Misstänkt för vårdslöshet i trafik.. vad ska jag göra?

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Hoj
Triumph 765 rs Moto2 racer
Det är inte bara sådär att överklaga till hovrätten.

"Det krävs prövningstillstånd för att hovrätten ska pröva målet på nytt i sin helhet. För att avgöra om prövningstillstånd ska ges, sätter en jurist vid hovrätten sig in i ärendet och redovisar det muntligt för tre domare. Domarna gör sedan en bedömning av tingsrättens dom och om det finns skäl att ge prövningstillstånd.

Hovrätten ger prövningstillstånd i fyra fall:
* När hovrätten är tveksam till om tingsrätten dömt rätt.
* Om det behövs för att hovrätten ska kunna bedöma om
tingsrätten dömt rätt.
* Om det är viktigt att hovrätten prövar målet för att andra domstolar ska få vägledning inför framtida bedömningar av liknande frågor.
* När det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet."
Har för mig att det alltid går att överklaga till hovrätten om fängelse finns i straffskalan, dvs de flesta brott!

axelsson_vpg

Guest
jaa nu vet du till nästa gång att man inte ska stanna för polisen! =)

för övrigt säger jag som en annan föregående talare, skit i att hämta ut rekomenderade brev, svara inte på dolda nummer och öppna ej dörren för bovarna! (delgivningsmannen/polisen) eller be tjejen/polaren öppna och säga att hon inte sett dig på flera månader och troligtvis har flyttat.

2 år sen är det över! =)

som straff år rättsystemet så rekomenderar jag även nu då du inte har körkort att ställa av hojen och oförsäkra den (ja kanske en garage då) och skruva lös plåten och köra ändå!!!!!

Är det inte så att hela sh håller med mig?

Gick med
4 May 2007
Hoj
R1-05 nu såld :(
jaa nu vet du till nästa gång att man inte ska stanna för polisen! =)

för övrigt säger jag som en annan föregående talare, skit i att hämta ut rekomenderade brev, svara inte på dolda nummer och öppna ej dörren för bovarna! (delgivningsmannen/polisen) eller be tjejen/polaren öppna och säga att hon inte sett dig på flera månader och troligtvis har flyttat.

2 år sen är det över! =)

som straff år rättsystemet så rekomenderar jag även nu då du inte har körkort att ställa av hojen och oförsäkra den (ja kanske en garage då) och skruva lös plåten och köra ändå!!!!!

Är det inte så att hela sh håller med mig?

Jag håller med de vet du, så jävla less jag är

vbs

Ny medlem
Gick med
11 Dec 2009
Hoj
Ingen just nu.
Nuså.. en liten update då.

Har fått brev från tingsrätten.. Jag kallas till "huvudförhandling". Om jag inte kommer så kan jag bli skyldig att betala 2000 kr i vite eller bli hämtad av polisen osv.

De bifogar också ett informationsblad om "förenklad delgivning" och då även ett delgivningskvitto.

De vill att jag ska skriva under delgivningskvittot och returnera det till dem i bifogat svarskuvert. Om jag inte gör det så kan delgivning komma att ske på annat sätt tex genom stämningsman.

Så vad händer härnäst tro..
Vad händer om jag inte skriver på och returnerar "kvittot"? Det kommer fler brev och sen knackar de på? Vad händer då med den planerade huvudförhandlingen som de har bestämt datum och tid för? ställs den in eller genomför de den utan mig?

En annan fråga som är aktuell, jag kommer att åka utomlands inom en snar framtid. Delger personalen vid passkontrollen mig när jag passerar därigenom?

Det hade varit lättare att tagit en dyr bot än att jag ska behöva ta ledigt från jobbet och åka till en "huvudförhandling".

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
En annan fråga som är aktuell, jag kommer att åka utomlands inom en snar framtid. Delger personalen vid passkontrollen mig när jag passerar därigenom?

Nej, passpersonal ser bara om det finns notering på dig i Schengensystemet. Något du knappast har om du inte slagit ihjäl någon, skeppat folk i containrar eller smugglat.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Vad händer om jag inte skriver på och returnerar "kvittot"? Det kommer fler brev och sen knackar de på? Vad händer då med den planerade huvudförhandlingen som de har bestämt datum och tid för? ställs den in eller genomför de den utan mig?

Precis, det kommer fler brev och sen knackar dom på. Jag hade nog bara ett hembesök på två år. Gissar att delgivningen i Malmö har många större busar som dom prioriterar högre att söka upp. Fick även ett telefonsamtal.

För mig blev några inställda och ingen utförd utan mig.

tcg

Expensive bad habbits
Gick med
5 Feb 2008
Hoj
ZX-10R -16, Tidigare hojar: ZX-10R -15, ZX-10R -08, ZX-10R -05, ZX-10R -04 x2, ZX-9R -98
Nuså.. en liten update då.

Har fått brev från tingsrätten.. Jag kallas till "huvudförhandling". Om jag inte kommer så kan jag bli skyldig att betala 2000 kr i vite eller bli hämtad av polisen osv.

De bifogar också ett informationsblad om "förenklad delgivning" och då även ett delgivningskvitto.

De vill att jag ska skriva under delgivningskvittot och returnera det till dem i bifogat svarskuvert. Om jag inte gör det så kan delgivning komma att ske på annat sätt tex genom stämningsman.

Så vad händer härnäst tro..

Det hade varit lättare att tagit en dyr bot än att jag ska behöva ta ledigt från jobbet och åka till en "huvudförhandling".

Jag kanske missuppfattar dig men vill du bara slippa ta ledigt från jobbet?
Om det handlar om det så kan du skicka ett brev till tingsrätten dit du är kallad och skriva att du erkänner ditt brott.
Så har jag gjort ett par gånger vid fortkörningar som gått till domstol då jag inte erkännt på plats.
Kan vara en bra idé att ringa till tingsrätten efter ett par dagar och kolla så de godkännt ditt erkännande samt att du inte behöver komma på huvudförhandlingen.

Kent@

Gick med
23 Dec 2007
Hoj
Två Suzuki, sportouring och custom
Hej.

Det ligger något i vad Couglin-NO skriver. Det som hänt och valet du gjorde kan du inte ändra. Att disskutera med polisen leder oftast ingen vart.

Nu har du fått delgivning och mitt råd är att du ringer upp tingsrätten. Förklara för dom hur din situation ser ut. Skriv sedan på pappret när du vet vad som gäller och gå sen till förhandlingen med ångerfull min.

Du kan alltid strunta i att skriva på men risken är stor att ditt ärende bara kommer att ligga kvar om halsen din som en kvarnsten.

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
hoj hoj
1. Skriv på.
2. Säg som det är.
3. Sluta gör av med mina skattepengar, finns andra som behöver dem bättre än att folk ska springa och leka kurragömma med dej.

Jag har en känsla att du ligger lite rötet på det eftersom inte åklagaren la ner det...

/Fredde

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Som bosatt utomlands kan man med andra ord köra som ett svin när man hälsar på i Sverige...? De flyger väl knappast över Atlanten för att driva in en fortkörningsbot?

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Hoj
Trajja TT600 -02
Som bosatt utomlands kan man med andra ord köra som ett svin när man hälsar på i Sverige...? De flyger väl knappast över Atlanten för att driva in en fortkörningsbot?

Det stämmer bra det.
MEN de kan begära "handräcking" av amerikanska polisen, men det är nog inte så troligt om det bara är fortkörning.

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Hoj
R1250GSA
Fattar inte problemet riktigt. Jag köper helt att man inte skriver på på plats om nu polismannen missförstått situationen, om det rör sig om kännbara pengar/indraget körkort etc. Men att man sen inte vågar dra sin sak i domstol, utan gömmer sig och hoppas att ingen hittar en känns väldigt väldigt barnsligt.

Inte för att provocera eller vara taskig, men om man nu inte gillar svenska trafikregler och lagar eller inte har förtroende för svenskt rättsväsende har man 3 alternativ

1: Överklaga så långt det bara går eller tills du får rätt och lär dig gilla läget.
2: Engagera sig politiskt och försöka ändra lagar och regler
3: Flytta till ett land som har lagar du gillar och ett rättsväsende som du har förtroende för och bli medborgare där.

Rocklets

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2009
Hoj
Förr: KTM 640SM, ZX9 R 2001 Nu: Hojlös
...men du skrev ju inte på för att du ansåg att polisen hade fel. Då bör det väl vara på sin plats att komma till rätten och påpeka detta. Gömmer man sig betyder väl det att man är skyldig.

Sen om rätten bara går på vad polisen sett på avstånd är det ju svagt...

Håller en tumme för ditt lag! :tummenupp

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
...men du skrev ju inte på för att du ansåg att polisen hade fel. Då bör det väl vara på sin plats att komma till rätten och påpeka detta. Gömmer man sig betyder väl det att man är skyldig.

Sen om rätten bara går på vad polisen sett på avstånd är det ju svagt...

Håller en tumme för ditt lag! :tummenupp

Tyvärr är det omöjligt att få rätt mot polisman, även om du har teknisk bevisning och 20 vittnen är du körd, enda sättet att få en chans är om nån videofilmat allt och sen när du trots videon förlorat rättegången överklagar du och går till media med det, men om inte nån tidning orkar skriva om det e du rökt igen och på ännu mer stålar.

Är man oskyldig och vill undvika att bli oskyldigt dömt är nog enda chansen att gömma sig, håller också tummarna för att du kommer undan :tummenupp

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Hejsan!

Lånar tråden lite.

Jag fick för några veckor sedan hem en underrättelse om hastighetsöverträdelse. Där framgår att jag är skäligen misstänkt för hastighetsöverträdelse samt att påföljden är penningböter.

Då det inte är mitt fordon på bilden och jag är nyfiken av mig, dels hur dem gjort kopplingen till mig och dels för att få reda på hur dessa ärenden hanteras så valde jag att förneka.
Motiveringen var bland annat:
"För tidsangivelsen, bifogad och giltigt kalibreringsdokument av trafiksäkerhetskameran saknas."

Nu fick jag hem en underättelse om slutförd förundersökning.
Där framgår:
- Att min arbetsgivare angivit mig.
- Mätplatsfakta
- Kontrollrapport (periodiskt återkommande kontroll) av Radarsensor
- Kontroll av hastighetsskylt
- Mätplatsprotokoll

Med andra ord så är jag för tillfället nöjd med det kompletterande utskicket.

Det är i övrigt sjukt dåligt med information om vad som händer nu eller vad som förväntas av mig. Inga nummer eller kontaktuppgifter finns tillgängliga. Det finns ett sista datum för ett eventuellt yttrande men jag har inget mera att tillägga.

Är det bara att luta sig tillbaka och invänta någon form av inbetalningslapp?
I och med att förundersökningen är över, går detta per automatik vidare till tingsrätten så jag får en kallelse?
Eller vad händer egentligen?

:va

//KaliZ

Kent@

Gick med
23 Dec 2007
Hoj
Två Suzuki, sportouring och custom
KaliZ...varför inte ringa till tingsrätten och fråga? :va

Refur

snelaste
Gick med
12 Dec 2009
Hoj
Yamaha Grizzly 700 -08
Äsch se det hela som en lärdom bara. :)
Jag har sluppit böter flera gånger, även om jag borde fått det! Träffat på trevliga(!?) trafikpoliser och jag är grym på att spela oskyldig och ångerfull. Rodnar dessutom sjukligt lätt. Har säkert varit till min fördel flera gånger. :tummenupp

Nu har jag lärt mig att se mig om både en och två gånger innan jag leker eller gör något tvivelaktigt ute i trafiken. Jag säger inte att du faktiskt HAR kört om på ett övergångsställe. Men om polisen tycker att du har gjort det så hade du kanske lite väl bråttom att köra om. Hade du väntat 100 meter så hade du kanske klarat dig från allt? :)

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept