Minsta möjliga lagliga hjälm?

Klutt

Medlem
Gick med
7 May 2024
Hoj
Honda CB750F 1999
Jag är ute efter en så liten och smidig hjälm som möjligt. Användningsområdet är främst att den ska vara lätt att ha med sig, utifall att någon vill åka med oplanerat.

Vad är kraven på mc-hjälmar egentligen? Måste de gå ner över öronen?

EDIT:
Jag är fullt medveten om att kalotthjälmar inte skyddar lika bra. Det har dessutom rätt många sagt i tråden redan, så det är onödigt att nämna om och om igen.

Kan också på förekommen anledning påpeka att passageraren inte ska ha den här hjälmen, utan då ger jag den hjälm jag har på mig till passageraren och tar den sämre själv.
 
Last edited:

Nikehaj

Sporthojsnörd
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Sthlm
Hoj
R1200GS , MT09 , Bäbis Ninja.. och en jävla massa mc under 40+år :)
Jag är ute efter en så liten och smidig hjälm som möjligt. Användningsområdet är främst att den ska vara lätt att ha med sig, utifall att någon vill åka med oplanerat.

Vad är kraven på mc-hjälmar egentligen? Måste de gå ner över öronen?
Bra fråga!...Frugan har så liten skalle så ett ekollon skal kan kanske passa..:oops:
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Jag är ute efter en så liten och smidig hjälm som möjligt. Användningsområdet är främst att den ska vara lätt att ha med sig, utifall att någon vill åka med oplanerat.

Vad är kraven på mc-hjälmar egentligen? Måste de gå ner över öronen?
Reflekterar bara lite...
En hjälm är en hjälm...hur liten kan den bli?
Hävda religiösa skäl och kör med en näsduk runt svålen, den kan funka...men vad är skyddsvärdet?
Så, personligen är det en sak jag inte funderar över...en hjälm som har funktionen att skydda huvudet tar en viss plats.
 

Klutt

Medlem
Gick med
7 May 2024
Hoj
Honda CB750F 1999
Hittade en. Enligt sidan så är den här halvhjälmen godkänd enligt ECE 22.05 https://www.amazon.se/Motorcykel-Halvhjälm-glasögon-cykelmoped-Motorcykelhjälm/dp/B0B7HCQLX9?th=1

Märket är DXDRT, vilket låter lite mysko. Men den ser ball ut

1718902680011.png


Reflekterar bara lite...
En hjälm är en hjälm...hur liten kan den bli?
Hävda religiösa skäl och kör med en näsduk runt svålen, den kan funka...men vad är skyddsvärdet?
Så, personligen är det en sak jag inte funderar över...en hjälm som har funktionen att skydda huvudet tar en viss plats.
Om man kan skala bort den delen som går ner över öronen och bak i nacken så är det rätt många centimetrar.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
22.06 är den standard som nya hjälmar skall uppfylla.
Har man en femhundralronorskalle så kan man handla hos Karlssons, vill man vara rädd om skallen köper man ett etablerat märke och betalar lite mer.
Det finns fortfarande 22.05-hjälmar att köpa till reducerat pris och det är inte dåliga hjälmar, bara inte det allra bästa.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Reflekterar bara lite...
En hjälm är en hjälm...hur liten kan den bli?
Hävda religiösa skäl och kör med en näsduk runt svålen, den kan funka...men vad är skyddsvärdet?
Så, personligen är det en sak jag inte funderar över...en hjälm som har funktionen att skydda huvudet tar en viss plats.
Skyddsvärdet på vuxna huvuden som fortfarande tror på amsagor är ganska lågt. Tänk så mycket bättre världen vore utan religionernas ok.
 

Klutt

Medlem
Gick med
7 May 2024
Hoj
Honda CB750F 1999
22.06 är den standard som nya hjälmar skall uppfylla.
Har man en femhundralronorskalle så kan man handla hos Karlssons, vill man vara rädd om skallen köper man ett etablerat märke och betalar lite mer.
Det finns fortfarande 22.05-hjälmar att köpa till reducerat pris och det är inte dåliga hjälmar, bara inte det allra bästa.
Visst är det så, men som med allt annat är det en avvägning mellan en mängd faktorer. Integralhjälmar ger väl maximalt skydd vid en krasch, men personligen föredrar jag att känna vinden i ansiktet, att kunna prata obehindrat och att kunna byta snus utan att ta av mig hjälmen.

Vill man vara riktigt säker är det ju rätt dumt att köra motorcykel alls.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Just det där att ge nån annan en icke ok hjälm är väl så där om det skulle hända nåt.
 

Klutt

Medlem
Gick med
7 May 2024
Hoj
Honda CB750F 1999
Just det där att ge nån annan en icke ok hjälm är väl så där om det skulle hända nåt.
För det första så är det en laglig hjälm jag efterlyser. För det andra skulle jag erbjuda passageraren den bättre hjälmen. För det tredje har passageraren en egen fri vilja.

Varför ska sådana här diskussioner alltid sluta i en massa pekpinnar?
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
För det första så är det en laglig hjälm jag efterlyser. För det andra skulle jag erbjuda passageraren den bättre hjälmen. För det tredje har passageraren en egen fri vilja.

Varför ska sådana här diskussioner alltid sluta i en massa pekpinnar?
Har du sett hur ett ansikte ser ut efter det har kasat mot asfalten i en icke heltäckande hjälm?
Om inte så kan jag rekommendera köttdisken på lokala butiken, blandfärs är inte långt ifrån.
Men sålänge hjälmen är godkänd så är det bara att köra!
 

Klutt

Medlem
Gick med
7 May 2024
Hoj
Honda CB750F 1999
Har du sett hur ett ansikte ser ut efter det har kasat mot asfalten i en icke heltäckande hjälm?
Om inte så kan jag rekommendera köttdisken på lokala butiken, blandfärs är inte långt ifrån.
Men sålänge hjälmen är godkänd så är det bara att köra!
Jadå. Har också sett hemska bilder på folk som kraschat med det bästa marknaden kan erbjuda i form av motorcykelskydd. Vad är din poäng?
 

Nikehaj

Sporthojsnörd
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Sthlm
Hoj
R1200GS , MT09 , Bäbis Ninja.. och en jävla massa mc under 40+år :)
För det första så är det en laglig hjälm jag efterlyser. För det andra skulle jag erbjuda passageraren den bättre hjälmen. För det tredje har passageraren en egen fri vilja.

Varför ska sådana här diskussioner alltid sluta i en massa pekpinnar?
Men köp vilken jävla hjälm du vill!!..Men gnäll inte sen om hjälmen inte täckte Öronen..:dummer
 

notrightrider

Percussive maintenance engineer
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Hittade en. Enligt sidan så är den här halvhjälmen godkänd enligt ECE 22.05 https://www.amazon.se/Motorcykel-Halvhjälm-glasögon-cykelmoped-Motorcykelhjälm/dp/B0B7HCQLX9?th=1

Märket är DXDRT, vilket låter lite mysko. Men den ser ball ut

View attachment 499957



Om man kan skala bort den delen som går ner över öronen och bak i nacken så är det rätt många centimetrar.


DXDRT är inte tillverkaren av hjälmen, det är märket den säljs under.

Tittar du runt på nätet så hittar du precis vad som helst under paraplyet "DXDRT" och det skulle förvåna mig storligen om säljaren av någon av dessa varor är samma som tillverkat dem.

DXDRT är ett uppsamlingsheat för grejer som inte flyger på egen hand.

Du undrar varför det blir pekpinnar av sådana här trådar? Ja du...

Om man kan skala bort den delen som går ner över öronen och bak i nacken så är det rätt många centimetrar.

Du vill ta en kalotthjälm från en helt okänd kinesisk tillverkare som påstår compliance med ECE 22.05 och börja bygga om den genom att plocka bort det som eventuellt har möjlighet att hålla kvar hjälmen på huvudet när det börjar kasa gata.

Då reagerar vi andra. Vi bryr oss om dig.
Så enkelt är det.

Alla vi har haft någon polare som kört bort sig deluxe, och vi andra står kvar och undrar om han verkligen hade rätt grejer på sig.

Jag själv kör atgatt, skulle aallddrriigg köpa en kinahjälm. Verkligen aldrig!

Du gör som du själv vill, men kom inte och säg att ingen varnade dig.
Det är faktiskt vårt ansvar att göra så.
 

Klutt

Medlem
Gick med
7 May 2024
Hoj
Honda CB750F 1999
DXDRT är inte tillverkaren av hjälmen, det är märket den säljs under.

Tittar du runt på nätet så hittar du precis vad som helst under paraplyet "DXDRT" och det skulle förvåna mig storligen om säljaren av någon av dessa varor är samma som tillverkat dem.

DXDRT är ett uppsamlingsheat för grejer som inte flyger på egen hand.

Du undrar varför det blir pekpinnar av sådana här trådar? Ja du...



Du vill ta en kalotthjälm från en helt okänd kinesisk tillverkare som påstår compliance med ECE 22.05 och börja bygga om den genom att plocka bort det som eventuellt har möjlighet att hålla kvar hjälmen på huvudet när det börjar kasa gata.

Då reagerar vi andra. Vi bryr oss om dig.
Så enkelt är det.

Alla vi har haft någon polare som kört bort sig deluxe, och vi andra står kvar och undrar om han verkligen hade rätt grejer på sig.

Jag själv kör atgatt, skulle aallddrriigg köpa en kinahjälm. Verkligen aldrig!

Du gör som du själv vill, men kom inte och säg att ingen varnade dig.
Det är faktiskt vårt ansvar att göra så.
Var har jag påstått att jag ska ta bort något på hjälmen?

Jag kan förstå de här utsvävningarna om det handlar om något man uppenbart har missat, men det blir rätt tröttsamt när det alltid ska bli så extremt. Tror alla som kör hoj känner någon som alltid ska påpeka hur riskabelt det är att köra motorcykel från första början.

Och extra tröttsamt blir det när det är folk som faktiskt har valt en så riskfylld hobby som motorcykel faktiskt är, men av någon anledning tycker att just deras riskavvägning är den korrekta.

Jag uppskattar omtanken, men det blir tyvärr rätt drygt i längden.

EDIT: Det där med "påstår compliance" var en väldigt bra sak att nämna.
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag har testat att få asfaltsexel i cykelbyxor, runt 40kmh och bara 10kg cykel, det var inte mycket hud kvar, mest bara kött framme faktiskt.

Jag har också klotat rätt omsorgsfullt med motorcykel, jag har tex flugit ambulanshelikopter hem 2 gånger. Och ingen av dom gångerna hade jag överlevt i något annat än integralhjälm. Ena gången sprack hakpartiet på hjälmen och hjälmen i sig var som en mjuk fotboll (Shoei XR-1100). Det är ganska lätt att lista ut hur min skalle hade varit utan hjälmen.

Och nej, jag snusar inte heller, jag vill inte ha andedräkt som luktar bajs och få cancer i nyllet.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Jadå. Har också sett hemska bilder på folk som kraschat med det bästa marknaden kan erbjuda i form av motorcykelskydd. Vad är din poäng?
Folk dör trots att man har bilbälte på sig, lika bra att skita i det då ju för det ökar ju tydligen inte ens chanser att klara sig med samma logik.
Jag skrev "Men sålänge hjälmen är godkänd så är det bara att köra!" men du verkade missa den raden.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Det är lugnt Klutt, jag bryr mig inte så mycket om dig men om mina pengar till vården.
Jag vill att det ska finnas åt mig när jag behöver den och inte att den slösats bort på folk som inte skyddar sig.
Jag gillar inte rökare heller, av samma anledning.
Samma med min försäkring, jag vill inte ha dyrare försäkring av samma skäl som ovan.
 

Nikehaj

Sporthojsnörd
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Sthlm
Hoj
R1200GS , MT09 , Bäbis Ninja.. och en jävla massa mc under 40+år :)
Jag har testat att få asfaltsexel i cykelbyxor, runt 40kmh och bara 10kg cykel, det var inte mycket hud kvar, mest bara kött framme faktiskt.

Jag har också klotat rätt omsorgsfullt med motorcykel, jag har tex flugit ambulanshelikopter hem 2 gånger. Och ingen av dom gångerna hade jag överlevt i något annat än integralhjälm. Ena gången sprack hakpartiet på hjälmen och hjälmen i sig var som en mjuk fotboll (Shoei XR-1100). Det är ganska lätt att lista ut hur min skalle hade varit utan hjälmen.

Och nej, jag snusar inte heller, jag vill inte ha andedräkt som luktar bajs och få cancer i nyllet.
Nej..bra för dig! ..men själv drar jag en stock Ettan i veckan..sen urminnes tider..och ingen Cancer,och fin andedräkt!! Klotat har jag gjort så många gånger att jag tappat räkning...! Men hjälm som täcker öronsnibbarna har jag iallafall alltid!! Haft.
 

Klutt

Medlem
Gick med
7 May 2024
Hoj
Honda CB750F 1999
Folk dör trots att man har bilbälte på sig, lika bra att skita i det då ju för det ökar ju tydligen inte ens chanser att klara sig med samma logik.
Jag skrev "Men sålänge hjälmen är godkänd så är det bara att köra!" men du verkade missa den raden.
Har inte sagt att det inte ökar chanserna att klara sig, men man skulle med väldigt gott fog kunna avråda från att köra motorcykel alls om man nu ska vara sådan. Kör bil med bälte istället så har du mycket större chans att klara dig.

Lustigt nog kommer de här pekpinnarna ytterst sällan upp i diskussioner om gamla motorcyklar utan abs.

Min poäng är att jag vet om att det är väsentligt mycket sämre vid en krasch att ha en öppen hjälm. Det är en risk jag är beredd att ta för att det förbättrar min upplevelse när jag kör avsevärt. Sen väljer jag också olika skyddsnivå baserat på vad det är jag ska göra, och även omvänt; jag anpassar min körning till de skydd jag har.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Siffror ur en stor amerikansk undersökning (dragna ur minnet):

Vanligaste skadan på huvudet är vänstersidan av ansiktet ned i asfalten (38% av olyckorna). Näst vanligast är högersidan av ansiktet ned i asfalten (36% av olyckorna). Baksidan av huvudet är typ 18% och mitt på huvudet 8%.

Bra idé med öppen hjälm? Nej.
 
Nyheter
MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

James Bond-hojar säljs för att rädda liv

Skådespelaren Daniel Craig ...

James Bond-motorcyklar till auktion

När den 25;e Bond-filmen ”N...

Can-Am Pulse och Origin

Can-Am har presenterat sina...

Ny regelbok förändrar flat track

I USA är det AMA (American ...

Top