Mitt ex är gravid o vägrar göra abort

Lajo

Same same but different..
Gick med
26 Aug 2010
Hoj
-00 Suzuki TL1000S
Du har all rätt att vara bitter för om det är som du säger är dina barns bor en fitta med stort F.

Underhåll ska inte missbrukas och ska gälla på lika villkor till den som tar hand om barnen. Om man har delad vårdnad 50/50 så ska fan ingen ha underhåll. Skaffar man barn ska man va redo på att försörja dom på sin lön om man går skilda vägar.

Vill inte verka bitter såklart. Ämnet rör upp en massa känslor bara.
Men nu är kidsen såpass stora så dom börjat se saker och fundera på dessa själva och när dom frågar så svarar jag helt ärligt och förklarar hur det är tänkt att funka, så det ser väl ut som hon långsamt drar nitlotten till sist.

du har helt enkelt träffat fel mamma till dina barn :rolleyes:

Tack för upplysningen kompis! Jo, den får jag ta på mig. :D
Nämnde det i det jag raderade.

Klart slut om mina bekymmer, back to topic. Ursäkta trådkapningen.

Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hur tänker du då när killen vill ha barn och inte tjejen?

Kvinnans kropp, att tvinga henne att föda vore i realiteten slaveri. Vill killen ha ungar finns det gott om kvinnor som kan tänka sig att vara surrogatmödrar eller barn som man kan adoptera. Även om det är sådär 10 års arbete för att få adoptera ett barn som ensamstående man.

Ingen har väl sagt att kondom är säkert, men då vet man om man riskerar att bli förälder eller inte.
En hel kondom simmar dom inte igenom.

Fast det är klart. Det kan finnas monsterspermier :crash

Indeed. Och hur vet du att en kådis är hel? För bara för att de 9 andra i förbpackningen var hela betyder det ju inte att den 10:e var det. Det räcker med att ett tiotal spermier kommer igenom för att det ska "bita" så att säga.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Schysst med bekräftelse på att du förstod vad jag skrev i klartext. Tack.

Vi kan diskutera när du verkar hågad att se barnets totala situation.

Edit;

Jag gjorde som FK och angav ett bruttobelopp (tills de plötsligt glömmer skattesatsen och så är det hux flux ett nettobelopp). (Ja, jag vet att man kan räkna olika och att jag inte tagit med jobbskatteavdrag utan helt enkelt en skattesats om 33%, så 1770-1900 kr). Det är skattade pengar som transfereras, vettu. Du kan googla det, en del av oss betalar sådan. Tror du som FK att bara man struntar i att räknar en krona i tillgodohavande för barnet så upphör behoven?

Jag frågar inte om, jag undrar hur dumma i huvudet folk är som inte fattar hur det påverkar våra små och deras förutsättningar framåt. Det har aldrig varit klokt att dela ut pengar utan krav på motprestation och ansvar som är fallet här.

Väx upp och sluta dra fjantiga floskler.

Last edited:

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Indeed. Och hur vet du att en kådis är hel? För bara för att de 9 andra i förbpackningen var hela betyder det ju inte att den 10:e var det. Det räcker med att ett tiotal spermier kommer igenom för att det ska "bita" så att säga.

Det är just det jag menar. Om man har samlag måste man vara medveten om att man kan bli förälder.
Den möjligheten/risken/chansen finns alltid. Du kan aldrig skylla på den andra personen. Det är ditt eget val.

Jag är trött på att folk allt som oftast skyller på andra när deras handlingar får konsekvenser.

Har man samlag får man ta sitt ansvar.

Att det sedan inte fungerar som det ska när det gäller fördelning av pengar och ansvar är en helt annan fråga.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Det är just det jag menar. Om man har samlag måste man vara medveten om att man kan bli förälder.
Den möjligheten/risken/chansen finns alltid. Du kan aldrig skylla på den andra personen. Det är ditt eget val.

Jag är trött på att folk allt som oftast skyller på andra när deras handlingar får konsekvenser.

Att det sedan inte fungerar som det ska när det gäller fördelning av pengar och ansvar är en helt annan fråga.

Det är alltid tjejens fel om hon blir gravid ju.:fakta

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts

Menar du som i det här fallet?

Om det skulle vara så att de planerat att skaffa barn och han sedan ångrar sig är svårt att bevisa.
Ska vi tvinga kvinnor till abort?

Många kvinnor idag har egentligen inte råd att ha barn själva. Det pratas mycket om att man inte ska ha leksaker för lånade pengar (som jag har :brynad ), men det är många idag som inte skulle klara av att ta hand om sina barn utan bidragssystemet. Det är väl där felet är från start.

Det jag menar är att blir de gravida och inte vill göra abort även om mannen inte är i deras liv är de tvingade till bidrag. De kanske hellre ser att de pengarna kommer från den faktiska fadern.

Varför ska hon bestämma varifrån pengarna ska komma och hur gynnas det gemensamma barnet av att få försämrade omständigheter hos pappan? Att t o m du rör dig i de tankebanorna är för mig bara ett bevis på hur djupt rotat det här galna synsättet är. Jag har lösningen och den är genuscertifierad och jämställd på riktigt. Kanske inget man vinner några val på dock.

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Menar du som i det här fallet?

Varför ska hon bestämma varifrån pengarna ska komma och hur gynnas det gemensamma barnet av att få försämrade omständigheter hos pappan? Att t o m du rör dig i de tankebanorna är för mig bara ett bevis på hur djupt rotat det här galna synsättet är. Jag har lösningen och den är genuscertifierad och jämställd på riktigt. Kanske inget man vinner några val på dock.

Jag får ju klagomål på att jag är känslokall och teknisk.

Seriöst och allvarligt tycker inte jag man ska skaffa barn om man inte har råd att ha barn.
Vill man inte ha barn med någon som skulle vara beroende av bidrag för att försörja sina barns ska man inte ha samlag med den typen av personer.

Jag menar fortfarande inte att det är rätt, men jag kan heller inte förbjuda folk att fortplanta sig.

Jag tycker att systemet är taffligt och i många konstiga lägen fungerar till mammas fördel utan någon egentlig grund.

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Jag får ju klagomål på att jag är känslokall och teknisk.

Seriöst och allvarligt tycker inte jag man ska skaffa barn om man inte har råd att ha barn.
Vill man inte ha barn med någon som skulle vara beroende av bidrag för att försörja sina barns ska man inte ha samlag med den typen av personer.

Jag menar fortfarande inte att det är rätt, men jag kan heller inte förbjuda folk att fortplanta sig.

Jag tycker att systemet är taffligt och i många konstiga lägen fungerar till mammas fördel utan någon egentlig grund.

Hur vet alla här det?

Bidrag? Det är skattade kronor som tas av vad barnet behöver hos hälften av sina föräldrar. Begreppsförvirring de luxe.

Får se om jag orkar plita ner mitt vårdnadsfrågemanifest nån sömnlös natt.

Chaly

Gröngöling
Gick med
22 Aug 2008
Hoj
Gammelstånka
Vi kan diskutera när du verkar hågad att se barnets totala situation.

Edit;

Jag gjorde som FK och angav ett bruttobelopp (tills de plötsligt glömmer skattesatsen och så är det hux flux ett nettobelopp). (Ja, jag vet att man kan räkna olika och att jag inte tagit med jobbskatteavdrag utan helt enkelt en skattesats om 33%, så 1770-1900 kr). Det är skattade pengar som transfereras, vettu. Du kan googla det, en del av oss betalar sådan. Tror du som FK att bara man struntar i att räknar en krona i tillgodohavande för barnet så upphör behoven?

Jag frågar inte om, jag undrar hur dumma i huvudet folk är som inte fattar hur det påverkar våra små och deras förutsättningar framåt. Det har aldrig varit klokt att dela ut pengar utan krav på motprestation och ansvar som är fallet här.

Väx upp och sluta dra fjantiga floskler.

Så då är vi överens om att summan är 1273 netto (tycker att summan oskattad blir lite svävande att ange då folk betalar olika mycket i skatt, mer praktiskt med ett nettobelopp)

Jag har ingen insyn i din situation så den har jag inte sagt något om. Men jag vidhåller min ståndpunkt att båda föräldrarna, oavsett om de vill ha barn eller inte, har ett ansvar för barnet i fråga. Även ekonomiskt.

Detta då det uttrycktes åsikter i tråden att mamman borde ensam bära ansvar om hon väljer att behålla barnet vilket jag inte instämmer i då barnet ändå har två föräldrar, och barnet är helt oskyldig till situationen.

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Hur vet alla här det?

Bidrag? Det är skattade kronor som tas av vad barnet behöver hos hälften av sina föräldrar. Begreppsförvirring de luxe.

Får se om jag orkar plita ner mitt vårdnadsfrågemanifest nån sömnlös natt.

Jag pratade om de som inte klarar sig utan bidrag och då pratar jag om bidrag.
Det är väl inte detsamma?

Jag ser och förstår att det ska gå pengar från vår skatt till barn.
Annars ska skatten minskas.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Så då är vi överens om att summan är 1273 netto (tycker att summan oskattad blir lite svävande att ange då folk betalar olika mycket i skatt, mer praktiskt med ett nettobelopp)

Jag har ingen insyn i din situation så den har jag inte sagt något om. Men jag vidhåller min ståndpunkt att båda föräldrarna, oavsett om de vill ha barn eller inte, har ett ansvar för barnet i fråga. Även ekonomiskt.

Detta då det uttrycktes åsikter i tråden att mamman borde ensam bära ansvar om hon väljer att behålla barnet vilket jag inte instämmer i då barnet ändå har två föräldrar, och barnet är helt oskyldig till situationen.

Du är verkligen bortom räddning. Klart att det är väsentligt att FK dribblar i uträkningarna. Klart att det är väsentligt att det är pengar som måste tjänas in. Klart att det är väsentligt att nettoskillnaden i utgångsläget är 3596 kr i hennes favör förutom ev flerbarnstillägg, bostadsbidrag, detta innan fadern ens träffat barnet då han givetvis ensam står för transportkostnaderna och då behöver ju inte de räknas. (Enligt lag helt om sträckan understiger 10 mil/enkel och i praktiken även allt utöver).

Mittstycket håller jag i stort sett med om och därför är nuvarande system helt förkastligt. Jag tycker absolut att boföräldrarna ska börja ta lite ekonomiskt ansvar och inte parasitera på sina barn. Det ska inte vara självklart att klå pappan på pengar, kvinnor måste också ta ansvar för sina handlingar.

Självklart måste man kunna begära av kvinnor att de ska ta eget ansvar och inte som nu att de kan utkräva ansvar för sina handlingar av både fadern och barnet.

Tänk igenom, räkna lite på nettoskillnader mellan hushållen, tillgodohavande för barnen, faktiska kostnader för underhållsskyldig vs boförälder och gå sen in och radera allt korkat du skrivit. Klarade du mellanstadiet kommer du bli förvånad över hur stora skillnaderna är. Om du sedan klarar förstå hur det affekterar barnens möjligheter i uppväxten är en annan fråga.

Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Jag pratade om de som inte klarar sig utan bidrag och då pratar jag om bidrag.
Det är väl inte detsamma?

Jag ser och förstår att det ska gå pengar från vår skatt till barn.
Annars ska skatten minskas.

Men du blandar in att hon "vill hellre se att pengarna kommer från den faktiska fadern". Känns det bättre att få sabba hans ekonomi, han som får dra in varenda krona för sitt barns uppehälle och detta som enda föräldrakategori. Det är ju nån obskyr form av hämnd. "Jag ska se till så att vårt barn har det riktigt taskigt hos honom."

Blir inte klar över hur du menar där med vår skatt? Jag håller mig till de skattade kronor som omdistribueras och man att bortser från effekterna samt barnens behov. Menar du moderskapsersättningen (även kallat barnbidrag) så vet jag inte hur mycket du tjänar men den tas av den statliga skatten. Jag är iofs för en i detta fall progressiv skattesänkning och ett borttagande av det där bidraget.

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Men du blandar in att hon "vill hellre se att pengarna kommer från den faktiska fadern". Känns det bättre att få sabba hans ekonomi, han som får dra in varenda krona för sitt barns uppehälle och detta som enda föräldrakategori. Det är ju nån obskyr form av hämnd. "Jag ska se till så att vårt barn har det riktigt taskigt hos honom."

Blir inte klar över hur du menar där med vår skatt? Jag håller mig till de skattade kronor som omdistribueras och man att bortser från effekterna samt barnens behov. Menar du moderskapsersättningen (även kallat barnbidrag) så vet jag inte hur mycket du tjänar men den tas av den statliga skatten. Jag är iofs för en i detta fall progressiv skattesänkning och ett borttagande av det där bidraget.

Det jag menar är att jag antar att man inte vill sätta fader okänd. Det borde vara anledningen.
Jag antar att man själv inte kan välja om man vill ta emot underhåll för barnet från en förälder som inte är delaktig i barnets liv om denna väljer att inte vara det. Jag tycker att barnet har rätt att veta vilka deras föräldrar är oavsett om de är önskade eller ej.

Jag menar att det ska finnas ett system som tillgodoser barnets behov om det så blir lämnat i rännstenen.
Vi borde bli bättre på att arbeta från barnets synvinkel.
Vi borde bli bättre på att ta vårt ansvar och låta varandra ta ansvar.

Vi borde inte skylla på andra när vi blir föräldrar.

Jag är inte tillräckligt insatt för att ha en massa åsikter om summorna ni diskuterar.
Jag tycker att barnet ska ha lika rätt till båda föräldrarna så man bör utgå ifrån att barnet ska vara 50/50 hos vardera förälder och fördela pengar därefter. Jag tycker inte man ska utgå ifrån att barnet är 100% hos moderns som ofta görs idag.

Jag tycker det är ett krångligt ämne som gjorts besvärligare än det behöver vara.

sportarn

Team Gasar tills det rasar!
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Yamaha R1-00 *såld*
Uppenbarligen är detta ett ämne som berör och allting är inte glasklart vilket man lätt blir medveten om ju mer man försöker att lära sig.
Har under senaste veckan försökt att inse situationen och få se vad som händer.
Ang. att om vi pratat om att skaffa barn så nej, både p.g.a. att vi ej varit tillsammans speciellt länge, men även p.g.a. hennes situation med studier och jobb.
Efter ha pratat med flera kompisar om situationen som de har med sina barn och ex är jag dock benägen att säga att det är i undantagsfall som det blir en bra situation för barnen med separerade föräldrar, därför vidhåller jag att jag hellre vill skaffa barn med någon som jag verkligen älskar och vill dela framtiden med.

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

&nbsp;Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping