Minsta möjliga lagliga hjälm?

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
Jag vet! Visst är det underbart? :D
Nu vet jag inte va du har för hoj men du kan ju montera en sissybar och hänga vurp-ollonet på den
Det går ju hänga dit tex en biltema integralhjäm som är både säker och billig
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
22.06 är den standard som nya hjälmar skall uppfylla.
Har man en femhundralronorskalle så kan man handla hos Karlssons, vill man vara rädd om skallen köper man ett etablerat märke och betalar lite mer.
Det finns fortfarande 22.05-hjälmar att köpa till reducerat pris och det är inte dåliga hjälmar, bara inte det allra bästa.
Trodde inte att alla nya hjälmar bara pga en ny standard kommer få ***** hos Sharp
och så var det inte heller.
1718959479231.png
Och den enkla sanningen är att vi som fortfarande skriver här på SH har med undantag för ungdomarna alla klarat krascher i "undermåliga" hjälmar enligt senaste standard, de har varit bra nog. #
Tror jag läst att vanligaste dödsorsaken för MC-förare är idag bröstskador.
Vilket inte hindrar att jag kör utan bröstskydd.
# Hmm, vill själv vid ny hjälm ha minst **** hos Sharp :rodnar
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Klart som fan det är lagligt sälja icke godkända hjälmar. Bara googla. Dom finns överallt. Även svenska återförsäljare finns.
Det är dock knappast lagligt att säga att en hjälm uppfyller en viss standard om den inte gör det. Om det är så i detta fallet är oklart förstås men kvalitetskontrollen på Amazon är obefintlig och de brukar hänvisa till att enskilda säljare på Amazon står för det och att de själva inte tar ansvar.
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Det är dock knappast lagligt att säga att en hjälm uppfyller en viss standard om den inte gör det. Om det är så i detta fallet är oklart förstås men kvalitetskontrollen på Amazon är obefintlig och de brukar hänvisa till att enskilda säljare på Amazon står för det och att de själva inte tar ansvar.
Nej men det gör dom väl inte heller. Men man kan ju göra som politiker och säga nåt som liknar sanningen. Eller så kan man ju som konsument kolla själv med. Har hjälmen horn och blänker som en discokula kan man ju faktiskt fundera på om det här verkligen är en hjälm som är lämplig för mitt nästa adv äventyr.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Klart som fan det är lagligt sälja icke godkända hjälmar. Bara googla. Dom finns överallt. Även svenska återförsäljare finns.
Det är lagligt så länge man inte säger att det är för MC-bruk.

Personligen tycker jag väl att vi kunde lätta på hjämkravet och låta folk välja efter vett och sans istället. Frihet och egenansvar.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det är lagligt så länge man inte säger att det är för MC-bruk.

Personligen tycker jag väl att vi kunde lätta på hjämkravet och låta folk välja efter vett och sans istället. Frihet och egenansvar.
Visst, men då kommer ju också Darwin att få lite mer spelrum… Bra eller dåligt?

Det trista är att det oftast blir ett större ”uttag” bland de som bara hade otur i valet av föräldrar.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Visst, men då kommer ju också Darwin att få lite mer spelrum… Bra eller dåligt?

Det trista är att det oftast blir ett större ”uttag” bland de som bara hade otur i valet av föräldrar.
Darwinism kan jag för all del uppskatta, men ju fler stolpskott som kör ihjäl sig utan hjälm, desto fler begränsningar för oss som har rätt utrustning.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Siffror ur en stor amerikansk undersökning (dragna ur minnet):

Vanligaste skadan på huvudet är vänstersidan av ansiktet ned i asfalten (38% av olyckorna). Näst vanligast är högersidan av ansiktet ned i asfalten (36% av olyckorna). Baksidan av huvudet är typ 18% och mitt på huvudet 8%.

Bra idé med öppen hjälm? Nej.
Den undersökning kanske var gjord i en stat utan hjälmtvång ?
Körde på 60-talet med öppen jethjälm. På 4 vurpor, alla med hjälm, två gånger var hjälmen i action, huvudet i gatan och med huvudet in i ett träd. Fick inga yttre huvudskador alls. Ja "hjälmen i gatan" skrotade jag så snart som möjligt efteråt för Visiret hade gått sönder och gett mig ett jack över vänster öga. Så det blev en ny Jethjälm med MC-glasöon i fortsättningen.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Den här verkar ju kvala in på att vara riktigt behändig, och certifierad:

View attachment 499989
Men bara certifierad i USA !
DOT Helmet Standard:
This stands for “Department of Transportation,” (not “doin’ our thang”) but the standard is FMVSS 218, the Federal Motor Vehicle Safety Standard #218, Motorcycle Helmets, and it is applicable to helmets sold in the U.S. for on-road use.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Men bara certifierad i USA !
DOT Helmet Standard:
This stands for “Department of Transportation,” (not “doin’ our thang”) but the standard is FMVSS 218, the Federal Motor Vehicle Safety Standard #218, Motorcycle Helmets, and it is applicable to helmets sold in the U.S. for on-road use.
Ja…men…har dom annan tjocklek på skallbenet i USA?
Köp!
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Ja…men…har dom annan tjocklek på skallbenet i USA?
Köp!
Nej, men deras teststandard testar inte slag mot samma ställen på hjälmen som vår. DOT är inte nog för att hjälmen ska vara godkänd i EU.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
På ämnet standarder för hjälmar


Och


Ryan är bildande och underhållande på en och samma gång. 🙂

Jag skulle likt flertalet andra inte köra i öppen hjälm. I frågan från TS har jag inget svar men rekommenderar att inte ta med en co-pilot utan att se till att denne har minst lika hög skyddsnivå som du. Vilket var meningen vad jag förstått, att ha sämsta hjälmen själv.
 

Yah007

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2022
Ort
Sörmland
Hoj
Yamaha YZF R1 -22 60th gpmoto anniversary edition
1718992448853.png
1000010794.jpg1000010792.jpgydiving-helmets/products/tonfly-tfx-skydiving-helmet

Totalvikt ca 950g;
Pris: plus 6000:-

Kan någon förklara hur denna (icke godkända hjälm för Mc, fallskärmshjälm) skulle vara sämre än den billigaste integralhjälmen som är godkänd.

Helt seriös fråga utifrån att det skulle vara suveränt om den kunde godkännas och hålla måttet, enligt egen erfarenhet av att ändå prövat den i över 200km/h.
Bättre uppsikt, mindre vindkänsligt med lägre vikt, och lätt att manövrera huvudet.
Är det frigoliten som i slutändan gör en hjälm säker, då den är det som gör mc hjälmar större?
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Tanken med en fallskärmshopparhjälm är väl att skydda om du trillar omkull okontrollerat o slår i huvudet vid landningen, förmodar att farten inte är så hög då, har i o f s bara hoppat i övningstorn så jag kan ju ha fel.
En mc-hjälm ska ta hand om skallen mot en sten eller räcke eller annat otrevligt i motorvägsfarter plus moms och i värsta fall ta smällen när hojen kommer snurrande.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
View attachment 499998
View attachment 499996View attachment 499997ydiving-helmets/products/tonfly-tfx-skydiving-helmet

Totalvikt ca 950g;
Pris: plus 6000:-

Kan någon förklara hur denna (icke godkända hjälm för Mc, fallskärmshjälm) skulle vara sämre än den billigaste integralhjälmen som är godkänd.

Helt seriös fråga utifrån att det skulle vara suveränt om den kunde godkännas och hålla måttet, enligt egen erfarenhet av att ändå prövat den i över 200km/h.
Bättre uppsikt, mindre vindkänsligt med lägre vikt, och lätt att manövrera huvudet.
Är det frigoliten som i slutändan gör en hjälm säker, då den är det som gör mc hjälmar större?
Jag gissar att Skydivinghjälmen är konstruerad för att skydda fallskärmshopparen's huvud och ögon mot vinden i hastigheter över 200km/h. Och underlätta för "trix" och manövrar i formationer. Skydivinghjälmen är inte konstruerad för att skydda fallskärmshopparen vid kraschlandningar i tex. stenig terräng.
Normalt landas det ju med fallskärm på gräsmatta, fält, mosse, flygfält.
 

Yah007

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2022
Ort
Sörmland
Hoj
Yamaha YZF R1 -22 60th gpmoto anniversary edition
(Kollisioner i luften kan nämnas som kritiska, utöver annat som nämnts. )

I alla fall, om yttersta skalet då i sig är motsvarande hållbart o lika tjockt, vilket jag finner rimligt utifrån beskrivningen.
Då kan det innebära att det som faktiskt ger oöverträffad skydd, är tjockleken på frigoliten,ja, grövre hakparti spelar säkert också in,

men... en värsting Shoei för race, ca 1350g, plus 10 tusen i pris, jämfört med en hyfsad budget version för dryga tusenlappen!?
Får vi valuta för prisskillnaden?

För då kan rimligen en motsvarande mindre hjälm besitta samma kvaliteter som den dyra Shoein, och på så sätt vara uppbyggd på samma gods mm, och likväl anses vara ett mindre skydd än en budget hjälm m plastskal, som godkänts för sin skyddande effekt, som då kan härledas till frigolitens funktion, o då kan priset ifrågasättas?

Nånstans överskattar vi troligen tron på att skyddet är så mkt bättre att det är värt kronorna.

Antingen duger en billig hjälm lika bra i funktion som en dyr, eller så kan en liten ge fullgott skydd om egenskaperna i materialet är så mkt bättre som priset antyder, blir min slutsats för stunden .
Hänger det på frigoliten känner jag mig nog blåst.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
(Kollisioner i luften kan nämnas som kritiska, utöver annat som nämnts. )

I alla fall, om yttersta skalet då i sig är motsvarande hållbart o lika tjockt, vilket jag finner rimligt utifrån beskrivningen.
Då kan det innebära att det som faktiskt ger oöverträffad skydd, är tjockleken på frigoliten,ja, grövre hakparti spelar säkert också in,

men... en värsting Shoei för race, ca 1350g, plus 10 tusen i pris, jämfört med en hyfsad budget version för dryga tusenlappen!?
Får vi valuta för prisskillnaden?

För då kan rimligen en motsvarande mindre hjälm besitta samma kvaliteter som den dyra Shoein, och på så sätt vara uppbyggd på samma gods mm, och likväl anses vara ett mindre skydd än en budget hjälm m plastskal, som godkänts för sin skyddande effekt, som då kan härledas till frigolitens funktion, o då kan priset ifrågasättas?

Nånstans överskattar vi troligen tron på att skyddet är så mkt bättre att det är värt kronorna.

Antingen duger en billig hjälm lika bra i funktion som en dyr, eller så kan en liten ge fullgott skydd om egenskaperna i materialet är så mkt bättre som priset antyder, blir min slutsats för stunden .
Hänger det på frigoliten känner jag mig nog blåst.
Tjockleken på cellplasten är viktig för att kunna absorbera mer energi. Ju mindre volym desto mindre förmåga att absorbera energi.
Om tjohej och grabbarna som gör fräsiga hjälmar kunde skala av lite mer cellplast med bibehållen funktion så skulle de definitivt göra det.
 
Nyheter
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top