Misstänkt för vårdslöshet i trafik.. vad ska jag göra?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Mitt inlägg var inte menat som ett påhopp, om det tolkades så ber jag om ursäkt. Det enda jag ville försöka belysa var att kanske fråga sig nyttan i det man gör, så att det inte senare riskerar slå tillbaks på en själv. :)

Jag tog det inte heller som ett påhopp men jag vidhåller att saker man gör ska man kunna stå för och annars ska man låta bli.

Särskillt gäller det om man vill att aktiviteten ska vara till någon nytta. dvs i det här fallet en läropenning att om man anger andra så kan man själv bli angiven av personen man anger. Eller kissar du på mig så kissar jag på dig.

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Men jag vet många större företag som har tjänstebilar där de per automatik ger vidare informationen till polisen vid behov om vem som kört bilen.
Det är just pga det som Kahobe skrev, det är inte bra PR att de anställda kör som om de snott bilen.

Öhhh.... "kör som det snott bilen2.

Det räcker ju med att ha rullat 85 km/h på en 80-sträcka för att torska i kameran, sen kommer chefen och anger den anställde.

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Hoj
Familjepaus
polaren torkade på 93km/h. på 90-sträcka...:huvet dock i poliskontroll , nitiska jävla snutar!!!

Men då körde han fortare gissar jag?

Jag åkte på 93 km/h på 70-väg (Essingeleden så klart), men verklig fart var 103 km/h, vilket poliserna vänligt visade upp i bilens lilla tv-skärm :)

De var trevliga, jag argumenterade inte, tackade för filmvisningen, skrev på och betalade när avin kom. Poff - så var det borta :D
ok, frugan blev förbannad över snabbt spenderade 2.800 kr :gnissla

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Hamnar du i rätten och förlorar i Tingsrätten, sa överklaga för fan. Som tidigare talare sa, sa är ditt ord värt noll mot polisens i nämndemännens ögon. Dessa har ingen formell juridisk utbildning, och därför ska man alltid överklaga beslut tagna i Tingsrätten, om man nu inte är nöjd med utfallet.

tjocksmock

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2010
Hoj
kronans trampcykel
"-Don't get mad, get even" är i vissa fall rimligt, men faktiskt bara till en viss gräns. Som jag tolkar det hade du ju kanske inte behövt trycka upp det i ansiktet på honom. Stoppa bandet en sekund och fråga dig själv: Vem gynnar det? Knappast dig själv annat än en väldigt kortvarig ego-boost, kan jag tycka. "-Det är en liten bransch" ...så man ska nog av helt egoistiska skäl undvika onödiga konflikter, vilket jag kan tycka att du skapade här.

Skratta åt honom? Ja. Sätta dit honom? Ja, ok då. Tala om för honom att det var du som gjorde det? Nej.

Om ni fortfarande är inom samma yrke har du en fiende lång tid framåt. Som du definitivt bidragit till att skapa. Helt i onödan, även om "det faktiskt var han som började". :rolleyes:

Ger man sig in i leken får man leken tåla!:D

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Hoj
Cresent comfort 2013
Men då körde han fortare gissar jag?

Jag åkte på 93 km/h på 70-väg (Essingeleden så klart), men verklig fart var 103 km/h, vilket poliserna vänligt visade upp i bilens lilla tv-skärm :)

De var trevliga, jag argumenterade inte, tackade för filmvisningen, skrev på och betalade när avin kom. Poff - så var det borta :D
ok, frugan blev förbannad över snabbt spenderade 2.800 kr :gnissla

jo lasern drar väl automatiskt bort 10 km/h. för att ha en "säker" felmarginal.

dock det exemplet jag tog me min polare så sa han att han låg på 90-strecket på mätare när han närmade sig poliskontrollen o sen vinkar de in honom o "bötar" honom för 3km/h. för fort på 90-sträcka.:va

om det nu var som han sa så var det ju mätaren på hans bil som "felar"...

surt iallafall!!!

mvh.T

tjocksmock

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2010
Hoj
kronans trampcykel
"-Don't get mad, get even" är i vissa fall rimligt, men faktiskt bara till en viss gräns. Som jag tolkar det hade du ju kanske inte behövt trycka upp det i ansiktet på honom. Stoppa bandet en sekund och fråga dig själv: Vem gynnar det? Knappast dig själv annat än en väldigt kortvarig ego-boost, kan jag tycka. "-Det är en liten bransch" ...så man ska nog av helt egoistiska skäl undvika onödiga konflikter, vilket jag kan tycka att du skapade här.

Skratta åt honom? Ja. Sätta dit honom? Ja, ok då. Tala om för honom att det var du som gjorde det? Nej.

Om ni fortfarande är inom samma yrke har du en fiende lång tid framåt. Som du definitivt bidragit till att skapa. Helt i onödan, även om "det faktiskt var han som började". :rolleyes:

Vadå kortvarig ego-boost? Det har nu gått några år och jag är fortfarande boostad.

Vadå liten liten bransch? Är byggbranschen liten? Dessutom jobbar jag inte kvar inom bygg längre.

Dessutom skickade jag ett anonymt mejl (som kanske inte var så anonymt) till ägarna efter att jag slutat på denna firma där jag berättade om arbetsledarens lilla "sidoinkomster". Blev tydligen intern revision:D:D:D Han fick tydligen svårt att förklara en del saker. Det tråkiga var att ingen av dom som fortfarande var anställda vågade säga vad dom visste så idioten lyckades behålla sitt jobb :huvet. Dock tappade han en del befogenheter han haft tidigare.:D:D:D
Och jag smilar stort varje gång jag ser idioten. :D:D:D

Last edited:

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Hoj
Cresent comfort 2013
Hamnar du i rätten och förlorar i Tingsrätten, sa överklaga för fan. Som tidigare talare sa, sa är ditt ord värt noll mot polisens i nämndemännens ögon. Dessa har ingen formell juridisk utbildning, och därför ska man alltid överklaga beslut tagna i Tingsrätten, om man nu inte är nöjd med utfallet.

oftast så tar de ju bara o spelar upp tingsrättens filmade vittnesförhör me "målsägande" o vittnen så man e ju rätt bränd iallafall när en polisman vittnar mot en fast man vet att deras vittnesmål inte riktigt har 100% sanningshalt...:va

ex. 2008. så dömdes jag för bla våldsamt motstånd/våld mot tjänsteman där 5-6 st poliser vittnade mot mig o det var ett enda vittnesförhör som var sanningsenligt där en polisman uppgav samma exakt samma vittnesmål som jag som var åtalad o precis som de 2-3 st "civila" vittnen som även de berättade i tingsrätten att det var poliserna som var extremt våldsamma fast jag inte gjorde nå motstånd o de civila vittnena berättade även hur en polisman (A.I) slog o sparkade mig fast jag hade handfängsel på ryggen....:huvet

fast jag var blodig , svullen o blåslagen på flera ställen på kroppen vilket dokumenterades av akutläkare + fotograf + flert<l vittnen så nekade polisena o klarade sig...:mad:

våran kära polismyndighet har jag inte mycket för numera...

har flera exempel på hur specíellt västmanlands pajas-polismyndighet både begått brott mot folk o hållit undan imformation/vittnesförhör i FUP:ar som inte gynnar polisen....

mvh.T

vbs

Ny medlem
Gick med
11 Dec 2009
Hoj
Ingen just nu.
Om det är någon som vill veta hur det slutar för mig, så har jag varit i kontakt med tingsrätten. Valde att erkänna brottet, orkar inte med detta mer, känner att jag inte lär vinna mot 2 polisvittnen även hur mycket jag tjatar eller hur långt jag drar det.

Åklagarens påföljdsförslag: Dagsböter 40 st á 190 kr, totalt 7600 kr.

Skönt att jag inte tjänade allt för bra förra året, hade de gått efter detta årets inkomst hade det blivit lite dyrare. Även skönt att släppa detta och gå vidare.. Detta var första och sista gången jag tänker dra något sådant här vidare utan konkreta bevis eller vittnen mot polisens vittnesmål.

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Om det är någon som vill veta hur det slutar för mig, så har jag varit i kontakt med tingsrätten. Valde att erkänna brottet, orkar inte med detta mer, känner att jag inte lär vinna mot 2 polisvittnen även hur mycket jag tjatar eller hur långt jag drar det.

Åklagarens påföljdsförslag: Dagsböter 40 st á 190 kr, totalt 7600 kr.

Skönt att jag inte tjänade allt för bra förra året, hade de gått efter detta årets inkomst hade det blivit lite dyrare. Även skönt att släppa detta och gå vidare.. Detta var första och sista gången jag tänker dra något sådant här vidare utan konkreta bevis eller vittnen mot polisens vittnesmål.

Skickas nu inte din dom vidare till länstyrelsen/trafikmyndigheten (eller vad fan det är för folk som nu handlägger körkortsfrågor) för behandling oxå?

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Hoj
Cresent comfort 2013
Skickas nu inte din dom vidare till länstyrelsen/trafikmyndigheten (eller vad fan det är för folk som nu handlägger körkortsfrågor) för behandling oxå?

JOPP!!!!:tummenupp därav att det e smart att förhala domen genom att vänta på huvudförhandling , sen kan man ju alltid sjukskriva sig för att få huvudförhandlingen uppskjuten , brukar ju ta runt 6 mån. från åtal till dom normalt sett.

det jag vill komma till e att ju längre tid det tar från brottets tidpunkt till dom gör att chanserna e större man får behålla körkortet.

mvh.T

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
1.3 0.75 0.45
jo lasern drar väl automatiskt bort 10 km/h. för att ha en "säker" felmarginal.

mvh.T

Det dras av 2km/h för vinkelkorrigering och sedan 4km/h i rabatt. Totalt 6km/h. Det gör instrumentet automatiskt och inte godtyckligt av polisen.

vbs

Ny medlem
Gick med
11 Dec 2009
Hoj
Ingen just nu.
:arsele

Varför ska det göras det?
Jag blev ju av med körkortet i 2 månader i samband med händelsen för ett år sedan.

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Hoj
Cresent comfort 2013
Ja, dom måste nog kolla om det räckte tyvärr.

2 mån. låter ju ändå fullt tillräckligt för den grad av vårdslöshet i trafik som TS. gjorde... sen att det var för 1 år sen gör ju att länsstyrelsen sänker ner indragningstiden ytterligare om det nu skulle bli mera indragning...

mvh.T

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
2 mån. låter ju ändå fullt tillräckligt för den grad av vårdslöshet i trafik som TS. gjorde... sen att det var för 1 år sen gör ju att länsstyrelsen sänker ner indragningstiden ytterligare om det nu skulle bli mera indragning...

mvh.T

Uttalar mig inte om tiden för återkallande endast om förfarandet, alltså att det inte är över bara för att man betalar en bot.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Har ett par vänner som på 60-talet körde på de 2-filiga vägen från Kävlinge till Lund. Det var mycket trafik men lätt köra om. Vad de missat var att en polisbil försökte köra ikapp dem. Vilket inte gick så bra för polisen pga alla möten. Ända tills vännerna körde 50 inne i Lund. De valde rättegång. Resultat: Domen blev böter för en bråkdel av alla brott som polisen ansåg de gjort sig skyldiga till. Så stå på dig! Själv är jag mycket nyfiken på var polisen stod i förhållande till övergångsstället, avstånd vinkel. Samt om du vet vilken bil du körde om, fabrikat, modell, färg, registreringsnummer (drömgrej). För det borde ju den så observante polisen kunna på sina fem fingrar när han vittnar. Han/hon stod ju så bra till....

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024