Du får köra med vilken hjälm du vill, det du kallar för "pekpinnar" är vänliga upplysningar hojåkare emellan.Har inte sagt att det inte ökar chanserna att klara sig, men man skulle med väldigt gott fog kunna avråda från att köra motorcykel alls om man nu ska vara sådan. Kör bil med bälte istället så har du mycket större chans att klara dig.
Lustigt nog kommer de här pekpinnarna ytterst sällan upp i diskussioner om gamla motorcyklar utan abs.
Min poäng är att jag vet om att det är väsentligt mycket sämre vid en krasch att ha en öppen hjälm. Det är en risk jag är beredd att ta för att det förbättrar min upplevelse när jag kör avsevärt. Sen väljer jag också olika skyddsnivå baserat på vad det är jag ska göra, och även omvänt; jag anpassar min körning till de skydd jag har.
Jag har själv funderat på en öppen hjälm när jag kör scootern, eftersom integralhjälmen tar upp så förbannat mycket plats under sadeln. Och visst är det skönt med vinden i ansiktet.
Riskbedömningen är den viktiga, men iom att du ställer frågan om eventuell passagerare så finns det ju en säkerhetsaspekt som är svårlöst. Hjälmen skall ju passa också, och om du VET vem som kommer att åka kan du ju lika gärna skaffa en bra hjälm som passar...