Mitt turbobygge 1100R -86!

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
TheXaZ skrev:
2626848 Nu har jag läst hela tråden.. Tog ju en stund, men mycket lärorikt.. Man blir ju ganska sugen alltså, d får bli R-hoj till våren helt bestämt. Men bör man inte uppgradera bromsarna ngt med den extra effekten? Lycka till med din raket i fortsättningen iaf.. :) Fett


Bromsarna är inget man behöver tänka på, iaf inte på en nyare hoj.

Så du är från Vara, coolt :) me too, wee :tummenupp
 

TheXaZ

Adrenaline Junkie
Gick med
4 Nov 2006
Ort
Vara
Hoj
Vertemati Off Road 530 -02
PD skrev:
2626873 Bromsarna är inget man behöver tänka på, iaf inte på en nyare hoj.

Så du är från Vara, coolt :) me too, wee :tummenupp

Jasså okej, jag kan tänka mig att bromsarna är väl dimensionerade på R-hojar. Jag trodde bara det var som på bilar. Det verkar ju iaf tokigt mycket billigare att trimma hoj än bil. Hur spännande kan det inte vara att ligga på motorvägen och sväva med framhjulet 10cm ovanför backen i 250+ km/h :yoparty

Hehe ok, då bor vi ju nästan grannar.. Fast jag bor ca 2 mil utanför Vara mot Skara hållet.. :)
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
TheXaZ skrev:
2626848 Nu har jag läst hela tråden.. Tog ju en stund, men mycket lärorikt.. Man blir ju ganska sugen alltså, d får bli R-hoj till våren helt bestämt. Men bör man inte uppgradera bromsarna ngt med den extra effekten? Lycka till med din raket i fortsättningen iaf.. :) Fett
Tackar! Nja, vet inte om man behöver uppgradera bromsarna. Jag vill, det är säkert bra, men har inte pengarna till det... :rolleyes: Men jag bromsar inte när jag gasar och jag kör inte så mycket fortare med turbo än utan. Det är ju jobbigt att köra fort hela tiden :D Efter någon högfartsrepa så motorbromsar man ju ändå ner till kanske 180, (hojar retarderar hemskt fort ändå pga luftmotstånd och motorbroms och jag har nog aldrig använt bromsarna i 300 tror jag) samma som med sughoj om man inte behöver panikbromsa, och hojen väger inte mer än original ändå så det blir nog ungefär samma påfrestningar på bromsarna nu som det blir med en originalhoj. Tror jag... :hihi 300 till 200 med enbart motorbroms och luftmotstånd går ju på kanske 5 sekunder...

TheXaZ skrev:
2627187 Jasså okej, jag kan tänka mig att bromsarna är väl dimensionerade på R-hojar. Jag trodde bara det var som på bilar. Det verkar ju iaf tokigt mycket billigare att trimma hoj än bil. Hur spännande kan det inte vara att ligga på motorvägen och sväva med framhjulet 10cm ovanför backen i 250+ km/h :yoparty

Hehe ok, då bor vi ju nästan grannar.. Fast jag bor ca 2 mil utanför Vara mot Skara hållet.. :)
Det är hyfsat billigt att överladda hojar. Sugtrim blir ju ungefär 1000:-/hk, men turbo hamnar långt under det. En original 1100R -86 ger 130 hk, och nu ger min 300+. Turbokonverteringen kostade ca. 17000:- i delar om man räknar bort mitt tändsystem, (som egentligen inte är nödvändigt att ha vid överladdning) som jag hade sedan innan.

Det där med att ha framhjulet 10 cm över backen i 250 är väldigt kul :D
 
Last edited:

TheXaZ

Adrenaline Junkie
Gick med
4 Nov 2006
Ort
Vara
Hoj
Vertemati Off Road 530 -02
Motorbroms o vindmotstånd verkar ju iaf vara jäkligt effektivt. Jag tror att jag hade blåst av hojen vid 300 knyck med tanke på mina stadiga 78kg. :D Eftersom du fortfarande har originalvikten kvar så håller nog bromsarna lätt till bankörning oxå. Hur angenämt det nu är att åka med 300 turbo kusar på en bana vet inte jag men.. Möjligtvis om du skulle behöva panikbromsa från 300 strecket kanske de börjar ryka lite om framskivorna.. hehe. :tungan
 

gixxer_1255

Suzuki samlare?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 1985, Suzuki GSXR 1100 1986 & Suzuki GSX Katana 1983
lahi skrev:
2627190 Tackar! Nja, vet inte om man behöver uppgradera bromsarna. Jag vill, det är säkert bra, men har inte pengarna till det... :rolleyes: Men jag bromsar inte när jag gasar och jag kör inte så mycket fortare med turbo än utan. Det är ju jobbigt att köra fort hela tiden :D Efter någon högfartsrepa så motorbromsar man ju ändå ner till kanske 180, (hojar retarderar hemskt fort ändå pga luftmotstånd och motorbroms och jag har nog aldrig använt bromsarna i 300 tror jag) samma som med sughoj om man inte behöver panikbromsa, och hojen väger inte mer än original ändå så det blir nog ungefär samma påfrestningar på bromsarna nu som det blir med en originalhoj. Tror jag... :hihi 300 till 200 med enbart motorbroms och luftmotstånd går ju på kanske 5 sekunder...

