Skulle vara kul med en anonym poll med frågan "vad tycker du om (trafik)polisen?"... Tror inte utslaget skulle bli lika positivt som den här tråden ger sken av...
Jag ska inte sticka under stol med att jag har svårt för (trafik)poliser, och det har ingenting att göra med att jag skulle försöka vara "cool".
Jag har helt enkelt väldigt svårt att förstå hur någon kan välja ett yrke där en del av det innebär att man står och gömmer sig i buskarna, för sätta dit Svenssons som kör 60 på 50-väg på väg hem från jobbet.
Det kanske låter väl förenklat, men det är ju precis det dom gör.
Fakta.
Och ja, dom "gör bara sitt jobb", men.... dom har ju VALT det jobbet.
Ställena som gri.. f'låt poliserna står och lurar på, är ju dessutom alltid på vägar där 90 % av alla trafikanter kör över den rådande hastighetsbegränsing, helt enkelt för att DET är en lämplig hastighet.
Exempelvis är det en vägsträcka här i närheten som är satt till 50, det är två filer i vadera riktning, och körriktningarna separeras av en bred refug.
Vägsträckan ifråga är bred och rak, och dom flesta håller minst 70 där. Att köra 50 där är som att köra 80 på motorvägen. Alltså; dom flesta håller 70 eller däröver då det annars går så frustrerande långsamt, men självklart är det ofta hastighetskontroll längs den vägsträckan.
Varför?
Tja, jag kan bara gissa på att dom vill dra in extra-knäck till Staten, skattetrycket på bensin och övrigt är väl inte nog. För
trafiksäkerhetsmässigt så är vägsträckan i fråga betydligt säkrare än dom flesta 70- och 90-vägar.
Jag ska bara till slut tillägga att jag accepterar dom som väljer att bli (trafik)polis, även om jag för min värld inte kan förstå det, men det är väl kanske bara jag det...
edit: upp med pollen!