Missade uppkörningen idag...

Fridaj

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2009
Hoj
Yamaha YZF 600r THUNDERCAT -98
Har kört mycket mc under sommaren även en del på manöverbanan i Alingsås. Hade taggat en vecka inför mig uppkörning idag.

Haha jag var så jävla nervös, trodde jag skulle ramla av cykeln i lågfarten.
Fick den lätta banan som jag inte hade övat något på. missade att se en kona, fick göra om gjorde lite mer rätt men blåste iväg några meter åt fel håll verkade inte göra så mycket då det är storm ute idag.

Vidare till högfarten gick in i 50-55 dödade en kona med foten ojämn gas genom hela banan missade vändningen körde utanför en kona och låste bakhjulet genom hela inbromsningen.

HAHAH kommentar av vv gubbe jag måste nog stanna dig nu.
Svar: jag håller med, jag ska nog inte köra idag.

Fan att nerverna inte håller, körde inte så här dåligt första gången ens. aja bara att lägga upp allt på blocket och skita i mc åkning

Bara att ta nya tag!

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
Min mc-lärare har sagt att man inte behöver eller ska köra 50 km/h genom hela banan men om de nu är så speciella kan man väl hålla farten genom de två första konerna i serpentindelen.

Slim_jim: det vore trist om du gav upp. Det är ju hur många som helst som kuggar första gången. Öva tidigt nästa säsong så ska du se att du kommer åka runt med körkort nästa sommar. Håll fast vid känslan att fritt kunna åka MC en solig sommardag.

Trubbis

En Lyttbacka
Gick med
16 Jun 2009
Hoj
Honda XR630
Min mc-lärare har sagt att man inte behöver eller ska köra 50 km/h genom hela banan men om de nu är så speciella kan man väl hålla farten genom de två första konerna i serpentindelen.

Slim_jim: det vore trist om du gav upp. Det är ju hur många som helst som kuggar första gången. Öva tidigt nästa säsong så ska du se att du kommer åka runt med körkort nästa sommar. Håll fast vid känslan att fritt kunna åka MC en solig sommardag.

Ganska omöjligt att göra vändningen i 50, men håll 50 fram till vändningen (lite under gick också bra, huvudsaken är att gasen är jämn. använd så hög växel som går) bromsa innan vändningen och växla ner, sen snabbt upp i fart igen och bromsa med blicken i horisonten :)

Inte nödvändigtvis riktat till dig benny men du fattar säkert ;)

Pimp

Ny medlem
Gick med
28 May 2011
Hoj
2010 street Triple
Ganska omöjligt att göra vändningen i 50, men håll 50 fram till vändningen (lite under gick också bra, huvudsaken är att gasen är jämn. använd så hög växel som går) bromsa innan vändningen och växla ner, sen snabbt upp i fart igen och bromsa med blicken i horisonten :)

Inte nödvändigtvis riktat till dig benny men du fattar säkert ;)[/QUOT

Asså jag slog av och bromsade inför vändningen fattar hur jag ska köra banan då jag klarat den innan men idag hjälpte det inte att jag visste hur jag skulle göra, för jag gjorde inte så ändå. men tack iallafall.

lepik

Ny medlem
Gick med
19 May 2008
Hoj
GasGas EC 300 E
Försökte få fram siffror på hur långsamt man ska köra, men fick bara svaret "så långsamt som man kan". Tycker det är helt sjukt att det fungerar så, det måste ju finnas en högsta hastighet!?

"Hastigheten ska regleras med kopplingen, s.k. krypkörning."
Taget från transportstyrelsen, http://www.transportstyrelsen.se/Gl...FS 2011-11 A1,A_ förarprov.pdf?epslanguage=sv

Jag tolkar det som att man får köra hur fort som helst, bara man inte gasar eller bromsar.

Sparrow

Retard MC
Gick med
4 May 2011
Hoj
Kawa ZX6R -99
"Hastigheten ska regleras med kopplingen, s.k. krypkörning."
Taget från transportstyrelsen, http://www.transportstyrelsen.se/Gl...FS 2011-11 A1,A_ förarprov.pdf?epslanguage=sv

Jag tolkar det som att man får köra hur fort som helst, bara man inte gasar eller bromsar.

Vissa hojar går inte att krypköra utan att gasa, du får motorstopp diReCkt. Min körlärare säger att man ska köra i promenadtempo, dvs någon ska bekvämt kunna gå bredvid hojen utan att behöva skynda på stegen.

lepik

Ny medlem
Gick med
19 May 2008
Hoj
GasGas EC 300 E
Vissa hojar går inte att krypköra utan att gasa, du får motorstopp diReCkt. Min körlärare säger att man ska köra i promenadtempo, dvs någon ska bekvämt kunna gå bredvid hojen utan att behöva skynda på stegen.

Det är vad de flesta säger och förmodligen ett bra riktmärke. Men det är ju inte vad som står i reglerna. Man ska krypköra, och transportstyrelsens definition av krypkörning är att hastigheten regleras med kopplingen.

Murdokk

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2010
Hoj
Z750 2011
Det är vad de flesta säger och förmodligen ett bra riktmärke. Men det är ju inte vad som står i reglerna. Man ska krypköra, och transportstyrelsens definition av krypkörning är att hastigheten regleras med kopplingen.

Har hört att de är gångfart. så skulle väll säga 5-7km/h. Är ju alltid bra att träna på att köra långsammare så du har lite marginal.

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
Hahahaha!!! Skadeglädjen är den sanna glädjen!:D:banana

Last edited:

MartinP

Sporthojsnörd
Gick med
25 Apr 2007
Hoj
Suzuki GSF 1200
Jag körde i 5 km/t första gången, det är för fort. Han ville ha 2-3 km/t.

Jag tycker också att 5-7 km/h låter för snabbt. Jag har för mig att de ville att man skulle köra så långsamt att man knappt hade styrfart, alltså så att man ibland fick parera genom att vrida styret fram och tillbaka för att hålla balansen.

sockan

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
Kawasaki zxr 400
Jag tycker också att 5-7 km/h låter för snabbt. Jag har för mig att de ville att man skulle köra så långsamt att man knappt hade styrfart, alltså så att man ibland fick parera genom att vrida styret fram och tillbaka för att hålla balansen.

Jag håller nästan med, du ska ju inte vingla fram utan du ska köra på en fin linje hela tiden så långsamt du kan utan att tappa kontrollen! Ibland kan man ju parera med styret om det behövs men det är ju inget man ska försöka att göra hela banan runt så att säga ;)

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Hoj
R1250GSA
Öva tills allt sitter, sen övar du ännu mer, efter det övar du tills du börjar bli less på det. Sen tar du en paus för att därefter öva ännu mer.

Krypkörning och banor är inte kul när man inte får till det, men när det väl släpper, och det gör det, så är det faktiskt rätt kul. Speciellt högfartsdelen tycke jag var kul när man väl fått in känslan.

Murdokk

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2010
Hoj
Z750 2011

Ska väll komma ihåg att de är inga cirkus konster. Utan man ska köra hoj. Körde ca 5 på min uppkörning. Va inga som helst problem. :tummenupp

h051n

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Hoj
Crescent citybike

Hej, hur gick uppkörningen? Hoppas det gick bra!

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
Jag har mest övat lågfart med högersväng hela tiden men testade nyligen att göra tvärtom dvs att svänga åt vänster och allt var mycket lättare konstigt nog :va
Det är så skumt för jag kunde plötsligt placera hojen exakt som man ska för att lätt komma runt i svängen även fast det kändes ovant.

superhornet

Medlem
Gick med
12 Jul 2010
Hoj
Sparar..

icko

Ny medlem
Gick med
4 May 2003
Hoj
CBR1000RR & AT

Visst, hastigheten regleras med kopplingen, men viss grundgas måste du ju ändå ha.

Så tolkade jag det men inte gubben från transportstyrelsen eller vilka det nu är. "Så långsamt man kan" var hans definition, vad betyder det liksom..

Som riktmärke kan man väl säga att 7 km/h är rask gångtakt, så iaf halvera hastigheten eller ännu saktare.

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...