Miniskylten kosta mig 400kr idag!

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
R-1000 skrev:
Du är nog mer pinsam som tror annat,,,bara dom som inte kan köra som är så rädda för mc snuten, du verkar ju vara en av dom som inte kan,,så please stfu...
På sätt och vis får vi faktiskt tacka R-1000 för det är ju faktiskt han som startat denna debatt som är en av de mest känsloladdade och intressanta här på SH på länge....

.... men allvarligt mannen, lägg ner nu! INGEN tycker att du är häftig, ok?

Ludde78

Sporthojsnörd
Gick med
17 May 2004
Hoj
Suzuki
Skulle vara kul med en anonym poll med frågan "vad tycker du om (trafik)polisen?"... Tror inte utslaget skulle bli lika positivt som den här tråden ger sken av...

Jag ska inte sticka under stol med att jag har svårt för (trafik)poliser, och det har ingenting att göra med att jag skulle försöka vara "cool".
Jag har helt enkelt väldigt svårt att förstå hur någon kan välja ett yrke där en del av det innebär att man står och gömmer sig i buskarna, för sätta dit Svenssons som kör 60 på 50-väg på väg hem från jobbet.
Det kanske låter väl förenklat, men det är ju precis det dom gör.
Fakta. :fakta
Och ja, dom "gör bara sitt jobb", men.... dom har ju VALT det jobbet.
Ställena som gri.. f'låt poliserna står och lurar på, är ju dessutom alltid på vägar där 90 % av alla trafikanter kör över den rådande hastighetsbegränsing, helt enkelt för att DET är en lämplig hastighet.

Exempelvis är det en vägsträcka här i närheten som är satt till 50, det är två filer i vadera riktning, och körriktningarna separeras av en bred refug.
Vägsträckan ifråga är bred och rak, och dom flesta håller minst 70 där. Att köra 50 där är som att köra 80 på motorvägen. Alltså; dom flesta håller 70 eller däröver då det annars går så frustrerande långsamt, men självklart är det ofta hastighetskontroll längs den vägsträckan.
Varför?
Tja, jag kan bara gissa på att dom vill dra in extra-knäck till Staten, skattetrycket på bensin och övrigt är väl inte nog. För trafiksäkerhetsmässigt så är vägsträckan i fråga betydligt säkrare än dom flesta 70- och 90-vägar.

Jag ska bara till slut tillägga att jag accepterar dom som väljer att bli (trafik)polis, även om jag för min värld inte kan förstå det, men det är väl kanske bara jag det... :crash

edit: upp med pollen! :mattias

Last edited:

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
R-1000 skrev:
Du är nog mer pinsam som tror annat,,,bara dom som inte kan köra som är så rädda för mc snuten, du verkar ju vara en av dom som inte kan,,så please stfu...
Så det handlar om att vara rädd eller inte?
Jag är rädd att komma i vägen för dig när jag har min familj i bilen och du ska "dra grisen".
Btw, jag är inte rädd för polisen...
//Tobbe

superbeast

2-fast-4-you
Gick med
12 Apr 2003
Hoj
R1-98,ktm exc 450-04
visst kan man tycka att det är lite fjantigt med böter för miniskylt men ja måste nog säga att jag tycker det är ännu fjantigare att ha en för att det är "snyggt" å sen gnälla när man får böter för det!för övrigt så är ju även poliser människor, varken mer eller mindre å gör sitt jobb som alla andra,vissa bra å vissa dåligt,vissa är idioter å vissa inte,precis som på sporthoj.com å i samhället i övrigt! bryter man mot nån lag(hur fel den nu än må vara :tungan ) så får man ju fan stå för det å inte komma gnällandes som nåt moppefucko å grina om orättvisa poliser å allt vad det kan vara,är iaf vad jag tycker!

Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
superbeast skrev:
visst kan man tycka att det är lite fjantigt med böter för miniskylt men ja måste nog säga att jag tycker det är ännu fjantigare att ha en för att det är "snyggt" å sen gnälla när man får böter för det!för övrigt så är ju även poliser människor, varken mer eller mindre å gör sitt jobb som alla andra,vissa bra å vissa dåligt,vissa är idioter å vissa inte,precis som på sporthoj.com å i samhället i övrigt! bryter man mot nån lag(hur fel den nu än må vara :tungan ) så får man ju fan stå för det å inte komma gnällandes som nåt moppefucko å grina om orättvisa poliser å allt vad det kan vara,är iaf vad jag tycker!

Håller med till fullo! Eller när vissa (här inne) sätter upp sina egna trafikregler och börjar skrika en massa om snutsvin osv bara för att dom åker dit! :kocko
Var ska polisen dra gränsen tycker ni? Att vissa lagar och regler ska alla börja strunta i? Det kommer att sluta med att vi får ett helt laglöst samhälle allt eftersom gränsen flyttas. Dvs är det helt ok och ingen bryr sig om det dör 10 pers om dan för att körkortslösa dårar med rettor klyver familjebilar i 250, eller när det kostar 20kkr/mån i försäkring för att det är fritt fram att stjäla hojar.

Busafreak

Sportforever-customnever
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Hayabusa, CBX 1000, REX 98cc -39
Applo skrev:
Handlar ju inte om att titta på skylten när du kör... Du ska ju titta på hojen när du inte kör, och då ser det bra mycket bättre ut med en liten eller ingen skylt alls istället för den enorma "bakläppen"

Sen är det ju bara att ta när man torskar, varför tjafsa om det(inte du hållundan) Miniskylt= ingen skylt..... Lika olagligt som att köra för fort.... Har man gjort fel får man stå för det!!!

Visst är det skönt att detta, ett av våra mest angelägnaste ämnen som "miniskylt" blir så uttömmande och sakligt behandlat?

Jag ställer dessutom in mig i skyddsmuren runt Crollo och kan t o m tänka mig bjuda honom på en öl om så tillfälle ges.

När det intellektuella kapitalet på SH en dag blommar ut i full blom skulle ytterligare intryck från polisens ”inre värld” kunna tillföra mycket till vårt MC-åkande. Många konstruktiva förslag skulle då kunna få se världens ljus. Ett som jag omedelbart kom att tänka på är att vi SH-are träder in som ”hangaround” till Polisens Kamratförening med en sponsring till ett värde om priset för en st miniskylt. Motprestationen skulle då bli ett litet snyggt klistermärke som ger oss immunitet vid poliskontroller för exempelvis miniskylt, hastighetsöverträdelser på motorväg e t c. Dock inte för för hög ljudnivå! (men det gäller väl bara customåkare som väcker hela kvarter på nätterna med sina illalåtande raka rör?)

Så det så!

Panos

Advrider
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki DR750S Big, Yamaha TT600E (i delar), GSX400E
allt går att köra ifrån :tummenupp det handlar bara om vilja och ''Jag är inte RÄDD'' :rofl :hihi :yoparty

Vad kostar det att beställa nya skylt :va Nån som vet :confused: den som sitter på min hoj nu är inte så vacker :(

Last edited:

E22

En bitter jävel & ett hjärta av sten
Gick med
24 Sep 2004
Hoj
*
CHROLO skrev:
Det var väl ok att han inte tog risker för en fånig skylts skull?
Han kanske inte kunde köra ifrån .....
om det nu är så fånigt?? hur orkar snuten bry sig om en sån baggatell då??

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
E22 skrev:
Du missar poängen här tror jag, vad värdesätter du mest?
Livet eller slippa böter för en miniskylt?
//Tobbe

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
E22 skrev:

Chrolo menar nog snarare att straffet är ganska lindrigt, har man råd med sporthoj så har man råd med 400kr böter, det är ju inte så att livet blir förstört om man åker dit...
Dessutom är det väl mer en markering från polisens sida att man inte tillåter vad som helst, än att det är grov kriminalitet man försöker stävja!

isse

Japps Sellout!
Gick med
23 Jul 2004
Hoj
de nada
Tex för att orginal är så stor att den slog i hjulet när baken gick i hårt. Då har jag iof inte kvar hela orginal "plast-haranget" där bak, men det kan vi nog båda enas om såg ut som ett helvete :)

Så valet var miniskylt eller hjulhuset.
Men jag kommer inte starta en gnälltråd om jag får böter, promise!

/N

hållundan skrev:
En sak som jag undrar lite över...

Varför miniskylt, EGENTLIGEN?! Ser du skylten när du kör? Jag ser inte min. Jag märkte inte ens att min originalskylt flög åt skogen igår...

W@ll

Blonds are good twins are better
Gick med
22 Mar 2005
Hoj
Rsv Mille
böter!

Patrik29 skrev:
Kommer körande på 50 väg o vem kommer upp bakom mig o sen vinkar in mig jo Mc snuten.Så man blev 400kr fattigare. :huvet

Jag fick 300kr pga dåligt synlig skylt.
Han bara köra 200m med min nya modifiering. Sen kom Harry-haffa runt kröken.
"snacka om taskig taiming hedlund"

Någon som vet vad det kostar om man kör utan?
Bara undrar inget jag kommer göra :)

Twin

Ska leverera metervara
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
Såld
R-1000 skrev:

OK, du har åsikter om andra, här e min åsikt om dig....

1. Sälj hojen omgåede eller skänk bort den till välgörande ändamål

2. Åk färdtjänst, men din omogna syn i trafiken ska du INTE framföra något fordon som går snabbare än 10 km/h

3. Klipp sönder ditt hemmagjorda körkort. Eller fick du det i kalaspuffar med chokladsmak?

4 Upprepar vad som sagts här i tråden tidigare, INGEN tycker du e coool eller häftig. En gång till - INGEN!!

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
R-1000 skrev:
På vilket sätt har jag uttryckt rädsla för polisen? Din svaga läsförståelse måste ha förvirrat dig, det enda jag skrev var att du är oerhört pinsam och att jag skäms för mänskligheten när jag läser dina inlägg som befinner sig någonstans på en 5-årings nivå.

Och lillkillen, varför använder du flera kommatecken efter varandra? Det får dig att verka efterbliven.

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
R-1000 skrev:

En sak är säker iaf, du har ju inte alla indianer i kanoten.

Chrolo ock K-man talar för min del. Dessutom tycker jag ni för en nyanserad debatt till skillnad från andra moppefuckon här.. *host* R-1000 *host*

Lasson

sakkunning
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR900RR
trafikpolisen har hittills bara varit till en stor hjälp för mig. Har bett dom om hjälp när jag hade problem med bilen bla (ja, det var en Ford). Jag kör för fort ibland som dom flesta andra här på forumet. Blir jag tagen så är det bara att öppna plånboken såklart. Vi vet alla vilka lagar som gäller och när vi bryter mot dom, inte så mycket att snacka om egentligen. Vill ni ha lagändringar eller ha polisen på andra platser eller andra arbetsuppgifter får ni ju för fan påverka politiskt, polisen gör bara vad dom blir tillsagda.
Sen tycker jag det är märkligt att det blir folkstorm över 400 i böter för en miniskylt när flera inlägg har synts där polisen uppenbarligen varit snälla och dragit ner på straffet, inte har det kommit några översvallande applåder då.

Heol

En 750 som går som en 1000
Gick med
16 Jul 2004
Hoj
GSXR 750
Ludde78 skrev:
Skulle vara kul med en anonym poll med frågan "vad tycker du om (trafik)polisen?"... Tror inte utslaget skulle bli lika positivt som den här tråden ger sken av...

Jag ska inte sticka under stol med att jag har svårt för (trafik)poliser, och det har ingenting att göra med att jag skulle försöka vara "cool".
Jag har helt enkelt väldigt svårt att förstå hur någon kan välja ett yrke där en del av det innebär att man står och gömmer sig i buskarna, för sätta dit Svenssons som kör 60 på 50-väg på väg hem från jobbet.
Det kanske låter väl förenklat, men det är ju precis det dom gör.
Fakta. :fakta
Och ja, dom "gör bara sitt jobb", men.... dom har ju VALT det jobbet.
Ställena som gri.. f'låt poliserna står och lurar på, är ju dessutom alltid på vägar där 90 % av alla trafikanter kör över den rådande hastighetsbegränsing, helt enkelt för att DET är en lämplig hastighet.

Exempelvis är det en vägsträcka här i närheten som är satt till 50, det är två filer i vadera riktning, och körriktningarna separeras av en bred refug.
Vägsträckan ifråga är bred och rak, och dom flesta håller minst 70 där. Att köra 50 där är som att köra 80 på motorvägen. Alltså; dom flesta håller 70 eller däröver då det annars går så frustrerande långsamt, men självklart är det ofta hastighetskontroll längs den vägsträckan.
Varför?
Tja, jag kan bara gissa på att dom vill dra in extra-knäck till Staten, skattetrycket på bensin och övrigt är väl inte nog. För trafiksäkerhetsmässigt så är vägsträckan i fråga betydligt säkrare än dom flesta 70- och 90-vägar.

Jag ska bara till slut tillägga att jag accepterar dom som väljer att bli (trafik)polis, även om jag för min värld inte kan förstå det, men det är väl kanske bara jag det... :crash

edit: upp med pollen! :mattias

Det är inte polisen som sätter fartgränserna...

Det är som att gnälla på brevbäraren när han kommer med räkningarna.

Det finns regler och lagar som gäller för alla, kan man inte acceptera det som måste man vara beredd på konsekvenserna, är man inte det så får man gnälla av sig på något mcforum men även där gäller det att man få ta konsekvenserna.

Sorry, lång mening.

/ H

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar