Mitt turbobygge 1100R -86!

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Ort
Täby
Hoj
Polisbil
lahi skrev:
Har du erfarenhet av ett sådant Rajay-aggregat? Kört någon hoj eller sett kurvor eller liknande? Hade varit kul att se hur kurvorna ser ut till andra hojar med samma aggregat.

Jag kan inget om turbohojar - än - men jag hade ett Rajay-aggregat på min gamla Piper Comanche från -71. Det enda som krånglade på mitt plan var turbon, den överladdade och gick sönder = dyrt ! (iofs är allt dyrt på flygplan men iaf)

Köp något annat om du kan.

/A
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
andersson turbo skrev:
k 24 är bara familjenamnet på lagerhus och turbinaxel
dom finns i oändliga kombinationer att ta från en diselbil direkt är inte att rekomendera

K 24an från nya volvosar är ju en lyckad kombination men är ganska mycke dyrare att få tag på ca 6500kr får man räkna med om man letar i annonser

men om du har orörd bottendel å inte tänker lägga 20-30 tusen på motorn så tycker jag inte det finns anledning å köra med kkk agget

en 16t räcker till 300hk vilket är garanterat tillräckligt för weelisar i 250++km/h

jag har laggt ut förfrågan får eventuellt svar idag

Ok, man tackar! Ja, ska nog inte ta den turbo då... Alltså den från Ivecon.. 16T hade nog varit kanon, om jag hittar något som passar min ekonomi (eller om du hittar något, tackar för det :tummenupp ) och om jag lyckas sälja Rajay-turbon! Men det ska nog inte vara några problem.. finns ju många på zatzy som håller på och snackar om att de ska turbokonvertera hit och dit :tummenupp
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Såja, Rajay-turbon såld och TD04HL-16T med 7:ans avgashus inhandlad! :tummenupp
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Ronny Nordgren skrev:
Hej har ett färdigt grenrör i rostfritt som passar till den nya turbon 3500kr
//R

Hej!

Tackar för erbjudandet, men jag kör nog på det jag krökte ihop. Det funkar nog fint. Hur gärna jag än vill ha ditt grenrör, så har jag inte riktigt råd med det :rolleyes: Måste ha lite pengar över till det jag har kvar. Men tack ändå!
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Fett bygge mannen, då ses vi på MECA Race Way i sommar :tummenupp
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
GSXR1100R skrev:
Fett bygge mannen, då ses vi på MECA Race Way i sommar :tummenupp

Tackar! Jajjemän, det gör vi :tummenupp Fick inte loss tummarna till att köra dit förra året, men i år ska det bli av! :)
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Läste på sida 1 att en Helicoilsats kosta 750 spänn :va

Jag va på AD center i HBG o köpte 10st M6 för 40 kr.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Jösse skrev:
Läste på sida 1 att en Helicoilsats kosta 750 spänn :va

Jag va på AD center i HBG o köpte 10st M6 för 40 kr.

Prova och fråga vad ett HeliCoil reparationskit för M10x1.25 kostar, inklusive moms. De är svindyra här i Sverige. I USA kostar de runt 35 dollar.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Tänkte uppdatera lite!
Fick den nya startkopplingen häromdagen (tackar Wibbe! :tummenupp ) och monterade den utan en tanke på att det inte skulle passa. Men det visade sig att det stora drevet som kopplingen greppar runt inte var samma på 86-88 som till 89-, men de såg väldigt lika ut... så om det är någon som har ett sådant drev liggande (till 1127-motorn eller 750 -88 och framåt(osäker)) så hör av dig!!!

Ang. bygget så har jag nästan abstinens nu! Har inte fått mina muttrar till dragstängerna än... glömde ju beställa dem när jag beställde dragstängerna... :rolleyes: har väntat i en och en halv vecka! Jag har monterat spacer, cylinderpaket och topplock och så har jag tajmat kammarna till 105/105 lobecenter. Skruvade ihop det lite lätt med originalmuttrarna så länge så att packningsgeggan kan götta sig lite, så byter jag när jag får de andra muttrarna. Men det var ju för en vecka sedan och jag kan inte montera ihop allt och vända på motorn för växellådsgenomgång förrän jag får muttrarna!
Sen ska ju dreven skickas iväg för undercuttning, och det tar ju några veckor det också = ännu mer abstinens eftersom jag inte kan göra mer på hojen förrän motorn sitter i ramen!
Och så väntar jag på turbon också.. ska komma i veckan. Måste ha den så jag kan göra flänsplatta till grenröret som ska helsvetsas till nästa helg.

Det är hemskt vad ett arbete kan stagnera när man inte får sina grejor i tid!
Jaja!
En liten uppdatering bara!

Bifogar bild på den gamla och trasiga startkopplingen med drev och den nya och hela startkopplingen.
 

Bifogat

  • bild2 (Small).JPG
    bild2 (Small).JPG
    55.4 KB · Visningar: 399

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Lite uppdatering! Ibland går det undan, så motorn sitter i ramen nu, kompsänkt, genomgången och klar för turbobruk... :) Hade inte tillgång till kamera de senaste 2 veckorna men fick låna en häromdagen så jag kunde ta en bild iaf. Jag har kommit mycket längre nu än bilden visar. Fick bara låna kameran i en halv dag så jag kan inte ta några bilder på hur det ser ut nu.. jaja. Som sagt, motor sitter i ramen, bränsletrycksregulator och pump sitter på plats nu (inte med på bilden), och de flesta slangarna är dragna. El till pump är kopplat och klart. Fungerar också... det brukar jag inte lyckas med alla andra gånger jag kopplar elektriska grejor. Inga anmärkningar på att det är rörigt med sladdar och sådant, det är fixat nu :hihi
Grenröret helsvetsas just nu och det får jag tillbaka imorgon. Har även byggt en liten mojäng som monteras där bensinkranen en gång satt. Soppa in och ut alltså.
Förgasarna än trycktätade nu och monterade. Klurigt att montera soppaslangarna med fuggarna monterade så jag fick slita ut dem igen. Finns ju knappt plats för slangar eftersom "förgasarhusen" sitter så jäkla nära soppaanslutningarna. Sen ska ju slangklämma också få plats.. Jaja... det löste sig.
Turbon skulle jag fått för en vecka sedan men den har inte kommit än. Säljaren har inte fått loss tummarna och skickat den förrän i torsdags, så den ska nog komma på måndag eller tisdag.

Så nu är det ju snart klart! :tummenupp

Nu ska jag bara:
Montera grenrör och turbo
Montera oljeslangar
Montera intercooler
Montera plenumkammare
Bygga tryckrör mellan ic och plenum och dra någon slang till

Så nu börjar det lossna lite iaf!

Observera: Gammal bild
 

Bifogat

  • IMG_0036 (Small).JPG
    IMG_0036 (Small).JPG
    64.9 KB · Visningar: 653

avatar

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Ort
-
Hoj
Spritt ny
Haha, vilken jävla grym självmordsmissil det där kommer att bli alltså. Tyckte det räckte med lite småvässad motor i min förra gångjärnsram! :lol
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Tysken skrev:
Haha, vilken jävla grym självmordsmissil det där kommer att bli alltså. Tyckte det räckte med lite småvässad motor i min förra gångjärnsram! :lol
Hehe, ja, ramen är väl lite vek men folk kör ju med turbo i dessa hojar så det ska väl hålla.. hoppas jag iallfall.. :) Vi får se :tummenupp
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Såja, här kommer 2 nya bilder tagna idag på mitt bränslesystem. Tyckte jag hittade en bra plats till pumpen. Trångt som sören tycker jag att det är, men plenumet ska också få plats där någonstans... hur det nu ska gå till... T-kopplingen på bilden är till slangarna från flottörhusventilationen. Ska dras en slang därifrån och ut till tryckröret mellan intercooler och plenum.

Grenröret var på besök igår men fastän jag hade bultat fast det i ett plattjärn så hade ett av rören slagit sig ca 2 mm, så han som svetsade skulle fixa det idag. Så det kommer nog imorgon eller på onsdag, ungefär samtidigt som turbo kommer. Turbosäljaren har äntligen fått loss tummarna och skickat den. Snyggt som satan blev grenröret iaf! Bild kommer när det anländer för andra gången!
 

Bifogat

  • IMG_0023 (Medium).JPG
    IMG_0023 (Medium).JPG
    77.7 KB · Visningar: 523
  • IMG_0021 (Medium).JPG
    IMG_0021 (Medium).JPG
    87.7 KB · Visningar: 507

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
lahi skrev:
Såja, här kommer 2 nya bilder tagna idag på mitt bränslesystem.
Fy Sören va trångt! Tändspolarna, ska inte de sitta framme vid styrhuvudet? ...eller är det bara jag som är bortskämd med att spolarna, även Dyna Blå, passar där framme?
 

[- sNaIjK -]

Sporthojsnörd
Gick med
7 Sep 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Stulen
lahi skrev:
Såja, här kommer 2 nya bilder tagna idag på mitt bränslesystem. Tyckte jag hittade en bra plats till pumpen. Trångt som sören tycker jag att det är, men plenumet ska också få plats där någonstans... hur det nu ska gå till... T-kopplingen på bilden är till slangarna från flottörhusventilationen. Ska dras en slang därifrån och ut till tryckröret mellan intercooler och plenum.

Grenröret var på besök igår men fastän jag hade bultat fast det i ett plattjärn så hade ett av rören slagit sig ca 2 mm, så han som svetsade skulle fixa det idag. Så det kommer nog imorgon eller på onsdag, ungefär samtidigt som turbo kommer. Turbosäljaren har äntligen fått loss tummarna och skickat den. Snyggt som satan blev grenröret iaf! Bild kommer när det anländer för andra gången!

Ser mums ut, bara du får igång allt så kommer din båge vara owna på vägarna ;)
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
andersbrink skrev:
Fy Sören va trångt! Tändspolarna, ska inte de sitta framme vid styrhuvudet? ...eller är det bara jag som är bortskämd med att spolarna, även Dyna Blå, passar där framme?
Det är nog bara du som är bortskämd :hihi Nä, men får du plats med spolarna på insidan av ramen där framme? Jag har sett några hojar där spolarna sitter på utsidan av ramen men jag ville ha grejorna lite mer undangömt... Blir ju lite trångt men jag ska nog få plats med allt ändå! :tummenupp
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
[- sNaIjK -] skrev:
Ser mums ut, bara du får igång allt så kommer din båge vara owna på vägarna ;)

Ja, bara jag får allt att funka som jag vill, ja... :rolleyes: men det ska nog gå! :tummenupp
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top