Minsta möjliga lagliga hjälm?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nu på 4:e dagen efter Trådstarten så har inga lagliga alternativ poppat upp. Så jag tar mig friheten kolla de olagliga. Skidhjälm / Skatehjälm.
View attachment 500061
En Giro Nine Mips går knappast att understiga när det gäller vikt.
Du kör väl hem och byter till en godkänd MC-hjälm direkt ?
Själv har jag en Skatehjälm när jag trampcyklar. Men dom lämnar jag åt dig att kolla upp.

Var inte den där pottan godkänd?
Amerikanska MC-poliser har väl haft såna länge men kanske inte nu längre?

Finns väl flera olika varianter riktade till folk som åker custom. Med tanke på utrymmet så skulle jag ju välja någon sån om jag hade de aktuella önskemålen.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
B
Kan också på förekommen anledning påpeka att passageraren inte ska ha den här hjälmen, utan då ger jag den hjälm jag har på mig till passageraren och tar den sämre själv.

Jag tror du ska tänka ett varv till på den punkten.
Ifall ni krockar så är det stor sannolikhet att du som förare hamnar underst på marken eller mellan krockobjektet och passageraren. Därav tror jag det är lämpligast att föraren har den heltäckande hjälmen.

Söker man på "short half helmet" hittar man ganska många alternativ. Och så kan man ju kombinera den sökningen med olika önskade hjälmfabrikat.
 
Last edited:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Det här är den minsta godkända hjälm jag har iaf😂😂😂
 

Bifogat

  • 911A4699-B89A-487E-BC95-F2125B27BE66.jpeg
    911A4699-B89A-487E-BC95-F2125B27BE66.jpeg
    2.4 MB · Visningar: 23
  • 3784FE26-655D-4B85-8147-F5D110790D82.jpeg
    3784FE26-655D-4B85-8147-F5D110790D82.jpeg
    1.6 MB · Visningar: 23

Klutt

Medlem
Gick med
7 May 2024
Hoj
Honda CB750F 1999
Redan att köra med ryggsäck kan innebära en risk i de fall man blir skiljd från hojen i hastighet. Risken att man börjar tumla runt kan möjligen öka, likaså riskerar man att "fastna" i ett ogynnsamt läge. Möjligheten att snabbt få kontroll på skinnfärden och rent av kunna styra den något minskar i vart fall.

Att addera ett stort bowlingklot i eller fastspänt utanpå en ryggsäck kan leda till dramatiska situationer vid färd på landsväg i hundra blås utan fordon.
Inse att våld mot ryggtavlan (det man har ryggskydd för) fördelas helt annorlunda om du har 20 -25 cm utstick i form av en hård hjälm. Vilka ryggskydd är dimensionerade och testade för sådant?

Detta är scenarios som du rimligen måste ha övervägt när du planerar att lasta in en hel hjälm i en rygga...?
Nix, det är inte ett scenario jag har räknat med, men trots allt har jag alltid med mig en ryggsäck med lite saker som är bra att ha.
 

Klutt

Medlem
Gick med
7 May 2024
Hoj
Honda CB750F 1999
Var inte den där pottan godkänd?
Amerikanska MC-poliser har väl haft såna länge men kanske inte nu längre?

Finns väl flera olika varianter riktade till folk som åker custom. Med tanke på utrymmet så skulle jag ju välja någon sån om jag hade de aktuella önskemålen.
Det står att den är godkänd på Amazon. Någon annan sa att det inte nödvändigtvis betyder att den är godkänd, vilket verkar rimligt givet hur seriösa Amazon är. Så det är något oklart. Får väl spara länken och skriva ut något dokument som gör att polisen ser mellan fingrarna om det skulle bli något.

Så som jag har förstått det har USA andra krav än EU. De går efter en standard som heter DOT, medan EU har ECE 22.05 eller 22.06.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Det står att den är godkänd på Amazon. Någon annan sa att det inte nödvändigtvis betyder att den är godkänd, vilket verkar rimligt givet hur seriösa Amazon är. Så det är något oklart. Får väl spara länken och skriva ut något dokument som gör att polisen ser mellan fingrarna om det skulle bli något.

Så som jag har förstått det har USA andra krav än EU. De går efter en standard som heter DOT, medan EU har ECE 22.05 eller 22.06.
För att krångla till det ytterligare har USA även Snell-standarden (som väl iofs används som försäljningsargument även i resten av världen). Den är frivillig att leva upp till, men har betydligt hårdare krav än DOT och är mer jämförbar med ECE 22.06. Även Snell uppdateras under åren och finns i olika versioner. Testar även mot skarpa kanter, vilket inte DOT gör.

Sen har vi SHARP. Det fungerar mer som ett EURO-NCAP fast för hjälmar där hjälmen kan få mellan 1 och 5 stjärnor. Observera att SHARP har som krav att hjälmen skall uppfylla ECE 22.06 för att de ens skall testa den.

Hur som helst, det är oavsett bara ECE-godkända hjälmar som är tillåtna inom EU.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Oaktat säkerhetsaspekten - Är det någon som har blivit kontrollerad av polisen vad gäller godkännandet av hjälmen ?
Den enda gången jag blivit stannad av polis när jag kört hoj kollade han faktiskt det. Inte så att han lusläste beteckningarna, men han kollade och mumlade något i stil med ”ja, hjälmen verkar ju vara godkänd”
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag kan säga att jag är glad att jag inte hade öppen hjälm då jag testade att åka efter asfalten. Misstänker nog att jag inte skjutit en älg undan hunden tre dagar senare om jag haft öppen hjälm vid krashen utan vistats på sjukhuset istället för i skogen och jaktkojan.

20210909_104743.jpg
 
Nyheter
MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

James Bond-hojar säljs för att rädda liv

Skådespelaren Daniel Craig ...

James Bond-motorcyklar till auktion

När den 25;e Bond-filmen ”N...

Can-Am Pulse och Origin

Can-Am har presenterat sina...

Ny regelbok förändrar flat track

I USA är det AMA (American ...

Top