Mitt ex är gravid o vägrar göra abort

sportarn

Team Gasar tills det rasar!
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Yamaha R1-00 *såld*
Känner mig fortfarande i chock.
Fick igår veta att mitt ex var gravid och grejen är den att vi gjorde slut för 3 v sedan.
Jag tycker självklart att hon ska göra abort då vi ej har en framtid tillsammans.
Jag skulle mycket väl kunna skaffa barn, men jag skaffar inte barn bara för att utan om jag kommer göra det måste jag vara säker på att jag vill vara med denna tjejen.
Hon är kinesisk från första början och har sagt att hon i så fall tar med sig barnet 1 år till Kina när det är nyfött. Jag har sagt att det vägrar jag att acceptera.
Hon har ännu inte berättat för sin familj så jag har sagt att jag kommer berätta för hennes syster om det hela och vet att hennes syster inte kommer vilja att hon behåller barnet.
Hade henne här för en stund sedan för att gå igenom allt, men det slutade med ett stort bråk bara då jag har svårt att kontrollera känslorna just nu, det är ju inte direkt ett litet beslut man tar om man väljer att behålla barnet.
Har ni gurus på sidan här några tips och är det några som varit med om denna situation själv?
Hon är just nu ca v 6.

Jabbekot

Jabbekot
Gick med
5 Jul 2010
Hoj
89:a GPZ900R A6 och en 95:a CBR1000F
Du har väl tyvärr inget att säga. Om hun vill ha barnet, får du betala..

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Jag är för juridisk abort..

Hänz

kRÄnKt!
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
GSXR
Säg till henne att du har förbud till fortplantning pågrund av defekta gener.

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Fyfan vilken bajsmacka!

Har inga tips men jag hade undvikit att berätta för henne att hon är ett själviskt svin. Hur gärna du än vill...

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Vecka 6 förresten?

Det är inte ett jag-är-arg-på-dig-och-kanske-eventuellt-är-gravid-eller-så-är-det-bara-förstoppning?

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Beklagar sorgen, så att säga. Jag är på inga villkor avundsjuk på din situation. Tyvärr har jag inga (lagliga) tips annat än att försöka få henne att ange fader okänd i papperen så du slipper pröjsa. Nackdelen med det är ju att du inte får några rättigheter till barnet...

Du kommer dessvärre att få betala minst 1273:- per månad i 18 år om du "åker dit". Om du inte har del av vårdnaden om barnet då underhållet sjunker i förhållande till vårdnadsdel.

Det går inte att, mig veterligen, neka faderskap om kvinnan anger dig. Vägra för allt i världen inte att betala när inbetalningskortet kommer. Ex. svågern ville inte pröjsa sina tvillingar innan fadeskapstest visat att de var hans. Testet kunde inte göras innan de var 6 mån. och under den tiden fick han både socialen, försäkringskassan och kronofogden efter sig. Obra, minst sagt.

Kvinnan är i en maktposition i dessa fall. I en perfekt värld skulle ingen kvinna fullfölja en graviditet utan en mans medgivande. Ett foster skulle ju inte finnas utan en karl... Skulle kvinnan i fråga mot mannens medgivande ändå fullfölja borde hon få stå helt ensam, tycker jag. Naturligtvis utan skyldigheter mot mannen och hans önskemål att delta i barnets liv.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Ert barn är hennes kropp... Fittstimslogik.

Det ligger dig i fatet att du pushar för abort.
Det ligger henne i fatet att hon planerar dra till Kina med barnet och det bör du tynga på. Inte ok!

Det bästa du kan göra är att försöka få delad vårdnad (inte bara gemensam vårdnad som ger henne fritt utrymme) och satsa på en relation till barnet för han/hon kommer inte att försvinna om den proceduren går som den är tänkt... På det viset blir du inte förminskad till att bara vara en "betalningsförmåga". Soc och förskingringskassa har som strategi att reducera fäder till just det. Detta genom skuldbeläggande och ekonomisk förfördelning, att bli benämnd "betalningsskyldig" och inte förälder säger en del om inställningen.

Tydligen har förutsättningarna för "varannanveckaboende" som utgångsläge ökat och det är ändå det bästa du kan nå. (Jag förhåller mig skeptisk tills någon med klara papper kan bevisa den saken, inte hänt ännu).

I ärlighetens namn borde det vara barnet som finns på samma adress hela tiden och ni bor varannan vecka. Kan man kräva veckopendling osv i yrkeslivet borde det vara ännu lämpligare här.

Hon kan inte dra till Kina med barnet och med det kan du få juridisk hjälp från såväl soc som ombud. Kör inget eget race i den frågan! Om soc "bjuder in till samtal" i frågan så ha en helst oberoende men kunnig part med dig, du kommer att vara så mycket lugnare. Annars sitter du 3 mot 1 där de skriver resultatet som de vill.

Du är vuxen nu, be a dad.

Chaly

Gröngöling
Gick med
22 Aug 2008
Hoj
Gammelstånka
I dagsläget är det ju så att vi killar gör vårt val när vi väljer att stoppa in den. Efter det är besluten helt kvinnans där vi bara kan framföra våra åsikter.

Mitt tips till dig om hon väljer att behålla barnet är att är att vara delaktig och närvarande för barnet. Låt inte din bitterhet på mamman gå ut över barnet - hen är helt oskyldig och förtjänar en pappa i sitt liv.

Var en man och gör det rätta.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Hon har all rätt i världen att behålla barnet, så vill hon det så är det bara förlika sig med det.

Däremot har inte någon rätt att ta barnet utanför landets gränser utan ditt medgivande när det väl är etablerat att det är du som är fadern.

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Det går inte att, mig veterligen, neka faderskap om kvinnan anger dig. Vägra för allt i världen inte att betala när inbetalningskortet kommer. Ex. svågern ville inte pröjsa sina tvillingar innan fadeskapstest visat att de var hans. Testet kunde inte göras innan de var 6 mån. och under den tiden fick han både socialen, försäkringskassan och kronofogden efter sig. Obra, minst sagt.

Va? Kan de verkligen fungera så? Om en helt okänd kvinna får för sig att skriva upp mitt namn som far så ska jag bara betala? :confused:
Det låter som en bra affärsidé för kvinnor som inte vet vem fadern är, eller där de vet att den riktiga fadern inte kommer kunna betala för sig.

Chaly

Gröngöling
Gick med
22 Aug 2008
Hoj
Gammelstånka
Va? Kan de verkligen fungera så? Om en helt okänd kvinna får för sig att skriva upp mitt namn som far så ska jag bara betala? :confused:
Det låter som en bra affärsidé för kvinnor som inte vet vem fadern är, eller där de vet att den riktiga fadern inte kommer kunna betala för sig.

Man behöver bara betala om man är fader. Men är man fader till barnet är det oklokt att neka och låta bli att betala.

Mamman får pengar från f-kassan iallafall så de tjänar inget på att ange en felaktig fader.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts

Var inte naiv. Hon får underhåll oavsett, det är bara en fråga om hur man benämner pengarna. Hon kan däremot få mer om fadern tjänar rejält förutom de vidlyftigare reglerna för bostadsbidrag, studiebidrag och lån. Hittar hon ny påverkas bara bostadsbidraget om de flyttar ihop. Ingen hänsyn tas till barnets omständigheter hos fadern, ej heller om han har fått barn i en ny relation. Affärsidé, det kan du ge dig på.

Blir du felaktigt utpekad kan du begära test och så är du fri. Om den biologiske fadern begär faderskapstest har han sumpat sina chanser i vårdnads och umgängesfrågor, det kvittar om det finns fog. Det är ungefär det värsta man kan göra, begära att en ensam mamma tar något som helst ansvar.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Var inte naiv. Hon får underhåll oavsett, det är bara en fråga om hur man benämner pengarna. Hon kan däremot få mer om fadern tjänar rejält förutom de vidlyftigare reglerna för bostadsbidrag, studiebidrag och lån. Hittar hon ny påverkas bara bostadsbidraget om de flyttar ihop. Ingen hänsyn tas till barnets omständigheter hos fadern, ej heller om han har fått barn i en ny relation. Affärsidé, det kan du ge dig på.

Blir du felaktigt utpekad kan du begära test och så är du fri. Om den biologiske fadern begär faderskapstest har han sumpat sina chanser i vårdnads och umgängesfrågor, det kvittar om det finns fog. Det är ungefär det värsta man kan göra, begära att en ensam mamma tar något som helst ansvar.

Kul att påstå att det är en affärsidé att skaffa barn... mig veterligen kostar det mer än vad något bidrag/underhåll bidrar med.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Du kommer dessvärre att få betala minst 1273:- per månad i 18 år om du "åker dit".

Tror inte det gäller om mamman tar barnet till Kina. Vilket iofs mamman ändå får svårt att göra. Rent praktiskt så krävs det ju ett pass vilket nog kräver pappas underskrift om jag inte minns fel. Om barnet föds här och TS blir registrerad som pappa så får väl barnet automatiskt svenskt medborgarskap vilket gör att staten kommer hjälpa pappa att få tillbaka barnet till Sverige ifall mamman ändå lyckas få barnet till Kina.

Sticker mamman till Kina före barnet föds så att barnet föds i Kina så kan det där med faderskap bli besvärligt om pappan vägrar skriva under...

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Kul att påstå att det är en affärsidé att skaffa barn... mig veterligen kostar det mer än vad något bidrag/underhåll bidrar med.

Nej, men man kan ju få det att framstå som det. För övrigt så tror jag det hade gynnat alla parter om man skippat de där "pappabetalarfasonerna". Boföräldern hade fått lära sig sätta värde på privilegiet det innebär att ha dem hos sig, kanske ökat förståelsen för barnets omständigheter hos den part som är undantagen från alla subventioner och det hade definitivt utjämnat det absurda maktförhållandet.

Det ska få kosta, men det ska utgå från barnets totala situation till skillnad från hur det är nu.

Attityd

Medlem
Gick med
30 Mar 2012
Hoj
S1000RR
Lämna helt aggressionerna utanför, de hör aldrig hemma när man pratar om eller med barn.
Var så saklig du kan och få henne att förstå barnets bästa, hur än er relation än slutade. De är lätt att sådana saker som gamla relationen kan påverka ett sådant beslut och då blir de lätt fel.

Lämna diskussionen någon vecka så saker och ting hinner lugna sig, sen sätter ni er ner och pratar om barnet! för i slutändan är de barnet de handlar om.
Ta de lugnt och prata rationellt med varandra och lämna känslorna utanför!

De låter som de är mycket känslor i er just nu, men försök hålla er logiska ska du se att de kommer bli till de bästa hur det än slutar.
Och tänk på att barnet kommer vilja ha både en mor och en far och som åtmistone kan hålla sams!

Har nyligen gått igenom desamma.

Lycka till!

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping