Minsta möjliga lagliga hjälm?

Klutt

Medlem
Gick med
7 May 2024
Hoj
Honda CB750F 1999
Alltså, inte en orimlig tanke men ska du alltså alltid ha den där dum&dummare-hjälmen fastspänd på hojen? Eller har du korvlådor monterat där du kan lägga den?
Har inte riktigt kommit så långt i planeringen än. Tänkte nog främst att den kan få plats i en ryggsäck, men att spänna fast den på hojen är också ett alternativ.
 

Klutt

Medlem
Gick med
7 May 2024
Hoj
Honda CB750F 1999
Funderingar som uppstår:
- Skälet till den lilla hjälmen hängde ihop med den mindre plats den tar, men ändå möjligheten den ger, då spontanskjuts kan erbjudas t brudarna vid korvmojen, när moppekillarna brädas?( Typ ;))

Att uppfylla lagkrav känns rimligt, vilket verkligen gör frågan relevant.
Klart man vill veta, om tanken är att lägga en slant på hjälmen

- I min värld, att erbjuda skjuts, själv ta den " lilla" hjälmen, köra utan att avskräcka passageraren, är en möjlig väg till ny bekantskap, eller värva fler till intresset vi delar, o klart " om- tanken är lite förhastad, då följdfrågor snarare i så fall hade varit rimligare.. för egen del är det skillnad om jag kör med shorts o linne, vilket hänt, eller då jag dragit på stället m ryggskydd etc..
Det fattar väl vem som helst att TS inte har trillat från dumdumträdet, för skulle frågan handla om risk, o ansvar, så hade den, o det var aldrig poängen, utan vad blev svaret:

Hur liten godkänd, i svensk lag kontext får en hojåkares hjälm vara. Punkt!

( Önskar många gånger jag hade fått köra i min fallskärnshjälm, så jäkla liten o nätt, men präglas av lag o kultur, så låter bli)

Lite nyfiken o starkt av TS att inte ge upp, 😉
Min styrka just nu ligger mer i att avstå från att fortsätta gå i clinch ;)

Personligen lägger jag mig inte i vad andra väljer att ta för risker så länge de bara utsätter sig själva för risken. Möjligtvis går jag in och lägger en kommentar om jag misstänker att de inte förstår risken, men så länge de förstår den är det deras val att ta den.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det finns siffror där med... :) Bra är att ha körkort, köra nykter och utvilad, köra sin egen hoj, ha den besiktad och försäkrad och inte köra över sin förmåga. Då kan man hålla sig UNDER genomsnittet även för bilister.

Riskbedömningen är det viktiga. Risk betyder inte att det är farligt, utan att det BLIR farligt om man inte gör en riskbedömning och anpassar sig till resultatet.

Med det sagt: köp en bra hjälm. OM det händer något så ångrar man sig rätt fort att man inte lade den där tusingen extra.

Visa upp de siffrorna
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det är idiotiskt att snåla på säkerheten.
Med det sagt så vill jag ibland ha en minimal och framförallt sval hjälm när jag puttrar omkring på någon av mina veteranhojar på 30/40/50-vägar i närområdet. Fortkörning är inte att tänka på och jag blir ifrånkörd av lycragubbar.

Jag kör då med denna som är den smidigaste och svalaste godkända hjälm jag kunnat hitta. Potthjälmen tidigare i tråden måste vara fejk eftersom även den gamla standarden testar slag längre ner än kanten på den hjälmen.
View attachment 499981

Det där gallret ser allt utom säkert ut, då har jag nog hellre på mig den där pottan.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Har dem inte på hand men har fått dem vid flertalet tillfällen vid dragningar med SMC om olycksstatistik.

Jag insåg efter jag skrivit hur den jämförelsen ser ut. Du vill som du sa plocka bort motorcyklister som är påverkade, saknar körkort, saknar hjälm och kanske annat.

Sedan jämför du den gruppen med en gruppen bilister där rattfyllerister, utan körkort och utan säkerhetsbälte fortfarande är inkluderade.

Då kanske det stämmer, men för mig som varken kör bil eller mc berusad, har hjälm på mc och säkerhetsbälte i bilen samt innehar körkort för bägge fordonen så kommer det aldrig bli säkrare att sitta på en hoj än en bil bara för att jag är nykter, har mc-kort och hjälm.

Det är bara oärlig retorik.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag insåg efter jag skrivit hur den jämförelsen ser ut. Du vill som du sa plocka bort motorcyklister som är påverkade, saknar körkort, saknar hjälm och kanske annat.

Sedan jämför du den gruppen med en gruppen bilister där rattfyllerister, utan körkort och utan säkerhetsbälte fortfarande är inkluderade.

Då kanske det stämmer, men för mig som varken kör bil eller mc berusad, har hjälm på mc och säkerhetsbälte i bilen samt innehar körkort för bägge fordonen så kommer det aldrig bli säkrare att sitta på en hoj än en bil bara för att jag är nykter, har mc-kort och hjälm.

Det är bara oärlig retorik.
Du är onödigt kritisk. Min (och SMC-s) poäng är snarare att olycksrisken inte är högre för MC om man tar bort dessa faktorer.

Konsekvenserna av en olycka är självklart större.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Du är onödigt kritisk. Min (och SMC-s) poäng är snarare att olycksrisken inte är högre för MC om man tar bort dessa faktorer.

Konsekvenserna av en olycka är självklart större.
Alltså, om man jämför nyktra bilförare med körkort med nyktra mc-förare med körkort och hjälm så är det samma olycksrisk för båda? Just det där med konsekvenserna av olyckan kan man väl inte bara vifta bort så där, känns rätt centralt i sammanhanget?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Alltså, om man jämför nyktra bilförare med körkort med nyktra mc-förare med körkort och hjälm så är det samma olycksrisk för båda? Just det där med konsekvenserna av olyckan kan man väl inte bara vifta bort så där, känns rätt centralt i sammanhanget?
Pseudodiskussion... :) Även om den såklart är relevant.

Olycksrisken är en sak, konsekvenserna en annan...
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Har inte riktigt kommit så långt i planeringen än. Tänkte nog främst att den kan få plats i en ryggsäck, men att spänna fast den på hojen är också ett alternativ.
Ok, fattar. Känd som ett bökigt upplägg med hjälm i ryggsäck, men visst. Hur ofta händer det att du behöver ha en hjälm till oväntade passagerare? Verkar ju rätt drygt att köra runt med en extra hjälm utifall att.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Pseudodiskussion... :) Även om den såklart är relevant.

Olycksrisken är en sak, konsekvenserna en annan...
Är det verkligen två olika saker? Tror att de flesta inte delar upp det.

Eller rättare man ser det inte som samma sak att 1) krocka med bilen i 50 km/h där konsekvensen blir att men får typ ett blåmärke av säkerhetsbältet jämfört med 2) att krocka med hojen i 50 km/h där konsekvensen är någon form medicinsk invaliditet.
 

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Är det verkligen två olika saker? Tror att de flesta inte delar upp det.

Eller rättare man ser det inte som samma sak att 1) krocka med bilen i 50 km/h där konsekvensen blir att men får typ ett blåmärke av säkerhetsbältet jämfört med 2) att krocka med hojen i 50 km/h där konsekvensen är någon form medicinsk invaliditet.


Nähädu!!!

Trafikverket har bestämt att 60 km/h är en säker hastighet för motorcyklister, så det så! Pilutta dig.


...att sedan mopedister dör i 45 är en helt annan sak och hör inte hit.
Trafikverket har INTE fel.
 

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag insåg efter jag skrivit hur den jämförelsen ser ut. Du vill som du sa plocka bort motorcyklister som är påverkade, saknar körkort, saknar hjälm och kanske annat.

Sedan jämför du den gruppen med en gruppen bilister där rattfyllerister, utan körkort och utan säkerhetsbälte fortfarande är inkluderade.

Då kanske det stämmer, men för mig som varken kör bil eller mc berusad, har hjälm på mc och säkerhetsbälte i bilen samt innehar körkort för bägge fordonen så kommer det aldrig bli säkrare att sitta på en hoj än en bil bara för att jag är nykter, har mc-kort och hjälm.

Det är bara oärlig retorik.


Det är sant så till vida att det var ett av SMCs mindre snygga utspel för mer än 10 år sedan, när man fått fram betydelsen och tyngden av kriminella förare i olyckstalen:

Det är inte farligt att köra motorcykel!

SMC gläds åt de sjunkande olyckstalen. Även om MC-körning aldrig kommer att bli riskfritt, blir motorcyklisterna allt mer säkerhetsmedvetna. Det som oroar SMC är att en allt större andel av de som dör på MC inte är motorcyklister. De har inget MC-körkort, de äger ingen motorcykel och de kör motorcyklar som inte är tillåtna att framföra på väg.



Det är alltså sant. På sätt och vis.
Det är framförallt ett bra budskap att trumma ut i media. Bra rubrik, helt enkelt. Men, som alltid behöver man ha helheten för att förstå sammanhanget.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
På ämnet standarder för hjälmar


Och


Ryan är bildande och underhållande på en och samma gång. 🙂

Jag skulle likt flertalet andra inte köra i öppen hjälm. I frågan från TS har jag inget svar men rekommenderar att inte ta med en co-pilot utan att se till att denne har minst lika hög skyddsnivå som du. Vilket var meningen vad jag förstått, att ha sämsta hjälmen själv.
Jag tycker den här från Ryan ger mer info, hoppa direkt till 6:50 för spara tid.
Sammanfattning
US: DOT 6m/s <400g, Snell 7,75 m/s x 2 < 275g
EU: ECE 22/06 8,2m/s <275g & HIC<2880 samt rotation 8m/s Alfa<10400rad/s2 BrIC<0,78
FIM 8,2m/s & HIC<2400 samt rotation 8m/s Alfa<8000rad/s2 BrIC<0,6
BrIC = Brain Injury Criterion
1719069651152.png
HIC är ett värde som beskriver risken för hjärnskada eftersom den risken är förenklat en produkt av Accelerationen ochTiden den här accelerationen pågår. Hjärnan klarar alltså en högre acceleration ju kortare tid accelaration verkar och tvärtom en lägre acceleration under lång tid kan ge stora hjärnskador.
Intressant tyckte jag att se vilken hjälm som hade lägsta HIC värdena i testet nedan ....
en annan sak är att jag tycker testena kunde gjorts vid -10C och +40C eller tom +-0C och +35C, dom temperaturer jag har som gräns för sätta mig på hojen. Vi är olika. :)
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Du är onödigt kritisk. Min (och SMC-s) poäng är snarare att olycksrisken inte är högre för MC om man tar bort dessa faktorer.

Konsekvenserna av en olycka är självklart större.

Ja, så fint. Du och SMC har alltså bevisat att fulla bilförare utan körkort och säkerhetsbälte är mer olycksutsatta än nyktra motorcyklister med körkort och hjälm.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det är sant så till vida att det var ett av SMCs mindre snygga utspel för mer än 10 år sedan, när man fått fram betydelsen och tyngden av kriminella förare i olyckstalen:





Det är alltså sant. På sätt och vis.
Det är framförallt ett bra budskap att trumma ut i media. Bra rubrik, helt enkelt. Men, som alltid behöver man ha helheten för att förstå sammanhanget.

Ja, det är sant men bara relevant ifall du väljer mellan att
A.) Köra motorcykel nykter med körkort och hjälm
B.) Sätta dig i bilen berusad och utan säkerhetsbälte

För oss andra som varken kör bil eller MC berusade så är det snarare en förrädisk lögn som riskerar att lura någon idiot som inte förstår hur man ska hantera statistik metodiskt på en vetenskapligt vis.

Här i tråden dessutom framför av samma person som många gånger gett andra skribenter på forumet epitetet vetenskapsförnekare.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ja, det är sant men bara relevant ifall du väljer mellan att
A.) Köra motorcykel nykter med körkort och hjälm
B.) Sätta dig i bilen berusad och utan säkerhetsbälte

För oss andra som varken kör bil eller MC berusade så är det snarare en förrädisk lögn som riskerar att lura någon idiot som inte förstår hur man ska hantera statistik metodiskt på en vetenskapligt vis.

Här i tråden dessutom framför av samma person som många gånger gett andra skribenter på forumet epitetet vetenskapsförnekare.
Vaknat på fel sida? Idag igen?
 

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Vi kan bråka som fan om det, men det nyttar inget till.
Jag kan hysta in det faktum att rejält packade bilförare ofta kliver ur sitt vrak ute på ett gärde med ett "Öh, va faen hände änna..? Jag skulle ju hem till Karita å doppa - men hon bor ju inte här" medans ett berusat motorcykelmiffo sällan säger något alls efter en fyllekrasch.

Det var ett tveksamt pressmeddelande från SMC, men angeläget eftersom man just blivit varse hur många kriminella som fukkade upp statistiken för oss andra.
Myndigheter planerade drakoniska åtgärder mot oss vettiga motorcyklister - som inte hade gjort någon nytta alls hos fyllona och pillertrillarna utan körkort.
Herregud - debaclet efter "Extremt beteende" kan väl inte vara bortglömt...?

Fan, tillbaka till hjälmen och ämnet:

@TS:
Extrahjälm på eller i ryggsäck - kan du föreställa dig den ökade risken för dig själv om du klotar och/eller blir skiljd från hojen...? Nasty nasty naaasty.
 
  • Gilla
Reaktioner: DaK

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Alltså… det är förstås jobbigt att behöva köra runt med en stor hjälm i ryggsäcken, men det är ÄNNU jobbigare att behöva köra runt med en helt onödig passagerare där bak.

Låt bli det så löser sig även det första problemet.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top