Minsta möjliga lagliga hjälm?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Det finns siffror där med... :) Bra är att ha körkort, köra nykter och utvilad, köra sin egen hoj, ha den besiktad och försäkrad och inte köra över sin förmåga. Då kan man hålla sig UNDER genomsnittet även för bilister.

Riskbedömningen är det viktiga. Risk betyder inte att det är farligt, utan att det BLIR farligt om man inte gör en riskbedömning och anpassar sig till resultatet.

Med det sagt: köp en bra hjälm. OM det händer något så ångrar man sig rätt fort att man inte lade den där tusingen extra.
Men nej det är inte säkrare att köra mc än bil, sluta snälla rara du. 😚

Och hjälm, menar du att det är säkrare med en godkänd dyr hjälm än en godkänd billig? Tveksamt, det tror jag är på samma skala som om en dyr flytväst skyddar bättre mot drunkning än en bilen billig flytväst. Men du har kanske styrsystem statistik?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag blir alltid irriterad när någon med oärliga metoder försöker låta vetenskaplig men använder sig av vilseledande eller felaktiga grunder.

Jag beklagar att du så ofta drabbas av min irritation.
Jag tror att du kan släppa förbi sådant lite oftare, jag menar inget illa och jag försöker inte heller låta vetenskaplig utan jag refererade bara till SMC-s statistik...

"Oärliga metoder" är lite väl tendentiöst, ingen försöker lura någon här.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Men nej det är inte säkrare att köra mc än bil, sluta snälla rara du. 😚

Och hjälm, menar du att det är säkrare med en godkänd dyr hjälm än en godkänd billig? Tveksamt, det tror jag är på samma skala som om en dyr flytväst skyddar bättre mot drunkning än en bilen billig flytväst. Men du har kanske styrsystem statistik?
Du väljer själv hur säkert det blir, det är budskapet. :krama

Om hjälmen är dyr eller billig....? Tja, ett penetrationstest tex enligt SHARP är bara ETT av de krav som en hjälm skall klara.

Det där brukar seriösa hjälmtillverkare ha koll på. Och de utvecklar bättre hjälmar hela tiden.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Du väljer själv hur säkert det blir, det är budskapet. :krama

Om hjälmen är dyr eller billig....? Tja, ett penetrationstest tex enligt SHARP är bara ETT av de krav som en hjälm skall klara.

Det där brukar seriösa hjälmtillverkare ha koll på. Och de utvecklar bättre hjälmar hela tiden.
Om two stroke man OCH Markus är på dig bör du recognice
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Alla vi som har 3D-skrivare, borde man inte kunna skriva ut en hopvikbar hjälm?
Enkelt också att printa ut den certifiering som är aktuell, direkt i höljet.
Vem kan göra den optimala utgåvan?
En intern trigger för alla som har den läggningen.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Alla vi som har 3D-skrivare, borde man inte kunna skriva ut en hopvikbar hjälm?
Enkelt också att printa ut den certifiering som är aktuell, direkt i höljet.
Vem kan göra den optimala utgåvan?
En intern trigger för alla som har den läggningen.
Tror det är lättare att konstruera en hopvikbar 3D-skrivare än en hopvikbar hjälm, men en sådan skulle man ju absolut kunna ha med sig och helt enkelt printa ut en hjälm till den som vill åka med. Termoplasten och frigoliten borde vara teoretiskt möjliga att printa. Sen får man ha inredning och hakremmar med sig för montering. Perfekt passform borde det bli.

Kan inte se några som helst problem med den lösningen, förutom att det krävs tålamod hos alla inblandade - en 3D-utskrift brukar ta rätt många timmar.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Alltså… det är förstås jobbigt att behöva köra runt med en stor hjälm i ryggsäcken, men det är ÄNNU jobbigare att behöva köra runt med en helt onödig passagerare där bak.

Låt bli det så löser sig även det första problemet.

Finns ju en och annan passagerare man gärna har med på hojen. Men just de brukar vara rätt planerade i förväg och inget man plockar upp längs vägen....
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Tror det är lättare att konstruera en hopvikbar 3D-skrivare än en hopvikbar hjälm, men en sådan skulle man ju absolut kunna ha med sig och helt enkelt printa ut en hjälm till den som vill åka med. Termoplasten och frigoliten borde vara teoretiskt möjliga att printa. Sen får man ha inredning och hakremmar med sig för montering. Perfekt passform borde det bli.

Kan inte se några som helst problem med den lösningen, förutom att det krävs tålamod hos alla inblandade - en 3D-utskrift brukar ta rätt många timmar.
Det finns ju så många som inte funderar över att sätta rondellen in sin nyvunna kafferäserdröm, så….vi kör!
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Du väljer själv hur säkert det blir, det är budskapet. :krama

Om hjälmen är dyr eller billig....? Tja, ett penetrationstest tex enligt SHARP är bara ETT av de krav som en hjälm skall klara.

Det där brukar seriösa hjälmtillverkare ha koll på. Och de utvecklar bättre hjälmar hela tiden.
I så fall var budskapet väldigt otydligt formulerat. Bil är säkrare mc. Det vet exakt alla.

Självklart kan man påverka massor själv. Å andra sidan är det, anekdotiskt ja, enligt mig ofta en yttre omständighet som du inte kunde kontrollera som ställer till det.

Att en hjälm för 11 jämfört för en som kostar 10 är säkrare tror jag inte på.

Punkt och slut på lektionen. 🫶🏻
 

Klutt

Medlem
Gick med
7 May 2024
Hoj
Honda CB750F 1999
Alla vi som har 3D-skrivare, borde man inte kunna skriva ut en hopvikbar hjälm?
Enkelt också att printa ut den certifiering som är aktuell, direkt i höljet.
Vem kan göra den optimala utgåvan?
En intern trigger för alla som har den läggningen.
Att få till en bra hjälm med 3D-skrivare ställer jag mig lite skeptisk till, och även hopvikbar, beroende på vad man lägger in i begreppet.

Men det borde inte vara helt omöjligt att få till en hjälm som kanske inte är i toppklass, men iaf acceptabel och som består av flera delar man sätter ihop.
 

Klutt

Medlem
Gick med
7 May 2024
Hoj
Honda CB750F 1999
@TS:
Extrahjälm på eller i ryggsäck - kan du föreställa dig den ökade risken för dig själv om du klotar och/eller blir skiljd från hojen...? Nasty nasty naaasty.
Menar du att riskerna skulle minska markant om jag inte har en hjälm i min ryggsäck?
 

notrightrider

Percussive maintenance engineer
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Menar du att riskerna skulle minska markant om jag inte har en hjälm i min ryggsäck?


Redan att köra med ryggsäck kan innebära en risk i de fall man blir skiljd från hojen i hastighet. Risken att man börjar tumla runt kan möjligen öka, likaså riskerar man att "fastna" i ett ogynnsamt läge. Möjligheten att snabbt få kontroll på skinnfärden och rent av kunna styra den något minskar i vart fall.

Att addera ett stort bowlingklot i eller fastspänt utanpå en ryggsäck kan leda till dramatiska situationer vid färd på landsväg i hundra blås utan fordon.
Inse att våld mot ryggtavlan (det man har ryggskydd för) fördelas helt annorlunda om du har 20 -25 cm utstick i form av en hård hjälm. Vilka ryggskydd är dimensionerade och testade för sådant?

Detta är scenarios som du rimligen måste ha övervägt när du planerar att lasta in en hel hjälm i en rygga...?
 

Boofer

Sporthojsnörd
Gick med
12 Sep 2016
Ort
Umeå
Hoj
S1000R-15
Ta med en rulle silvertejp i ryggan. börja med att tejpa med klistriga sidan utåt runt huvudet så att den inte fastnar i håret, sen kan du vända på tejpen så att du får en snygg finish. Klart!
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ja, via prislappen ser man ju direkt om en hjälm är säker eller inte. :näsblod


View attachment 500036
Jag tycker det är anmärkningsvärt att TestFakta säger att Shoei har bäst stötdämpning när Biltema's hjälm har lägre HIC värden än Shoei. Jag skiter i Accelerationen så länge den verkar under så kort tid att HIC (risken för hjärnskada är lägre) när man jämför hjälmarna.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Redan att köra med ryggsäck kan innebära en risk i de fall man blir skiljd från hojen i hastighet. Risken att man börjar tumla runt kan möjligen öka, likaså riskerar man att "fastna" i ett ogynnsamt läge. Möjligheten att snabbt få kontroll på skinnfärden och rent av kunna styra den något minskar i vart fall.

Att addera ett stort bowlingklot i eller fastspänt utanpå en ryggsäck kan leda till dramatiska situationer vid färd på landsväg i hundra blås utan fordon.
Inse att våld mot ryggtavlan (det man har ryggskydd för) fördelas helt annorlunda om du har 20 -25 cm utstick i form av en hård hjälm. Vilka ryggskydd är dimensionerade och testade för sådant?

Detta är scenarios som du rimligen måste ha övervägt när du planerar att lasta in en hel hjälm i en rygga...?

En kille i närheten av var jag kommer ifrån sitter i rullstol pga att körde omkull med en ryggsäck med ganska mycket saker i. Om det var det som orsakade skadan vet jag inte men dom säger att det var en bidragande orsak. (Detta hände länge sedan typ början av -90 talet.)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Nu på 4:e dagen efter Trådstarten så har inga lagliga alternativ poppat upp. Så jag tar mig friheten kolla de olagliga. Skidhjälm / Skatehjälm.
1719133159135.png
En Giro Nine Mips går knappast att understiga när det gäller vikt.
Du kör väl hem och byter till en godkänd MC-hjälm direkt ?
Själv har jag en Skatehjälm när jag trampcyklar. Men dom lämnar jag åt dig att kolla upp.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag tycker det är anmärkningsvärt att TestFakta säger att Shoei har bäst stötdämpning när Biltema's hjälm har lägre HIC värden än Shoei. Jag skiter i Accelerationen så länge den verkar under så kort tid att HIC (risken för hjärnskada är lägre) när man jämför hjälmarna.

Jag skulle inte skita i vare sig det ena eller det andra.
Hjärnskada handlar rimligtvis om en kombination av acceleration och tid. Är tiden tillräckligt kort kan man ju skita i accelerationen men det handlar nog snarare om hur huvudet förflyttas under den här korta tiden, alltså:

X = 0.5*a*t^2

Att tiden är i kvadrat säger ju en del men och andra sidan är tiden väldigt liten och accelerationen väldigt stor.
 
Nyheter
MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

James Bond-hojar säljs för att rädda liv

Skådespelaren Daniel Craig ...

James Bond-motorcyklar till auktion

När den 25;e Bond-filmen ”N...

Can-Am Pulse och Origin

Can-Am har presenterat sina...

Ny regelbok förändrar flat track

I USA är det AMA (American ...

Top