Misstänkt för vårdslöshet i trafik.. vad ska jag göra?

himself

Tjuvjagare
Gick med
29 Sep 2008
Hoj
KTM 1290 SuperDuke R
Vet inte om någon har skrivit det, men ett tips. Lämna aldrig körkortet till polisen. Säg att du glömt det istället, så kan de inte ta körkoret....

Samt 75% av trafikbrotten läggs ner....för mycket jobb för så lite...

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Hoj
ZXR750L, R1
1. Skriv på.
2. Säg som det är.
3. Sluta gör av med mina skattepengar, finns andra som behöver dem bättre än att folk ska springa och leka kurragömma med dej.

Jag har en känsla att du ligger lite rötet på det eftersom inte åklagaren la ner det...

/Fredde

Det är lätt värt några kronor av mina skattepengar om vbs lyckas hålla sig undan. Hellre att skatten går till det än massa annan skit som svenska staten slänger ut pengar på...

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
KaliZ...varför inte ringa till tingsrätten och fråga? :va

Precis som jag skrev. Sjukt dåligt med kontaktuppgifter och information. Förväntas det att jag ska göra något får man väl ange det anser jag.
Men visst... kan ju alltid ta 118118 och fråga efter numret till godtycklig tingsrätt för att få klarhet i vad som händer. :va
Visste inte ens att det nu ligger hos tingsrätten.. är det så? :va

//kaliz

Last edited:

Kent@

Gick med
23 Dec 2007
Hoj
Två Suzuki, sportouring och custom
Precis som jag skrev. Sjukt dåligt med kontaktuppgifter och information. Förväntas det att jag ska göra något får man väl ange det anser jag.
Men visst... kan ju alltid ta 118118 och fråga efter numret till godtycklig tingsrätt för att få klarhet i vad som händer. :va

//kaliz
Ditt ärende kommer att hamna i Tingsrätten där du bor. Där kommer du att bli dömd eller frikänd.
http://www.domstol.se/templates/DV_InfoPage____721.aspx

Det förväntas av dig att du själv tar reda på vad som gäller (no offens eller pekpinnar från min sida) om du får en kallelse/brev från en myndighet som du inte förstår. Du kan inte gå runt och säga att det visste jag inte :va Tingsrätten kommer bara att säga att om du inte förstod innebörden borde du ha kontaktat en jurist eller ex tingsrätten.
Alla är skyldiga att ta reda på vad som gäller. Thats it.

Enklast är att ringa och fråga tingsrätten där du bor vad som gäller. Ring inte polisen! Kolla länken jag klistrade in..lycka till.

Glömde säga vad jag tror...eftersom förundersökningen är klar kommer du säkert att få en kallelse från Tingsrättet.
:tummenupp

Last edited:

tcg

Expensive bad habbits
Gick med
5 Feb 2008
Hoj
ZX-10R -16, Tidigare hojar: ZX-10R -15, ZX-10R -08, ZX-10R -05, ZX-10R -04 x2, ZX-9R -98

//kaliz

Om du nu tänkt erkänna men inte vill slösa tid på att inställa dig hos tingsrätten så kan du ringa och fråga om det är ok att posta in ett underskrivet erkännande.
Har gjort så två gånger vid fortkörningar som gått till tingsrätten och jag har aldrig behövt åka dit.
Åklagaren är bara glad att slippa mig där. :tungan

Busgrabb

Kör hoj, ha skoj !
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 600 K9
Jag skrev tidigare i tråden att ja blev misstänkt för att kört båt i 9 knop där det tydligen var max 5 knop.
Har slängt alla brev och sa att jag inte var den jag är när det kom en delgivningsman till jobbet så han fick gå igen och sen slängt ett par brev till.
Nu kom det ett brev där det står att domslut är taget och jag ska betala dom 1000:- som det var tal om från början, dock inget inbetalningskort eller så med.
Då funkade det alltå inte att hålla sig undan eller vad kommer hända nu ?
Verkar ju som att jag måste slanta... :gnissla

vbs

Ny medlem
Gick med
11 Dec 2009
Hoj
Ingen just nu.
En liten update, än så länge har jag inte blivit delgiven något. Det har kommit ett par brev från tingsrätten men de försvann innan jag hann öppna dem.
Har även fått ett par samtal till min telefon, dessvärre missade jag att svara i telefonen just då.

Last edited:

vbs

Ny medlem
Gick med
11 Dec 2009
Hoj
Ingen just nu.
Jag har tagit mig i kragen och ringde således till en delgivningsperson och han tittade förbi på jobbet och gav mig delgivningen.
Slog en signal till tingsrätten och ställde lite frågor, dels hur mycket dagsböter det brukar landa på när det gäller sådana här saker. Personen i telefonen drog till med 60 dagsböter. Jag tycker personligen att det låter lite väl friskt, men som sagt, det är inte han som bestämmer böterna.
I december är det dags för ett besök i tingsrätten, om jag inte erkänner innan dess och ifall huvudförhandlingen ställs in.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jag har tagit mig i kragen och ringde således till en delgivningsperson och han tittade förbi på jobbet och gav mig delgivningen.
Slog en signal till tingsrätten och ställde lite frågor, dels hur mycket dagsböter det brukar landa på när det gäller sådana här saker. Personen i telefonen drog till med 60 dagsböter. Jag tycker personligen att det låter lite väl friskt, men som sagt, det är inte han som bestämmer böterna.
I december är det dags för ett besök i tingsrätten, om jag inte erkänner innan dess och ifall huvudförhandlingen ställs in.

Överträdelsen gäller fortfarande omkörning på övergångsställe?

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Hoj
Cresent comfort 2013
rätta mig om jag har fel men e det inte 3 års preskribering på trafikbrott???:va

sen låter det ju skumt om de ändå tar kortet fast dú nekat!!!

0-6 mån. indraget kort för vårdslöshet i trafik e det väl...

mvh.T

vbs

Ny medlem
Gick med
11 Dec 2009
Hoj
Ingen just nu.
Överträdelsen gäller fortfarande omkörning på övergångsställe?
Precis, dvs vårdslöshet i trafik. Jag har enligt protokollet kört för fort samt gjort en omkörning vid ett övergångsställe.

rätta mig om jag har fel men e det inte 3 års preskribering på trafikbrott???:va

sen låter det ju skumt om de ändå tar kortet fast dú nekat!!!

0-6 mån. indraget kort för vårdslöshet i trafik e det väl...

mvh.T

Jag själv har läst mig till att det är 2 års preskriberingstid på trafikbrott, men jag kan ha fel. För min del spelar det ingen roll längre.
Kortet tog polisen eftersom de gjorde bedömningen att jag inte borde ha kvar det, därefter gjorde länsstyrelsen bedömningen att jag med största sannolikhet kommer att fällas för brottet och blev av med körkortet i 2 månader.

Så det som nu återstår är alltså dagsböterna för det hela. Såhär i efterhand är det lätt att vara efterklok, i framtiden kommer jag knappast neka en liten bot på 3000kr även fast jag anser att polisen har bedömt situationen fel. Nu lär det som sagt bli mycket dyrare för mig, återkommer självklart med mer info när jag har fått min dom.

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Hoj
Harley Fyrtioåtta
Men vadå...vad har de för bevisning mot dig? Vittnesuppgifter från bilen du körde om, videoupptagning eller vad?

Klart de kan hitta på vad fan som helst och hålla fast vid det, men hur som helst så står ju deras ord mot ditt och står du fast vid ditt vittnesmål över hur du uppfattar situationen så verkar de ju orimligt att de kan vinna över dig just för att de är polismän...då faller ju glorian i allt vad rättvisa heter, eller?

Och att ta kk på plats vet jag att de oftast gör, men frågan är ju varför i de fall man nekar? Jag har inte erkänt överträdelsen och är därmed inte fälld för något brott men får då inte fortsätta köra fordonet (mer än 48h eller vad de är)...verkar ju lite hål i huvudet ändå :huvet

Last edited:

Rocklets

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2009
Hoj
Förr: KTM 640SM, ZX9 R 2001 Nu: Hojlös
Kanske kan vara till gagn för dig att ta reda på var polisen som såg dig stod (kanske du redan gjort?). Stod han i vinkel så att tex bilen blockade dig eller dyl. kan han ju bara anta var du påbörjade omkörningen.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Precis, dvs vårdslöshet i trafik. Jag har enligt protokollet kört för fort samt gjort en omkörning vid ett övergångsställe.

.
Kanske missat det, men mättes hastigheten på platsen? Eller är det en "uppskattning" från polismannen?
Om mätningsprotokoll saknas kan resten också falla, kanske?
Blir du samtidigt friad kan man alltid fundera över vad din tid utan körkort betyder...

vbs

Ny medlem
Gick med
11 Dec 2009
Hoj
Ingen just nu.
Kanske missat det, men mättes hastigheten på platsen? Eller är det en "uppskattning" från polismannen?
Om mätningsprotokoll saknas kan resten också falla, kanske?
Blir du samtidigt friad kan man alltid fundera över vad din tid utan körkort betyder...

