Missade uppkörningen idag...

Lynxlynx

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Superduke 990
En polare till mig körde upp 12 ggr innan han klarade, när du kommer upp i hans siffror kan du börja snacka om att sälja hojen ;).
Klart det känns fittigt att snubbla på en sån skitsak, men bara att bita ihop, boka upp igen o ge dig fan på att visa hur grym du är tredje gången!

Just my two cents..
 

TimR

Ny medlem
Gick med
25 May 2011
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha R6 -01 | Kawasaki kx 250 -03
Nu blir jag riktigt förbannad, ledsen och upprörd... Jag missade 2:a uppkörningen på Barkarby idag. Första gången var det i trafiken jag missade men klarade alla banor. Denna gång var det lågfarten jag missade på med motiveringen "att jag tycker att du körde lite vingligt". Fick göra högfart samt bromsprov helt prickfritt, gjorde sedan om lågfarten och samma motivering igen att det var lite vingligt.

Första gången jag gjorde lågfart så satte jag t.o.m. ner en fot och blev godkänd, denna gång satte jag inte ner någon fot alls men som sagt, han tyckte att jag vinglade, så det var bara att åka hem igen...

Vi var 4 som körde upp i min grupp och jag var 3:e man som skulle köra, de andra två som körde före mig missade också på låg, respektive högfart. Hur det gick för den stackaren som var efter mig vet jag inte.

Det känns så otroligt surt, mycket på grund av att jag inte alls förstår vad de har för kriterier för att klara sig, i grunden vet jag såklart, men hur är deras krav? Jag menar, alla har väl gått samma skola av de som sköter uppkörningen, alla borde ha fått samma information och lärdom om vad som är okej eller inte.

Nu känns det som ett lotteri, vilket humör är förrättaren på, hur är vädret, hur är förrättaren Kalle jämfört mot förrättaren Johan? Kalle godkänner att man sätter ner en fot, men Johan gör det inte, men de har trots allt gått samma skola och borde ha en gemensam syn och en gemensam bedömning på vad som är okej eller inte, nu är det mer godtyckligt och vad personen ifråga känner och tycker för stunden vilket jag ser som en stor fara, det blir ju knappast en objektiv bedömning...

De är hårt ni som ska köra upp snart, iaf på Barkarby, där verkar var och varannan kuggas för allt möjligt.

Någon som vill köpa en sprillans ny Kawasaki Z750 -2011?

JAG tror iaf att mycket beror på vilket humör godkännargubben är på.

När jag körde upp så fick jag en väldigt glad och pratsam gubbe som godkände alla 5 i gruppen utan några som helst tvivel.

En missade en skylt, en annan körde 50 på 30 väg och en snubbe som hade kört upp 3 gånger tidigare som spydde i busken innan han skulle göra lågfartsdelen som han sen inte klarade. Men han fick kortet endå.
 

Stefan43

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Z750
Dom kanske är snällare/trevligare i Örebro än på Barkarby...
I Barkarby känns det som att minsta lilla misstag leder till kuggning, oavsett, känns som att de vill se en perfekt och prickfri körning, ungefär som om man kört hoj i 30år.
 

Stefan43

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Z750
Ärligt, finns det inga riktlinjer för vad VV förrättare har att rätta sig efter?
Eller är det verkligen så att "bedöm själva, ser det okej ut, godkänn"? Att de alltså inte har lagar, regler, föreskrifter att rätta sig efter EXAKT hur det ska gå till.
Nu är det ju precis som jag skrev godtyckligt, en tycker att det är okej att eleven vinglar lite och sätta ner en fot, men en annan tycker inte det...
Blir arg när jag tänker på hur vi elever blir behandlade av dem...
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Ärligt, finns det inga riktlinjer för vad VV förrättare har att rätta sig efter?
Eller är det verkligen så att "bedöm själva, ser det okej ut, godkänn"? Att de alltså inte har lagar, regler, föreskrifter att rätta sig efter EXAKT hur det ska gå till.
Nu är det ju precis som jag skrev godtyckligt, en tycker att det är okej att eleven vinglar lite och sätta ner en fot, men en annan tycker inte det...
Blir arg när jag tänker på hur vi elever blir behandlade av dem...

Nu är det ju så att man rätt fort ser om föraren har kontroll eller inte (som instruktör hos SMC är man miljöskadad redan efter en säsong - man måste nästan sluta kika på vad andra gör på sina hojar :D ) jag är rätt övertygad att kontrollanterna har enorm erfarenhet här.
Förstår att det känns surt, men det låter onekligen som du behöver nöta mer, och inte sätta sådan press på dig själv.

Kan man inte åka avslappnat blir det än jäkligare - bara bita ihop och komma igen. :)

Mängdträning är enda lösningen på ditt problem, det finns inga genvägar.
 
Last edited:

Stefan43

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Z750
För min del handlar det bevisligen inte om att behöva träna mer på banan och träna balans, jag kan och klarar av banan rätt lätt varje gång jag gör den ensam.

Problemet för mig är nervositeten, körde upp idag igen och missade på lågfarten, innan dess hade jag klarat av banan flera gånger innan som uppvärmning.

Var rätt lugn när jag stod och väntade på min tur, säk.kontrollen gick bra, men så fort jag satte mig på hojen så började jag skaka och blev till och med illamåeende pga nervositeten...

Att utföra lågfart när man darrar som ett asplöv är inget man klarar av...
Vad ska man göra för att bli av med dessa symptomer? Finns det någon medicin man kan ta som tar bort nervositet och darrningar/skakningar inför sådana här saker?

Jag vet att jag kan, läraren vet att jag kan, men som sagt, nervositeten tar övertaget.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
För min del handlar det bevisligen inte om att behöva träna mer på banan och träna balans, jag kan och klarar av banan rätt lätt varje gång jag gör den.

Problemet för mig är nervositeten, körde upp idag igen och missade på lågfarten, innan dess hade jag klarat av banan flera gånger innan som uppvärmning.

Var rätt lugn när jag stod och väntade på min tur, säk.kontrollen gick bra, men så fort jag satte mig på hojen så började jag skaka och blev till och med illamåeende pga nervositeten...

Att utföra lågfart när man darrar som ett asplöv är inget man klarar av...
Vad ska man göra för att bli av med dessa symptomer? Finns det någon medicin man kan ta som tar bort nervositet och darrningar/skakningar inför sådana här saker?

Jag vet att jag kan, läraren vet att jag kan, men som sagt, nervositeten tar övertaget.

Tja, du kan ju fråga provförättaren om du kan för köra en övningsrunda först när han tittar på innan du kör en runda som han ska bedöma? ;) Eller om du kan få köra ensam utan publik och att han/hon inte är uppenbart synlig? Kan kanske hjälpa.

Annars så är det väl bara att tänka på uppkörningen som en extra lång och dyr körlektion, med lite snack och fika med andra elever? ;)
 

Sparrow

Retard MC
Gick med
4 May 2011
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZX6R -99
För min del handlar det bevisligen inte om att behöva träna mer på banan och träna balans, jag kan och klarar av banan rätt lätt varje gång jag gör den ensam.

Problemet för mig är nervositeten, körde upp idag igen och missade på lågfarten, innan dess hade jag klarat av banan flera gånger innan som uppvärmning.

Var rätt lugn när jag stod och väntade på min tur, säk.kontrollen gick bra, men så fort jag satte mig på hojen så började jag skaka och blev till och med illamåeende pga nervositeten...

Att utföra lågfart när man darrar som ett asplöv är inget man klarar av...
Vad ska man göra för att bli av med dessa symptomer? Finns det någon medicin man kan ta som tar bort nervositet och darrningar/skakningar inför sådana här saker?

Jag vet att jag kan, läraren vet att jag kan, men som sagt, nervositeten tar övertaget.

Jag var också sjukt nervös, för att det är så mycket som står på spel och man vill ha kortet NU och det är inte långt kvar på säsongen osv. Andra gången nu känns det som att jag har ju redan kuggat en gång, jag har hanterat det nederlaget, och det skulle inte vara hela världen att kugga en gång till. Jag hoppas att det ska göra mig mindre nervös. Jag bryr mig mindre. Been there done that.

Nu kan jag ju inte säga att det funkar för dig också att tänka så, men du kan ju prova? Åk dit som värsta proffset och titta överlägset på småglinen som kör upp första gången och är toknervösa, och tänk att DU vet ju precis vad som kommer, finns inget att vara nervös för...
 

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
när du börjar skaka och må illa ska du INTE fortsätta direkt utan ta den tid du behöver. blunda och ta djupa andetag.

jag var också rädd men vägrade låta den ta över utan jag tog allting i god takt och trots att jag gjorde fel fotsatte jag i lugn stadig takt och ajg fick godkänt. angående att titta i trafiken. ajg höll koll HELA tiden inte bara i korsningar utan vred mycket på huvudet och DET såg inspektören och påpekade nöjt att han kunde se hur noga och medveten ajg var på allt omkring mig. vi var tre som körde upp och endast jag klarade det. :)
 

Kalle_kanel

.......
Gick med
3 Jun 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Tiger 1050
För min del handlar det bevisligen inte om att behöva träna mer på banan och träna balans, jag kan och klarar av banan rätt lätt varje gång jag gör den ensam.

Problemet för mig är nervositeten, körde upp idag igen och missade på lågfarten, innan dess hade jag klarat av banan flera gånger innan som uppvärmning.

Var rätt lugn när jag stod och väntade på min tur, säk.kontrollen gick bra, men så fort jag satte mig på hojen så började jag skaka och blev till och med illamåeende pga nervositeten...

Att utföra lågfart när man darrar som ett asplöv är inget man klarar av...
Vad ska man göra för att bli av med dessa symptomer? Finns det någon medicin man kan ta som tar bort nervositet och darrningar/skakningar inför sådana här saker?

Jag vet att jag kan, läraren vet att jag kan, men som sagt, nervositeten tar övertaget.

Exakt samma för mig! Man klarar låg- och högfarten om och om igen när man över men när man väl sitter där och ska granskas av en uppkörningsman så sätter nervositeten in och man tappar allt vad kontroll heter!

Läste i den här tråden http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=5339306#post5339306 om en snubbe som knapra naturmedel som lugnar, kanske kan va något för oss klenisar? :tungan
 

h051n

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Ort
Kristianstad?
Hoj
Crescent citybike
En tjej kuggade idag pga av att hon darrade så sjukt mycket av nervositeten. Under uppvärmingen klarade hon ALLT och lite till, men när kontrollanten kom så sket sig allt, sjukt konstigt att hon blev så. Detta var hennes andra uppkörning och på första uppkörningen så hade hon klarat låg och högfarten.
 

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Näe
En tjej kuggade idag pga av att hon darrade så sjukt mycket av nervositeten. Under uppvärmingen klarade hon ALLT och lite till, men när kontrollanten kom så sket sig allt, sjukt konstigt att hon blev så. Detta var hennes andra uppkörning och på första uppkörningen så hade hon klarat låg och högfarten.

Och du då?
 

Stefan43

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Z750
En tjej kuggade idag pga av att hon darrade så sjukt mycket av nervositeten. Under uppvärmingen klarade hon ALLT och lite till, men när kontrollanten kom så sket sig allt, sjukt konstigt att hon blev så. Detta var hennes andra uppkörning och på första uppkörningen så hade hon klarat låg och högfarten.

Precis samma som för mig då...
Ja, jag vet inte vad man ska göra åt detta med att man blir så nervös så att man skakar... Det är verkligen en plåga och jättejobbigt. För mig idag var jag tom illamåeende pga all nervositet, och då var detta ändå min 3:e uppkörning...

Förrättarna verkar ju inte heller ta detta i beaktning mer än att säga att de "förstår"...

Kort sagt känns det som att mitt körkort får vänta länge innan man lyckas sätta allt som de vill se... Heroin kanske vore något att skjuta i sig innan...
 

superhornet

Medlem
Gick med
12 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Sparar..
Ansluter mig till skaran som misslyckades i Barkarby igår. I ösregnet.

Körde för fort på lågfartsdelen och för långsamt på högfartsdelen.
Att vara ute i regn i 3timmar på motorcykeln innan man fick börja köra gjorde det inte lättare..

Försökte få fram siffror på hur långsamt man ska köra, men fick bara svaret "så långsamt som man kan". Tycker det är helt sjukt att det fungerar så, det måste ju finnas en högsta hastighet!?

På högfartsdelen så har jag hört av körskolan att det enda stället som kräver en speciell hastighet är vid "hindret" och vid inbromsningen på tillbaksvägen. Men gubben från trafikverket sa att man skulle hålla den hastigheten under HELA konbanan. Fick köra igen och gasade då på för mycket och fick sladd i vändningen vilket inte gillades.. Första körningen i regn var det också..

Förstår inte varför det inte finns exakta siffror på vad som krävs. På lågfartsdelen är det ju bara att ta tid hur lång tid det tar och då ha kanske 45sek som minsta tid eller något. Och på högfartsdelen, är det verkligen så att man måste hålla 50km/h även efter att man har väjt för hindret, och sedan komma upp i 50km/h så fort man kan efter en snabb vändning?


Har nu bestämt mig för att ta korthelvetet efter vintern istället. Har inte ekonomin eller tiden att göra det nu eftersom jag ej har möjlighet att träna privat.

Precis samma som för mig då...
Ja, jag vet inte vad man ska göra åt detta med att man blir så nervös så att man skakar... Det är verkligen en plåga och jättejobbigt. För mig idag var jag tom illamåeende pga all nervositet, och då var detta ändå min 3:e uppkörning...

Förrättarna verkar ju inte heller ta detta i beaktning mer än att säga att de "förstår"...

Kort sagt känns det som att mitt körkort får vänta länge innan man lyckas sätta allt som de vill se... Heroin kanske vore något att skjuta i sig innan...

Ge inte upp förfan!! Boka in en uppkörning och se det som en rolig grej bara, typ en dyr körlektion. Gå in med inställningen att du inte kommer klara det, du ska bara se hur långt du kommer innan de underkänner dig! Har du tur så klarar du det, har du otur så gör du det inte. Men vem bryr sig! Var du i första gruppen som ropades ut?
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ansluter mig till skaran som misslyckades i Barkarby igår. I ösregnet.

Förstår inte varför det inte finns exakta siffror på vad som krävs. På lågfartsdelen är det ju bara att ta tid hur lång tid det tar och då ha kanske 45sek som minsta tid eller något. Och på högfartsdelen, är det verkligen så att man måste hålla 50km/h även efter att man har väjt för hindret, och sedan komma upp i 50km/h så fort man kan efter en snabb vändning?

Tråkigt att du inte fick kortet. Bättre lycka nästa gång. ;) Och se det från den ljusa sidan, nu behöver du inte lida en hel jävla vinter med ett lagom påbörjat hojkörande och ett riktigt sjukt sug som jag fick förra året när jag tog kortet på sista uppkörningstillfället.

Angående höghastigheten, mina handledare från körskolan var mycket noga med att jag var tvungen att hålla jämn hastighet hela vägen. Fick inte släppa alls på gasen innan, under eller efter undanmanöver, även genom konbanan. De sa även var jag skulle börja bromsa för att få ner hastigheten.
De var väldigt noga med att påpeka att man blev kuggad för att släppa på gasen.
 

superhornet

Medlem
Gick med
12 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Sparar..
Tråkigt att du inte fick kortet. Bättre lycka nästa gång. ;) Och se det från den ljusa sidan, nu behöver du inte lida en hel jävla vinter med ett lagom påbörjat hojkörande och ett riktigt sjukt sug som jag fick förra året när jag tog kortet på sista uppkörningstillfället.

Angående höghastigheten, mina handledare från körskolan var mycket noga med att jag var tvungen att hålla jämn hastighet hela vägen. Fick inte släppa alls på gasen innan, under eller efter undanmanöver, även genom konbanan. De sa även var jag skulle börja bromsa för att få ner hastigheten.
De var väldigt noga med att påpeka att man blev kuggad för att släppa på gasen.

Hehe, aa, hade dock varit skönt att shoppa loss kläder i vinter med kortet i fickan men men.

Okey, mina handledare var väldigt säkra på att det endast var vid hindret och bromsen som hastigheten var viktig, "resten av banan behöver du bara glida mellan konerna lite och ta det lugnt"...:huvet
 

Stefan43

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Z750
Ge inte upp förfan!! Boka in en uppkörning och se det som en rolig grej bara, typ en dyr körlektion. Gå in med inställningen att du inte kommer klara det, du ska bara se hur långt du kommer innan de underkänner dig! Har du tur så klarar du det, har du otur så gör du det inte. Men vem bryr sig! Var du i första gruppen som ropades ut?

Nej, den dagen var jag i grupp 2 och idag var jag i grupp 1.
Nej, jag kommer inte att ge upp, men precis som du så har man ju inte hur mkt pengar som helst att lägga heller.

På högfartsbanan tror jag knappast att du ska, eller ens kan hålla 50 under HELA banan, när du har en kon kvar måste du ju bromsa in rätt kraftigt för att klara av vändningen, sedan ska du axa och växla upp på vägen tillbaka, kanske kommer man upp i drygt 50 i slutet innan bromsningen.
 

Pimp

Ny medlem
Gick med
28 May 2011
Ort
Götet
Hoj
2010 street Triple
Kuggade direkt

Har kört mycket mc under sommaren även en del på manöverbanan i Alingsås. Hade taggat en vecka inför mig uppkörning idag.

Haha jag var så jävla nervös, trodde jag skulle ramla av cykeln i lågfarten.
Fick den lätta banan som jag inte hade övat något på. missade att se en kona, fick göra om gjorde lite mer rätt men blåste iväg några meter åt fel håll verkade inte göra så mycket då det är storm ute idag.

Vidare till högfarten gick in i 50-55 dödade en kona med foten ojämn gas genom hela banan missade vändningen körde utanför en kona och låste bakhjulet genom hela inbromsningen.

HAHAH kommentar av vv gubbe jag måste nog stanna dig nu.
Svar: jag håller med, jag ska nog inte köra idag.

Fan att nerverna inte håller, körde inte så här dåligt första gången ens. aja bara att lägga upp allt på blocket och skita i mc åkning
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top