Misstänkt för vårdslöshet i trafik.. vad ska jag göra?

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
VT-750, NV-11
det där att hålla sig undan en rättegång undrar jag över, för många år sen sket jag i att komma på en rättegång men dom tyckte inte jag behövdes där så dom körde den utan mig och jag blev dömd endå

Det är inte själva rättegången man ska hålla sig undan utan kallelsen till rättegången.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Men det är nog en fördel att informera arbetskollegor.
I fikarummet på jobbet:

”Jo, det är något jag vill berätta för alla. Jag har kört för fort och blivit av med körkortet. Men jag förnekade det och försöker nu hålla mig gömd från en delgivningsman från åklagarmyndigheten som letar efter mig för att överlämna en stämningsansökan. Om han kommer hit och frågar efter mig vore jag tacksam om ni säger att jag inte är här. Kanske att jag är på konferens någonstans. Och om ni ser mig springa i korridorerna så vet ni varför. Det är ingen fara. Okej? Tack ska ni ha.”

En fördel...?

:3freak

Last edited:

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
det där att hålla sig undan en rättegång undrar jag över, för många år sen sket jag i att komma på en rättegång men dom tyckte inte jag behövdes där så dom körde den utan mig och jag blev dömd endå

fick hem papper på att jag skulle betala en del i skadestånd tror det var runt 30 000 jag betalade aldrig och har aldrig hört något om det igen, det här var väl en 8 år sen
har även kollat med udrag av polisen och hos kronofogden och det finns inte nånstans att jag e skyldiga några pengar.

Om du döms till skadestånd är det den som ska ha skadeståndet som måste kräva in det. Var det i detta fallet staten så är det väl någon tjänsteman som missat, var det en privatperson så orkade dom väl inte ta tag i det.

Har själv erfarenhet att att kräva skadestånd av 16åriga biltjuvar vars samlade månadspengar/barnbidrag/studiebidrag värmde skönt i plånboken :tummenupp

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Och du är stolt över detta :confused:

Det är din tolkning.

I fikarummet på jobbet:

”Jo, det är något jag vill berätta för alla. Jag har kört för fort och blivit av med körkortet. Men jag förnekade det och försöker nu hålla mig gömd från en delgivningsman från åklagarmyndigheten som letar efter mig för att överlämna en stämningsansökan. Om han kommer hit och frågar efter mig vore jag tacksam om ni säger att jag inte är här. Kanske att jag är på konferens någonstans. Och om ni ser mig springa i korridorerna så vet ni varför. Det är ingen fara. Okej? Tack ska ni ha.”

En fördel...?

Det finns många sätt att säga en och samma sak.

Last edited:

obruT

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu
I fikarummet på jobbet:

En fördel...?

det funkade ju på bike iaf (tidningen altså lr om den hette superbike på den tiden:tummenupp)

dock hadde nån fel plånbok åxxå nån gång.

och det var på den tiden när man fick köra fast man hadde kört för fort...
altså så länge man hadde "körkortet" så fick man köra (oj så lätt att förstå)

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Hoj
Triumph 765 rs Moto2 racer
kallelsen till den rättegången fick jag som vanlgt brev på posten, inte rekomenderat utan vanligt brev hem i brevlådan ?

Som du ska skriva under o returnera till tingsrätten, kan man ju lätt glömma:rolleyes:, man är alltid oskyldig tills motsatsen bevisats i minst 2 huvudförhandlingar (som det så fint heter) blir du inte rentvådd i tingsrätten kan man alltid överklaga till hovrätten, men bered dig på att du kanske kan bli dömd att betala dina rättegångskostnader om du överklagar och domen från tingsrätten står fast... som lök på laxen så att säga:huvet! dina kostnader i tingsrätten står oftast staten för. lycka till!

vbs

Ny medlem
Gick med
11 Dec 2009
Hoj
Ingen just nu.
"Den 16/12 2009 skickades ett brev till adressen ovan om underrättelse angående slutförd förundersökning med Dnr: XX-XXXX/XX

Brott: Vårdslöshet i trafik

I och med mottagandet av detta brev samt att två veckor från poststämpelns datum har förflutit anses Ni vara delgiven ärendet och det kommer att redovisas till Åklagaren den 04/01 2010."

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
"Den 16/12 2009 skickades ett brev till adressen ovan om underrättelse angående slutförd förundersökning med Dnr: XX-XXXX/XX

I och med mottagandet av detta brev samt att två veckor från poststämpelns datum har förflutit anses Ni vara delgiven ärendet och det kommer att redovisas till Åklagaren den 04/01 2010."

Det betyder väl antagligen bara att du är delgiven förundersökningen?

Rent lagligt betyder det väl inget, det är väl delgivning om åtal eller rättegångsdatum du försöker hålla dig ifrån?

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Enda sättet att slippa detta med att automatiskt bli delgiven när man får ett mydighetsbrev är att en familjemedlem, sambo mm ringer upp avsändaren och informerar dem om att du minsann arbetar utomlands tills ett visst datum långt lååååååångt bort och därför omöjligen kan bli underrättat om det aktuella brevet!! :tummenupp

Ska det samtalet spelas in och sparas?

Är man torsk annars?

du är lite osäker va?:tungan

Ja, därför skrev jag på det sättet. Jag är rätt så säker på att det framgick dessutom.:tummenupp
Meningen var dessutom avslutad med ett frågetecken för att ange att det var en frågeställning.

En jag känner låg lite lågt, rent fysiskt i ett annat land och undgick en rättegång eftersom de inte kunde delgiva han rättegångsdatum sa han, vi pratade om detta igår snabbt. Han påstod att polisens förundersökning inte hade någon betydelse, det är vad åklagaren delger som är problematiskt påstod han.

Så jag undrar mest om han hade rätt...

Last edited:

tcg

Expensive bad habbits
Gick med
5 Feb 2008
Hoj
ZX-10R -16, Tidigare hojar: ZX-10R -15, ZX-10R -08, ZX-10R -05, ZX-10R -04 x2, ZX-9R -98
Som du ska skriva under o returnera till tingsrätten, kan man ju lätt glömma:rolleyes:, man är alltid oskyldig tills motsatsen bevisats i minst 2 huvudförhandlingar (som det så fint heter) blir du inte rentvådd i tingsrätten kan man alltid överklaga till hovrätten, men bered dig på att du kanske kan bli dömd att betala dina rättegångskostnader om du överklagar och domen från tingsrätten står fast... som lök på laxen så att säga:huvet! dina kostnader i tingsrätten står oftast staten för. lycka till!

Det är inte bara sådär att överklaga till hovrätten.

"Det krävs prövningstillstånd för att hovrätten ska pröva målet på nytt i sin helhet. För att avgöra om prövningstillstånd ska ges, sätter en jurist vid hovrätten sig in i ärendet och redovisar det muntligt för tre domare. Domarna gör sedan en bedömning av tingsrättens dom och om det finns skäl att ge prövningstillstånd.

Hovrätten ger prövningstillstånd i fyra fall:
* När hovrätten är tveksam till om tingsrätten dömt rätt.
* Om det behövs för att hovrätten ska kunna bedöma om
tingsrätten dömt rätt.
* Om det är viktigt att hovrätten prövar målet för att andra domstolar ska få vägledning inför framtida bedömningar av liknande frågor.
* När det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet."

kiko

Peace ...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducce å Verte

Du har blivit delgiven att utredningen anses klar och att du haft möjlighet att erinra mot det färdiga utredningsmaterielet.
Du har med andra ord haft möjlighet att tycka till om utredningen och framlägga saker du ansett varit fel eller saknats.
I å med att du inte svarat eller kommit in med en erinran så anses du ej ha något att erinra.

Denna delgivning har dock som sagt av andra ej något med rättegången och eventuell dom att göra.

vbs

Ny medlem
Gick med
11 Dec 2009
Hoj
Ingen just nu.
Tack för allas inlägg. :)

Denna delgivning har dock som sagt av andra ej något med rättegången och eventuell dom att göra.
Skönt, får se hur jag ska agera härnäst då.

Fortsättning följer..

kiko

Peace ...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducce å Verte
Tack för allas inlägg. :)

Skönt, får se hur jag ska agera härnäst då.

Fortsättning följer..

Dock osäker på om de använder de förenklade delgivningsförfarandet även på rättegång samt dom vid senare tillfälle.

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Tja!

Du har gjort valet, och jag har gjort det flera gånger tidigare. Nu finns ingen återvändo!
Men är du 100 % på att omkörningen gjordes efter övergångstället så håll fast vid din story!! Själv har jag de sista 10 åren inte skrivit på något medgivande förutom i vid ett tillfälle. Låg på E4 påväg hem från Skåne (bakfull och hemlängtan) i marschfart runt 200-220 eftersom jag ville hem. Var ganska övertygad om att spriten var ur kroppen då klockan var ca 15.30. En tankande mc-snut såg mig tydligen men insåg att innan han var ute på E4 var jag långt borta så han tar radion och ber hans kollegor gå ut med en radiobil med laser.(han berättade detta för mig efter han gett mig böter) Ca 20 km längre upp så börjar bilar blinka med heljus och jag tänker till. Snutkontroll! Javisst, där står de asen ENBART för att plocka mig! Vid detta laget så har jag ju givetvis gått ner till ca 85-87 km/tim enligt min mätare och glider fint förbi radiobilen och troligtvis en liten dum aspirant i laglig hastighet. Håller dock koll i backspegeln och ser nästan direkt en vit hjälm. Snuten!
Blir stoppad och garanterat för att han var förbannad för att de inte tog mig (märktes på attityd). Snutgrisen hävdar att jag kört i 99 km/h på 90 väg???
Eftersom jag var bakis som en kanelbulle så var det inte läge att käfta så jag skrev på både hastighetsöverträdelse och nummerskylt (fick ju bötern för skylten för halva priset)!

Alltså, har man gjort sig skyldig till HÖGA böter alt indraget kort så skriv ALDRIG på ett erkänande på plats. Har gått ett par rättegångar och alltid förlorat men ändå vunnit eftersom det inte blivit mycket att tala om, MEN fått betydligt lägre straff och behålla kortet varje gång, vilket skulle blivit draget annars vid erkännande på plats.

Ett exempel, fortkörning inne i stan på 50 sträcka, klockad på 143km/h , blev rättegång och fick 1400 kr i böter (dagsböter) + några hundringar till Brottsofferfonden.
Skulle jag erkänt så TORSK!

Men ge dig inte på att försöka förhala det hela som du sade utan gå dit och se ångerfull med en fin slipsknut och förklara att du ALDRIG skulle köra om på ett övergångställe!
Det sämsta du kan göra är att inte komma på utsatt tid. En rättegång om en sådanhär grej är ingen stor grej. Var lugn och ta fram och visa din förtvivlan om att snutgrisarna sett fel!

För övrigt så tror jag mig veta att jag nu kommer få reaktioner på det jag just skrivit, men för det första så kör jag idag aldrig tokfort eller på bakhjulet inne i stan. Lägg sedan till att jag håller runt 50/60 km/h inne i bostadsområden eftersom det finns barn.
Däremot så laddar jag gärna duktigt däremellan och blir TOKFÖRBANNAD på små kaxiga snutar som försöker få en rädd/nervös/orolig eller annat bara för de har rätt att stoppa mig! Även om det nu skulle vara en rutinkontroll så visst fan visar 60-70 % av snutarna taskig attityd, eller?

Du kom inte in på polishögskolan va? :D

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...