Mitt ex är gravid o vägrar göra abort

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Hoj
honda cbr600rr 2008
Jag tycker på fullaste allvar att det är bådas delade ansvar även i detta fall då det är bådas delade handling. Det går inte att frånsäga sig ansvar och lägga det på en annan person såvida man inte omyndigförklaras.

Ok... Ja alla kan ju inte tycka samma sak... I min värld så tycker jag de största ansvaret ligger hos tjejen i detta fall om det gått till som Ts skrivit. Man ljuger inte om att man tar p-piller o sen inte för de. Hade han vetat så kanske han hade använt kondom eller i alla fall peta ut den lite innan :) (inte säkert de hjälper heller men du förstår nog va jag mena)

Chaly

Gröngöling
Gick med
22 Aug 2008
Hoj
Gammelstånka
Undrar hur trenden skulle se ut om utgångsläget var delad vårdnad, (gärna med varannanveckaboende i den lägenhet barnet bor i.

Inte någon av parterna äger rätt att klå den andre på pengar.

Barnbidraget delas 50/50 per automatik.

Förmyndarskapet styrs upp så att alla beslut måste godkännas gemensamt till skillnad från det ihåliga system som råder. (Nu håller ju Swedbank t ex på att göra det betydligt lättare för svindlande boföräldrar som om det inte var illa nog innan.)

Kort sagt, jämställdhet på riktigt alla frågor som går.

(Min gissning är att familjeliv.se hade spontanantänt.)

Helt okej för mig! Hade fått min röst också!

Enda reservationen skulle väl vara om det visar sig att förståsigpåarna har rätt i sina påståenden att växelvis boende inte är bra för riktigt små barn, nåt med trygghet och anknytning osv.

Barnens väl och ve i första rummet.

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Ok... Ja alla kan ju inte tycka samma sak... I min värld så tycker jag de största ansvaret ligger hos tjejen i detta fall om det gått till som Ts skrivit. Man ljuger inte om att man tar p-piller o sen inte för de. Hade han vetat så kanske han hade använt kondom eller i alla fall peta ut den lite innan :) (inte säkert de hjälper heller men du förstår nog va jag mena)

Klart det inte är rätt att ljuga och bedra.
Vill man vara säker på att få det som man vill får man se efter sig själv :)

Jag har sagt att jag känner med TS. Det är ingen rolig sits han är i.
Det är inte snyggt gjort av tjejen.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Enda reservationen skulle väl vara om det visar sig att förståsigpåarna har rätt i sina påståenden att växelvis boende inte är bra för riktigt små barn, nåt med trygghet och anknytning osv.

Fast du missar ju poängen. Det är inget växelvis boende för barnet och det blir jämvikt och koninuitet i föräldrakontakterna. Problem uppstår när någon av parterna har barn med flera och/eller på olika håll. Förhoppningsvis leder det så småningom till lite mindre impulsivt barnalstrande. Det ekonomiska incitamentet och maktfullkomligheten blir ju reducerat för kvinnorna på det här sättet.

Det går jag inte på.

Du måste vara känd i din bekantskapskrets som den man kan fråga och få råd om svåra saker. Grymt bra svarat, det var säkert till stor hjälp för trådstartaren.

Men han har ju rätt. Kan inte du återgå till att reta upp racingforumet? På det området har du ju kommit en bit.

Chaly

Gröngöling
Gick med
22 Aug 2008
Hoj
Gammelstånka
Fast du missar ju poängen. Det är inget växelvis boende för barnet och det blir jämvikt och koninuitet i föräldrakontakterna. Problem uppstår när någon av parterna har barn med flera och/eller på olika håll. Förhoppningsvis leder det så småningom till lite mindre impulsivt barnalstrande. Det ekonomiska incitamentet och maktfullkomligheten blir ju reducerat för kvinnorna på det här sättet.

Jag förstod poängen. Men som jag uppfattat förståsigpåarna är det just den växelvisa kontakten med föräldrarna som ej förordas när det gäller riktigt små barn (typ under ett-två år). Typ att ungen glömmer bort mamman under veckan med farsan och känner sig otrygg första tiden med morsan sen.
Osäker på om det stämmer, men det är väl därför växelvis boende ej används med typ spädbarn idag?

Det går jag inte på
Vad sätter du i första rummet då?

Lajo

Same same but different..
Gick med
26 Aug 2010
Hoj
-00 Suzuki TL1000S

Vart ensamstående pappa (jo det finns faktiskt såna) när de yngsta var ca 1 år gamla (twins) och har inte märkt eller fått feedback från skolan t.ex om några avvikande sociala tendenser hos dom ännu iaf, tvärtom.
Dessa ofta självutnämnda "experter" du talar om ger jag därför inte ett ruttet lingon för.
Undantaget spädbarn som ammar så handlar det i vanlig ordning om hur mycket man engagerar sig i sitt föräldraansvar och försöker göra växlingarna i boendet så smidigt som möjligt, dvs inga längre avstånd mellan de båda hemmen och ser till att de slipper höra och se en massa elände som kan blossa upp mellan föräldrarna.
Resten är bara rent bondförnuft..som bara blir mer och mer sällsynt som det ser ut..
Att barnet skulle glömma bort den ena föräldern på en vecka och få psykiska men av det är ju bara nonsens, det har jag tre levande bevis för. Förmodligen något som är myntat av en nybliven förstagångsförälder som ser sig själv som alla världens barns talesperson och räddare. Trams!

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Jag förstod poängen. Men som jag uppfattat förståsigpåarna är det just den växelvisa kontakten med föräldrarna som ej förordas när det gäller riktigt små barn (typ under ett-två år). Typ att ungen glömmer bort mamman under veckan med farsan och känner sig otrygg första tiden med morsan sen.
Osäker på om det stämmer, men det är väl därför växelvis boende ej används med typ spädbarn idag?

Vad säger du då om varannan helg? Fast du visar ju att du är ok med att göra våld på barnets relation till den ene föräldern som reduceras till en ekonomisk resurs.
Vad sätter du i första rummet då?

Jag borde ha anat att man måste skriva ut varenda stavelse till en så tappad individ. Du är ute och tassar på rätt tunn is om du gör narr av vad flera av oss gått igenom och hur vi fått se mamman sabotera för barnen på alla de sätt du är för.

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Jag borde ha anat att man måste skriva ut varenda stavelse till en så tappad individ. Du är ute och tassar på rätt tunn is om du gör narr av vad flera av oss gått igenom och hur vi fått se mamman sabotera för barnen på alla de sätt du är för.

Det sägs att när man börjar luta mot personangrepp o name calling har man inte längre något att tillföra diskussionen.

Tro mig, det finns väldigt mycket pappor som saboterar umgänget med barnen oxå. Statistik finns säkert inte men jag är nog medveten om 50/50 i min bekantskapskrets.

Jag har aldrig förstått det där med att låta andra lida för sin egen olycka. Är bägge föräldrarna bra föräldrar som inte skadar sina barn ska det va 50/50 o inga jävla pengar ska byta händer. Har man skaffat barn ska man fan ha råd att försörja dom som ensamstående utan bidrag.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Det sägs att när man börjar luta mot personangrepp o name calling har man inte längre något att tillföra diskussionen.

Tro mig, det finns väldigt mycket pappor som saboterar umgänget med barnen oxå. Statistik finns säkert inte men jag är nog medveten om 50/50 i min bekantskapskrets.

Jag har aldrig förstått det där med att låta andra lida för sin egen olycka. Är bägge föräldrarna bra föräldrar som inte skadar sina barn ska det va 50/50 o inga jävla pengar ska byta händer. Har man skaffat barn ska man fan ha råd att försörja dom som ensamstående utan bidrag.

Det är en rätt skrämmande attityd han presenterar/representerar. Det vittnar om ett djupt förakt för barn i separation och deras förutsättningar när man formulerar sig som han gör.

Jag vet inget om din bekantskapskrets men det låter ju inte så bra men jag förhåller mig nog tveksam till tillförlitligheten i ditt statistiska material. Du lär ju dessutom vara färgad av din relation till var och en av föräldrarna.

Att man med en politisk agenda använder ekonomi som styrmedel utan tanke på barnets totala situation i de här sammanhangen är bedrövligt. Jag har skrivit precis det du säger om pengarna fast jag sträckte mig lite längre och tog med boendefrågan. Jag är övertygad om att det hade varit positivt för såväl barn som föräldrar att den ene inte kan dra växlar på den andre, vare sig ifråga om makt eller pengar.

Last edited:

Lajo

Same same but different..
Gick med
26 Aug 2010
Hoj
-00 Suzuki TL1000S
Fan vad trött jag är på att den här frågan ska röra upp så mycket känslor hos mig och fortsätta stjäla min energi..:( Ni som inte har varit med om det fattar bara inte.. Sorry men så är det.
Som att slåss mot väderkvarnar. Jag fattar blueridge.
Aldrig mer denna tråd.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Fan vad trött jag är på att den här frågan ska röra upp så mycket känslor hos mig och fortsätta stjäla min energi..:( Ni som inte har varit med om det fattar bara inte.. Sorry men så är det.
Som att slåss mot väderkvarnar. Jag fattar blueridge.
Aldrig mer denna tråd.

Sorry. Vill tacka för bra och tydliga exempel, generöst!:tummenupp

Chaly

Gröngöling
Gick med
22 Aug 2008
Hoj
Gammelstånka

Det verkar som vissa i tråden ser mig som Representant för Systemet som gjort dom orätt, vilket jag inte är. Jag gör inte anspråk på att förstå deras situation eller frustration men jag tror dom läser in mer i mina inlägg än vad jag faktiskt menar. Ingenstans har jag sagt att systemet är perfekt som det är. Men jag förstår att tårna är ömma och skall försöka tassa fram försiktigare.

Kan bara tillägga att utan min pappas ekonomiska stöd till morsan när jag och mina tre syskon var små så hade vår tillvaro varit mångt svårare. Men det var 25 år sen.

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Det verkar som vissa i tråden ser mig som Representant för Systemet som gjort dom orätt, vilket jag inte är. Jag gör inte anspråk på att förstå deras situation eller frustration men jag tror dom läser in mer i mina inlägg än vad jag faktiskt menar. Ingenstans har jag sagt att systemet är perfekt som det är. Men jag förstår att tårna är ömma och skall försöka tassa fram försiktigare.

Kan bara tillägga att utan min pappas ekonomiska stöd till morsan när jag och mina tre syskon var små så hade vår tillvaro varit mångt svårare. Men det var 25 år sen.

Jag är på din sida här. Det är på tok för många som inte ser barnets perspektiv. Det är alltid barnet som måste stå i centrum. INTE mamman eller pappan. Och det glömmer några. Att vuxna inte kan komma överens är beklagligt men det får ALDRIG gå ut över barnen.

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Att vuxna inte kan komma överens är beklagligt men det får ALDRIG gå ut över barnen.

Fast det är skillnad när man haft barn tillsammans och sedan skiljer sig, då ska båda föräldrarna betala föräldrapenning utan tvekan. Dessutom ska det fastställas rättsligt vem barnen ska bo hos, där barn vid ålder X ska få välja samt att man ska se till vem som är mest kapabel att ta hand om dem.

Om det uppstår en situation som i TS fall är det väldigt annorlunda; om hon nu dessutom får barnet bör en domstol besluta att antingen TS eller adoptivföräldrar ska ta hand om barnet. Detta för att mamman uppenbarligen inte kan ta hand om barn.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Jag är på din sida här. Det är på tok för många som inte ser barnets perspektiv. Det är alltid barnet som måste stå i centrum. INTE mamman eller pappan. Och det glömmer några. Att vuxna inte kan komma överens är beklagligt men det får ALDRIG gå ut över barnen.

Det går inte så bra, va? Restrött?

Du menar alltså att skapa skillnader som går ut över barnen är lösningen. Bra där.

Vem av er är det som skriver?

Edit;

Mitt barn är mina förlängda hjärtslag. Ha det i minne.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Största smällen av det får väl barnet ta, som blir utan farsa?

Jag tycker som jag skrivit innan i tråden att varje kille får vara beredd på ev. konsekvenser när vi väljer att ha sex. Är vi inte beredda att acceptera den risken så låt bli att ha sex. Då blir det garanterat ingen bulle i ungnen som du behöver ansvara för.

Nu är det ju så att många barn får ta den smällen i alla fall. Och jag tror inte att särskilt många "pappor" i praktiken skulle utnyttja möjligheten. Tror det räcker att möjligheten finns så kommer många kvinnor resonera lite mindre girigt. Det är i alla fall min erfarenhet av människor.
Lite som med kronofogden, jag har aldrig någonsin behövt skicka in en ansökan om betalningsföreläggande men jag har vid två tillfällen nämnt ordet och bägge gångerna har det väldigt snabbt avslutat en massa strul.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Var gör vi av det kommande barnets rättigheter?
Vad gör vi om modern vill avsäga sig föräldraskap, men inte fadern?

Det är inte alltid så att det är modern som vill behålla barnet.

Det finns ganska många barn där ute med bara en förälder. Hur ser deras rättigheter ut?
Moder har 18 veckor på sig att göra abort om hon inte vill vara förälder.

Det är mycket riktigt, men det är bara modern som kan ta beslut om abort. Men visst, jag kan tänka mig att ge "föräldrarna" möjligheten att pappan tar på sig faderskapet ensam och mamman blir i praktiken bara som en surrogatföderska. Hon föder barnet och sedan tar pappan över allt ansvar. Fast jag är dock tveksam över hur det skulle funka då jag tror många mammor skulle få mentalt svårt att sedan överlämna barnet.

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Det finns ganska många barn där ute med bara en förälder. Hur ser deras rättigheter ut?
Moder har 18 veckor på sig att göra abort om hon inte vill vara förälder.

Det är mycket riktigt, men det är bara modern som kan ta beslut om abort. Men visst, jag kan tänka mig att ge "föräldrarna" möjligheten att pappan tar på sig faderskapet ensam och mamman blir i praktiken bara som en surrogatföderska. Hon föder barnet och sedan tar pappan över allt ansvar. Fast jag är dock tveksam över hur det skulle funka då jag tror många mammor skulle få mentalt svårt att sedan överlämna barnet.

Som sagt. Frågan är komplex och kommer aldrig att bli enkel.
Det stora problemet är väl att systemet fortfarande i mångt och mycket bara ser mamman som en fullvärdig förälder.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

&nbsp;Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO