Lite uppdateringar!
Grenrör har kommit tillbaka, blankt och fint, men det ska blästras invändigt och målas utvändigt. Turbon har äntligen kommit. Säljaren hade tydligen monterat ett hemmagjort dumplock som inte är alltför grannt, så jag får nog ta och handla ett annat av Marklund. Kanske.
Gjorde en liten tabbe med grenröret. Jag bytte bara ut flänsen när jag bytte turbo (Rajay till Mitsu) men helsvetsade det och såg glad ut.. då kom turbon för långt fram eftersom avgashusen på de båda turbosarna inte har samma utformning.. ändå sitter flänsplattan bara 5 mm från det tvärsgående ramröret. Nu vill jag inte kapa sönder grenröret igen (har redan gjort det 2 gånger) så jag håller på att tillverka en liten grunka (fräst järnbit) som vinklar in turbon mot blocket. Då blir allt frid och fröjd!
Den är inte färdig än, så på bilderna har jag bara hängt upp turbon i några skruvar jag hittade och lagt distanser mellan för att få rätt lutning på turbon så jag kunde måtta in intercoolern.
Trodde att intercoolern skulle passa fint, men inte fan gjorde den det... Fick kapa av 2 rader och vinkla om ett rör lite. Framgår av bilden. Ska lämnas till en svetsare någonstans imorgon...
Oljeslang in är inhandlad. Till returen kommer jag att göra en liten rörbit på en flänsplatta som monteras på turbon. Därifrån ska jag ha en armerad gummislang som går till tråget. Någon som har en idé om vad jag kan använda i andra änden på slangen? Skulle behöva en tunnväggig vinklad rörbit med utvändiga gängor i ena änden. Vad använder ni som har turbo?