Mitt ex är gravid o vägrar göra abort

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Ser det inte som ett personligt problem då jag klarat mig ifrån den situationen under mitt ungkarlsliv och nu har sambo och en planerad 4 månaders dotter, kan tänka mig ett till barn men sen kapar jag ledningarna.

Du har kanske valt med omsorg?
Grattis!
Ansvarstagande konsekvenstänk :tummenupp

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Så om killen använder kondom o han sticker hål i den och smittar tjejen med AIDS så får hon skylla sig själv för hon vet att kondomen inte är hundra procent säker. :va

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Så om killen använder kondom o han sticker hål i den och smittar tjejen med AIDS så får hon skylla sig själv för hon vet att kondomen inte är hundra procent säker. :va

Det där med att medvetet smitta andra människor med sjukdomar har vi väl en del domar att referera till när det gäller hur olagligt det är.

Jag vet inte om någon har anmält någon när det gäller oönskad graviditet.
Ta gärna reda på det. :)

Lajo

Same same but different..
Gick med
26 Aug 2010
Hoj
-00 Suzuki TL1000S
Han får ta ansvar för sin handling likväl som hon ska ta ansvar för sin.

Du upprepar samma sak om igen som om du vore en robot. Ser nästan lite läskigt ut.

Ja i ansvarsfrågan så har du rätt... i TEORIN!
Vad som inte verkar gå fram till dig är ju att i PRAKTIKEN så fungerar det inte, och
det är ju det man måste hitta en lösning på.
Sen kan vem som helst skriva vad som helst och kalla det vad dom vill, men faktum kvarstår; Som det ser ut idag så är det helt enkelt snedvridet till moderns fördel. Naturligt när det gäller själva graviditeten såklart, men det jag mest talar om är ju konsekvenserna efter den.

Stortrynes svar har en poäng..

Så du menar att om jag sticker hål på kondomen (motsvarar att "glömma" pillret) så har kvinnan inget val, utan tvingas behålla barnet om jag vill? Yeah, right... :4skrika

Last edited:

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Du upprepar samma sak om igen som om du vore en robot. Ser nästan lite läskigt ut.

Ja i ansvarsfrågan så har du rätt... i TEORIN!
Vad som inte verkar gå fram till dig är ju att i PRAKTIKEN så fungerar det inte, och
det är ju det man måste hitta en lösning på.
Sen kan vem som helst skriva vad som helst och kalla det vad dom vill, men faktum kvarstår; Som det ser ut idag så är det helt enkelt snedvridet till moderns fördel.

Stortrynes svar täcker väl det mesta.

Jag är läskig. Jag ändrar inte min åsikt. Då jag får citat som hänvisar till tidiga inlägg jag gjort i tråden svarar jag med samma svar som jag gjort tidigare i tråden.

Jag har skrivit att systemet fungerar dåligt.
Jag har frågat efter en lösning.

Att skriva avtal är ju en lösning, men går det i praktiken?

Jag tror inte att de flesta går in för att blåsa sin partner. Detta har jag också skrivit.

Lajo

Same same but different..
Gick med
26 Aug 2010
Hoj
-00 Suzuki TL1000S
Att skriva avtal är ju en lösning, men går det i praktiken?

Jag tror inte att de flesta går in för att blåsa sin partner. Detta har jag också skrivit.

Tänker aldrig be dig ändra åsikt heller, du hade bara ett speciellt sätt att framföra dem.
Ja jag kan inte se varför det inte skulle gå att skriva någon form av avtal? Har dock ingen aning om det finns något sätt att få ett sådant "kontrakt" juridiskt bindande, men det finns ju äktenskapsförord? EDIT(Iofs så innebär det att man får förhandla bort barnkonventionen och det som står där att alla barn har lika stor rätt till båda sina föräldrar och det kan nog bli marigt att få ihop.)

Tror inte heller att det är många som ger sig in i ett förhållande med avsikt att blåsa. Problemet är ju att lägga fram det när allt är som bäst. Blir ju lätt lite taskig stämning av sådant.

Last edited:

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Tänker aldrig be dig ändra åsikt heller, du hade bara ett speciellt sätt att framföra dem.
Ja jag kan inte se varför det inte skulle gå att skriva någon form av avtal? Har dock ingen aning om det finns något sätt att få ett sådant "kontrakt" juridiskt bindande, men det finns ju äktenskapsförord?
Tror inte heller att det är många som ger sig in i ett förhållande med avsikt att blåsa. Problemet är ju att lägga fram det när allt är som bäst. Blir ju lätt lite taskig stämning av sådant.

Det som får mig att vara enstavig är att många kommer tillbaka till kommentaren att de blivit lurade.
Det går inte att bli lurad då man vet vad konsekvensen kan bli. Det går inte att lägga hela ansvaret på någon annan om man verkligen vill vara säker på att nå önskat resultat.

Då säger någon att så kan man ju inte ha det i en relation. Det är sant. Då är det en dålig relation och att en dålig relation slutar så är kanske inte en överraskning.

Jag gillar tanken på att man skulle kunna skriva avtal, men vad händer om kvinnan faktiskt blir gravid av misstag? Hur bevisar man det? Från mannens sida och från kvinnans.

Tänk om de tu i hettan frångår avtalet, men den ena ljuger om det i efterhand?

Likväl som man kan ljuga om p-piller och hela kondomer kan man ljuga om vad som hänt.
Det är komplicerat, vilket jag också skrivit tidigare.

Att frånsäga sig allt ansvar kan man dock inte. Surt, men sant.

Jag tar varken mannens eller kvinnans parti detta. Jag säger bara att man vackert får reda ut situationer man sätter sig i. Lurad eller inte lurad.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag har frågat efter en lösning.

Tex kan man ju ge mannen rätt att avsäga sig faderskapet fram till vecka 18, eller säg vecka 15 så har kvinnan 3 veckor på sig att göra abort om hon inte klarar att axla "ansvaret".

Varianter på det är att mannen måste motivera sig och sedan kan tex socialen eller tingsrätten avgöra om han faktiskt ska få avsäga sig faderskapet.

EDIT: En tingsrätt skulle ju i så fall även medta kvinnans motiveringar. Samt ev andra vittnen.

Last edited:

Chaly

Gröngöling
Gick med
22 Aug 2008
Hoj
Gammelstånka
Tex kan man ju ge mannen rätt att avsäga sig faderskapet fram till vecka 18, eller säg vecka 15 så har kvinnan 3 veckor på sig att göra abort om hon inte klarar att axla "ansvaret".

Varianter på det är att mannen måste motivera sig och sedan kan tex socialen eller tingsrätten avgöra om han faktiskt ska få avsäga sig faderskapet.

EDIT: En tingsrätt skulle ju i så fall även medta kvinnans motiveringar. Samt ev andra vittnen.

Största smällen av det får väl barnet ta, som blir utan farsa?

Jag tycker som jag skrivit innan i tråden att varje kille får vara beredd på ev. konsekvenser när vi väljer att ha sex. Är vi inte beredda att acceptera den risken så låt bli att ha sex. Då blir det garanterat ingen bulle i ungnen som du behöver ansvara för.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Undrar hur trenden skulle se ut om utgångsläget var delad vårdnad, (gärna med varannanveckaboende i den lägenhet barnet bor i.

Inte någon av parterna äger rätt att klå den andre på pengar.

Barnbidraget delas 50/50 per automatik.

Förmyndarskapet styrs upp så att alla beslut måste godkännas gemensamt till skillnad från det ihåliga system som råder. (Nu håller ju Swedbank t ex på att göra det betydligt lättare för svindlande boföräldrar som om det inte var illa nog innan.)

Kort sagt, jämställdhet på riktigt alla frågor som går.

(Min gissning är att familjeliv.se hade spontanantänt.)

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Om han inte visste att han hade det vid tillfället då?

Jag bestämde att i just detta specifika fall visste han.

Ja jag kan inte se varför det inte skulle gå att skriva någon form av avtal? Har dock ingen aning om det finns något sätt att få ett sådant "kontrakt" juridiskt bindande, men det finns ju äktenskapsförord? EDIT(Iofs så innebär det att man får förhandla bort barnkonventionen och det som står där att alla barn har lika stor rätt till båda sina föräldrar och det kan nog bli marigt att få ihop.)

One night stand? App, app, skriv under på dessa tre exemplar av kontrakt innan.

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj

Var gör vi av det kommande barnets rättigheter?
Vad gör vi om modern vill avsäga sig föräldraskap, men inte fadern?

Det är inte alltid så att det är modern som vill behålla barnet.

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Undrar hur trenden skulle se ut om utgångsläget var delad vårdnad, (gärna med varannanveckaboende i den lägenhet barnet bor i.

Inte någon av parterna äger rätt att klå den andre på pengar.

Barnbidraget delas 50/50 per automatik.

Förmyndarskapet styrs upp så att alla beslut måste godkännas gemensamt till skillnad från det ihåliga system som råder. (Nu håller ju Swedbank t ex på att göra det betydligt lättare för svindlande boföräldrar som om det inte var illa nog innan.)

Kort sagt, jämställdhet på riktigt alla frågor som går.

(Min gissning är att familjeliv.se hade spontanantänt.)

:tummenupp Det förslaget hade fått min röst alla gånger.
Jag har alltid undrat varför det är barnen som ska flytta fram och tillbaka.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Det är de ingreppen jag funderar på, kul att båda är på topp-två listan över läskiga grejer. :)

Men båda är också i topp på bästa-listan. Jag tycker solklart att det var värt lite obehag i båda fallen.

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Hoj
honda cbr600rr 2008
Han låter medvetet bli att skydda sig. Han blir inte lurad.

OT: Även om kvinnan inte låter bli att äta p-piller kan hon bli gravid.

Jo vi har förståt att kvinnan kan bli gravid i vilket fall men nu va inte frågan om de utan om att hon säger att hon tar pillrena men inte gjort de? Tycker du på fullaste allvar att de e hans ansvar fortfarande? Hade situationen vart tvört om. Hon käkar sina piller men blir endå gravid o han använde inte kondom. Ja då skulle jag kunna förstå din åsikt. Men de e fortfarande två om de. Sen e de så att nu har jag följt den här tråden ett tag. O på något sätt har väl dom flesta rätt i de dom säger här MEN vad som händer bakom stängda dörrar vet man inte! O de tror jag nog gäller här me. E de som ts skrivit ja då lider jag med han. Men de e ju ingen som vet.

Ps inget illa menat mot Ts. Bara mitt sätt o resonera :)

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Jo vi har förståt att kvinnan kan bli gravid i vilket fall men nu va inte frågan om de utan om att hon säger att hon tar pillrena men inte gjort de? Tycker du på fullaste allvar att de e hans ansvar fortfarande?

Jag tycker på fullaste allvar att det är bådas delade ansvar även i detta fall då det är bådas delade handling. Det går inte att frånsäga sig ansvar och lägga det på en annan person såvida man inte omyndigförklaras.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

&nbsp;Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO