Mitt turbobygge 1100R -86!

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
När du nu ändå inte har nån dump till den turbon så ta bort den helt
några timmar med slipmaskin på kompressorhuset så blir det rejält mycke smidigare än det är nu

tillverka sen ett par bitar som passar i dom hål som blir å låt alusvetsaren sy dit dom


Returen brukar många ansluta till oljepluggen svetsa ett vinkelstycke med rätt gänga va noga med vart den bottnar så nippeln pekar framåt när den e dragen
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
lahi skrev:
Någon som har en idé om vad jag kan använda i andra änden på slangen? Skulle behöva en tunnväggig vinklad rörbit med utvändiga gängor i ena änden. Vad använder ni som har turbo?

Rörmokaren eller tryck & pys-nissen har säkert nåt. Jag använde mig av en slanganslutning (medelst rörklamma) med 1/2 tums rörgänga och satte en 1/2" adapter-mutter på insidan av oljetråget. Tätat med svart silikon. Äkta hempul. Håller tätt gör det iaf.
 

Ronny Nordgren

Ronny N
Gick med
8 Jan 2004
Ort
eköping
Hoj
suzuki gsxr turbo
Hej har du mätt så att turbon hamnar över motorns oljenivå jag tycker att den ser utt att sitta för lågt :rolleyes:
//R
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Ronny Nordgren skrev:
Hej har du mätt så att turbon hamnar över motorns oljenivå jag tycker att den ser utt att sitta för lågt :rolleyes:
//R

Japp, jag har mätt och enligt mina beräkningar ska den hamna över oljenivån! Hoppas beräkningarna stämmer också...
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
lahi skrev:
Japp, jag har mätt och enligt mina beräkningar ska den hamna över oljenivån! Hoppas beräkningarna stämmer också...

Det är nog ingen fara, framhjulet kommer iaf att vara 10 cm ovanför marken när du kör (hoppas vi alla på!). :D
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
andersbrink skrev:
Det är nog ingen fara, framhjulet kommer iaf att vara 10 cm ovanför marken när du kör (hoppas vi alla på!). :D

Jepp! Ska försöka hålla hjulet där :hihi Jag har mätt lite mer noggrannt idag hed hjälp av en genomskinlig plastslang och vatten, och jag kom fram till att jag har ungefär 15 mm fall på oljan. Det bör ju räcka, tycker jag. På bilderna ser det ut som om turbon hänger längre ner, men det är nog bara för att jag hade hojen på depåstöd när jag tog bilderna.
 

Steen

Mer hk än kg
Gick med
15 May 2004
Ort
-
Hoj
-
lahi skrev:
Jepp! Ska försöka hålla hjulet där :hihi Jag har mätt lite mer noggrannt idag hed hjälp av en genomskinlig plastslang och vatten, och jag kom fram till att jag har ungefär 15 mm fall på oljan. Det bör ju räcka, tycker jag. På bilderna ser det ut som om turbon hänger längre ner, men det är nog bara för att jag hade hojen på depåstöd när jag tog bilderna.

Det träliga är när man ställer cykeln efter man har kört nästa gång man startar så blir det en del blårök jag ställde den högt med framhjulet när jag parkerade för kvällen.(underdelen på turbon är jämns med oljenivå på min).
 

Peanutboy

Kawaski
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Ängelholm
Hoj
ZX-10R 2006
Coolt bygge... Hoppas att du har vägarna förbi Ängelholm i sommar så man kan få se på vidundret.... :)

Är också sugen på en turbomodd. på min CBR

Keep on working....
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
gsxr1200 skrev:
Det träliga är när man ställer cykeln efter man har kört nästa gång man startar så blir det en del blårök jag ställde den högt med framhjulet när jag parkerade för kvällen.(underdelen på turbon är jämns med oljenivå på min).

Jo, det kan kanske vara lite trist. Då får jag kanske leta upp en uppförsbacke varje gång jag ska parkera.. jaja, jag provar som det är nu. Skulle det inte funka så får jag bygga om grenröret igen, men den dagen den sorgen! Men jag har iallafall alltid fräsch olja i motorn! Rinner ut, jag fyller på, rinner ut mer, jag fyller på mer.. :tummenupp
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Peanutboy skrev:
Coolt bygge... Hoppas att du har vägarna förbi Ängelholm i sommar så man kan få se på vidundret.... :)

Är också sugen på en turbomodd. på min CBR

Keep on working....
Tackar! Jodå, det har jag säkert! Kör nog 15-20 mil om dagen på somrarna, så jag kommer nog till Ängelholm också lite då och då :tummenupp

Ang. din CBR så är det bara att börja bygga :) Alltid kul men turbohojar
 

gixxer_1255

Suzuki samlare?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 1985, Suzuki GSXR 1100 1986 & Suzuki GSX Katana 1983
andersson turbo skrev:
De e bara å köpa så där billigt kommer man inte undan

Jo jag köpte billigare, 16500kr för ett beg MCXpress turbokit till GSXR 1100 86.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Såja, nu har jag kommit lite längre! Hoppas bilderna funkar! Intercoolern är svetsad nu med nya "lock" på gavlarna (pga. att jag var tvungen att kapa ner den lite) och med rörböj i inloppet istället för rakt rör. Tillverkade ett litet fäste till den och monterade ic:n på hojen. Grenröret är blästrat invändigt, målat utvändigt och monterat tillsammans med turbon och den där adapterplattan som jag var tvungen att ha. Oljeslang in är monterad. Jäkla jobb att få rätt på wastegaten. Har sett att många har den bakom/under turbon men när jag provmonterade den där såg jag att stången hamnade i en ganska kass vinkel i förhållande till armen på flärpen (luckan i avgashuset) som den påverkar. Om wg:n sträcker på sig lite för mycket så såg det ut som om det skulle fastna. Ville först vinkla ner armen till luckan, men eftersom jag inte är någon ninja på att svetsa så placerade jag wg:n ovanför turbon istället. Får se om det håller... var tvungen att kapa ganska mycket i plåtbiten som håller den. Jaja, krånglar det så får jag ta det då! Annars är jag ju snart klar! :) Sen blir det bänkning!
 

Bifogat

  • monterat2 (Medium).JPG
    monterat2 (Medium).JPG
    84.3 KB · Visningar: 427
  • monterat4 (Medium).JPG
    monterat4 (Medium).JPG
    63.2 KB · Visningar: 353
  • monterat6 (Medium).JPG
    monterat6 (Medium).JPG
    84.7 KB · Visningar: 395

Henkka

Med fingrarna djupt i syltburken
Gick med
18 Jan 2004
Ort
u
Hoj
suzuki + ktm
Ser fint ut. Spring ut i garaget igen så är du snart klar!! :tummenupp
 

Steen

Mer hk än kg
Gick med
15 May 2004
Ort
-
Hoj
-
Jag tog en wg från en gamal saab den hade ledad arm lite lättare att placera.
Men det är ju ganska gott om plats på din cykel.
(har en org dump till mit om du är intresserad eller du kanske har en extern?).
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Henkka skrev:
Ser fint ut. Spring ut i garaget igen så är du snart klar!! :tummenupp

Tackar! Nja, det blir nog inte mer skruvande idag. Men imorgon, då ska jag nog ut i garaget en sväng :) Skojskoj!

gsxr1200 skrev:
Jag tog en wg från en gamal saab den hade ledad arm lite lättare att placera.
Men det är ju ganska gott om plats på din cykel.
(har en org dump till mit om du är intresserad eller du kanske har en extern?).

Ja, det skulle man ju också kunna göra. Den behöver ju inte komma från just min turbo från början. Ska undersöka det imorgon! Har en bekant som antagligen har många wastegates liggande så jag ska nog hälsa på honom då... hmmm, gott om plats? Nja, det vetetusan. Var på håret att jag lyckades klämma ihop allt. Men iofs, hade det varit mindre plats så hade man ju varit så illa tvungen att klämma ihop det mer. Jaja.

Ang. dumpen så tackar jag för erbjudandet, men jag har redan en extern för lite pysljud :)
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Saabarnas dosor är inte bra ( för små membran) låg fjäderkraft
dom bästa är gammla T3 dosor

Jag monterar mina från avgassidan där brukar det finnas mer plats
man får dock ändra armen på turbon men det hadde du väl redan gjort



Peter
 

Steen

Mer hk än kg
Gick med
15 May 2004
Ort
-
Hoj
-
andersson turbo skrev:
Saabarnas dosor är inte bra ( för små membran) låg fjäderkraft
dom bästa är gammla T3 dosor

Jag monterar mina från avgassidan där brukar det finnas mer plats
man får dock ändra armen på turbon men det hadde du väl redan gjort



Peter

Den jag använder är från en Saab 9000 -87a den kanske inte är så bra då?
 

Bifogat

  • turbo1.JPG
    turbo1.JPG
    88.7 KB · Visningar: 332

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
andersson turbo skrev:
Saabarnas dosor är inte bra ( för små membran) låg fjäderkraft
dom bästa är gammla T3 dosor

Jag monterar mina från avgassidan där brukar det finnas mer plats
man får dock ändra armen på turbon men det hadde du väl redan gjort



Peter
Jaså? T3-dosor kan jag nog få tag på redan imorgon... Nä, jag har inte ändrat på armen, men skulle behöva det om jag ska montera wastegaten någon annanstans än där den sitter nu. Hur ändrar man på den? Ska man slipa bort svetsen på armen, vrida och svetsa fast igen eller? Vågar kanske inte riktigt det, med tanke på mina svetskunskaper...
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top