Mitt ex är gravid o vägrar göra abort

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Du kommer dessvärre att få betala minst 1273:- per månad i 18 år

Stämmer inte.

1273 kr/mån tom juni det år barnet fyller 20 om personen studerar och inte har gjort uppehåll. Fr o m 18 betalar man direkt till barnet. Jag har för mig att barnets rätt till underhåll försvinner om denne flyttar ifrån boföräldern, (fundera lite på den...)

Soc läser familjebalken annorlunda så där är föräldrarna försörjningspliktiga fram till dess att "barnet" fyller 22 år och där är barnets rättigheter större än hos förskingringskassan

Som sagt, kvinnolön. (Och några få fall där fadern är boförälder).

Nämnde jag barnbidrag och flerbarnstillägg? Det är jag också emot.

Boföräldrar har lika mycket i privilegier som man beräknar att ett barns uppväxt kostar i snitt. Lägg sen till klyftan till den andre föräldern och vad det gör för barnens odds.

Dags att öppna ögonen, vem som kan få sin tillvaro förändrad från en dag till en annan.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Hon kan inte dra till Kina med barnet och med det kan du få juridisk hjälp från såväl soc som ombud. Kör inget eget race i den frågan! Om soc "bjuder in till samtal" i frågan så ha en helst oberoende men kunnig part med dig, du kommer att vara så mycket lugnare. Annars sitter du 3 mot 1 där de skriver resultatet som de vill.

Du är vuxen nu, be a dad.

Kan det inte vara läge att ta det samtalet/n nu då istället så att båda vet vad som gäller med det hela vilket troligen hjälper till i beslutet? Om det nu går.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Kan det inte vara läge att ta det samtalet/n nu då istället så att båda vet vad som gäller med det hela vilket troligen hjälper till i beslutet? Om det nu går.

Hans chans till att få till något vettigt är att ta på sig faderskapet och vara så samarbetsbar som bara är möjligt. Det är ju hans trumf, om man nu kan tala om något sådant, att hon har den intentionen. Bättre att myndighet får upplysa henne om den saken, så är det inte hans "fel".

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Tjejen skriver "fader okänd" på födelsebeviset och drar till Kina med barnet. Win-win

Seriöst, hur skulle det praktiskt gå till att mannen skulle kunna tvinga kvinnan till abort? Däremot skulle man kunna diskutera att om mannen är mot och kvinnan ändå föder barn så förverkas underhållet men nä, då får man nog leva på skyddad adress resten av livet.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Tjejen skriver "fader okänd" på födelsebeviset och drar till Kina med barnet. Win-win

Seriöst, hur skulle det praktiskt gå till att mannen skulle kunna tvinga kvinnan till abort? Däremot skulle man kunna diskutera att om mannen är mot och kvinnan ändå föder barn så förverkas underhållet men nä, då får man nog leva på skyddad adress resten av livet.

Du kan aldrig avsäga dig ditt föräldraskap.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Pengar = föräldraskap?

Mtp att det är svensk familjepolitik vi kommit att diskutera så är väl inte barnkonventionen så särdeles applicerbar.

Om mamman funderar på att dra till Kina så är den aktuell i högsta grad.

Som förälder är du underhållsskyldig på ett eller annat sätt.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Om mamman funderar på att dra till Kina så är den aktuell i högsta grad.

Som förälder är du underhållsskyldig på ett eller annat sätt.

Jag har kanske inte samma naiva tilltro till svenskt myndighetsutövande i dessa frågor, på goda grunder. Sverige är ju erkänt dåliga på en del punkter. Att tillkortakommandena ligger i praxis som inte överensstämmer med lag gör det bara svårare att rätta till.

Nej, men du trivs ju med den uppfattningen och jag anser inte att den diskussionen tillför TS något av värde. Jag är dock absolut för en förändring i den riktningen.

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Stämmer inte.

1273 kr/mån tom juni det år barnet fyller 20 om personen studerar och inte har gjort uppehåll. Fr o m 18 betalar man direkt till barnet. Jag har för mig att barnets rätt till underhåll försvinner om denne flyttar ifrån boföräldern, (fundera lite på den...)

Soc läser familjebalken annorlunda så där är föräldrarna försörjningspliktiga fram till dess att "barnet" fyller 22 år och där är barnets rättigheter större än hos förskingringskassan

Där ser man. Man lär sig nåt nytt varje dag.

Lajo

Same same but different..
Gick med
26 Aug 2010
Hoj
-00 Suzuki TL1000S
Usch, lider med dig TS. Du har ingen talan i det nu.. Hon gör precis som hon vill. Känn på den jämställdhetsivrare!
En del damer får en verkligen att vilja prova på klosterlivet.

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Usch, lider med dig TS. Du har ingen talan i det nu.. Hon gör precis som hon vill. Känn på den jämställdhetsivrare!
En del damer får en verkligen att vilja prova på klosterlivet.

Det eller latex :crash

sportarn

Team Gasar tills det rasar!
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Yamaha R1-00 *såld*
Tack allihopa.
Har försökt smälta allting nu, som tur är bygger jag om hemma och att spika bort lite ilska är nog bland det bästa som finns!!
Har läst på ganska grundligt ang. rättigheter med att föra ut barn utan ena förälderns medgivande och om hon överhuvudtaget tänker tanken kommer jag se till så hon inte kommer lyckas med det.
Ang. att det kan vara en bluff är det tyvärr inte så då jag har sett graviditetstestet...
Tyvärr är det så att när man litar på att tjejen använder p-ringen som hon lovat så kan såna här saker inträffa.
Nej, kådis är väl det enda säkra för oss män, kan inte ens lita på ens egen flickvän.

Chaly

Gröngöling
Gick med
22 Aug 2008
Hoj
Gammelstånka
Tack allihopa.
Har försökt smälta allting nu, som tur är bygger jag om hemma och att spika bort lite ilska är nog bland det bästa som finns!!
Har läst på ganska grundligt ang. rättigheter med att föra ut barn utan ena förälderns medgivande och om hon överhuvudtaget tänker tanken kommer jag se till så hon inte kommer lyckas med det.
Ang. att det kan vara en bluff är det tyvärr inte så då jag har sett graviditetstestet...
Tyvärr är det så att när man litar på att tjejen använder p-ringen som hon lovat så kan såna här saker inträffa.
Nej, kådis är väl det enda säkra för oss män, kan inte ens lita på ens egen flickvän.

Säger det mest för att ingen annan sagt det:

-Grattis grabben! Du ska bli farsa!

Omständigheterna kunde givetvis va bättre men om några år när du kikar in på det där oskyldiga sovande lilla barnet så spelar det inte så stor roll. Du kommer inte önska att hen inte fanns.

BusAnna

&#1729;&#1605;&#1740;&#1588;&#1729; &#1570;&#1582;
Gick med
24 Apr 2010
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
Hej TS. Den här tråden formligen svämmar över av felaktigheter, så jag föreslår att du bortser från det du läst här.
Vore jag i din sits skulle jag regga mig på familjeliv och ställa mina frågor där. Du kommer nog få lite dumdumsvar där också men det går fort att syna vilka av de som svarar som har koll. Men här är 10% rätt, resten fel. På Familjeliv kommer du få 90% rätt. Och de som hänger där har själva erfarenheter av vårdnadstvister, och har redan betalt jurister och lärt sig den hårda vägen exakt vad som gäller.

Och se över din hemförsäkring så att den täcker advokatkostnaderna, det är mitt råd, som du tyvärr antagligen kommer få nytta av.

Hänz

kRÄnKt!
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
GSXR
Så länge kvinnor har denna makt kommer jag aldrig acceptera jämlikhet mellan könen. Ska det vara jämställt ska det fan vara på alla plan. Oavsett vems kropp det är så kommer fostret lämna kroppen och förändra den andra partens liv för gott.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Jag har kanske inte samma naiva tilltro till svenskt myndighetsutövande i dessa frågor, på goda grunder. Sverige är ju erkänt dåliga på en del punkter. Att tillkortakommandena ligger i praxis som inte överensstämmer med lag gör det bara svårare att rätta till.

Nej, men du trivs ju med den uppfattningen och jag anser inte att den diskussionen tillför TS något av värde. Jag är dock absolut för en förändring i den riktningen.

Vet inte vad du har för uppfattning utan jag har enbart pekat på vad som gääller i tråden.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Hej TS. Den här tråden formligen svämmar över av felaktigheter, så jag föreslår att du bortser från det du läst här.
Vore jag i din sits skulle jag regga mig på familjeliv och ställa mina frågor där. Du kommer nog få lite dumdumsvar där också men det går fort att syna vilka av de som svarar som har koll. Men här är 10% rätt, resten fel. På Familjeliv kommer du få 90% rätt. Och de som hänger där har själva erfarenheter av vårdnadstvister, och har redan betalt jurister och lärt sig den hårda vägen exakt vad som gäller.

Och se över din hemförsäkring så att den täcker advokatkostnaderna, det är mitt råd, som du tyvärr antagligen kommer få nytta av.

Tjena Anna.

Vad är fel då?

Mina erfarenheter sträcker sig till att ha stått nära min bästa vän i hans vårdnadstvist där kärringen tog barnen och drog till annat land, det inkluderade även att vara vittne i rätten i deras tvist.

Dock en sak jag inte nämnt men som är VIKTIG är att passivitet är bara till mammans fördel... Polarns passivitet (pga av djup depression) gjorde att just punkt 11 barnkonventionen åkte ut genom fönstret. :död

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

&nbsp;Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO