Misstänkt för vårdslöshet i trafik.. vad ska jag göra?

vbs

Ny medlem
Gick med
11 Dec 2009
Hoj
Ingen just nu.
Okej, ska ta allt från början så ni hänger med på vad som har hänt och så..

Kom körandes på en gata (30-sträcka) och valde att göra en omkörning av en bil som höll låg hastighet direkt efter ett övergångsställe. Självklart såg en polis händelsen och fick för sig att omkörningen skedde på övergångsstället.

Polisen gav mig 2 alternativ, erkänna och få en bot på 3000 kr för omkörningen vid övergångsstället eller neka och se vart det leder.
Jag nekade till det och hävdade att omkörningen skedde efter övergångsstället.
Kortet tog de på plats eftersom de ansåg att jag kommer att bli fälld.

Jag har nyligen varit hos polisen och gett min version av händelsen och frågade lite om vad som händer härnäst. Han sa att nu handlar om vårdslöshet i trafik och sen ska en åklagare (?) kolla på ärendet och antagligen ge mig ett strafföreläggande och att det nu handlar om dagsböter helt plötsligt (jag trodde inte att det skulle bli värre bara för att jag nekade omkörningen?).

Han sa att det kommer hem papper på vad jag sa på "förhöret" med honom, och vad poliserna säger osv.. som jag ska skriva på och skicka in. Och om det blir strafföreläggande så kan jag välja att gå med på det eller så blir det åtal.

Nu går jag faktiskt i tankar på att "dra ut på det hela" ett tag, eller till och med till det har blivit preskriberat. Främst för att det helt plötsligt går från 3000 kr i böter till minst det dubbla och lite till bara för att jag inte höll med om polisens historia.

Ni som har lite koll på sånt här, vad ska jag göra? Kan jag hålla mig ifrån en delgivning och vad ska jag isåfall göra härnäst? Ska jag skriva på papperna som kommer? Vilka papper ska jag undvika? Läste någon tråd här om att en person inte gick med på strafföreläggandet och sen höll sig ifrån delgivningen om åtalet och klarade sig.

Jag kan tänka mig att det kommer en drös med kommentarer om att "if you cant pay the price - dont do the crime" och det är helt okej. Alla åsikter är välkomna. :)

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Du får brev så småningom där du kan erkänna om du vill slippa tingsrätten. Desvärre spelar det nog ingen större roll om du eller polisen har rätt för nämndemännen tror med automatik att polisen har rätt och du ljuger så oddsen är dåliga.

Bästa lösningen är att hålla sig undan två år. Svara inte på breven som tingsrätten skickar och får du rekomenderade brev så hämta inte ut dom. Och öppna inte dörren när delgivningsmannen knackar på. Körkortet får du tillbaka via länsstyrelsen så småning.

Jag hade pyntat på plats & sluppit huvudvärken. Se vart du är nu istället. :rolleyes:

Försöker du pynta på plats kommer du nog bli åtalad för mutförsök också som grädde på moset. :D

Last edited:

Mad_Skillz

A dirty little young girls dream
Gick med
13 Aug 2007
Hoj
ett par trestycken...
Bästa lösningen är att hålla sig undan två år. Svara inte på breven som tingsrätten skickar och får du rekomenderade brev så hämta inte ut dom. Och öppna inte dörren när delgivningsmannen knackar på. Körkortet får du tillbaka via länsstyrelsen så småning.

Tror du helt ärligt att det där funkar?
Jag har ingen aning men funkar det så är ju det kanon!! :yoparty

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Säkraste sättet att klara detta är att hålla sig undan i 2 år men det är inte så kul och man blir lätt schitzofren på köpet,kanske är värt att pynta?

Henrik

Couglin

Doctor
Gick med
5 Jun 2005
Hoj
R1-99 Tidigare hojar:Yamaha YZFR1 3 st, Cbr900rr 3-4 st, FZR 1000, ZX9R, Ducati 900ssie 2 st, Ducati 900ss, Yamaha R6, kawazaki gpz, Honda VFR, med flera!
Tja!

Du har gjort valet, och jag har gjort det flera gånger tidigare. Nu finns ingen återvändo!
Men är du 100 % på att omkörningen gjordes efter övergångstället så håll fast vid din story!! Själv har jag de sista 10 åren inte skrivit på något medgivande förutom i vid ett tillfälle. Låg på E4 påväg hem från Skåne (bakfull och hemlängtan) i marschfart runt 200-220 eftersom jag ville hem. Var ganska övertygad om att spriten var ur kroppen då klockan var ca 15.30. En tankande mc-snut såg mig tydligen men insåg att innan han var ute på E4 var jag långt borta så han tar radion och ber hans kollegor gå ut med en radiobil med laser.(han berättade detta för mig efter han gett mig böter) Ca 20 km längre upp så börjar bilar blinka med heljus och jag tänker till. Snutkontroll! Javisst, där står de asen ENBART för att plocka mig! Vid detta laget så har jag ju givetvis gått ner till ca 85-87 km/tim enligt min mätare och glider fint förbi radiobilen och troligtvis en liten dum aspirant i laglig hastighet. Håller dock koll i backspegeln och ser nästan direkt en vit hjälm. Snuten!
Blir stoppad och garanterat för att han var förbannad för att de inte tog mig (märktes på attityd). Snutgrisen hävdar att jag kört i 99 km/h på 90 väg???
Eftersom jag var bakis som en kanelbulle så var det inte läge att käfta så jag skrev på både hastighetsöverträdelse och nummerskylt (fick ju bötern för skylten för halva priset)!

Alltså, har man gjort sig skyldig till HÖGA böter alt indraget kort så skriv ALDRIG på ett erkänande på plats. Har gått ett par rättegångar och alltid förlorat men ändå vunnit eftersom det inte blivit mycket att tala om, MEN fått betydligt lägre straff och behålla kortet varje gång, vilket skulle blivit draget annars vid erkännande på plats.

Ett exempel, fortkörning inne i stan på 50 sträcka, klockad på 143km/h , blev rättegång och fick 1400 kr i böter (dagsböter) + några hundringar till Brottsofferfonden.
Skulle jag erkänt så TORSK!

Men ge dig inte på att försöka förhala det hela som du sade utan gå dit och se ångerfull med en fin slipsknut och förklara att du ALDRIG skulle köra om på ett övergångställe!
Det sämsta du kan göra är att inte komma på utsatt tid. En rättegång om en sådanhär grej är ingen stor grej. Var lugn och ta fram och visa din förtvivlan om att snutgrisarna sett fel!

För övrigt så tror jag mig veta att jag nu kommer få reaktioner på det jag just skrivit, men för det första så kör jag idag aldrig tokfort eller på bakhjulet inne i stan. Lägg sedan till att jag håller runt 50/60 km/h inne i bostadsområden eftersom det finns barn.
Däremot så laddar jag gärna duktigt däremellan och blir TOKFÖRBANNAD på små kaxiga snutar som försöker få en rädd/nervös/orolig eller annat bara för de har rätt att stoppa mig! Även om det nu skulle vara en rutinkontroll så visst fan visar 60-70 % av snutarna taskig attityd, eller?

vbs

Ny medlem
Gick med
11 Dec 2009
Hoj
Ingen just nu.
Jag hade pyntat på plats & sluppit huvudvärken. Se vart du är nu istället. :rolleyes:
Jo, 3000 kr ju inget egentligen, men eftersom omkörningen skedde efter övergångsstället och poliserna hade en annan åsikt så valde jag att neka till anklagelsen.

Säkraste sättet att klara detta är att hålla sig undan i 2 år men det är inte så kul och man blir lätt schitzofren på köpet,kanske är värt att pynta?

Henrik
Jag är just nu skriven i en småort och bor någon helt annanstans, det borde hjälpa mig lite i alla fall?

Vänta lite nu... Ryckte dom kortet av dig även fast du nekade?
Yes, dom ansåg att jag kommer att bli fälld och tog kortet. Länsstyrelsen beslutade att behålla det i 2 månader, så om 2 veckor får jag tillbaka det.

Two stroke man skrev:
Du får brev så småningom där du kan erkänna om du vill slippa tingsrätten.
Okej, ska jag svara på polisen brev angående förhöret osv.. och sen när jag antagligen får hem ett strafföreläggande ska jag alltså inte godkänna eller ska jag strunta i att skriva på?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Okej, ska jag svara på polisen brev angående förhöret osv.. och sen när jag antagligen får hem ett strafföreläggande ska jag alltså inte godkänna eller ska jag strunta i att skriva på?

Svara inte på någonting, inte skriva under och inte skicka nåt. Gör gärna en adressändring till lämplig adress så får delgivningsmannen svårare att hitta dig. Jag fick även ett telefonsamtal en gång men stängde av telefonen(har bara mobil) efter att kvinnan presenterat sig.
Dom kan även söka dig på din arbetsplats om du har otur. Jag klarade mig från det pga att det inte var så lätt i mitt fall. Men det är nog en fördel att informera arbetskollegor. Beroende på hur liberala dom är....

Smagatusk

Guest
Jag har svart på vitt att det funkar.

Vill veta mer om hur det här har gått till. Tvivlar inte för en sekund att du talar sanning, men det jag undrar är vad som händer om delgivningskillen står och lurpassar utanför ens dörr när man lämnar hemmet? Har de rätt att kräva leg?

Förtälj, snälla!

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
är du oskylldig skall du inte ge efter för potatisgrisarna!

Couglin

Doctor
Gick med
5 Jun 2005
Hoj
R1-99 Tidigare hojar:Yamaha YZFR1 3 st, Cbr900rr 3-4 st, FZR 1000, ZX9R, Ducati 900ssie 2 st, Ducati 900ss, Yamaha R6, kawazaki gpz, Honda VFR, med flera!
Vill veta mer om hur det här har gått till. Tvivlar inte för en sekund att du talar sanning, men det jag undrar är vad som händer om delgivningskillen står och lurpassar utanför ens dörr när man lämnar hemmet? Har de rätt att kräva leg?

Förtälj, snälla!

De kan inte kräva leg, men de brukar fråga om du är EX: Pippi Långstrump?
Är nu delgivningen till henne och du sagt att du heter det så kört. Men om delgivningen är till EX: Peter Karlsson och du säger att du heter Pippi Långstrump så klarar du dig!
OK?

He rik

Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Jag är just nu skriven i en småort och bor någon helt annanstans, det borde hjälpa mig lite i alla fall?

Underlättar något enormt,jag var egen företagare när det gällde mig och hade ingen arbetsaddress heller,allt som fanns var en mobil på företaget så dom kom inte åt mig den vägen,jobb på 4 hjul.

Slutade med nedläggning av fallet en månad innan preskriptionstiden då jag råkat svara med mitt namn på företagstelen och blivit teleförhörd av polisen efter 1,5år.
Erkände inget och det skulle vidare till åklagare eftersom jag inte "tog mitt ansvar"och erkände och betalade.

Åklagaren hade inte samma lycka med att nå mig på telen så han la ner fallet efter 23månader.

Summa sumarum,orkar man eller det känns som mycket pengar så håll dig undan,annars pynta!
Jag gjorde det mest för att jag jobbade rullande och inte hade fast address,tänkte se hur långt jag kunde dra det innan jag fick pynta,summan blir ju inte högre iaf.

Henrik

kiko

Peace ...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducce å Verte
Fick du information om förenklad delgivning på plats? Brukar vara normalt.
I sådana fall kommer inte delgivningstrixen ovan fungera lika bra.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Förtälj, snälla!

Jag är sällan hemma så jag råkade aldrig ut för det. Fick bara brev i lådan om att dom hade sökt mig. Ingen besöker mig utan att först ringa så kommer någon oanmäld och ringer på dörren så öppnar man helt enkelt inte. Risken finns ju dessutom att det är radiotjänst som knackar på och dom vill man ju heller inte prata med.
Sedan har ju delgivningsmännen för mycket att göra för att sitta och lurpassa på att du ska gå ut på morgonen så du ska ju ha ganska otur om du råkar möta dom i dörren.

Om någon legitimerar sig som polis så är du nog skylldig att legitimera dig. Men om du möter någon i porten som frågar efter Johan Klot så är det väl läge för en lögn.

...mycket pengar...

Inte bara pengarna det handlar om. Man slipper även en plump i protokollet. Eftersom jag inte blivit dömd så kommer inte min fortkörning ligga mig i fatet om jag råkar ut för en ny trafikförseelse. Det är i mina ögon den största vinsten. Körkortet blev jag ändå av med i två månader vilket ju var större straff än pengarna. Dömd utan rättegång. :näsblod

Last edited:

He rik

Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Inte bara pengarna det handlar om. Man slipper även en plump i protokollet. Eftersom jag inte blivit dömd så kommer inte min fortkörning ligga mig i fatet om jag råkar ut för en ny trafikförseelse. Det är i mina ögon den största vinsten. Körkortet blev jag ändå av med i två månader vilket ju var större straff än pengarna. Dömd utan rättegång. :näsblod

Det har du ju rätt i,mitt kort var ju aldrig i farozonen i just mitt fall men det jag hade sen innan och det jag fick under tiden hade nog renderat en indragning om jag även erkänt detta.
Kan ju vara förödande om man lever på KK.

Henrik

vbs

Ny medlem
Gick med
11 Dec 2009
Hoj
Ingen just nu.
Fick du information om förenklad delgivning på plats? Brukar vara normalt.
I sådana fall kommer inte delgivningstrixen ovan fungera lika bra.

Jo, förenklad delgivning om att de tog mitt körkort.. men som det låter på "two stroked man" så undvek han delgivning om åtal om jag har förstått det korrekt?

Just nu är jag som sagt skriven på en helt annan adress än den jag bor på, vad händer om en nära anhörig öppnar dörren, kan delgivningsmannen be den personen om att delge mig?
Även min arbetsplats ligger på annan adress än arbetsgivarens adress.. och det är inte så lätt att komma in på min arbetsplats, så om de ska få tag i mig där får de lurpassa utanför eller när jag lämnar min bostad där jag inte är skriven.

Jag tycker att det är en så löjlig företeelse som nu har blivit förvärrad av polisen, så illa att jag ska åka på dagsböter. Enligt polisen jag pratade med nyligen så är det inte olagligt att genomföra en omkörning där jag körde om och han verkade faktiskt riktigt vettig och var trevlig, all heder åt honom som faktiskt försöker hjälpa mig! :Bugar

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln