mindre betydelse.

Men i trafiken kan man smälla upp hur många övervakningskameror som helst.

Vad hände med den personliga integriteten där?? :confused:

Varför är det okej att göra intrång på den personliga integriteten när man kör bil, i form av övervakningskameror som tar sådana precisionsbilder att man ser vem som sitter bakom ratten, när det tydligen INTE är okej att filma våldsmän i parker??

Det är ganska enkelt när man tänker efter. Att sätta hastighetsgränser som är så låga att ingen följer dom, inklusive grisarna själva, och sedan ligga och lurpassa med laserpistolen i buskarna, ger ju en garanterad extra inkomst till staten.

Hur motiverar man annars som sagt (bort)förklaringen att man INTE kan sätta upp kameror i parker pga den personliga integriteten?? :tummenner

Lurch skrev:
Återigen, det är inte polisen som sätter hastighetsgränserna.
.
Och återigen; det är sant, dom "gör bara sitt jobb", men.... det är ju DOM som har ju VALT det jobbet.

Och när dom smäller upp övervakningskameror, och ligger och lurar i buskarna efter Svensson som kör 60 på breda fina 50-vägar (som egentligen skulle var 70- eller 90-vägar) på väg till och från jobbet, istället för att jaga RIKTIGA brottslingar, så anser jag inte bara att dom missköter sitt jobb, det är också omoraliskt/svingit. :zpy
Att kalla dom för grisar känns taskigt mot djuret gris... :brinnerup

BlackArmy

Member
Gick med
13 Jun 2003
Hoj
Suka gsx750f...numera repig vänstersida...
Ludde78 skrev:
Och återigen; det är sant, dom "gör bara sitt jobb", men.... det är ju DOM som har ju VALT det jobbet.

Eeh ja...och vad ere som e fel då :va .Om man nu är trafikpolis så ska man väl göra sitt jobb eller?? Väljer man att bli en Lagens väktare så väljer man det och står man i buskarna och skjuter laser på en väg där 90% kör för fort så gör man det för att det är ens jobb.Kan väl knappast klandra polisen för att göra det dom ska?Sen att polisen har för lite resurser för att kunna lösa alla brott är ju knappast polisens fel.Och säga att det läggs för mycket resurser på trafikövervakning är ju naturligt för det är ju det som du kan råka ut för iom att du (och alla andra här) gillar och köra hoj.Det jag försöker säga är att alla som "riskerar" att få lagens öga på sig tycker nog att polisen prioriterar fel...

Sen är det väl Länsstyrelsen som beslutar om kameraövervakning på allmänna platser eller har jag fel?

Rock on... :)

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Ludde78 skrev:
Om det nu är uppenbart att väghållaren har satt fel hastighet på en vägsträcka, vilket jag skulle säga att dom har då 90 % eller mer kör snabbare än det som står på skyltarna på en viss vägsträcka, varför ligger ni då i buskarna med laserpistolen på dessa ställen?? :va

Vem har sagt att det är uppenbart förutom du? Vad kommer siffran 90% ifrån? Har du mätt med laser? Hur stort sample? Hur som helst... Om du anser att det är felskyltat, gör nånting åt det innan du åker dit för fortkörning. Det är dock inte polisen du ska vända dig till.

Ludde78 skrev:
I stadsparker runt om i landet, där allmänheten VILL ha övervakningskameror, så är det i det närmaste omöjlligt att få kommuner att sätta upp övervakningskameror, med motiveringen att "det gör intrång på den personliga integriteten". Att sedan pensionärer inte vågar vistas i stadsparkerna efter kl. åtta i rädsla att bli rånade, eller att tjejer väljer att gå långa omvägar runt parkerna pga rädslan att bli överfallna, är tydligen av mindre betydelse.

Vem har sagt att "allmänheten" vill ha kameror i stadsparker? Vem är allämnheten? Inte jag i det här fallet. Kanske bara du? Har du provat att få upp en kamera eller är det bara ett antagande att det är i det närmaste omöjligt?

Ludde78 skrev:

Varför är det okej att göra intrång på den personliga integriteten när man kör bil, i form av övervakningskameror som tar sådana precisionsbilder att man ser vem som sitter bakom ratten, när det tydligen INTE är okej att filma våldsmän i parker??

Det är ganska enkelt när man tänker efter. Att sätta hastighetsgränser som är så låga att ingen följer dom, inklusive grisarna själva, och sedan ligga och lurpassa med laserpistolen i buskarna, ger ju en garanterad extra inkomst till staten.

Hur motiverar man annars som sagt (bort)förklaringen att man INTE kan sätta upp kameror i parker pga den personliga integriteten?? :tummenner

Och när dom smäller upp övervakningskameror, och ligger och lurar i buskarna efter Svensson som kör 60 på breda fina 50-vägar (som egentligen skulle var 70- eller 90-vägar) på väg till och från jobbet, istället för att jaga RIKTIGA brottslingar, så anser jag inte bara att dom missköter sitt jobb, det är också omoraliskt/svingit. :zpy

Övervakningskameror i trafiken? Kameror som mäter din hastighet finns men de är inte speciellt många, det finns betydligt fler kamerahus. Övervakningskameror är ännu ovanligare. De övervakningskameror som finns är där för att hjälpa dig. Du hamnar inte på en precisionsbild om du inte kör för fort. Du blir inte stoppad av CHROLO om han "ligger i en buske" och du inte kör för fort.

Tillbaks till ämnet. Du får inte böta om du inte har en miniplåt. Om du har en så riskerar du böter oavsett om du tycker det är löljigt eller inte. Tycker du att det är fel, gnäll inte på polisen. Han/hon som ger dig böteslappen bestämde sig inte för att det var olagligt just innan du blev stoppad, det bara var så.

.

JoS

Uppsala RoadRunners
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CB1000RA -09, en grön fan - igen
Att klaga över att ha åkt fast för att ha en miniskylt är faktiskt lite intressant. VV har aldrig godkännt en sådan så varför ha en? Jo det är snyggt. Detta förstår jag också.
En miniskylt är mycket snyggare att ha på en hoj än en originalskylt, men den är lik fö*rbannat olaglig att ha den.

Hur kan man klaga på att man åkt fast när man haft en olaglig skylt? Ta bort den isf. Det är väl samma straff?

CHROLO

Gick med
1 Sep 2004
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
Ludde78 skrev:

Det finns en skillnad på övervakningskameror i parker och liknande platser jämfört med i trafiken. Den så kallade AH kameran (Automatisk Hastighetsövervakning) startar när den registrerar en fortkörning och inget annat. En kamera i en park filmar allt som rör sig, så din jämförelse haltar.
Du har uppenbarligen den åsikten att polisen tycker det är bra med att folk känner sig otrygga i parker. På villket sätt skulle kameror där öka tryggheten? Vore det inte bättre med patrullerande poliser i så fall.

Jag har pysslat med trafikövervakning under ett antal år och vet att siffran 90 % är påhittad av dig eller någon annan. Man kan ställa sig frågan varför.

Nu är det ju så att vi har ett antal personer som dör i trafiken varje år. Hastigheten har betydelse för dödligheten. Jag vågar mig på en gissning att det är till största delen Svensson som kör ihjäl sig eller andra Svenssons. Upptäcktsrisken håller ner hastigheterna. Jag håller med om att hastighetsövervakning inte ska drivas till det absurda och att vi måste i vissa fall hitta alternativ till de metoder som används i dag.

Pistol är något man skjuter kulor med. Laserinstrument mäter man hastighet med.

Åter igen jag är lite osäker på vems respekt du väntar dig att få med att likna poliser vid svin.

Bollibompa är slut. Det är sovdags för dig... :rofl

sukagävle

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2004
Hoj
aprilia mille 02
haråkt utan skylt i tio år nu bra mycket snyggare än miniskylt har blivit stoppad 4 gånger har sagt att jag tappat den och sluppit böter :D

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept