Minns ni 70-talet

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Är det Ville, Valle, Viktor? Den serien minns jag att jag gillade!

JA programmet kroppen kommer jag ihåg! :hihi Det var rätt ok tyckte jag nog.

/J
Tyckte också programmet om kroppen var helt okej. Minns fortfarande matens väg genom matsmältningssystemet. :D
Gällande annan information så var boken "Så funkar det" nummer 1.

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Nix, blå Monark med limpasadel. Växelspak på ramen, perfekt placerad för en rejäl pungspark när man halkade av trampan i uppförsbacken på grund av att man cyklade med platåtofflorna. :näsblod

Att man fick göra så hemska barnprogram kan jag inte förstå. :skrämd

Sån cykel hade jag med, fast orange.
Fick den när jag fyllde år och det sammanföll med att jag hade påssjukan, gissa om man satt och torrcyklade inne med den:D

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Ahhh 1974

[YOUTUBE-ID]H5p1OdK_fyI[/YOUTUBE-ID]

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Hoj
Gammal Funduro
Varför görs ingen sådan här musik idag? :(

Det undrar jag också. Hur många av dagen Idoltöntar kommer nån att komma ihåg om 30år? Troligen är dom alla bortglömda om 2år och ingen saknar dom.

Nån som märkt att det stjäls hejvilt i dagens musik? Tror dom att vi som lyssnade på den musiken på 70 och 80-talet har glömt låtarna som stjäls och arrangeras om nu.

Kul med Nazareth förresten, har 22 album med dom rippat till MP3 för att lyssna i bilen. Det kommer att bli precis som på 70-talet när man gled omkring i en Amazon.

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Det undrar jag också. Hur många av dagen Idoltöntar kommer nån att komma ihåg om 30år? Troligen är dom alla bortglömda om 2år och ingen saknar dom.

Nån som märkt att det stjäls hejvilt i dagens musik? Tror dom att vi som lyssnade på den musiken på 70 och 80-talet har glömt låtarna som stjäls och arrangeras om nu.

Kul med Nazareth förresten, har 22 album med dom rippat till MP3 för att lyssna i bilen. Det kommer att bli precis som på 70-talet när man gled omkring i en Amazon.

Tjaa. Idag handlar väl det mesta om pengar och åter pengar. Att mjölka ut så mycket som möjligt ur artisterna. Skitsamma hur dom låter, mycket skandaler, sex och annat skit som inte har något med själva musiken att göra egentligen så säljer det.
Visst, många popartister idag kan ju sjunga och har talang osv.
Men allt låter ju likadant för bövelen.

Gammal, men sann, klyscha; Det var bättre förr. Särskilt musiken.

dOLKO

Erfaren
Gick med
9 Apr 2006
Hoj
Triumph Sprint RS 02:a, Impala 65:a .
OnedinLineTheSet11971420_f.jpg

Minns ni denna? När det bara fanns 2 tvkanaler att titta på och det blinkade i ena hörnet när ett program började på andra kanalen, det ni ungjävlar! :tungan

http://www.youtube.com/watch?v=yrxabPBu4gM

Last edited:

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Anonym
Är det Ville, Valle, Viktor? Den serien minns jag att jag gillade!

Precis!

Och här presenterar dom lite klassisk 70-tals-progg:
[YOUTUBE-ID]ylzX73rskiE[/YOUTUBE-ID]
(BTW tror jag att det är Regina Lunds morsa som håller i pyttestärkaren i början.)

Proggen gav svenska folket många fina musikupplevelser på 70-talet:
[YOUTUBE-ID]UFZkxyp_i-M[/YOUTUBE-ID]

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Minns ni denna? När det bara fanns 2 tvkanaler att titta på och det blinkade i ena hörnet när ett program började på andra kanalen, det ni ungjävlar! :tungan

Ååh den där serien älskade jag som liten.Jag minns fortfarande den där trollskt vackra harpmusiken i vinjetten medan man såg bogsprayen från peket. Det var annat än "Rederiet" det! Ay ay Captain Baines! :hihi

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag tror ni snackar väldigt mycket 80 tal i den här tråden, för jag kan omöjligtvis känna igen saker från 70 talet, och hela tråden känns bekant.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag tror ni snackar väldigt mycket 80 tal i den här tråden, för jag kan omöjligtvis känna igen saker från 70 talet, och hela tråden känns bekant.

Om du tänker på tv-serien Onedinlinjen mfl så har de ju gått i repris flera ggr. Men jag minns när knugen gifte sig och allt det där. Och när volvos fläskläpp kom 1974 även om jag då var blott 7 bast. Var inte du ung lika gammal som jag? Hade du en så storbystad mor att du inte fick en skymt av hela 70-talet

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Om du tänker på tv-serien Onedinlinjen mfl så har de ju gått i repris flera ggr. Men jag minns när knugen gifte sig och allt det där. Och när volvos fläskläpp kom 1974 även om jag då var blott 7 bast. Var inte du ung lika gammal som jag? Hade du en så storbystad mor att du inte fick en skymt av hela 70-talet

Jag inbillar mig att mina första år i livet gick åt till annat än att insupa minnen, men jag hade tydligen fel.
Dessutom är ju jag betydligt yngre än dig :D Du har ju fyllt förti!

När du säger det så minns ju jag också dom krejjorna, jag minns ju TOM när den förra kungen dog, jag hade just gått och lagt mig när mamma kom in och berättade det.

Dessutom minns jag tydligen julafton när jag var två år, och min bror fick en röd brandbil i plåt, medans jag fick något töntigt småbarnsaktigt, det slutade med att jag försökte mig på ett hostile-takeover, och min äldre bror slog mig i huvudet med nämnda plåtbil...

Lanseringen av Volvos fläskläpp gick mig spårlöst förbi, men premiären på Saab 99turbo minns jag tydligt, då jag med myndig stämma beordrade bilsäljaren att visa mig var turbon satt....
(jag visste att den satt på avgasröret, så jag hade krupit runt och tittat under bilen)

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Jag inbillar mig att mina första år i livet gick åt till annat än att insupa minnen, men jag hade tydligen fel.
Dessutom är ju jag betydligt yngre än dig :D Du har ju fyllt förti!

När du säger det så minns ju jag också dom krejjorna, jag minns ju TOM när den förra kungen dog, jag hade just gått och lagt mig när mamma kom in och berättade det.

Dessutom minns jag tydligen julafton när jag var två år, och min bror fick en röd brandbil i plåt, medans jag fick något töntigt småbarnsaktigt, det slutade med att jag försökte mig på ett hostile-takeover, och min äldre bror slog mig i huvudet med nämnda plåtbil...

Lanseringen av Volvos fläskläpp gick mig spårlöst förbi, men premiären på Saab 99turbo minns jag tydligt, då jag med myndig stämma beordrade bilsäljaren att visa mig var turbon satt....
(jag visste att den satt på avgasröret, så jag hade krupit runt och tittat under bilen)

Där ser du!! Nu minns jag, du är ju 39 din spjuver! :hihi

SAAB:s första turbo 99-a minns jag också! Jag minns att jag plågade min far med frågor om hur en tuborg, flåt, turbo fungerade

Här är lite mera från det skönt förvirrade 70-talet, när det inte var så mycket fegkör och outsourcing i styrelserna.
http://www.blocket.se/vi/13425326.htm?ca=14_s

/J

Last edited:

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Volvo Fläskläpp? :va
Förresten vad var det för styling och utseende som gällde på bilarna under 70-talet? ändrades det något efter oljekrisen? :va

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Förresten vad var det för styling och utseende som gällde på bilarna under 70-talet? ändrades det något efter oljekrisen? :va

Dont get me started on that!

Det roliga är att bara på min parkering är det två snorvalpar som har hakat på 70-talet totalt, en med en pimpad PV och den andre med en Opel Commodore (som faktiskt var grymt mycket att åka med då)

Det är ett kulturarv att läsa bilsport/colorod från 70 talet, det borde vara en obligatorisk dubbellektion i veckan hela grundskolan!
Ännu mera så motorcyklarna från förr, då folk faktiskt bytte ut fabriksramarna för att dom var gjorda av halvkokt spagetti.
Jag läste dock bara choppertidningar då (och fortfarande) och det modet är tidlöst!

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc

Hade du slagit på TVn, så hade du sett herrskrotnisse i hängslebyxorna stå och slänga blommor framför bilen som transporterade kvarlevorna till Stockholm!
Man är kändis!

Min äldre bror hade en Ford Mustang när 900Turbon kom.
Vi som var med kommer ihåg vilken otroligt snabb bil det ansågs vara.
På väg till vattenskidåkningen med Mussen, med nyrenoverad och nytrimmad motor, blev vi omkörda av en 900Turbo.
Ögonblicklig respons!
289an ylade för livet, och vi tog in på "superbilen"!
Några kilometer senare gled vi förbi med både varvräknare och hastighetsmätare parkerade i botten.
Sedan gick det trögare.
Och trögare.
Sedan skar motorn.
Jag tyckte att det var värt det!

BTW: Om jag minns rätt så hade superbilen 145hk att spela med...

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj

Jo 1974 hakade Volvo med sin säkerhetsimage på den trend som redan börjat förfula alla amerikanska bilar efter ett lagkrav i usa som sade att bilarna skulle klara påkörning i en viss hastighet utan att gå sönder. Enorma kofångare blev det, 140 såg helt plötsligt ut som om den hade fläskläpp, Jämfört med 1973 års modell så är det just bara den gigantiska kogångaren som skiljer. 1974 kom även Volvo 240 med samma fläskläpp, Volvo som hitills byggd ganska vackra bilar såg nu ut som kriget i närmare 20 år. Men själv gillar jag Volvo bättre än SAAB. Bakhjulsdrift ska de va! :hihi

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...