Mitt turbobygge 1100R -86!

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
andersbrink skrev:
Fy Sören va trångt! Tändspolarna, ska inte de sitta framme vid styrhuvudet? ...eller är det bara jag som är bortskämd med att spolarna, även Dyna Blå, passar där framme?


Hmm min fundering va vad du driver spolarna med gråa dyna = 2,2 ohm
suzuki ska ha gröna = 3,5 ohm
dom blåa är ju på 0,8 ohm rena härdsmältan om man försöker köra dom på orginalboxen

eller???? :va
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Precis, de gråa spolarna måste drivas av nåt annat än originaltändningen. Utgångstrissorna är inte designade för 2.2 ohm. Möjligen 3.5 ohm, men själv skulle jag nöja mig med originalspolarna och 0.50 i tändgap (som jag kör med på blå/vita). Min röda Banditen (plus SPSB'en) har en Schnitz Pro Street låda och måste ha de blå 0.7 ohms spolarna eftersom Schnitz'en har en inbyggd reglering till 1/2 ström (1/4 effekt) vid valbart varvtal men då måste impedansen vara 0.7 ohm för att funka. De blå spolarna brinner upp om man kör dem kontinuerligt på "normal" effekt. Trots 1/4 effekt blir de varma efter en åktur. Fast motorn bli varmast... med dryga 15:1 i komp. :hihi Jag SKA göra något åt det, fast det finns så mycket annat å pyssla med.

andersson turbo skrev:
Hmm min fundering va vad du driver spolarna med gråa dyna = 2,2 ohm
suzuki ska ha gröna = 3,5 ohm
dom blåa är ju på 0,8 ohm rena härdsmältan om man försöker köra dom på orginalboxen

eller???? :va
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
andersbrink skrev:
Precis, de gråa spolarna måste drivas av nåt annat än originaltändningen. Utgångstrissorna är inte designade för 2.2 ohm. Möjligen 3.5 ohm, men själv skulle jag nöja mig med originalspolarna och 0.50 i tändgap (som jag kör med på blå/vita). Min röda Banditen (plus SPSB'en) har en Schnitz Pro Street låda och måste ha de blå 0.7 ohms spolarna eftersom Schnitz'en har en inbyggd reglering till 1/2 ström (1/4 effekt) vid valbart varvtal men då måste impedansen vara 0.7 ohm för att funka. De blå spolarna brinner upp om man kör dem kontinuerligt på "normal" effekt. Trots 1/4 effekt blir de varma efter en åktur. Fast motorn bli varmast... med dryga 15:1 i komp. :hihi Jag SKA göra något åt det, fast det finns så mycket annat å pyssla med.


Nyare bilspolar typ ford med flera alltså inte stick coils brukar ligga på 1 ohm
rätt stekiga med andra ord
jag har en fordspole på hyllan med 4 utgångar (tändkablar)
vanliga biltändsteg ( finns på biltema med fler) klarar att driva 1 ohm
frågan är om dom går att trigga med orginalboxen eller blir den signalen fel

måste inverteras eller nåt??
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
En CDI kan inte funka annat än om CDI-spolarna sitter monterade, designen är gjord så (som du vet sen tidigare diskussioner) att en konding laddas upp till ca 400 volt och sen laddas ur via en tyristor eller högspännings-FET till spolen. En normal transistorstyrd tändning går däremot att dummy-lasta med resistorer. Hur Fords tändbox sen hanterar tändpulserna har jag ingen aning om, förmodligen sitter all tändförställan o.dyl. flasha't så man har noll koll på det.

Det går nog att trigga ett drivsteg (t.ex. med en Power-MOS via en induktiv givare och en liten enkel one-shot krets med en pulsbredd på 50/50 - eller vad som nu genererar bäst gnista vid max varvtal) men då lär man göra lite praktiskt labbande innan man vet hur det funkar i detalj. Överkurs. MegaSquirt&Spark är nog bättre lämpad iom att man har full koll på alla parametrar.

andersson turbo skrev:
om dom går att trigga med orginalboxen eller blir den signalen fel måste inverteras eller nåt??
 

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gefle
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
andersson turbo skrev:
Hmm min fundering va vad du driver spolarna med gråa dyna = 2,2 ohm
suzuki ska ha gröna = 3,5 ohm
dom blåa är ju på 0,8 ohm rena härdsmältan om man försöker köra dom på orginalboxen

eller???? :va

Jag har aldrig ägt några andra spolar en 2,2 ohms gråa Dyna spolar, funkat hur bra som helst med orginaltändningen...Visst finns det röda 1,5 ohmare oxo? En polare har kört med sånna med orginal CDI oxo.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Wibbe skrev:
Jag har aldrig ägt några andra spolar en 2,2 ohms gråa Dyna spolar, funkat hur bra som helst med orginaltändningen...Visst finns det röda 1,5 ohmare oxo? En polare har kört med sånna med orginal CDI oxo.

Utgångs-FET'arna orkar inte dra och ju varmare de blir desto mindre ström går det igenom dem så tändeffekten blir ju sämre och sämre - till slut blir den lika bra/dålig som en originalspole men driv-FET'en går iaf inte sönder. Exakt hur det ser elektriskt ut ska jag mäta upp på min var det lider.

Köra en högimpediv CDI på röda spolar? Förmodligen snarlik effekt även där eftersom tyristorn inte orkar dra den ström som egentligen krävs. Normalt har ju en CDI 400 volts primärspänning vid urladdningstillfället och spolarna runt 3k ohm (ca 0.1 ampere, ca 50 Watt) medans en vanlig ECU har öppen kollektor/drain bara har 12 volt att jobba med dvs runt 2.5 ampere (20 Watt).
 

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Lahi!!!Du har väl inte glömt att sätta dit ett bränslefilter före pumpen?Kan inte se nåt på bilden,men det e ju så trångt så det kanske sitter ett där iaf. :)
 

Steen

Mer hk än kg
Gick med
15 May 2004
Ort
-
Hoj
-
ktmjacke skrev:
Lahi!!!Du har väl inte glömt att sätta dit ett bränslefilter före pumpen?Kan inte se nåt på bilden,men det e ju så trångt så det kanske sitter ett där iaf. :)

Ska det inte vara efter pumpen?
 

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
gsxr1200 skrev:
Ska det inte vara efter pumpen?
Min tanke är ju att eventuell smuts ska filtreras bort innan den hamnar i pumpen o förstör den.När jag körde med lustgas så hade jag ett fett "inlinefilter" före pumpen iaf.
 

Steen

Mer hk än kg
Gick med
15 May 2004
Ort
-
Hoj
-
ktmjacke skrev:
Min tanke är ju att eventuell smuts ska filtreras bort innan den hamnar i pumpen o förstör den.När jag körde med lustgas så hade jag ett fett "inlinefilter" före pumpen iaf.

Har fått lära mig att filtret ska sitta efter pump, Vilket det gör på bilar med insprut, eller är jag helt ute och cylar nu någon som vet bättre?
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Filter sitter inte där just nu men det kommer! Kommer att hamna innan pumpen (vill inte ha något rostflagor i pumpen...), strax efter anslutningen i tanken. Har inte fått min tankarmatur än (rör in/ut) så jag har inte kunnat kapa till slangen och monterat filter och kran än.. vill gärna se var jag kan få plats med det först :hihi Men filter kommer iaf! Någon som kanske vet vad jag kan köra med för filter? Soppaledningen till pumpen är 11 mm inner (grov, men anslutningen för soppa in i pumpen är så grov) och vill helst ha ett filter som kan flöda mycket och som har ungefär samma innerdiameter på anslutningarna. Finns kanske på Micro... men jag vet inte... måste ju räcka med ett filter till en bil med samma effekt.


ktmjacke skrev:
Lahi!!!Du har väl inte glömt att sätta dit ett bränslefilter före pumpen?Kan inte se nåt på bilden,men det e ju så trångt så det kanske sitter ett där iaf. :)
 

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
gsxr1200 skrev:
Har fått lära mig att filtret ska sitta efter pump, Vilket det gör på bilar med insprut, eller är jag helt ute och cylar nu någon som vet bättre?
På bilar med elpump brukar det "stora" filtret mycket riktigt sitta efter pump.Men det brukar även sitta en "sil" inne i tanken i botten på sugröret som hindrar de största bitarna från att bege sig in i b-systemet.
 

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
lahi skrev:
Filter sitter inte där just nu men det kommer! Kommer att hamna innan pumpen (vill inte ha något rostflagor i pumpen...), strax efter anslutningen i tanken. Har inte fått min tankarmatur än (rör in/ut) så jag har inte kunnat kapa till slangen och monterat filter och kran än.. vill gärna se var jag kan få plats med det först :hihi Men filter kommer iaf! Någon som kanske vet vad jag kan köra med för filter? Soppaledningen till pumpen är 11 mm inner (grov, men anslutningen för soppa in i pumpen är så grov) och vill helst ha ett filter som kan flöda mycket och som har ungefär samma innerdiameter på anslutningarna. Finns kanske på Micro... men jag vet inte... måste ju räcka med ett filter till en bil med samma effekt.
Kolla på persåkers,han har mycket smått o gott till bränslesystem o gas. www.nitroz.se/persaker 0159-13370

Men om du har mer tid än pengar så råder jag dig att leta på industrisidan,finns massor av prylar innom massaindustrin som är mycket billigare än i tuningbutiker(t.ex manometer för laddtryck,filter m.m)
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Jag tackar så mycket! Ska kolla upp det där! Både Persåker och industrigrejor... billigt är bra :tummenupp

ktmjacke skrev:
Kolla på persåkers,han har mycket smått o gott till bränslesystem o gas. www.nitroz.se/persaker 0159-13370

Men om du har mer tid än pengar så råder jag dig att leta på industrisidan,finns massor av prylar innom massaindustrin som är mycket billigare än i tuningbutiker(t.ex manometer för laddtryck,filter m.m)
 

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
lahi skrev:
Jag tackar så mycket! Ska kolla upp det där! Både Persåker och industrigrejor... billigt är bra :tummenupp
Vad tror du alla som jobbar på industrier har så stora matdosor för????? :tungan
 

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gefle
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
Jag hittade ett smutt filter från Purolator på en biltillbehörsfirma för amerikanskt. Kostade under hundringen iaf...det har jag kört med före min pump. Kan kika upp artnr på det, har för mig det stod tryckt på filtret.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
ktmjacke skrev:
Vad tror du alla som jobbar på industrier har så stora matdosor för????? :tungan
Hehe, ja, det är nog lätt att det slinker ner ett och annat i lådorna.. själv kör jag med ryggsäck på jobbet :tummenupp


Wibbe skrev:
Jag hittade ett smutt filter från Purolator på en biltillbehörsfirma för amerikanskt. Kostade under hundringen iaf...det har jag kört med före min pump. Kan kika upp artnr på det, har för mig det stod tryckt på filtret.
Ahaaaa, ja, om du har det väl åtkomligt så skulle du kanske kunna kolla upp numret? Det ligger ju en biltillbehörsfirma här i krokarna som kan få tag på det mesta, så de kan kanske fixa hem det då.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Lite uppdateringar!
Grenrör har kommit tillbaka, blankt och fint, men det ska blästras invändigt och målas utvändigt. Turbon har äntligen kommit. Säljaren hade tydligen monterat ett hemmagjort dumplock som inte är alltför grannt, så jag får nog ta och handla ett annat av Marklund. Kanske.
Gjorde en liten tabbe med grenröret. Jag bytte bara ut flänsen när jag bytte turbo (Rajay till Mitsu) men helsvetsade det och såg glad ut.. då kom turbon för långt fram eftersom avgashusen på de båda turbosarna inte har samma utformning.. ändå sitter flänsplattan bara 5 mm från det tvärsgående ramröret. Nu vill jag inte kapa sönder grenröret igen (har redan gjort det 2 gånger) så jag håller på att tillverka en liten grunka (fräst järnbit) som vinklar in turbon mot blocket. Då blir allt frid och fröjd! :tummenupp Den är inte färdig än, så på bilderna har jag bara hängt upp turbon i några skruvar jag hittade och lagt distanser mellan för att få rätt lutning på turbon så jag kunde måtta in intercoolern.
Trodde att intercoolern skulle passa fint, men inte fan gjorde den det... Fick kapa av 2 rader och vinkla om ett rör lite. Framgår av bilden. Ska lämnas till en svetsare någonstans imorgon...
Oljeslang in är inhandlad. Till returen kommer jag att göra en liten rörbit på en flänsplatta som monteras på turbon. Därifrån ska jag ha en armerad gummislang som går till tråget. Någon som har en idé om vad jag kan använda i andra änden på slangen? Skulle behöva en tunnväggig vinklad rörbit med utvändiga gängor i ena änden. Vad använder ni som har turbo?
 

Bifogat

  • IMG_ic1 (Small).JPG
    IMG_ic1 (Small).JPG
    56.6 KB · Visningar: 335
  • IMG_tgr1 (Small).JPG
    IMG_tgr1 (Small).JPG
    57.5 KB · Visningar: 533
  • IMG_tgr2 (Small).JPG
    IMG_tgr2 (Small).JPG
    56.3 KB · Visningar: 477
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top