Mitt turbobygge 1100R -86!

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Såja, nu har jag lyckats ta några bilder också... :) Så här ser det ut just nu. Klaga inte för mycket på mitt grenrör bara.. det är bara punktat (med många punkter...) och det var första gången jag höll i en svets. Det sitter ihop iaf! Ska helsvetsas i dagarna, men inte av mig. Vetefan om röret till wastegaten sitter tillräckligt nära kollektorn, men jag fick inte plats med röret någon annan stans. Får se om det funkar... gör det inte det så borrar jag hål i avgashuset och svetsar fast anslutningen där istället.
Monterade APE-dragstänger idag! Jag fick till slut loss originalstängerna med hjälp av mycket värme och en pinnbultsavdragare för 330 spänn... :rolleyes: Billigt och bra... På bilden är det originalstängerna som sitter där. I morgon eller på onsdag ska resten skruvas ihop (cylinderpaket och topplock) och kammarna ska tajmas. Filade ur kamdreven igår och hoppas på att jag tog tillräckligt mycket!
Intercoolern kom idag! Fick tag på en intercooler från en kille lite norrut. Ic:n kommer från GIK-turbo och ser ut att vara mycket lite använd. Rätt mått har den (jag måttade innan jag köpte), den flödar som sören enligt GIK och jag gav 1000 spänn! Helt rätt pris tycket jag! Slänger med en bild på pump och regulator också.
Vad tycks så långt? Inte så mycket kvar nu :rolleyes:
 

Bifogat

  • IMG_0019 (Small).JPG
    IMG_0019 (Small).JPG
    56.5 KB · Visningar: 1,413
  • IMG_0020 (Small).JPG
    IMG_0020 (Small).JPG
    53.9 KB · Visningar: 1,177
  • IMG_0021 (Small).JPG
    IMG_0021 (Small).JPG
    64 KB · Visningar: 691
  • IMG_0022 (Small).JPG
    IMG_0022 (Small).JPG
    49.9 KB · Visningar: 2,234
  • IMG_0024 (Small).JPG
    IMG_0024 (Small).JPG
    28.7 KB · Visningar: 1,575
  • IMG_0026 (Small).JPG
    IMG_0026 (Small).JPG
    37 KB · Visningar: 790

Henkka

Med fingrarna djupt i syltburken
Gick med
18 Jan 2004
Ort
u
Hoj
suzuki + ktm
Blir bra det där, hoppas man får se en väl dokumenterad projekt tråd nu! :)
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
lahi skrev:
Såja, nu har jag lyckats ta några bilder också... :) Så här ser det ut just nu. Klaga inte för mycket på mitt grenrör bara.. det är bara punktat (med många punkter...) och det var första gången jag höll i en svets. Det sitter ihop iaf! Ska helsvetsas i dagarna, men inte av mig. Vetefan om röret till wastegaten sitter tillräckligt nära kollektorn, men jag fick inte plats med röret någon annan stans. Får se om det funkar... gör det inte det så borrar jag hål i avgashuset och svetsar fast anslutningen där istället.
Monterade APE-dragstänger idag! Jag fick till slut loss originalstängerna med hjälp av mycket värme och en pinnbultsavdragare för 330 spänn... :rolleyes: Billigt och bra... På bilden är det originalstängerna som sitter där. I morgon eller på onsdag ska resten skruvas ihop (cylinderpaket och topplock) och kammarna ska tajmas. Filade ur kamdreven igår och hoppas på att jag tog tillräckligt mycket!
Intercoolern kom idag! Fick tag på en intercooler från en kille lite norrut. Ic:n kommer från GIK-turbo och ser ut att vara mycket lite använd. Rätt mått har den (jag måttade innan jag köpte), den flödar som sören enligt GIK och jag gav 1000 spänn! Helt rätt pris tycket jag! Slänger med en bild på pump och regulator också.
Vad tycks så långt? Inte så mycket kvar nu :rolleyes:

Denn där LCn är jäkligt bra
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Henkka skrev:
Blir bra det där, hoppas man får se en väl dokumenterad projekt tråd nu! :)
Jepp, ska försöka låna hem kameran så ofta som möjligt så jag kan ta lite bilder och uppdatera tråden ofta, men problemet är att det är brorsans kamera och han bor 5 mil härifrån... jaja, jag ska göra mitt bästa! :tummenupp

[- sNaIjK -] skrev:
Ser fint ut som faen :D Antar man kanske ser dig på vägarna i skåne... keep up the good work!
Tackartackar! Jepp, jag ska göra skånes vägar osäkra till våren :) Är ganska ofta ute mot Hbg-hållet, så ser du något gult som kvittrar och pyser så kan det vara jag! :) Men räjsa inte.. då blir jag bara så ivrig så jag slår runt och lägger mig på rygg :D
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
andersson turbo skrev:
Denn där LCn är jäkligt bra
Jaså? Vad bra! Har du erfarenhet av en sådan? Då var det kanske en väl investerad tusenlapp! Den ser till och med ut att passa! Det var ju bra det också...
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
lahi skrev:
fick till slut loss originalstängerna med hjälp av mycket värme och en pinnbultsavdragare för 330 spänn... :rolleyes: Billigt och bra...

En M10x1.25 HeliCoil-sats kostar 750 plus moms. Se efter så att du inte har aluminium kvar på dragstängerna du nyss tog bort - isf kommer APE-stängerna att dra sönder det lilla som finns kvar av dina gamla gängor om du inte helicoilar.

Tips, när din svetsare ska dra ihop ditt grenrör, se till att ha det fastskruvat i topplocket - annars lär du aldrig få det att passa.
 
Last edited:

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Ronny Nordgren skrev:
Hej vad är det för turbo du använder dig av ??
//R :tungan
Hejhej! Det är som är säkert är att det är en Rajay-turbo. Nyrenoverad :) Har fått för mig att den är i 300-serien, men väntar på svar från GIK-turbo angående specifikationer. Kullagrad också tror jag. Känns den lämplig så kör jag med den, annars får det bli något annat. Har även fått för mig att den kommer från någon MrTurbo-sats så den kan ju vara ganska lämplig för hojbruk!

andersbrink skrev:
En M10x1.25 HeliCoil-sats kostar 750 plus moms. Se efter så att du inte har aluminium kvar på dragstängerna du nyss tog bort - isf kommer APE-stängerna att dra sönder det lilla som finns kvar av dina gamla gängor om du inte helicoilar.

Tips, när din svetsare ska dra ihop ditt grenrör, se till att ha det fastskruvat i topplocket - annars lär du aldrig få det att passa.

Har kollat gängorna! Inga rester på de gamla stängerna, och gängorna i blocket ser jättefina ut :tummenupp

Ang. grenröret så har jag tillverkat ett hjälpmedel för det. Jag bultar fast grenröret i ett fett plattjärn som är försett med stosar som sticks in i rören.
 

thundrace

#57 ROOKIE 1000 2005
Gick med
4 Dec 2003
Ort
Ekeby
Hoj
Honda CBR954RR-03
lahi skrev:
Hejhej! Det är som är säkert är att det är en Rajay-turbo. Nyrenoverad :) Har fått för mig att den är i 300-serien, men väntar på svar från GIK-turbo angående specifikationer. Kullagrad också tror jag. Känns den lämplig så kör jag med den, annars får det bli något annat. Har även fått för mig att den kommer från någon MrTurbo-sats så den kan ju vara ganska lämplig för hojbruk!



Har kollat gängorna! Inga rester på de gamla stängerna, och gängorna i blocket ser jättefina ut :tummenupp

Ang. grenröret så har jag tillverkat ett hjälpmedel för det. Jag bultar fast grenröret i ett fett plattjärn som är försett med stosar som sticks in i rören.

Bara ett litet råd från en gixxer amatör...jag hade satt helicoil oavsett hur gängorna ser ut...just my 2-cents worth...lycka till med fortsättningen :tummenupp
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
thundrace skrev:
Bara ett litet råd från en gixxer amatör...jag hade satt helicoil oavsett hur gängorna ser ut...just my 2-cents worth...lycka till med fortsättningen :tummenupp
Ja, varför inte egentligen.. nu när jag ändå är där och rotar. Har inte monterat cylinderpaketet än så det är ju bara att skruva upp dragstängerna och montera helicoil! :tummenupp Gängorna kan ju kanske vara lite slitna/kass även om det inte syns.. Tackar för tipset!
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
HMM hur komenterar man den turbon utan att vara elak :va :va

Nja du får väl bli arg på mig då

den e faktiskt riktigt sämst den är 25-30 år gammal i design
karbontätad för förgasare (sug) vilket gör att den faktiskt inte snurrar på tomgång
ruskit dålig verkningsgrad seeeeg spoolup

i å för sig så ger dom hyggligt med luft å hk men tro mig du skulle bli mycke lyckligare med en mitsubishiladdare dom e inte ens speciellt dyra

brukar gå att hitta för mellan 2500 -4500
för 4500 får man dom nya bara att leta lite på forum så som zatzy turboperformance mm även på blocket förekommer de

Elak ja e ibland men men :gnissla


Ps ja gav ju beröm för den fina intercoolern så du får inte bli allt för arg
 

thundrace

#57 ROOKIE 1000 2005
Gick med
4 Dec 2003
Ort
Ekeby
Hoj
Honda CBR954RR-03
andersson turbo skrev:
HMM hur komenterar man den turbon utan att vara elak :va :va

Nja du får väl bli arg på mig då

den e faktiskt riktigt sämst den är 25-30 år gammal i design
karbontätad för förgasare (sug) vilket gör att den faktiskt inte snurrar på tomgång
ruskit dålig verkningsgrad seeeeg spoolup

i å för sig så ger dom hyggligt med luft å hk men tro mig du skulle bli mycke lyckligare med en mitsubishiladdare dom e inte ens speciellt dyra

brukar gå att hitta för mellan 2500 -4500
för 4500 får man dom nya bara att leta lite på forum så som zatzy turboperformance mm även på blocket förekommer de

Elak ja e ibland men men :gnissla


Ps ja gav ju beröm för den fina intercoolern så du får inte bli allt för arg

Man blir inte arg på fakta från nån som kan det.Hade ung samma tanke...har jag rätt i min tanke att den grabben kommer uppleva ketchupeffekt som tom heinz hade blivit stolta över med den snurran?Eller är spoolup´n så seg så den blir snäll istället?
 
Last edited:

thundrace

#57 ROOKIE 1000 2005
Gick med
4 Dec 2003
Ort
Ekeby
Hoj
Honda CBR954RR-03
lahi skrev:
Ja, varför inte egentligen.. nu när jag ändå är där och rotar. Har inte monterat cylinderpaketet än så det är ju bara att skruva upp dragstängerna och montera helicoil! :tummenupp Gängorna kan ju kanske vara lite slitna/kass även om det inte syns.. Tackar för tipset!

Ljungbyhed? Det är ju fan bara ett duktigt stenkast bort bara...
En liten fråga bara...vad är det för rör du använt till grenrör? Blir bara väldigt avtänd när jag inte ser rengjorda,blanka rör...Har du inte nån som kan svetsa det hundra så pm'a så tig'ar vi det.. :tummenupp Feta projekt har vi alltid tid för...sen överlåter vi funktionen åt AnderssonTurbo.
 
Last edited:

Ronny Nordgren

Ronny N
Gick med
8 Jan 2004
Ort
eköping
Hoj
suzuki gsxr turbo
Hej en bild på GSX R grenrör ett till kkk24 ett till misu turbon...
//R
 

Bifogat

  • PICT0038.JPG
    PICT0038.JPG
    141.1 KB · Visningar: 1,292

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
andersson turbo skrev:
HMM hur komenterar man den turbon utan att vara elak :va :va

Nja du får väl bli arg på mig då

den e faktiskt riktigt sämst den är 25-30 år gammal i design
karbontätad för förgasare (sug) vilket gör att den faktiskt inte snurrar på tomgång
ruskit dålig verkningsgrad seeeeg spoolup

i å för sig så ger dom hyggligt med luft å hk men tro mig du skulle bli mycke lyckligare med en mitsubishiladdare dom e inte ens speciellt dyra

brukar gå att hitta för mellan 2500 -4500
för 4500 får man dom nya bara att leta lite på forum så som zatzy turboperformance mm även på blocket förekommer de

Elak ja e ibland men men :gnissla


Ps ja gav ju beröm för den fina intercoolern så du får inte bli allt för arg

Ja, nu var du allt taskig :hihi Nä, det är lugnt.. du verkar kunna sånt här så.. fakta är alltid bra! Tackar för det! Är den så seg? Jobbigt... men iofs så borde man ju få ganska snäll kurva då tycker jag? Jag känner en snubbe som använder ett likadant aggregat till en sugturboanläggning på hans GSX1100E (MrTurbo-kit från 88 eller något sådant) och hans effektkurva ser ut som den till en lugn sugmotor fast dubbelt så hög. Spikrak. Har sett effektkurvor på hojar med andra aggregat där effekten ökar med 100 hästar på 700 varv, men det kan kanske vara pga liten integrerad wg som inte hinner med. Allt eller inget.. jag har ju en stor extern. och så ger de maxeffekt vid 7000 varv för att sedan dala. Känns som om man får tanken i huvudet från tomgång.
Har du erfarenhet av ett sådant Rajay-aggregat? Kört någon hoj eller sett kurvor eller liknande? Hade varit kul att se hur kurvorna ser ut till andra hojar med samma aggregat.
Har liiiite ont om pengar just nu så ett mitsu-agg har jag nog inte riktigt råd med, men kanske senare. Jag bygger klart allt med Rajay-turbon och går den inte som jag vill (om det blir för segt på låga varv) så har jag nog lite mer pengar över då till våren, så jag kan handla en annan turbo. Tar ju inte mer än en dag att byta även om jag ska svetsa om grenröret med en ny fläns mm.

Mvh
Lars
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
hur effektkurvan ser ut säger inte allt långt därifrån till och med
den talar bara om hur effekten kommer när du ger fullt i bänken men så kör man inte i verkligheten

problemet med sega laddare är att när du ligger på pådrag å den äntligen kommer så är det dags att bromsa å sen när du slår på igen så är den helt död du kommer att uppleva körningen som ett konstant väntande på laddtryck

Jag har kört sådana hojar med den turbon den e seg


Det faktum att man faktisk har åkt fort i dragracing med fetslicks hojar säger ingenting om hur lämplig en turbo är för gatan tyvär

Det dagens teknik har fört med sig är ju de att man kan ha en väldigt snabbspoolande turbo å ända med bra laddtycksstyrning åstakomma den effektkurva man vill ha och ändå ha en turbo som är med när man så önskar


Peter
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
thundrace skrev:
Ljungbyhed? Det är ju fan bara ett duktigt stenkast bort bara...
En liten fråga bara...vad är det för rör du använt till grenrör? Blir bara väldigt avtänd när jag inte ser rengjorda,blanka rör...Har du inte nån som kan svetsa det hundra så pm'a så tig'ar vi det.. :tummenupp Feta projekt har vi alltid tid för...sen överlåter vi funktionen åt AnderssonTurbo.
Ja, det är inte så långt.. Ekeby ligger väl bara 2-3 mil härifrån! Brukar komma där förbi ibland med hoj (när det är hojväder...)
Rören kommer från Schildts i Åstorp och är inte rostfria, därav avsaknaden av glans. Menmen, ska ända ha värmebandage så det kommer inte att synas!
Jag har en i släkten som ska svetsa det, och han jobbar med sådant dagligen så han är riktigt duktig på det, men tack ändå! Han har iofs mycket att göra, så hinner han inte så hör jag av mig :tummenupp Tackartackar för erbjudandet! Då är du kanske jävlig på att tiga aluminium också? :)
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top