Det är en uppskattning. Ingen hastighetsmätning på bilen gjordes, enligt polismannen hann dom inte få upp lasern innan det var försent.

Jag körde fortare än bilen jag körde om, det är ganska självklart, annars hade jag inte kunnat genomföra omkörningen.
Även jag som inte är polis hade kunnat uppskatta att det gick fortare än lagligt.

Poliserna är stenhårda och säkra på att omkörningen skedde vid övergångsstället, och det där är ju en tolkningsfråga. Skedde omkörningen innan/på/efter så är det ju "vid" övergångsstället.
Hur många meter ifrån övergångsstället räknas som "vid"?

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe
Jag skrev tidigare i tråden att ja blev misstänkt för att kört båt i 9 knop där det tydligen var max 5 knop.
Har slängt alla brev och sa att jag inte var den jag är när det kom en delgivningsman till jobbet så han fick gå igen och sen slängt ett par brev till.
Nu kom det ett brev där det står att domslut är taget och jag ska betala dom 1000:- som det var tal om från början, dock inget inbetalningskort eller så med.
Då funkade det alltå inte att hålla sig undan eller vad kommer hända nu ?
Verkar ju som att jag måste slanta... :gnissla

Ta reda på vart du ska skicka pengarna fort som fan. Man får inget inbetalningskort utan får själv ta reda på vart pengarna ska. Och betalas det inte går det direkt till farbror Kronofogden.

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Hejsan!

Lånar tråden lite.

Jag fick för några veckor sedan hem en underrättelse om hastighetsöverträdelse. Där framgår att jag är skäligen misstänkt för hastighetsöverträdelse samt att påföljden är penningböter.

Då det inte är mitt fordon på bilden och jag är nyfiken av mig, dels hur dem gjort kopplingen till mig och dels för att få reda på hur dessa ärenden hanteras så valde jag att förneka.
Motiveringen var bland annat:
"För tidsangivelsen, bifogad och giltigt kalibreringsdokument av trafiksäkerhetskameran saknas."

Nu fick jag hem en underättelse om slutförd förundersökning.
Där framgår:
- Att min arbetsgivare angivit mig.
- Mätplatsfakta
- Kontrollrapport (periodiskt återkommande kontroll) av Radarsensor
- Kontroll av hastighetsskylt
- Mätplatsprotokoll

Med andra ord så är jag för tillfället nöjd med det kompletterande utskicket.

Det är i övrigt sjukt dåligt med information om vad som händer nu eller vad som förväntas av mig. Inga nummer eller kontaktuppgifter finns tillgängliga. Det finns ett sista datum för ett eventuellt yttrande men jag har inget mera att tillägga.

Är det bara att luta sig tillbaka och invänta någon form av inbetalningslapp?
I och med att förundersökningen är över, går detta per automatik vidare till tingsrätten så jag får en kallelse?
Eller vad händer egentligen?

:va

//KaliZ

Vilken omtänksam arbetsgivare....

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Jag nekade när jag höll runt 190km/h på en 70km/h sträcka.

Polisen gick ut mitt i vägen och stod kallt kvar där tills jag panikbromsat mig ner och stannat ca 20 meter bakom honom.
120meter bromsspår stegade han ut.

Nekade på plats alltihop och eftersom han inte mätt mig så verkade han inte ens skicka in det.

Hade jag erkänt så hade det blivit jobbigt, har var vänlig och räknade lite snabbt att ut att jag körde i minst 160 iaf.
Vilket tillsammans med att jag nästan tog med en en polisman samt en SAAB i grillen blivit en stund bakom lås och bom.

Fattar det inte själv att jag kom undan

empo021

Bannad
Gick med
29 Mar 2009
Hoj
kawaskaki kx250
kommer du ihåg regnr på bilen? isåfall kan du ju kontakta h*n och be h*n att bekräfta att du körde om efter övergångsstället.

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Hoj
Cresent comfort 2013
Kanske kan vara till gagn för dig att ta reda på var polisen som såg dig stod (kanske du redan gjort?). Stod han i vinkel så att tex bilen blockade dig eller dyl. kan han ju bara anta var du påbörjade omkörningen.

alt. kanske kan vara till gagn för dig att ta reda på var polisen BOR!!!:D ,som såg dig...

många poliser e grymt nitiska mot oss hojåkare:huvet

mvh.T

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar