Mitt rekreationsbygge..

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Idag fick jag min nya motor med bussgodset och det visade sig att det som är som nytt för en människa kan se ganska taskigt ut för en annan..

Vet precis hur det känns att köpa begagnat i "nyskick" och packa up och se skiten...
Köpte kåpor för något år sedan, enligt säljaren "använda men hela och fina". Men... var både krashade och saknade alla övre fästpunkter på båda sidorna... :huvet
Och skicka tillbaka till USA skulle ju kosta hälften av vad jag betalt, så nu har jag fina krashade kåpor utan övre fästpunkter som påminner mig om att vara extra nogrann vid varje begagnat köp.

Det går ju fin fint att lackera om motorere i dag. Så det här fixar du :tummenupp

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Hoj
Predom Dezamet
Vet precis hur det känns att köpa begagnat i "nyskick" och packa up och se skiten...
Köpte kåpor för något år sedan, enligt säljaren "använda men hela och fina". Men... var både krashade och saknade alla övre fästpunkter på båda sidorna... :huvet
Och skicka tillbaka till USA skulle ju kosta hälften av vad jag betalt, så nu har jag fina krashade kåpor utan övre fästpunkter som påminner mig om att vara extra nogrann vid varje begagnat köp.

Det går ju fin fint att lackera om motorere i dag. Så det här fixar du :tummenupp

Egentligen så bryr det mig inte att cylle å topp är befriade från färg, huvudsaken är ju att motorn är i gott skick rent mekaniskt och det tror jag att den är..

Speedolle

Med lem
Gick med
10 Jul 2006
Hoj
Under planering
Egentligen så bryr det mig inte att cylle å topp är befriade från färg, huvudsaken är ju att motorn är i gott skick rent mekaniskt och det tror jag att den är..

Om inte jag missminner mig så var det någon som tänkte "fixa bort" all färg från en tidigare motor som "råkade" försvinna norröver ;)

Du får nu vara tacksam att säljaren hjälpte dig en bit på traven :hihi

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
shysst! inte alla "stora" hojbyggare som är så ödmjuka!

hittade en cykel till som tillhör en av mina absoluta favoriter.
det är en "La Choprod" cykel som jag ej vet namnet på, men snygg är den absolut.

Hojen heter något så trist som "Hard Rock" men kallas "Gard Rock"
Gard heter byggaren, har firman LA County Choprods "LACC"
Jag har tittat på den i timmar, och den är helrätt som helhet, men det finns massor av fula detaljer, på något sjukt vis lirar det ihop tillslut.
Motorn är en SS-Shovel, och broms/kopplingspumparna är någon udda Europeisk tillverkare som heter ISR :rolleyes:
Stort reportage i Hot Bike #13 06.

Jag är jäkligt sugen på att bygga någonting själv, det blir bara aldrig av men det hänger till stor del på min taskiga ekonomi.
Hittade jag bara en uppsättning bra papper så kunde jag börja samla delar, för oavsett vad man tycker om saken så är pappershandel utbrett.
Vissa delar har jag redan tillgång till, andra vet jag vart jag ska leta.

Nu kanske jag har fått nys på en samling delar till nå't som Jörgen gillar, men det är ovisst än om det är till salu, isf kommer jag att så småningom sprida lite blårök och ljuvlig doft över nejden.

Än så länge läser jag bara Allt om MC 2/07 och samlar inspiriation.
(Jag svär, jag läser inte den tidningen i vanliga fall, det var grabben min som kom hemdragandes med den när han såg att det var Kawa H1/H2 special i den)

Speedolle

Med lem
Gick med
10 Jul 2006
Hoj
Under planering
Ve o jämmer död.............. :4skrika

Kom på omvägar in på en sida med MOTORN du SKULLE haft. Lite synd då att du redan köpt.....:tungan
http://www.badbros.net/jetbike1.html

Vi kunde knåpat "en helg" över ett par bira/groggar i garaget o fått en riktig korvgrill till motor.....................:rolleyes:

Se till o få färg på grejerna o ladda upp.............:hoppa

Last edited:

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Hoj
Predom Dezamet
Ramen är lackad..

Nu har det kommit lite färg på ramen, garagesprayad är den till och med :)

Jag skulle börja montera ihop den idag när jag helt plötsligt kom på att jag inte hade slagit in ramnumret på den än, så jag får se till att skaffa fram sifferstansar först och fixa det innan jag fortsätter..

Bifogat

• lackerad bågeram 002mindre.jpg
    lackerad bågeram 002mindre.jpg
    58 KB · Visningar: 239

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Hoj
Predom Dezamet
Jävlar vad det strular ibland..

Ibland är det nästan så att man vill gräva ett stort hål, stoppa ned hela bygget i det och sen bara glömma det..

Jag byggde ju ramen efter en XT/TT600 motor från 83 men den visade sig ju senare vara totalslut så jag gjorde mig av med den och införskaffade en XT600 motor från en Tenere-87 istället.. Motorn passade perfekt i alla fästen men det visade sig att kedjedrevet sitter närmare 20mm längre ut än det gjorde på den första motorn :huvet

Det finns ingen möjlighet att flytta in drevet på motorn och det finns ingen möjlighet att flytta ut drevet på bakhjulet utan att det ser precis galet ut. Jag vill ju helst att motorn ska sitta mitt i ramen så att flytta den 20mm i sidled är inte heller nåt alternativ. Det enda jag har att välja på nu är att sätta dit en mellanaxel med två drev på mellan motor och bakhjul. Inget kul alls eftersom det ser lite halvtaskigt ut men vad gör man??

Det är tråkigt när man i slutänden har fått göra så många kompromisser att den färdiga hojen inte ser ut som man hade tänkt sig från början... :(

Last edited:

DM

MC-intresserad
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
KTM 1290 SDR -16, KTM 990 SM -08, Yamaha FZR1000 -89, 2 st Yamaha TR1 -81, Honda CB750 -75
Ibland är det nästan så att man vill gräva ett stort hål, stoppa ned hela bygget i det och sen bara glömma det..

Jag byggde ju ramen efter en XT/TT600 motor från 83 men den visade sig ju senare vara totalslut så jag gjorde mig av med den och införskaffade en XT600 motor från en Tenere-87 istället.. Motorn passade perfekt i alla fästen men det visade sig att kedjedrevet sitter närmare 20mm längre ut än det gjorde på den första motorn :huvet

Det finns ingen möjlighet att flytta in drevet på motorn och det finns ingen möjlighet att flytta ut drevet på bakhjulet utan att det ser precis galet ut. Jag vill ju helst att motorn ska sitta mitt i ramen så att flytta den 20mm i sidled är inte heller nåt alternativ. Det enda jag har att välja på nu är att sätta dit en mellanaxel med två drev på mellen motor och bakhjul. Inget kul alls eftersom det ser lite halvtaskigt ut men vad gör man??

Det är tråkigt när man i slutänden har fått göra så många kompromisser att den färdiga hojen inte ser ut som man hade tänkt sig från början... :(

Trist... :pannkyss
Är blocket alltså bredare vid utgående axel på på Tenere:n än på XT:n?
Om inte går det kanske att flytta över utgående axel från XT till Tenere-blocket?
Annars är det nog lite knepigare :(
Många kör ju med mellanaxel för att flytta ut kedjan vid montage av breda däck, dock blir du kanske först med att flytta in den pga det motsatta...
Kämpa på!

Danne

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Hoj
Predom Dezamet
Trist... :pannkyss
Är blocket alltså bredare vid utgående axel på på Tenere:n än på XT:n?
Om inte går det kanske att flytta över utgående axel från XT till Tenere-blocket?
Annars är det nog lite knepigare :(
Många kör ju med mellanaxel för att flytta ut kedjan vid montage av breda däck, dock blir du kanske först med att flytta in den pga det motsatta...
Kämpa på!

Danne

Ja blocket verkar bredare, även om drevet skulle ligga ända in emot blocket så skulle det nog sitta för långt ut..

Kul att vara först med nåt :)

Speedolle

Med lem
Gick med
10 Jul 2006
Hoj
Under planering
:4skrika , om man får säga det igen asså.........

Är inte det bästa att sälja motorn o leta reda på en ny, gammal motor igen ?
Med det arbetet som lagts ner så borde nog det vara smidigast :va

Synd att det ska komma saker ivägen hela tiden.
Hoppas det inte blir så att jag kommer ......... :kryckor ......förbi efter första vårcrashen i sommar någon gång utan att hojen fått luftats ........... ;)

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Hoj
Predom Dezamet
:4skrika , om man får säga det igen asså.........

Är inte det bästa att sälja motorn o leta reda på en ny, gammal motor igen ?
Med det arbetet som lagts ner så borde nog det vara smidigast :va

Synd att det ska komma saker ivägen hela tiden.
Hoppas det inte blir så att jag kommer ......... :kryckor ......förbi efter första vårcrashen i sommar någon gång utan att hojen fått luftats ........... ;)

Nä nu ska skiten ihop med den motor jag har, det går nog att lösa ganska enkelt även om det inte blir som jag vill ha det direkt..

Jag letade ju efter en annan motor i ett par veckor utan att nån annan än den jag har nu dök upp, de verkar inte växa på träd direkt..

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
går inte o göra en specialare o göra som en distans som håller i drevet? :va o lixom flyttar in det.. el tar de stopp mot blocket?

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Hoj
Predom Dezamet
går inte o göra en specialare o göra som en distans som håller i drevet? :va o lixom flyttar in det.. el tar de stopp mot blocket?

Jag tittade på det också men det tar som sagt stopp mot blocket. Jag funderade på om jag kunde göra ett drev som såg ut som en hatt ungefär men det funkar inte..

Finnishstallion

Carpe cerevesi
Gick med
14 Jan 2006
Hoj
sv 650- 01
Tråkigt att du stöter på problem under byggets gång. Men det är sånt man får räkna med. Bara bit ihop o fullfölj. Det här bygget är bland det ballaste jag sett. :tummenupp Det är grymt att den har en hyffsat billig budget med. Det får ju en fattig student att börja drömma också. :Bugar

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Kanske går att justera framdrevet 10mm och bak 10mm utan att man behövr göra alltför stora moddar?

Hur skulle du göra med besiktning? SFRO brukar väl vilja ha ramen endast grundlackad men helst olackad?!

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Hoj
Predom Dezamet
Kanske går att justera framdrevet 10mm och bak 10mm utan att man behövr göra alltför stora moddar?

Hur skulle du göra med besiktning? SFRO brukar väl vilja ha ramen endast grundlackad men helst olackad?!

Det går inte att flytta vare sig fram eller bakdrevet tyvärr. Det kanske skulle gå att flytta in framdrevet 4-5mm innan kedjan börjar skrapa i blocket men bakdrevet går inte att flytta ut alls, ramen är i vägen..

SFRO ja, den biten har jag tänkt slippa.. :)

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Mellanaxel är nog enda fungerande lösningen.
Tycker inte om det dock.
Onödig pryttel som bara sitter och väger...
Skulle nog leta efter en annan motor om det var mitt bygge.
Men det är det ju inte.

Enda fördelen med mellanaxel jag kan komma på, är när de använder lösningen på choppers.
Går att sätta bakbromsen på mellanaxeln.
Dessvärre tror jag bara lösningen funkar (någorlunda) på stelbenare.
På choppers har man ju djävligt mycket av vikten på bakhjulet, därför blir det moppebroms.
Av denna anledning har man störst nytta av bakbromsen.
Tror inte det känns så bra med kedjeslack och fjädringsrörelser när man använder kedjan (eller remmen) som bromskraftöverförare...
Meningslöst inlägg, jag vet.
Har tråkigt.
Skit i att läsa om det inte passar!
PS: lite sugen på att bygga en stelbensbobber med bildäck och GSX1100motor.
Inte en onödig del.
Bara för nostalgin.. DS

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping