Miniskylten kosta mig 400kr idag!

Jas-95

Grön??
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Kings Meadow
Hoj
Såld ZX9R
Efter att ha läst igenom tråden kan man bara konstatera att en del är mogna förare andra är kvar på moppestadiet! Jag tycker också att det ser snyggt ut med en miniskylt och skulle kunna tänka mig att skaffa en trots att det är förbjudet. Men jag skulle också betala de 400:- utan att knorra om jag åkte fast. Inte fasiken skulle jag försöka köra ifrån polisen för 400:-

Självklart kan man fråga sig om Polisen ite har bättre saker att ägna sig åt än att "suga" folk med miniskylt? Om jag satt i bilen och det kommer en hoj och så att säga repar till bilen skulle jag jävligt gärna vilja se regplåten klart och tydligt på hojen. Heder åt Chrolo som ger sina synpunkter här på SH :tummenupp

JB
 

PastaRacing

Socio #3123
Gick med
12 Aug 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
Rätt båge
Det är bara att betala när man inte följer lagen, så är det. :fakta

Åka ifrån polisen för att slippa eventuella 400kr i böter är väl det mest omogna man kan göra.

Kommer ihåg en kille för 15 år sedan som fick dagsböter för miniskylt(förfalskning av VV:s egendom eller nåt) som satt fram på hans pedantskötta Alfa Romeo. Det kostade honom många tusen. Sett från den sidan har ju bötesbeloppet ändrats till mer rimlig nivå i förhållande till brottet.

Min mening bara, så får alla andra säga sin. :)
 

jboive

Pjååår Räijsing
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM Super Duke 1290R / KTM 300 EXC TPI 2021
Klart att miniskylt är viktigt när man använder hojjen mest för att impa på fjortisarna utanför lokala korvmojjen. *DuckarÅSpringer* :)

Varför miniskylt? Skit i den då istället. I princip samma böter och ser fet ballt ut!

Sluta nu att hitta på ursäkter för att köra miniskylt, det är den lilla förtryckta rebellen i er som vill ut men inte vågar ta hela klivet och köra utan skylt.


Jag har hojjat så pass länge att jag har följt utvecklingen(?) under iaf snart 20 år. Detta är min observation:
- Började med att flytta upp nummerplåten lite försiktigt.
- Nästa steg, bara för de riktigt vågade, var att böja nummerplåten som ett U för att det skulle se ut som man kan köra på bakhjulet. 99% avslöjades raskt genom att plåten inte var repig. 0.9% hade gjort det av misstag (troligtvis klotat i processen) och de övriga 0.1% kunde faktiskt.
- Här någonstans börjar miniplåtar dyka upp, ungefär samtidigt som att vissa sätter plåten i hjulhuset i stället. Den förtryckta rebellen släpper ut sitt stridsvrål... Jag Kan! Jag Törs! Men om pålisen tar mig blir jag sned... :huvet


Kör man olagligt får man stå sitt kast. Kör själv med en mängd punkter som farbror blå kan ha synpunkter på om man är nitisk. Men har de det så är det bara att bita i det sura äpplet och stå sitt kast. Ingen anledning att bli förbannad på den som gör sitt jobb.

Sen kan man ha synpunkter på vad polisen använder sina resurser till ibland. Mycket går åt till övervakning av våra motorvägar istället för utanför skolor och dagis. Mycket krypande i buskarna med laserpickadoller och civila bilar TROTS att polisen SKA agera proaktivt och i första hand förhindra brott. Vilket görs bäst genom att VISA sig... Ni får "aldrig" fast oss notoriska fortkörare i alla fall, så enda anledningen är att tjäna pengar på brottsligheten och det är något som stör mig.


/R
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Raid72 skrev:
Klart att miniskylt är viktigt när man använder hojjen mest för att impa på fjortisarna utanför lokala korvmojjen. *DuckarÅSpringer* :)

Varför miniskylt? Skit i den då istället. I princip samma böter och ser fet ballt ut!

Sluta nu att hitta på ursäkter för att köra miniskylt, det är den lilla förtryckta rebellen i er som vill ut men inte vågar ta hela klivet och köra utan skylt.


Jag har hojjat så pass länge att jag har följt utvecklingen(?) under iaf snart 20 år. Detta är min observation:
- Började med att flytta upp nummerplåten lite försiktigt.
- Nästa steg, bara för de riktigt vågade, var att böja nummerplåten som ett U för att det skulle se ut som man kan köra på bakhjulet. 99% avslöjades raskt genom att plåten inte var repig. 0.9% hade gjort det av misstag (troligtvis klotat i processen) och de övriga 0.1% kunde faktiskt.
- Här någonstans börjar miniplåtar dyka upp, ungefär samtidigt som att vissa sätter plåten i hjulhuset i stället. Den förtryckta rebellen släpper ut sitt stridsvrål... Jag Kan! Jag Törs! Men om pålisen tar mig blir jag sned... :huvet


Kör man olagligt får man stå sitt kast. Kör själv med en mängd punkter som farbror blå kan ha synpunkter på om man är nitisk. Men har de det så är det bara att bita i det sura äpplet och stå sitt kast. Ingen anledning att bli förbannad på den som gör sitt jobb.

Sen kan man ha synpunkter på vad polisen använder sina resurser till ibland. Mycket går åt till övervakning av våra motorvägar istället för utanför skolor och dagis. Mycket krypande i buskarna med laserpickadoller och civila bilar TROTS att polisen SKA agera proaktivt och i första hand förhindra brott. Vilket görs bäst genom att VISA sig... Ni får "aldrig" fast oss notoriska fortkörare i alla fall, så enda anledningen är att tjäna pengar på brottsligheten och det är något som stör mig.


/R

Glöm inte att vi som var med då började med att montera bort stänkskyddet, och det därmed bockad nujmmer plåt var ju till för att göra det svårare för polisen att läsa.
 

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
*

Patrik29 skrev:
Kommer körande på 50 väg o vem kommer upp bakom mig o sen vinkar in mig jo Mc snuten.Så man blev 400kr fattigare. :huvet

Ja vad trodde du när du kör runt med olaglig skylt,nån liten salt salva ska du allt ha :hihi .
Själv done that men "snäll" polisman som bara gav mig ombesiktning,kostnad 180 kr och inga böter.Dock jädra meckande för att återställa allt till orginal då jag hade undertail på min gamla R1.a.Fick byta hela batterilådan oxå då jag hade en extra osågad.
Men vad lär man sig av det ?,besiktiga och sen åter hem och montera det man tyckte var snyggare :)
 

E22

En bitter jävel & ett hjärta av sten
Gick med
24 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
*
Hoztic skrev:
Chrolo menar nog snarare att straffet är ganska lindrigt, har man råd med sporthoj så har man råd med 400kr böter, det är ju inte så att livet blir förstört om man åker dit...
Dessutom är det väl mer en markering från polisens sida att man inte tillåter vad som helst, än att det är grov kriminalitet man försöker stävja!

Jooo jag vet vad han menade...(inte lönar sig att dra från snuten för,jag anser oxå att det heller inte lönt för snuten att göra sig tönn över) dom flest bikersen vet ju vad böterna blir för att man har miniskyllt & dom flesta vet att det är förbjudet..MEN ingen bryr sig..då är det heller inte lönt för snuten att försöka spela broder duktig. finns så mycket annat i sammhellet som är bättre att ta tag i, men det är ju kanske bara jag som anser det, eller?

själv kör jag med mini skyllt, dock inte för att den ska vara svårare att se för snuten, utan mer att det ser så h... mycket bättre ut..menar jag vill inte ha en hel bakstänka som är gjord av en nummer skyllt..ÅÅÅå blinka det blått, jaaa då stannar denne mannen.."dont do the crime if you cant do the time".
 
Last edited:

isse

Japps Sellout!
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
de nada
Och ändå inte lärt dig att smaken kring utseende, funktion osv alltid är olika ? :)

Dem som vill köra med minskylt får väl göra det, men gnäll inte på böter.
Som du säger är ju inte din hoj heller "orginal", och om just dina modifieringar är dem rätta är väl upp till var och en att bedöma.

Jag har som dem flesta andra både bra & dåliga erfarenhet av trafikpoliser...

/N

Raid72 skrev:
Jag har hojjat så pass länge att jag har följt utvecklingen(?) under iaf snart 20 år....
 
Last edited:

jboive

Pjååår Räijsing
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM Super Duke 1290R / KTM 300 EXC TPI 2021
isse skrev:
Och ändå inte lärt dig att smaken kring utseende, funktion osv alltid är olika ? :)

Dem som vill köra med minskylt får väl göra det, men gnäll inte på böter.
Som du säger är ju inte din hoj heller "orginal", och om just dina modifieringar är dem rätta är väl upp till var och en att bedöma.

Jag har som dem flesta andra både bra & dåliga erfarenhet av trafikpoliser...

/N


Jodå, det är ju just det jag skriver: Kör utan skylt. Måste väl alla hålla med om att regskylt inte är snyggt? Blir mycket renare utan. Men, nej. Då gör man en halvmesyr som är minst lika olaglig.

Jag är av den skolan att de modifieringar jag gör är för att det ska gå fortare, inte för att det ska se bättre ut utanför korvmojjen. Men om man kan kombinera de två så gör det ju inget. ;)


Min erfarenhet är att är man trevlig tillbaka så brukar det gå lättare att få saker och ting genom "nålsögat". Har kommit undan ett otal gånger genom att nyttja den principen.


/R
 
Gick med
11 Apr 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda XL600R -83
Jag har inget emot trafik-poliserna, bara hur de fått sina arbetsuppgifter.
Att polisen behöver bättre chefer och bättre direktiv är helt klart när man
tittar på statistiken!

Detta är vad jag anser att de som jobbar som trafikpoliser idag ska göra.
1. Åka till brotsplatsena för vanliga brott t.ex. inbrott, skadegörelse m.m.
och säkra lättare bevis där, är inte nog inte så svårt om någon fimpat på golvet
eller lämnat blodspår på en fönsterruta (dns till polislabbet).
Fotspår i rabbaterna m.m.

2. Visa sig så mycket som möjligt, en polis har en lugnande effekt på
det mesta. Alla som sett en stökig krogkö när en polisen kommer vet
vad jag menar.

3. Ingripa på utryckningar, t.ex. om någon ringer in ett våldtäckt ska någon
köra dit (alla trafikpoliser har något att köra med....)
Köra på allt, om så någon bara tycker sig se en ful gubbe i parken :)

4. Deras vanliga jobb med att jaga rattfylla, olovlig körning t.o.m. hastighetsövervakning (öven om jag inte gillar deras laser)
Jaga lite trimmade EU-mopeder, och förklara för ägarna varför!



Om trafikpolisen redan idag gör mer än leka med sina laserpistoler så
rätta mig, men jag blir lite sur när jag ser att 90% av alla lgh-inbrott är
olösta men att 8st poliser* kollar att jag kör i 90km/h på väg till jobb...

* En buss, 2st mc-poliser, 2-4st bilar.
 

junnu

Liten men naggande gooooooo
Gick med
31 Jan 2005
Ort
Pörtom
Hoj
sextresex ninnnnja
CHROLO skrev:
Vi kanske ses :)

Får se vem som kör ifrån vem då :rofl


:klappar :hihi Bästa komentaren i denna "smutskastar" tråd.

Rejsa på gatan => Idioti och skall bötfällas.
Rejsa på bana => Manligt och tufft och belönas med pokaler och sjävaktning

Och varför gnälla på polisen??? Har själv betal ett stort antal trafikböter (ca 25-30 t finska mark) och alldrig varit nån annans fel än mitt..

Tänk om snuten aldrig var ute och hejdade oss, skulle ni vilja sätta er familj i bilen och åka en sväng :va :va :kocko

Ta er en funderare och tänk på vem det är som "syndat" och sluta gnäll på snuten...

Heder åt "Chrolo" som svarar på våra frågor... Keep up the good work :tummenupp :tummenupp
 

Ludde78

Sporthojsnörd
Gick med
17 May 2004
Ort
Stockholmen
Hoj
Suzuki
Heol skrev:
Det finns regler och lagar som gäller för alla, kan man inte acceptera det som måste man vara beredd på konsekvenserna
/ H
Ja, om lagen har relevans så är det ju lätt att motivera sig att följa den. Och lätt att säga; "jag gjorde fel, och är därför beredd att ta konsekvenserna och glatt betala böterna, alternativt bli av med kortet."
Men när hastighetsbegränsingen på en viss vägsträcka är så löjligt låg att 90 % av alla trafikanter överstiger den, så kanske fler inser att det inte är alla dessa trafikanter som är ansvarslösa, utan det är lagen som är patetisk, och utan verklighetsförankring.
Mer än 34000 personer blev av med lappen förra året, och Gud vet hur många som fick fortkörningsböter.

Kunde alla dessa inte tänka, och bilda sig en uppfattning över vilken hastighet som är lämplig? Eller, omöjliga tanke, KAN det inte vara så att lagen är fel?

Men som sagt, eftersom grisarna vet att 90 % kör fortare än det som står på skyltarna på många vägsträckor, så är det ju väldigt lättförtjänta pengar att lägga sig i buskarna med laserpistolen och vänta på Svensson när han är på väg till/från jobbet. Folk börjar ju klaga över höjda skatter, då gäller det ju att få in pengar på annat sätt.
Nej, min respekt/förståele för grisarna är för länge sedan bortblåst. :tomten
 

Elfrolico_R1

Ride on. citat: Svullo
Gick med
4 Jan 2005
Ort
Östersund
Hoj
R1-99
hade miniskylt på huskyn, polisen stoppade mig och frågade vart jag hade fått tag på den, sen åkte dom vidare bara så där. en liten varning fick jag dock, så jag bytte...och det var en riktig miniskylt, skattemärket tog 1/3 av den...
(LUCKY) :)
 

repan

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 May 2004
Ort
Kristianstad
Hoj
Kawasaki
Elfrolico_R1 skrev:
hade miniskylt på huskyn, polisen stoppade mig och frågade vart jag hade fått tag på den, sen åkte dom vidare bara så där. en liten varning fick jag dock, så jag bytte...och det var en riktig miniskylt, skattemärket tog 1/3 av den...
(LUCKY) :)
Man får inte duscha efter kl 22 ... skall man bli vräkt om man trotsar detta? Iofs ingen polissak men regel som regel. Och om man dricker en öl påväg till krogen, vad skall hända med en då? Dryga böter eller fyllecell?
 

Super-Henkan

Dirt Rider
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I ett hål i vägen
Hoj
gixxer 1000 k5
Jag har fått böter för smutsig reg skylt :confused:
Heja nollvision :yoparty
vem fan har blivit dödad eller dött pga regskylten?

ps.
skall bli riktigt kul med biltullar...hur löser man det med ren reg plåt i januari?

jag lär inte tvätta min skylt...jag skall spreja snö på burk...haha

//Henkan
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
brinckis skrev:
Man får inte duscha efter kl 22 ... skall man bli vräkt om man trotsar detta? Iofs ingen polissak men regel som regel. Och om man dricker en öl påväg till krogen, vad skall hända med en då? Dryga böter eller fyllecell?

Tja, varför inte?

Åtminstone skall man inte pipa och gnälla om det om man åker dit som en annan jävla curling-unge.
 

CHROLO

Does not play well with other bikers...
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Kallhäll
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
Ludde78 skrev:
Ja, om lagen har relevans så är det ju lätt att motivera sig att följa den. Och lätt att säga; "jag gjorde fel, och är därför beredd att ta konsekvenserna och glatt betala böterna, alternativt bli av med kortet."
Men när hastighetsbegränsingen på en viss vägsträcka är så löjligt låg att 90 % av alla trafikanter överstiger den, så kanske fler inser att det inte är alla dessa trafikanter som är ansvarslösa, utan det är lagen som är patetisk, och utan verklighetsförankring.
Mer än 34000 personer blev av med lappen förra året, och Gud vet hur många som fick fortkörningsböter.

