Misstänkt för vårdslöshet i trafik.. vad ska jag göra?

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Svar NEJ!! då det inte finns något ägaransvar i Sverige vad beträffar fordon!!

Och även om det fanns en sådan så ser jag den arbetsgivare som anger sin egna personal som en ren idiot eftersom han då påvisar att han inte har ngt vidare stort intresse i att behålla sin personal!!

Såvida man inte har det som en uttalad policy, finns företag som har morala stadgar de försöker leva efter och där brukar det finnas med att de bekräftar vem som kört vilken firmabil vid behov.

Men som du skriver, det finns ingen lag som säger att de måste.

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Och även om det fanns en sådan så ser jag den arbetsgivare som anger sin egna personal som en ren idiot eftersom han då påvisar att han inte har ngt vidare stort intresse i att behålla sin personal!!
Den arbetsgivare som behåller personal som bär sig åt som svin i trafiken - vanligen med firmamärkta bilar - är en idiot.
Varje firmabil är en reklampelare - men inte om de kör som idioter.
Jag har iaf inga betänkligheter mot att kontakta ett företag vars förare bär sig illa åt.
Med få undantag tas sånt emot positivt.

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Hoj
Cresent comfort 2013
Den arbetsgivare som behåller personal som bär sig åt som svin i trafiken - vanligen med firmamärkta bilar - är en idiot.
Varje firmabil är en reklampelare - men inte om de kör som idioter.
Jag har iaf inga betänkligheter mot att kontakta ett företag vars förare bär sig illa åt.
Med få undantag tas sånt emot positivt.

såna problem kan man lösa internt i firman...:tummenupp

sen e det ju så att "full fart spar tid" o med tidsgränserna som ex. vissa transportfirmor har så lär de åka ÖVER tillåten hastighet för att hinna...

T.O.M Kriminalvården egen lilla "taxirörelse" TPT "Trans-Port-Tjänst" måste ju hålla över tillåten hastighet för att hinna transportera den intagna/fångar som ska skjutsas runt mellan olika häkten/anstalter mm...

mvh.T

tjocksmock

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2010
Hoj
kronans trampcykel
Såvida man inte har det som en uttalad policy, finns företag som har morala stadgar de försöker leva efter och där brukar det finnas med att de bekräftar vem som kört vilken firmabil vid behov.

Men som du skriver, det finns ingen lag som säger att de måste.

Jag jobbade tidigare för en svensk firma som mestadels utförde jobb i Norge. Jag och en kollega var på väg hem och det gick lite för fort så vi fastnade på bild via en "fartkamera". Ska tillägga att det var min kollega som körde. Någon vecka senare kommer min idiot till arbetsledare hånflinandes och säger att han angett mig eftersom polisen hade hört av sig o ville veta vem som körde vid det aktuella tillfället. Jag får ett brev hem med ett fint foto givetvis på min kollega där dom vill att jag erkänner, nekar givetvis o returnerar skiten. Ärendet läggs ner eftersom det inte går att styrka vem som kört. Ingen anger heller min kollega som var den som körde.

Nu kommer vi till det roliga.
Det framkommer efter ca ett halvår att min arbetsledare fastnat på fartkamera inte en gång utan två gånger samma dag på den norska sidan gränsen. Norska polisen ska ha bett den svenska polisen om hjälp att identifiera föraren. Nu var det tydligen så att ingen angav honom och han ville givetvis inte själv erkänna :gnissla. Jag såg dock till att polisen fick veta vem som körde :yoparty (hämnden är ljuv). Jag vet inte hur mycket han fick i böter men det ska tydligen vara dyrt att köra för fort i Norge.
Då jag inte jobbar kvar på samma företag nu så har jag hånflinandes talat om för min föredetta arbetsledar vem som angett honom. Jag flinar stort varje gång jag ser idioten numera bara för att påminna honom. :)

Är man beredd att ange någon för fortkörning får man vara beredd att själv bli angiven.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Jag jobbade tidigare för en svensk firma som mestadels utförde jobb i Norge. Jag och en kollega var på väg hem och det gick lite för fort så vi fastnade på bild via en "fartkamera". Ska tillägga att det var min kollega som körde. Någon vecka senare kommer min idiot till arbetsledare hånflinandes och säger att han angett mig eftersom polisen hade hört av sig o ville veta vem som körde vid det aktuella tillfället. Jag får ett brev hem med ett fint foto givetvis på min kollega där dom vill att jag erkänner, nekar givetvis o returnerar skiten. Ärendet läggs ner eftersom det inte går att styrka vem som kört. Ingen anger heller min kollega som var den som körde.

Det framkommer efter ca ett halvår att min arbetsledare fastnat på fartkamera inte en gång utan två gånger samma dag på den norska sidan gränsen. Norska polisen ska ha bett den svenska polisen om hjälp att identifiera föraren. Nu var det tydligen så att ingen angav honom och han ville givetvis inte själv erkänna :gnissla. Jag såg dock till att polisen fick veta vem som körde :yoparty (hämnden är ljuv). Jag vet inte hur mycket han fick i böter men det ska tydligen vara dyrt att köra för fort i Norge.
Då jag inte jobbar kvar på samma företag nu så har jag hånflinandes talat om för min föredetta arbetsledar vem som angett honom. Jag flinar stort varje gång jag ser idioten numera bara för att påminna honom. :)

Är man beredd att ange någon för fortkörning får man vara beredd att själv bli angiven.

Det där är ju bara en ren fittig attityd från din chef och jag hoppas att böterna smakade honom bra.
Men jag vet många större företag som har tjänstebilar där de per automatik ger vidare informationen till polisen vid behov om vem som kört bilen.
Det är just pga det som Kahobe skrev, det är inte bra PR att de anställda kör som om de snott bilen.

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Hoj
Cresent comfort 2013

mysigt o hämnas ju :tummenupp

mvh.T

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe
T.O.M Kriminalvården egen lilla "taxirörelse" TPT "Trans-Port-Tjänst" måste ju hålla över tillåten hastighet för att hinna transportera den intagna/fångar som ska skjutsas runt mellan olika häkten/anstalter mm...

mvh.T

Kriminalvården får köra för fort om det behövs. Ska godkännas av polisen först. Jag har en kollega som blev av med kortet i tjänsten, fast det gör inget för han är ett arsle. :D

nmp

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2010
Hoj
yamaha skrammlabra

:tummenupp:tummenupp:Bugar:Bugar:banana:banana:D:D

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Hoj
Cresent comfort 2013
Kriminalvården får köra för fort om det behövs. Ska godkännas av polisen först. Jag har en kollega som blev av med kortet i tjänsten, fast det gör inget för han är ett arsle. :D

jo fast som jag fattade det så räckte det plitarna i TPT-bilen "ringde in" till polisen i det län som TPT-bilen befann sig i att det ex, var "stök" i TPT-bilen me den intagne...

Liten rolig historia!!

När TPT skulle köra mig från Kronobergs häkte till huvudförhandlingen i v-ås tingsrätt mars -10 så var det en olycka på E18 på en sträcka som tydligen tillhörde Uppsala län då plitarna ringde polisen där sa mitt namn o personnr. o uppgav den "påhittade" historian att jag var extremt våldsam i TPT-bilen :mad: när vi sedan kommer till v-ås så får vi eskort av polisbilar o när TPT-bilen anländer till "bakgården på V-ås polisstation så står både "vakthavande befäl" länspolismästaren o poliser från SÄK. o möter oss me tron att jag ska vara helt galen:D

härligt när man upptar polisens arbetstid..:arsele

för övrigt så släpptes jag dagen efter o friades från alla åtalspunkter...:Bugar

mvh.T

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe
jo fast som jag fattade det så räckte det plitarna i TPT-bilen "ringde in" till polisen i det län som TPT-bilen befann sig i att det ex, var "stök" i TPT-bilen me den intagne...

Liten rolig historia!!

När TPT skulle köra mig från Kronobergs häkte till huvudförhandlingen i v-ås tingsrätt mars -10 så var det en olycka på E18 på en sträcka som tydligen tillhörde Uppsala län då plitarna ringde polisen där sa mitt namn o personnr. o uppgav den "påhittade" historian att jag var extremt våldsam i TPT-bilen :mad: när vi sedan kommer till v-ås så får vi eskort av polisbilar o när TPT-bilen anländer till "bakgården på V-ås polisstation så står både "vakthavande befäl" länspolismästaren o poliser från SÄK. o möter oss me tron att jag ska vara helt galen:D

härligt när man upptar polisens arbetstid..:arsele

för övrigt så släpptes jag dagen efter o friades från alla åtalspunkter...:Bugar

mvh.T

Och du kom fram i tid. Alla nöjda. :D

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Hoj
Cresent comfort 2013
Gött med extra stålar lagom till jul. :)

tänkte du på om jag ska åka till thailand???:D

nå julklappar tänker jag då inte köpa till nån... inte för de cashen iallafall:D slitit hårt för dem...:) jobbigt att titta på MTV hela dagarna o få maten serverad till "hotellrummet..:tummenupp

mvh.T

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Hoj
Familjepaus

"-Don't get mad, get even" är i vissa fall rimligt, men faktiskt bara till en viss gräns. Som jag tolkar det hade du ju kanske inte behövt trycka upp det i ansiktet på honom. Stoppa bandet en sekund och fråga dig själv: Vem gynnar det? Knappast dig själv annat än en väldigt kortvarig ego-boost, kan jag tycka. "-Det är en liten bransch" ...så man ska nog av helt egoistiska skäl undvika onödiga konflikter, vilket jag kan tycka att du skapade här.

Skratta åt honom? Ja. Sätta dit honom? Ja, ok då. Tala om för honom att det var du som gjorde det? Nej.

Om ni fortfarande är inom samma yrke har du en fiende lång tid framåt. Som du definitivt bidragit till att skapa. Helt i onödan, även om "det faktiskt var han som började". :rolleyes:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Tala om för honom att det var du som gjorde det? Nej.

Som en riktig kärring alltså? Göra nåt bakom ryggen som man därefter inte kan stå för!

Nej jag tycker tvärtom att det bästa av allt var just att han faktiskt stod för vad han gjort och vad jag förstår även lät objektet förstå varför.

• Gilla
Reaktioner: tcg

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Arbetsgivaren är skyldig att uppge namnet på föraren om det
är en företagsbil.

Skyldig att uppge hmm, man kanske inte vet kanske någon anställd har lånat ut bilen till någon annan. Det är verkligen inte lätt att hålla reda på såna saker..

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Skyldig att uppge hmm, man kanske inte vet kanske någon anställd har lånat ut bilen till någon annan. Det är verkligen inte lätt att hålla reda på såna saker..
Om en arbetsgivare ens funderar på att ange mig kommer jag att jobba hårt för en revision och gladeligen bistå skatteverket med min hjälp.:D

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Hoj
Familjepaus
Som en riktig kärring alltså? Göra nåt bakom ryggen som man därefter inte kan stå för!

Nej jag tycker tvärtom att det bästa av allt var just att han faktiskt stod för vad han gjort och vad jag förstår även lät objektet förstå varför.

Mitt inlägg var inte menat som ett påhopp, om det tolkades så ber jag om ursäkt. Det enda jag ville försöka belysa var att kanske fråga sig nyttan i det man gör, så att det inte senare riskerar slå tillbaks på en själv. :)

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept