Missade uppkörningen idag...

Stefan43

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Z750
På grund av att han inte tyckte att jag var tillräckligt riskmedveten och tittade dåligt i korsningar och identifierade risker i trafiken.

Ni som har kört upp nyligen, hur har ni betett er i trafiken på dessa områden?
Vad är tanken, att man ska slänga huvudet fram och tillbaka i princip hela tiden för att han ska bli nöjd?

Jag ansåg att jag tittade noga och visade att jag vred på huvudet, speciellt i korsningar och rondeller, men bevisligen inte tillräckligt då jag blev underkänd med denna motivering att jag var farlig i trafiken på grund av detta.

Jag blir ärligt talat inte klok på hur förättarna vill ha det, jag är ny, utan körkort och ska inte behöva vara perfekt i trafiken ännu. Jag har haft bilkort i lite mer än 20 år, kanske är det det som spelar in också, att jag är för självsäker i trafiken och kör hoj som jag kör bil om ni förstår vad jag menar.

Men som sagt, vad exakt ska man göra för att de ska bli glada och se att man faktiskt ser faror och risker i trafiken och kör därefter? Jag vred på huvudet, men långt ifrån hela tiden utan jag gjorde det där jag ansåg att det behövdes.

Tacksam för svar från er som vet eller själva nyligen har tagit A kort.

Mvh Stefan
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Precis, det kan verka lite överdrivet men det är bättre att vrida på huvudet några gånger extra på en uppkörning än för få.Eftersom du redan har bilkort sedan många år så borde ju detta sitta i ryggmärgen tycker man.Det går säkert bättre nästa gång även om jag förstår att det kan kännas tröstlöst just nu.
 

Goxx

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2008
Ort
Bromma
Hoj
MT-09 2020
Grejen är att man ska visa att man kan köra som DOM vill att man ska köra, inte som nått annat.
När du fixar det så får du lappen, dra till en körskola annars och bli drillad som en robot. Det gjorde jag och det funkade så jävla bra :)
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
På uppkörningen räcker det inte att du har koll....det måste synas att du har det...2 helt olika saker. Men som tidigare nämnts så bör man nog överdriva lite ja.
 

Täppland

ER-6n står för nybörjare
Gick med
17 Sep 2009
Ort
Samuelsgården
Hoj
ER-6n ABS -07
Jag fick tipset att svänga överdrivet mycket på huvudet för att visa medvetenhet. Men inte bara i korsningar, vägmärken, utfarten, andra bilar, cykelvägar mm

Åk och leta efter faror och visa att du letar efter dem. Lägg an bromsen vid vissa fall för att visa att du är beredd.

Tipset om någon lektion på körskola är bra!

Lycka till!

/Harry
 

Rockmorsan

Långsamtgående fordon
Gick med
28 Aug 2011
Ort
Lilla Peking
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Körde upp i juni. Fick lära mig av min körlärare att alltid titta vänster - höger - vänster, enda gången man tittar höger först är om det är svår sikt mot vänster. Sen är ju hastigheten viktig i just korsningar, är man för snabb (vad de tycker) så "kan man inte ha hunnit titta vä-hö-vä" så det kan också spela in.

Tror du alltid kan safe-a lite extra på uppkörningen genom att tydligt stanna, titta och ta det lugnt än att som man kanske kör när man kör bil, man är van att göra snabba bedömningar och sen gasa på utan att stanna så tydligt. Du kan nog inte bli kuggad för att ta för god tid på dig och titta en gång extra i alla fall.

Lycka till :tummenupp och hoppas du inte behöver vänta för länge på ny tid nu!
 

Incognito

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2010
Ort
Salt lake-Boo
Hoj
Speed Triple -06
Man ska överdriva, du ska t.ex ha bromsberedskap och sakta ner när högerregeln gäller. inte bara titta så kusten är klar utan även sakta ner så han ser. det är lite annorlunda på en mc uppkörning än bil eftersom du sitter själv på hojen. sen handlar det väl om hur överdrivet nogranna förättarna är. dom flesta tillåter lite misstag :)
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Jag vill också minnas att jag skulle vara extra tydlig med huvudrörelserna, just för att inspektören just skulle uppfatta att jag verkligen tittade.

Jag gissar på att du körde upp som privatist?
 

flunk

Medlem
Gick med
25 Apr 2010
Ort
utanför Uppsala
Hoj
GS750 Café, CBR600 (såld), R6 (såld)
Överdriv huvudrörelser, som andra sagt. Inte för att du ska se bättre utan för att förättaren ska kunna se ATT du tittar.
Bromsberedskap, överdriv där med.
Sakta ner innan korsningar, skymda utfarter och högerregelssituationer.

Kort sagt, visa TYDLIGT att du är medveten om omvärlden och körmiljön.

Piece of cake... ;)
 
Last edited:

jetson

Guest
Om man har haft körkort i 20 år borde det nästan räcka att klara konbanorna och det.. nån måtta får det fan vara!
 

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Ort
Hemma
Hoj
Kawa
Det med uppkörning idag är sånt BS! Allt hänger på var du kör upp och gubben som har hand om uppkörningen. Personligen så ger jag inte 5 spänn för de som har hand om det i Skåne. Jag kuggade först för att de tyckte jag körde för aggressivt, sen kuggade jag av samma person för jag körde för defensivt??!

Man ska inte ta för hårt på va de säger. vet du med dig att du gjort sakerna rätt, häng inte upp dig på va de säger. Ha det i bakhuvudet dock. Sen boka en ny uppkörning i en lugnare håla och kör upp så lär du fixa det =) No Worries :D
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Personligen så ger jag inte 5 spänn för de som har hand om det i Skåne. Jag kuggade först för att de tyckte jag körde för aggressivt, sen kuggade jag av samma person för jag körde för defensivt??!

Är det inte samma förättare i typ hela landet?

Min hade jag 2ggr och han reste i hela landet.
 

angiie

Ny medlem
Gick med
2 May 2005
Ort
Söderort
Hoj
-02
Kanske bättre bromsberedskap? Alltså hålla handen på bromsen och vara "beredd" i korsningar, 30 sträckor, när ni kör i villaområden, högerregeln etc.

Det var det sista min körskolelärare sa innan uppkörningen, " har du inte bättre bromsberedskap kommer han att kugga dig, för övrigt kör du bra"
Jag höll handen på bromsen typ hela tiden utom på motorvägen, och blev godkänd :)
 

api

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2011
Ort
älvsjö
Hoj
zzr 1100,scooter 125cc(jätesnabb!!)
Ähh,lägg ner det där med hojen,ge upp helt enkelt.Det är inget för dig,kör bil i stället!Dom är dumma på TF,försök att sälja hojen i Blocket för en bra slant...
 

api

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2011
Ort
älvsjö
Hoj
zzr 1100,scooter 125cc(jätesnabb!!)
Jag fick tipset att svänga överdrivet mycket på huvudet för att visa medvetenhet. Men inte bara i korsningar, vägmärken, utfarten, andra bilar, cykelvägar mm

Åk och leta efter faror och visa att du letar efter dem. Lägg an bromsen vid vissa fall för att visa att du är beredd.

Tipset om någon lektion på körskola är bra!

Lycka till!

/Harry
Fy satan,när jag tog kortet 1976 va det viktigaste att man kunde bromsa,inte fan kollade han hur jag vrider huvudet!Tack o lov är man gammal...;-)
 

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Ort
Hemma
Hoj
Kawa
Är det inte samma förättare i typ hela landet?

Min hade jag 2ggr och han reste i hela landet.

Nja, jag vet inte helt hundra. Men de som är i Malmö är där och inte på något annat ställe. Sura gubbar på halvtidsanställning, hehe.
Samma tards båda gångerna, sen körde jag upp i Helsingborg på V-Maxen av alla jävla hojar och spikade både låg/högfart och uppkörningen i trafik. Min GSX smällde packboxarna på vägen upp så de tvinga mig att köra maxen, yeeey tänkte jag. Men det gick fan, hehe...
Men i Malmö så är de fan ökända för sin övernitiska inställning. Tråkigt men sant =(
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Kanske bättre bromsberedskap? Alltså hålla handen på bromsen och vara "beredd" i korsningar, 30 sträckor, när ni kör i villaområden, högerregeln etc.

Det var det sista min körskolelärare sa innan uppkörningen, " har du inte bättre bromsberedskap kommer han att kugga dig, för övrigt kör du bra"
Jag höll handen på bromsen typ hela tiden utom på motorvägen, och blev godkänd :)

Vilken tur för man måste även lägga upp foten på bromsen men det kanske du gjorde.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top