Kunde alla dessa inte tänka, och bilda sig en uppfattning över vilken hastighet som är lämplig? Eller, omöjliga tanke, KAN det inte vara så att lagen är fel?

Men som sagt, eftersom grisarna vet att 90 % kör fortare än det som står på skyltarna på många vägsträckor, så är det ju väldigt lättförtjänta pengar att lägga sig i buskarna med laserpistolen och vänta på Svensson när han är på väg till/från jobbet. Folk börjar ju klaga över höjda skatter, då gäller det ju att få in pengar på annat sätt.
Nej, min respekt/förståele för grisarna är för länge sedan bortblåst. :tomten

Det är lite svårt att ha någon samlad bild av mentalstatus av 34 000 förare.
Min respekt för dig är inte jättestor som generaliserar genom att dra 18 000 poliser över en kam och kalla dem grisar.
Lagen är inte patetisk om en väg är skyltad till fel hastighet. Det kan vara väghållaren som gjort fel. Blev det för svårt nu?
 

mjukis

Alex Pappa
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Västervik
Hoj
nietjunie
*DanTheMan* skrev:
Han hade ett val till...köra ifrån grisen.

Då är det bättre att köra utan skylt, dumt att köra ifrån snuten om dom legat bakom och tagit nummret... blir bara en massa tråkiga samtal med konstaplarna senare...

Edit: jag uppmuntrar inte till att köra utan skylt, det är dummare än att köra med miniskylt
 
Last edited:

repan

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 May 2004
Ort
Kristianstad
Hoj
Kawasaki
Pebl skrev:
Tja, varför inte?

Åtminstone skall man inte pipa och gnälla om det om man åker dit som en annan jävla curling-unge.
För det första så gnäller jag inte. Läs, tänk efter, förstå.

Vi har olika syn på regler och regler vilket märks tydligt på ditt svar. Mina svar är att om man duschar efter 22 och ingen störs, skit i det. Om någon störs, säg till/varna.

Dricka på allmän plats en lördagkväll kl 0:00, en tillsägelse och beslagtagen dricka. Inget mer. Märk väl lördagskväll 0.00

Men du är tydligen en riktig paragrafryttare och vill att allt skall straffas utan att ha lite förståelse. Jaja, vi är ju alla olika.

Om en vänlig polis ger mig böter för något som jag gjort, betalar jag "gladligen" men om det är en krängd översittare "gris" så gnäller jag på hans beteende inte straffet.

Har inget emot poliser, skulle själv blivit en om jag inte tyckt så mycket om pengar.
 

repan

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 May 2004
Ort
Kristianstad
Hoj
Kawasaki
CHROLO skrev:
Lagen är inte patetisk om en väg är skyltad till fel hastighet. Det kan vara väghållaren som gjort fel. Blev det för svårt nu?
Men om de nu har gjort fel, varför prioriterar ni hastighetsövervakning på sådana vägar då? Har ni provision?

Många höjer upp dig till skyn (för du är polis?) men jag tycker du har lite tvetydiga svar. Jag förstår att du inte kan vara insatt i alla situationer och beslut som tas var övervakning skall vara, men du försvarar allt gladligen. Lite erkännande och ödmjukhet hade inte skadats. I många historier har vi endast en version och det är den vi får rätta oss efter här i denna diskussion och om det varit så som många påstår så (enligt mig) gör inte polisens sitt jobb (prioriterar rätt). För det är ändå vi "Svenssons" som betalar era löner i form av skatter, inte borde ni vara så angelägna att bötfälla oss för "mindre" "brott".

Varför har polisen så dåligt rykte när ni skall jobba för oss? Folk som gör mig tjänster brukar jag uppskatta. Prioritera rätt! När ni lyckas ta fast "alla" våldsmän, rånare, narkotikafjollor kan ni börja jaga felplacerade skyltar och dyl (sånt som inte är en trafikfara).
 
Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top