Mitt ex är gravid o vägrar göra abort

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Du har fel. Det finns bara en som använder detta konto och ditt sätt att diskutera på är fullständigt vidrigt. Don Quijote, släng dig i väggen. Lägg ner lögnerna och påhoppen.

Kort om tid nu men...

Jag bryr mig inte så nämnvärt, känner igen det där. Sen kan jag, såväl som du/ni, välja att läsa eller ej.

Eftersom du citerar hela stycket undrar jag vad du anser vara så vidrigt? Är det något i mitt svar till Chaly är jag mer intresserad. Ämnar inte fortsätta någon diskussion rörande dig och/eller bikerlady då jag har sagt mitt efter detta inlägg.

Du får däremot gärna förklara vad du menar med att kalla mig Don Quijote för de här sakerna är inte på låtsas. Undrar om du förstått Cervantes riktigt? Jag är klar över vad Lajo menar men respekterar att han, högst förståeligt, tyvärr valt att lämna tråden.

Är du medveten om att du kör alltid precis samma race när du upplever dig trängd? Det är en ganska obehaglig stil, som jag är övertygad om att du kunnat skaffa dig en rad fördelar med. Reaktionerna här brukar också upprepa sig. Det tillför inget.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det som är så jävla illa med sånt är att familjerätten eller vad de heter oftast fattar tycke för den mest manipulerande parten o vägrar läsa igenom alla lögner och påhitt.

Faktiskt insåg dom i det här fallet så småningom hur det låg till.

Det har varit utredning på mammans begäran, dagis har klagat på barnen, främst ett av dem. Mamman skulle ha det till att allt berodde på pappan som har barnen varannan helg! :confused: Ungefär som att han på två dagar av 14 skulle förstöra barnen... Han har alltså barnen varannan helg, i bästa fall för ibland blir det bråk om de två dagarna också.

Till en början i den här utredningen så betraktades ju pappan som en skurk, men tids nog så insåg ju även socialtanterna var felet låg och det hela slutade med att mamman erbjöds avlastning då slutsatsen var att situationen var för jobbig för henne. Vilket hon tackade nej till. Av ren stolthet gissar jag. Och nu anser hon säkert att socialen är idioter om jag känner henne rätt för hon är en sån som hela tiden ska ge någon annan skulden för allt som blir fel.

För att beskriva hennes karaktär så blev hon ovän med sin pappa för en väldans många år sedan, sedan med mamman, styvpappan och några syskon. Folk på hennes arbete är också idioter. Och de flesta av hennes vänner har förr eller senare blivit ovänner.

Eller så är det helt enkelt synd om tjejen som haft oturen att vara omgiven med så hemska människor överallt... :näsblod

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Kort om tid nu men...

Jag bryr mig inte så nämnvärt, känner igen det där. Sen kan jag, såväl som du/ni, välja att läsa eller ej.

Eftersom du citerar hela stycket undrar jag vad du anser vara så vidrigt? Är det något i mitt svar till Chaly är jag mer intresserad. Ämnar inte fortsätta någon diskussion rörande dig och/eller bikerlady då jag har sagt mitt efter detta inlägg.

Du får däremot gärna förklara vad du menar med att kalla mig Don Quijote för de här sakerna är inte på låtsas. Undrar om du förstått Cervantes riktigt? Jag är klar över vad Lajo menar men respekterar att han, högst förståeligt, tyvärr valt att lämna tråden.

Är du medveten om att du kör alltid precis samma race när du upplever dig trängd? Det är en ganska obehaglig stil, som jag är övertygad om att du kunnat skaffa dig en rad fördelar med. Reaktionerna här brukar också upprepa sig. Det tillför inget.

Ursäkta mig men VAD håller du på med här? JAG är den enda som skriver på detta konto och jag har hängt här sedan 2007. Diskutera sakfrågan istället. Ska det vara så jävla svårt? JAG var inte den som började med att attackera dig eller någon annan. Jag höll med Chaly men det fick jag bevisligen inte för dig för då började påhoppen och anklagelserna som absolut inte har någonting över huvudet taget med trådämnet att göra.

Tjafsa själv. Jag lämnar denna diskussion.

Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Ni som håller på med personliga påhopp kan ni inte fortsätta den diskussionen via PM till varandra istället. Ni tillför inte tråden något alls.

big

wannabe
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Yamaha FZ6 2007
Har inte läst allt men ett tips ta allt via dom riktiga kanalerna inte ta nått med henne direkt. Håll god ton och gå vidare, inte hela världen att ha ett barn med nån man inte bor samman med, betyder inte att du inte kan ha god relation till barnet och med mamman är det bara ta det sakliga.

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Hur många ggr kan man lämna en diskussion? :banana

Faktiskt insåg dom i det här fallet så småningom hur det låg till.

Det har varit utredning på mammans begäran, dagis har klagat på barnen, främst ett av dem. Mamman skulle ha det till att allt berodde på pappan som har barnen varannan helg! :confused: Ungefär som att han på två dagar av 14 skulle förstöra barnen... Han har alltså barnen varannan helg, i bästa fall för ibland blir det bråk om de två dagarna också.

Till en början i den här utredningen så betraktades ju pappan som en skurk, men tids nog så insåg ju även socialtanterna var felet låg och det hela slutade med att mamman erbjöds avlastning då slutsatsen var att situationen var för jobbig för henne. Vilket hon tackade nej till. Av ren stolthet gissar jag. Och nu anser hon säkert att socialen är idioter om jag känner henne rätt för hon är en sån som hela tiden ska ge någon annan skulden för allt som blir fel.

För att beskriva hennes karaktär så blev hon ovän med sin pappa för en väldans många år sedan, sedan med mamman, styvpappan och några syskon. Folk på hennes arbete är också idioter. Och de flesta av hennes vänner har förr eller senare blivit ovänner.

Eller så är det helt enkelt synd om tjejen som haft oturen att vara omgiven med så hemska människor överallt... :näsblod

Låter som du pratar om min syster...otäckt.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Finns en tråd på flashback om "manlig aborträtt"
https://www.flashback.org/t2114904

Gillar detta citat
När det gäller den här punkten så är det kvinnans goda ömdöme som gäller
och hon är ju "herre" över sin kropp och har rätt att bestämma det som är
rätt.

De feminister som håller stenhårt på ovan stycke tycker sen i nästa handvändning att en kvinna som bestämmer sig för att sälja sin
kropp frivilligt är ett viljelöst brottsoffer som blir uttnyttjad av män.

Ett typexempel på s k kvinnlig "logik"
:banana

EDIT: Som kille bör man nog hålla sig till att bara borra i tvåan och trean...

Last edited:

Chaly

Gröngöling
Gick med
22 Aug 2008
Hoj
Gammelstånka
Jag gör ju det om och om igen. Det finns ingen vinst för barnen i att skapa så ojämlika förutsättningar för föräldrarnas möjligheter. Om inte din far var Krösus själv undrar jag om du verkligen kan missa hur den enes förutsättningar monteras ner till förmån för den andre. Det finns andra sätt att lösa det där. Vi är alla en produkt av vår uppväxt och du har valt att se det som det rätta.

Har du någon aning om vilka tillskott din mamma fått och hur det slår på den andra parten och därmed er tillvaro totalt. 4 barn säger du.

Det skulle i dagens penningvärde innebära ca 11 000 kr/mån i underhåll och barnbidrag inkl flerbarnstillägg men förutom ett högst troligt försörjningsstöd från soc och givetvis ett väl tilltaget bostadsbidrag. Dt kan uppgå till lika mycket eller mer och sen har säkert hon någon inkomst. På den tiden tror jag inte någon s k ensam mamma betalade många korvören av hyran själv. Till det kommer ju frågan om det fanns en inkomst till i hushållet och om denne tog ansvar för sina val. Det har ju varit kutym att inte ange att den nye bor där eller behåller en postbox/billig lägenhet/rum för mantalsskrivningens skull.

Om pappan i det här fallet har en genomsnittlig inkomst så är det i princip bara svartjobb som kan ge honom en dräglig tillvaro och hålla fogden stången, men det sliter och umgänget blir såklart lidande. Är fogden inblandad är han än mer illa ute då FK inte bryr sig om fogdeskulder och fogden inte bryr sig om underhållsplikten. (Det hänger ihop med hur FK räknar). Underhållsskyldiga är de enda i vårt samhälle som är undantagna rätten till existensminimum, förutom deras barn där man inte räknar ett öre för deras behov hos pappan. Hur kan en sån sak inte vara brottslig? Det hjälper inte ens att ge upp och låta det gå till fogden för att på så vis få åtminstone existensminimum.

Påstå gärna att det system du förespråkar sätter barnen i första rummet.

Detta är Sverige och vi lever på 2000-talet.

Tack för förklaringen.

Till att börja med så har jag nu justerat en del av mitt inlägg 74 från

Jag anser nog att dagens system med underhåll är ganska vettigt om man tänker efter lite...
till
Jag anser att grundprincipen bör vara att föräldrarna tillsammans är ansvariga för barnets uppehälle.

Detta då det var vad jag egentligen avsåg med mitt inlägg. Och jag gissar att det är det inlägget som stör dig mest.

Det låter helt klart som att det finns fog för reform av dagens system eller praxis gällande de belopp som krävs av den underhållsskyldige. Detta har jag inga direkta erfarenheter av själv så jag ifrågasätter inte vad du skriver.

Gällande situationen med min uppväxt så var det inte så illa som du beskriver det. Kanske var praxis eller beloppen annorlunda då?

Morsan heltidsarbetande, ensamstående med oss barn boende hos henne. Ingen sambo eller dylikt medan vi bodde hemma. Eget hus på landet. Gammal bil. Vi var alltid mätta och hade hela kläder. Vi hade inte råd med några märkeskläder eller dylikt och cyklar, större leksaker, mm köptes begagnat. Fullt tillräckligt, men aldrig någon lyx. Soc. såg vi inte röken av (princip för morsan).

Farsan ensamstående i egen villa ca 1 km bort (vi barn sprang mellan husen som vi ville). Kommunalarbetare. Fick en period ta extrajobb (jobba lördagar) för att det blev knapert. Aldrig något gnäll som vi hörde då. På grund av diskussionerna i tråden frågade jag honom om detta i morse när han ringde. Summan av hans upplevelse var typ "Ja, det var tufft ekonomiskt och jag behövde jobba extra för att ha råd att hitta på något med er ungar på semestern"

Jag utgår från att du nu kommer slasha morsan som oekonomiskt slödder som inte kan hantera pengar som uppenbart måste ha supit upp pengarna och farsan som en toffel, men jag kan bemöta det redan och meddela att så är/var inte fallet.

Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Tack för förklaringen.

Detta då det var vad jag egentligen avsåg med mitt inlägg. Och jag gissar att det är det inlägget som stör dig mest.

Det låter helt klart som att det finns fog för reform av dagens system eller praxis gällande de belopp som krävs av den underhållsskyldige. Detta har jag inga direkta erfarenheter av själv så jag ifrågasätter inte vad du skriver.

Gällande situationen med min uppväxt så var det inte så illa som du beskriver det. Kanske var praxis eller beloppen annorlunda då?

Morsan heltidsarbetande, ensamstående med oss barn boende hos henne. Ingen sambo eller dylikt medan vi bodde hemma. Eget hus på landet. Gammal bil. Vi var alltid mätta och hade hela kläder. Vi hade inte råd med några märkeskläder eller dylikt och cyklar, större leksaker, mm köptes begagnat. Fullt tillräckligt, men aldrig någon lyx. Soc. såg vi inte röken av (princip för morsan).

Farsan ensamstående i egen villa ca 1 km bort (vi barn sprang mellan husen som vi ville). Kommunalarbetare. Fick en period ta extrajobb (jobba lördagar) för att det blev knapert. Aldrig något gnäll som vi hörde då. På grund av diskussionerna i tråden frågade jag honom om detta i morse när han ringde. Summan av hans upplevelse var typ "Ja, det var tufft ekonomiskt och jag behövde jobba extra för att ha råd att hitta på något med er ungar på semestern"

Jag utgår från att du nu kommer slasha morsan som oekonomiskt slödder som inte kan hantera pengar som uppenbart måste ha supit upp pengarna och farsan som en toffel, men jag kan bemöta det redan och meddela att så är/var inte fallet.

Tack för ditt svar.

Det låter som en bra uppväxt och det gläder mig.

80-tal? Kan inte reglerna då och vet inte när avdragsreglerna ändrades. Möjligen hade han en ganska kraftig reduktion då ni var 4? Tidigare blev det tunga underhåll som å andra sidan var avdragsgilla. Bättre, tyckte politikerna, att ta bort avdragsreglerna så folk hamnar i skuld och så får vi ränta på pengarna via FKs ogynnsamma anståndsregler och så småningom fogden. Folk kan alltså sitta i skuld många år efter att barnen flugit ut.

Jag skrev i "dagens penningvärde" så du kan nog inte påstå att hon skulle haft sämre då, snarare tvärtom. Hennes bidrag borde ganska väl motsvara vad en kommunalarbetarlön tillförde om de varit gemensamt hushåll, åtminstone nettot efter vad en vuxen arbetande drar i kostnader. Det blir "pappabetalar" per definition och en attack på er totala situation hur du än vänder på det. Det enda som kan minska överskottet för din mor är ju om hon behövt lösa ut din pappa ur huset men avdragsregler för huslån var ju å andra sidan gynnsammare då, (osäker på när det ändrades). De (han) slapp ju den ofta tunga kostnaden för transporter, vilket är gynnsamt för alla parter. Läget med avseende på huspriser är också en inte oviktig detalj.

Soc principsak? Vad är skillnaden mot att få bidrag från försäkringskassan eller barnbidraget för den delen? F ö så var det soc som handlade underhållen fram till tidigt 90-tal så där föll det. Men det låter fint och hedersamt, det håller jag med om. Det är det som är grejen och hela den här soppan är nerlusad av, att inte nämna vad det nu gäller vid dess rätta namn. Så skapar man opinion och så duperar man folk.

Det är så många aspekter så man kan helt enkelt inte flytta motsvarande 1900 kr av någons inkomst. Börja på 0 och räkna på behov där boföräldrarna också får ta ansvar i ordets rätta bemärkelse.
Apropå det sista så verkar det vara en fin bild du har av mig, hoppas du får anledning att revidera den vad det lider.

Jag är ändå säker på att det hade gått att utforma gynnsammare för er barn och pappa utan att det på något vis hade blivit knapert för mamman. Vad kan du ha emot det?

Jag hade ny cykel och en rätt fin sådan, jobbade ihop till den själv.

Last edited:

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Tack för ditt svar.

Det låter som en bra uppväxt och det gläder mig.

80-tal? Kan inte reglerna då och vet inte när avdragsreglerna ändrades. Möjligen hade han en ganska kraftig reduktion då ni var 4? Tidigare blev det tunga underhåll som å andra sidan var avdragsgilla. Bättre, tyckte politikerna, att ta bort avdragsreglerna så folk hamnar i skuld och så får vi ränta på pengarna via FKs ogynnsamma anståndsregler och så småningom fogden. Folk kan alltså sitta i skuld många år efter att barnen flugit ut.

Jag skrev i "dagens penningvärde" så du kan nog inte påstå att hon skulle haft sämre då, snarare tvärtom. Hennes bidrag borde ganska väl motsvara vad en kommunalarbetarlön tillförde om de varit gemensamt hushåll, åtminstone nettot efter vad en vuxen arbetande drar i kostnader. Det blir "pappabetalar" per definition och en attack på er totala situation hur du än vänder på det. Det enda som kan minska överskottet för din mor är ju om hon behövt lösa ut din pappa ur huset men avdragsregler för huslån var ju å andra sidan gynnsammare då, (osäker på när det ändrades). De (han) slapp ju den ofta tunga kostnaden för transporter, vilket är gynnsamt för alla parter. Läget med avseende på huspriser är också en inte oviktig detalj.

Soc principsak? Vad är skillnaden mot att få bidrag från försäkringskassan eller barnbidraget för den delen? F ö så var det soc som handlade underhållen fram till tidigt 90-tal så där föll det. Men det låter fint och hedersamt, det håller jag med om. Det är det som är grejen och hela den här soppan är nerlusad av, att inte nämna vad det nu gäller vid dess rätta namn. Så skapar man opinion och så duperar man folk.

Det är så många aspekter så man kan helt enkelt inte flytta motsvarande 1900 kr av någons inkomst. Börja på 0 och räkna på behov där boföräldrarna också får ta ansvar i ordets rätta bemärkelse.
Apropå det sista så verkar det vara en fin bild du har av mig, hoppas du får anledning att revidera den vad det lider.

Jag är ändå säker på att det hade gått att utforma gynnsammare för er barn och pappa utan att det på något vis hade blivit knapert för mamman. Vad kan du ha emot det?

En fråga när det gäller underhåll.

Om man har gemensam vårdnad och har barnen lika mycket, betalar någon underhåll då?
Visst kan man under de omständigheterna få barnbidraget delat mellan de båda föräldrarna?

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
En fråga när det gäller underhåll.

Om man har gemensam vårdnad och har barnen lika mycket, betalar någon underhåll då?
Visst kan man under de omständigheterna få barnbidraget delat mellan de båda föräldrarna?

Varför kollade jag här? Jag har inte tid!

Om det är lika. De reglerna är nyare och har dessvärre aldrig varit aktuella för oss.

Om det är lika betalar ingen om inte inkomstnivåerna är betydande. Dålig koll där men det håller på att ändras. Om du kollar på familjeliv så är ett återkommande problem hur mammorna ska få ut olika ersättningar parallellt, (CSN, föräldrapenning, a-kassa, försörjningsstöd etc) och hur lite de behöver ha barnen för att ändå uppbära fulla underhåll. Det senare tror jag hamnar på ca 35% men det finns besynnerligheter i sättet att räkna.

Barnbidraget kan delas om "båda är eniga", dvs om mamman vill. I de få fall mamman varit underhållsskyldig tidigare har hon alltså kunnat betala underhåll med barnbidraget och har haft sitt netto på ett par hundra när. Det är därför jag kallar barnbidrag kvinnolön, för för det är vad det är. Kravet är att det finns barn i bilden.

Tyckte jag såg att det är på gång, kanske redan verklighet, att barnbidraget sk delas per automatik när boendet är lika. Det roliga var att de lyckades framställa det som att barnbidraget i dess nuvarande form på något sätt var förödmjukande eller ett förminskandef för/av kvinnan. Tror de får svårt att förankra det tankesättet..:hihi

Jag tror på ett borttagande och en progressiv skattesänkning, (jaja, höginkomsttagare kommer att böla men det gör de nu också då det är de som betalar barnbidraget, ergo skatteåterbäring). Alternativet är att det delas automatiskt oavsett utom i särskilda fall där det av juridiska skäl inte förekommer något umgänge.

Det tar för lång tid för mig att reda ut Vårdnadsfrågan i sammanhanget, (skriver långsamt).

Checkar ut några dagar nu.

Fridens.

Chaly

Gröngöling
Gick med
22 Aug 2008
Hoj
Gammelstånka

För morsan (och jag skulle tro för de flesta) är det skillnad på att ta emot barnbidrag som ges till alla per automatik eller underhållspeng från farsan jämfört med att stå med mössan i hand hos soc. och be om försörjningsstöd.
Men du har helt rätt i att pengarna kommer ur samma kassa, bara det sociala stigmat som skiljer.

Jag håller med dig helt om att att ansvaret skall delas helt och hållet och om det idag är så snedvridet som du säger så bör det justeras. Min egen erfarenhet från barndomen överensstämde dock inte riktigt med den guldkantade tillvaro som beskrevs för boföräldrarna tidigare i tråden. Men klart systemet kan förbättras!

Egentligen diskuterar vi nu dock detaljer i systemet där jag inte har några erfarenheter eller egentliga åsikter. Det jag tycker är viktigt är att båda föräldrarna alltid har ansvar för sina barn så att de kan få en dräglig tillvaro. Jag tycker inte att man som pappa skall slippa undan bara för att man inte vill ha barnet då det är min ståndpunkt att varje kille är medveten om att risken finns att en kvinna kan bli gravid när man har sex. Jag kom fram till detta i sena tonåren när min dåvarande flickvän klargjorde att hon aldrig skulle klara av att göra abort om hon blev gravid, vilket fick mig att fundera en del under ett par nervösa dagar... När kvinnan väl är gravid så kan inte jag finna någon vettig lösning till medbestämmande för killen, så i min värld gör vi killar vårt val/tar risken när vi väljer att ha sex.

Jag köpte en dator för mina första sommarjobbspengar när jag var 13. Jisses vad bra den var då... :)

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Det jag tycker är viktigt är att båda föräldrarna alltid har ansvar för sina barn så att de kan få en dräglig tillvaro.

Det där summerar nog hela diskussionen ganska väl tycker jag. Väl sagt. Om nu barnet är ett faktum ska båda ta sitt ansvar. Allt annat är förkastligt. Att ställa sitt eget bästa före barnets är ingen bra utgångspunkt.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

&nbsp;Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO