Misslyckad smitning utanför E-tuna

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Väghållning.....?

En fråga bara......

Har du provkört en Sabb 9-5 Aero nångång........?

Om inte.......gör det! Jag tror du får en helt annan uppfattning om dina
möjligheter att åka ifrån polisen efter det.

KentW
 

Gix

Produktionsutvecklare
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Finland, Jakobstad
Hoj
Prövar båtlivet för tillfället...
DwD skrev:
hmm skall inte straffen vara rättvisa? ehh :kocko

jo jag jobbar, och ja jag betalade skatt förra året,med risk för att förlora eran syn på min objektivitet så betalar ja 200000 i skatt

Visst ska straffen vara rättvisa! Trots detta e vi långt ifrån en rättvis bestraffning vad gäller det mesta både i Finland å Sverige ännu idag... :fakta

Men, som gthyni säger ska väl straff vara avskräckande samt utgöra bestraffning för en olaglig handling. Hur skulle ett generaliserat straff kunna vara lika avskräckande/bestraffande för alla? :va :fatta!

Om straff vore lika för alla skulle ju de som har råd att riskera straff göra det medan en låginkomsttagare skulle få akta sig (på ett överdrivet plan) för att inte komma i onåd med lagens långa arm.

Är det rättvist? :va

Med detta menar jag inte att de inte skulle löna sig att studera å skaffa sig jobb med högre lön om du så vill. Visst tjänar man på det trots att ett eventuellt bötesbelopp kanske blir högre å att staten vill ha mera skatt av en... MEN, Skalan för inkomst kontra beskattning/bestraffning e ju logaritmisk. Visst, ju mera du tjänar ju mera skattar/straffas du, men i proportion till en lägre inkomst så ökar ändå mellanskillnaden, dvs. det du får i handen som lämnar över... :tummenupp
 

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
svar

har själv torskat lappen när jag smet ifrån snuten,jag satt i soffan o hojen stod o knäppte vackert utanför.gick till tinget där jag mot mitt nekande blev fälld på tre punkter o fick sitta bojad i 2 mån i hemmet.så det verkar inte som att dom behöver ta en på baris alltid iaf.
 

Drkosmos

Asfalt och träd är hårda !!!
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Ett tält i trädgården(renoverar)
Hoj
Letar.....
Här i småland gick det en Röd 850R som civilare och han spöade det mesta med den det kan jag lova dig.

Numera har dom/han en silverfärgad 9-5a som trimmats av Nordic o Hirch (stavning ?) och den piskar på bra.

Har körtifatt och dragit en Supra med 400++
 

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm(Nacka)
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
Gix skrev:
Visst ska straffen vara rättvisa! Trots detta e vi långt ifrån en rättvis bestraffning vad gäller det mesta både i Finland å Sverige ännu idag... :fakta

Men, som gthyni säger ska väl straff vara avskräckande samt utgöra bestraffning för en olaglig handling. Hur skulle ett generaliserat straff kunna vara lika avskräckande/bestraffande för alla? :va :fatta!

Om straff vore lika för alla skulle ju de som har råd att riskera straff göra det medan en låginkomsttagare skulle få akta sig (på ett överdrivet plan) för att inte komma i onåd med lagens långa arm.

Är det rättvist? :va

Med detta menar jag inte att de inte skulle löna sig att studera å skaffa sig jobb med högre lön om du så vill. Visst tjänar man på det trots att ett eventuellt bötesbelopp kanske blir högre å att staten vill ha mera skatt av en... MEN, Skalan för inkomst kontra beskattning/bestraffning e ju logaritmisk. Visst, ju mera du tjänar ju mera skattar/straffas du, men i proportion till en lägre inkomst så ökar ändå mellanskillnaden, dvs. det du får i handen som lämnar över... :tummenupp
jag förstår vad du är ute efter och jag tycker åxå att straffet borde vara lika för alla, men jag tycker inte att man skall ha en inkomstbaserad % sats, det blir inte jämt i samhället om man gör på det sättet. det blir värre för en höginkomsttagare att åka dit än för en låginkomsttagare,

en bättre lösning vore om man kanske borde dra in kortet på en viss tid, tex en vecka för varje km/h för fort man åker.(dvs 20km/h för fort=20 veckor utan kk)
då skulle det vara jämt.

fast det skulle aldrig hända eftersom nuvarande regering vill straffa alla höginkomsttagare
 

Gix

Produktionsutvecklare
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Finland, Jakobstad
Hoj
Prövar båtlivet för tillfället...
DwD skrev:
jag förstår vad du är ute efter och jag tycker åxå att straffet borde vara lika för alla, men jag tycker inte att man skall ha en inkomstbaserad % sats, det blir inte jämt i samhället om man gör på det sättet. det blir värre för en höginkomsttagare att åka dit än för en låginkomsttagare,

en bättre lösning vore om man kanske borde dra in kortet på en viss tid, tex en vecka för varje km/h för fort man åker.(dvs 20km/h för fort=20 veckor utan kk)
då skulle det vara jämt.

fast det skulle aldrig hända eftersom nuvarande regering vill straffa alla höginkomsttagare

De blir inte alls värre för höginkomsttagare... ifall att ditt bötesbelopp räknas ut på din inkomst görs det på den inkomst du hade 2 år tidigare (tror jag de va, eller 1), men iaf, har dina inkomster minskat/höjts avsevärt sedan dess undersöks detta å du får likväl ett bötesbelopp som är anpassat efter dina tillgångar...

Ex.

Farsan körde 116 på 80-väg å fick ca 3000 mk (5000 kronor) i böter... jag körde 150,5 på 100 väg å fick ca 1200 mk (1840 kronor)... de tycker jag är rättvist... inte bara för att jag drog det kortare strået utan för att farsan är avdelningschef i kommnunen å jag studerar å jobbar lite nu som då... Likväl så sved båda straffen individuellt för var och en av oss... :brinnerup
 

rerell

?!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
-
Hoj
Ja
DwD skrev:
...

en bättre lösning vore om man kanske borde dra in kortet på en viss tid, tex en vecka för varje km/h för fort man åker.(dvs 20km/h för fort=20 veckor utan kk)
då skulle det vara jämt.

...
Vill du hellre ha körkortsindragning än böter?
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
DwD skrev:
jag förstår vad du är ute efter och jag tycker åxå att straffet borde vara lika för alla, men jag tycker inte att man skall ha en inkomstbaserad % sats, det blir inte jämt i samhället om man gör på det sättet. det blir värre för en höginkomsttagare att åka dit än för en låginkomsttagare,

Kan du räkna?
Ska visa vad Gix menade:

Låginkomsttagare:
lön 15000
skatt -5000
hyra -5000
gröt o sånt -3000
böter 20% -3000
Summa -1000 = ingen gröt till barnen

Höginkomsttagare:
lön 40000
skatt -16000
hyra -8000
ostron -7000
böter 20% -8000
summa +1000 = en ny DVD åt grabben

fan va synd om grabben som bara en DVD istället för ett hemmabiopaket,
utan gröt är ju bara bra för BMI:et.
 
Last edited:

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm(Nacka)
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
Gix skrev:
De blir inte alls värre för höginkomsttagare... ifall att ditt bötesbelopp räknas ut på din inkomst görs det på den inkomst du hade 2 år tidigare (tror jag de va, eller 1), men iaf, har dina inkomster minskat/höjts avsevärt sedan dess undersöks detta å du får likväl ett bötesbelopp som är anpassat efter dina tillgångar...

Ex.

Farsan körde 116 på 80-väg å fick ca 3000 mk (5000 kronor) i böter... jag körde 150,5 på 100 väg å fick ca 1200 mk (1840 kronor)... de tycker jag är rättvist... inte bara för att jag drog det kortare strået utan för att farsan är avdelningschef i kommnunen å jag studerar å jobbar lite nu som då... Likväl så sved båda straffen individuellt för var och en av oss... :brinnerup

oki..så med andra ord så drog din farsa det tynsta lasset för att försörja samhället och för att försörja samhället igen med att han måste betala dom högsta böterna!... ser du något fel i det?






rerell: nej fan heller, men då skulle det vara jämlikt.

vad gäller mig så tänker jag nog över innan jag stannar för polisen(när jag kör båge)
 

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm(Nacka)
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
gthyni skrev:
Kan du räkna?
Ska visa vad Lokke menade:

Låginkomsttagare:
lön 15000
skatt -5000
hyra -5000
gröt o sånt -3000
böter 20% -3000
Summa -1000 = ingen gröt till barnen

Höginkomsttagare:
lön 40000
skatt -16000
hyra -8000
ostron -7000
böter 20% -8000
summa +1000 = en ny DVD åt grabben

fan va synd om grabben som bara en DVD istället för ett hemmabiopaket,
utan gröt är ju bara bra för BMI:et.

jag vet vad han visade.
rätt snygga siffror, låginkomsttagaren bidrar med 5000+3000 till samhället, och höginkomsttagaren 16000+8000.

då borde det ju vara bättre att låta bli pengarna och lösa det på annat sätt
 

Gix

Produktionsutvecklare
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Finland, Jakobstad
Hoj
Prövar båtlivet för tillfället...
DwD skrev:
oki..så med andra ord så drog din farsa det tynsta lasset för att försörja samhället och för att försörja samhället igen med att han måste betala dom högsta böterna!... ser du något fel i det?
QUOTE]

Nej, egentligen inte... han har även en månadslön som är tregånger min... så han har ändå mer pengar till gröt... :4skrika
 

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm(Nacka)
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
Gix skrev:
DwD skrev:
oki..så med andra ord så drog din farsa det tynsta lasset för att försörja samhället och för att försörja samhället igen med att han måste betala dom högsta böterna!... ser du något fel i det?
QUOTE]

Nej, egentligen inte... han har även en månadslön som är tregånger min... så han har ändå mer pengar till gröt... :4skrika

jahapp.. säg det till killen efter dig i konsum kassan nästa gång du handlar..
"jag tjänar mindre än dig så då får du betala halva min chipspåse åxå"
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
DwD skrev:
jahapp.. säg det till killen efter dig i konsum kassan nästa gång du handlar..
"jag tjänar mindre än dig så då får du betala halva min chipspåse åxå"

Du har ju påstått att det är så det är iaf vad gäller korv
ifall man försöker göra straffen avskräckande för alla.

du har också påstått
- att låginkomsttagare betalar 10% skatt
- att %-böter drabbar höginkomst-tagaren hårdare
- att det är en rättighet att begå brott

Nu ger jag upp och kollar bröderna Marx istället,
mer struktur där :D
 

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm(Nacka)
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
gthyni skrev:
Du har ju påstått att det är så det är iaf vad gäller korv
ifall man försöker göra straffen avskräckande för alla.

du har också påstått
- att låginkomsttagare betalar 10% skatt
- att %-böter drabbar höginkomst-tagaren hårdare
- att det är en rättighet att begå brott

Nu ger jag upp och kollar bröderna Marx istället,
mer struktur där :D
men fan skärpning.. det var ju för att räkna enkelt jag tog 10%.
ja jag anser att det drabbar dom hårdare,men att förklara det för dig blir nog svårt.(hint prova se till helheten och vad det krävs för att bli höginkomsttagare)

ja jag tror du kommer gilla bröderna marx.. right up your alley!
 
Last edited:

thompa

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Ducati Monster 800Sie
Intressant diskussion beträffande låginkomst- och höginkomsttagare. Precis som någon nämde bör man nog se mer till helheten än vad som gjorts i tidigare räkneexempel.

En höginkomstagare har troligtvis en hel del skulder till CSN vilket innebär en belastning på ca 1000-1500 skattade pengar per månad. Vidare har låginkomsttagaren troligare ett antal bidrag, tex bostadsbidrag. Har de bägge olika personerna barn kommer detta påverka antalet kronor till barnomsorgen. En sak som man heller inte får glömma är att låginkomsttagaren troligen jobbat en längre tid, vilket i livets början i alla fall kommer att ha skillnad. Det finns även andra exempel på vad som kan skilja...

Hursomhelst, siffrorna bör ändras en hel del för att närma sig verkligheten. Petar man in CSN-pengar, bidrag, barnomsorg, hemdatorköp, räntor & amorteringar mm.mm. ser man ganska snart att den där DVD´n till sonen antagligen inte kommer att införskaffas. På samma sätt kommer nog inte BMI:t för låginkomsttagaren förändras nämnvärt...

Trots allt skulle nog en %-baserad bötessats bli mer rättvis, men helt rättvist kommer det aldrig att bli eftersom ALLA, även inom de olika grupperna, kommer att ha olika förutsättningar för att betala böterna...
 

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
svar

vad alla trådar har en tendens att spåra ur o diskutera nåt helt annat hela tiden.förresten så undrar jag över titeln på den här tråden,"misslyckad smitning"?????vad är det i texten som säger att den va misslyckad?verkar ju som att han klarade sig undan ju.
 

rerell

?!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
-
Hoj
Ja
Ett par tankar kring detta med %-baserade böter, men först och främst: Detta är inget ställningstagande i sakfrågan.

Om vi säger att man förespråkar %-baserade böter för att straffet skall vara ungefär lika kännbart, relativt sett, ska man då inte tillämpa samma princip vid andra typer av straff? Fängelse t.ex.
Detta är inte speciellt seriöst menat, men lek med tanken; Relativt sett kommer skillnaden för någon i överklassen som hamnar i fängelse vara större (jmf med det "fria" livet) än för någon i arbetarklassen, iaf rent materialistiskt sett.

Överklass-Alexander är van vid frekventa utlandsresor till exotiska platser, hemhjälp, gourmetmat 7 dagar i veckan på dom dyraste restaurangerna, all form av komfort man kan tänka sig, teaterbesök, operaföreställningar, biopremiärer, köra Porschen i veckorna och Ferrarin i helgerna, även om det är lite trångt med golf-bagen i den.

Arbetarklass-Berra hatar sitt monotona jobb, är van vid gammal cornflakes i sur mellanmjölk till frukost, 2 mackor med hård, smulig brunost till lunch och blodpudding med snabbmakaroner och ketchup till middag. Han kanske lyxar till det med några fiskbullar i vitsås på lördagskvällarna. Han trivs i sin fettfläckiga rutiga soffa från 70-talet, där han tillbringar kvällarna framför sin 21"-TV, runkandes till hallå-damen.

För Berra kommer en fängelsedom innebära att han slipper gå till sitt tråkiga jobb. Han kommer få minst lika bra mat som hemma och han slipper dessutom laga den själv. Han kommer sova i en bättre säng, se på samma TV-program som tidigare och runka till samma hallåa, men nu ser han henne på en bättre TV än den solkiga Telefunken-burken han har hemma. Han förlorar givetvis sin frihet, och det är inget jag försöker bagatellisera på något sätt - detta exempel var enbart med tanke på materiella ting. När Berra sitter i buren hyr hans arbetsgivare in Nisse från Manpower, som gör ett minst lika bra jobb som Berra. Berras polare tycker att Berra är en hårding.

När överklass-Alexander åker in i finkan rasar hela hans värld samman. Han kommer att förlora enorma mängder pengar eftersom han inte kan vara på börsen och hålla på med sina vanliga insider-affärer. Hela hans sociala liv riskerar att kollapsa. Hans kalender var smockfull med saker han skulle göra, folk han skulle träffa, avtal som skulle signeras, bimbos som skulle spetsas, och nu ryker allt åt helvete. Allt blir sämre än vad han är van vid. Han får inte längre njuta av sin klasstillhörighet och blir behandlad som vilken Berra som helst.

Man skulle kunna säga att fängelsestraffet påverkar överklass-Alexander mer negativt än det gör för arbetarklass-Berra, på vissa plan. Med samma resonemang som med %-baserade böter, borde överklass-Alexander få ett kortare fängelsestraff än arbetarklass-Berra?

Och som sagt, detta är inget ställningstagande, bara en tankelek. Mina exempel Alexander & Berra är givetvis helt extrema stereotyper och verkligheten är ju en smula mer nyanserad, men häng inte upp er på exemplet nu, utan förstå poängen (och frågan) istället.

Kort sagt - om dom som har mer att avvara ska betala mer i böter, borde folk som har mer att förlora på att sitta inne få kortare fängelsestraff?

:3freak :va
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top