Men Hallå!!!!!!!!!!!!!! Duger orginalbromsarna på en GSXR 1100 86!?!?! Frambromscylinder och frambroms oken är inte dom bäst precis. Sedan jag började köra turbo så använder jag bromsen mycket mer än tidigare. Och det är inte i 300km/t utan då man "små axar" och man upptäcker att det går lite fortare än man tänkt sig eller när man gör en liten om körning på 110väg och bilar man kör om tycks stå still så man håller på att köra på framförvarande i baken.

Lahi dax att sluta snåla på bromsar och schassi, byt framgaffel och bromsok och bromscylinder fram och sätt en Öhlinare bak.
 
Last edited:

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
lahi skrev:
2627190 Tackar! Nja, vet inte om man behöver uppgradera bromsarna. Jag vill, det är säkert bra, men har inte pengarna till det... :rolleyes: Men jag bromsar inte när jag gasar och jag kör inte så mycket fortare med turbo än utan. Det är ju jobbigt att köra fort hela tiden :D Efter någon högfartsrepa så motorbromsar man ju ändå ner till kanske 180, (hojar retarderar hemskt fort ändå pga luftmotstånd och motorbroms och jag har nog aldrig använt bromsarna i 300 tror jag) samma som med sughoj om man inte behöver panikbromsa, och hojen väger inte mer än original ändå så det blir nog ungefär samma påfrestningar på bromsarna nu som det blir med en originalhoj. Tror jag... :hihi 300 till 200 med enbart motorbroms och luftmotstånd går ju på kanske 5 sekunder...


Det är hyfsat billigt att överladda hojar. Sugtrim blir ju ungefär 1000:-/hk, men turbo hamnar långt under det. En original 1100R -86 ger 130 hk, och nu ger min 300+. Turbokonverteringen kostade ca. 17000:- i delar om man räknar bort mitt tändsystem, (som egentligen inte är nödvändigt att ha vid överladdning) som jag hade sedan innan.

Det där med att ha framhjulet 10 cm över backen i 250 är väldigt kul :D
va säger bilprovningen?
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
TheXaZ skrev:
2627219 Motorbroms o vindmotstånd verkar ju iaf vara jäkligt effektivt. Jag tror att jag hade blåst av hojen vid 300 knyck med tanke på mina stadiga 78kg. :D Eftersom du fortfarande har originalvikten kvar så håller nog bromsarna lätt till bankörning oxå. Hur angenämt det nu är att åka med 300 turbo kusar på en bana vet inte jag men.. Möjligtvis om du skulle behöva panikbromsa från 300 strecket kanske de börjar ryka lite om framskivorna.. hehe. :tungan
Du hade nog kunnat sitta kvar. Jag väger bara 74 kg... :tummenupp Det körs ju lite bankörningar för allmänheten i Falkenberg på somrarna och jag är sugen på att hänga på folket härifrån en onsdag. Får se om jag vågar :D Men jag kanske blir utslängd hyfsat snabbt eftersom jag hört att ledningen inte alls blir glada om man får lite framhjulslyft :näsblod


gixxer_1255 skrev:
2627232 Men Hallå!!!!!!!!!!!!!! Duger orginalbromsarna på en GSXR 1100 86!?!?! Frambromscylinder och frambroms oken är inte dom bäst precis. Sedan jag började köra turbo så använder jag bromsen mycket mer än tidigare. Och det är inte i 300km/t utan då man "små axar" och man upptäcker att det går lite fortare än man tänkt sig eller när man gör en liten om körning på 110väg och bilar man kör om tycks stå still så man håller på att köra på framförvarande i baken.

Lahi dax att sluta snåla på bromsar och schassi, byt framgaffel och bromsok och bromscylinder fram och sätt en Öhlinare bak.
Hej på dej... Bromsarna kanske inte är de bästa jämfört med dagens hojbromsar, men de funkar fint för mig. Jag har alltså ingen enkel 150 mm skiva med 1-kolvs ok fram, utan originalets dubbla 315 mm skivor och 4-kolvsok, så de funkar för mig. Jag har framförhållning när jag gasar så jag behöver inte panikbromsa, och även om jag skulle behöva det så kan jag med lätthet låsa framhjulet, så bromsen funkar fint. Jag behöver inte kunna panikbromsa 10 gånger inom 2 minuter, 1 gång räcker, så överhettning och mattning skiter jag i just nu, bara hojen stannar som den ska.
Dessutom har inte alla råd med ny framgaffel, ok, bromscylinder och Öhlinare bak, det kostar pengar som jag inte har. Det är inte att vara snål, det kallas student.

wdac skrev:
2627252 va säger bilprovningen?
Ut härifrån, säger de! :D Nä, det gör de inte, den är reggad med turbo (det står motor med turbo i mina papper) så det är inga problem. Senast jag besiktade så sa han "det där att det är turbo på den, det har jag inte sett...". Men han hade inte sett i mina papper att var är hyfsat laglig. Men effekten i mina papper stämmer kanske inte så bra.
 
Last edited:

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
lahi skrev:
2627256
Ut härifrån, säger de! :D Nä, det gör de inte, den är reggad med turbo (det står motor med turbo i mina papper) så det är inga problem. Senast jag besiktade så sa han "det där att det är turbo på den, det har jag inte sett...". Men han hade inte sett i mina papper att var är hyfsat laglig. Men effekten i mina papper stämmer kanske inte så bra.

ja va står det? :D 150hk med turbo, 130 utan? :D

EDIT: hur mycke steg försäkringen med å? :D
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
wdac skrev:
2627275 ja va står det? :D 150hk med turbo, 130 utan? :D

EDIT: hur mycke steg försäkringen med å? :D
Tja, *host*67kW*host* :D Jag fick inte hamna över originaleffekt och originalvrid (de där +20%/+10% som gäller för bil gäller tydligen inte för hoj...) så för att vridet inte skulle hamna över originalvrid så fick jag regga med 67kW (91 hk...) Tidigare stod det 100 hk (strypt) i mina papper. Det stod "laddtrycksbegränsad till 0,1 bar" i bänkningsintyget som jag lämnade till SBP, men det står inte med på mitt registreringsbevis. Skitbra :tummenupp Anledningen till att jag reggade med turbo var att jag inte ville få föreläggande om fullständig registreringsbesiktning om jag skulle bli stoppad vid flygande besiktning. Det är INTE bra... mycket jobb blir det.

Försäkringen sjönk med några tior :D
 

TheXaZ

Adrenaline Junkie
Gick med
4 Nov 2006
Ort
Vara
Hoj
Vertemati Off Road 530 -02
lahi skrev:
2627256 Du hade nog kunnat sitta kvar. Jag väger bara 74 kg... :tummenupp Det körs ju lite bankörningar för allmänheten i Falkenberg på somrarna och jag är sugen på att hänga på folket härifrån en onsdag. Får se om jag vågar :D Men jag kanske blir utslängd hyfsat snabbt eftersom jag hört att ledningen inte alls blir glada om man får lite framhjulslyft :näsblod

Aa, okej. Då är det nog inga problem förstås. Jag som tyckte att jag var "lättviktare" :tungan Det lockar lite det där med banåka för min del oxå. Tråkigt med stränga regler som man måste följa, men som sagt det är ju för ens egen o andras säkerhet förstås. Du får väl bara ta o sänka laddet lite så hojen blir mer banvänlig.. Är sugen på att börja köra motard själv men det verkar inte som det finns några banor/klubbar närheten där jag bor..Men först o främst ska VOR:en få motardhjul o lite större hejdare framtill.. :)
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
TheXaZ skrev:
2627312 Aa, okej. Då är det nog inga problem förstås. Jag som tyckte att jag var "lättviktare" :tungan Det lockar lite det där med banåka för min del oxå. Tråkigt med stränga regler som man måste följa, men som sagt det är ju för ens egen o andras säkerhet förstås. Du får väl bara ta o sänka laddet lite så hojen blir mer banvänlig.. Är sugen på att börja köra motard själv men det verkar inte som det finns några banor/klubbar närheten där jag bor..Men först o främst ska VOR:en få motardhjul o lite större hejdare framtill.. :)
Hehe, ja, sänka laddet kan man göra. Reglerna är ju som du skriver till för ens egen och andras säkerhet, så det får man ju respektera.

Den där VOR:arna verkar vara väldigt trevliga hojar, jag skulle själv gärna haft en också om jag hade haft råd. Den passar nog jäkligt bra som motard :tummenupp
 

TheXaZ

Adrenaline Junkie
Gick med
4 Nov 2006
Ort
Vara
Hoj
Vertemati Off Road 530 -02
lahi skrev:
2627320 Hehe, ja, sänka laddet kan man göra. Reglerna är ju som du skriver till för ens egen och andras säkerhet, så det får man ju respektera.

Den där VOR:arna verkar vara väldigt trevliga hojar, jag skulle själv gärna haft en också om jag hade haft råd. Den passar nog jäkligt bra som motard :tummenupp

VOR:en är enligt min mening brutal. :tungan Det är lätt den vassaste 4-takts crossen jag kört i mina dagar. Riktigt sjyssta prylar sitter ju på den redan från fabrik, plus en massa smarta lösningar.. Fast motorn är inte särskilt lättskruvad med sin fjäderbelastade kugghjulsstyrning till kammen som helt saknar markeringar.. Lyfter man av ett drev så säger det pling och dom olika dreven skjuts åt olika håll. hehe. Men kassetväxellåda o hydralisk koppling är ju inte helt fel.. :)

EDIT: Det luktar skryt :rolleyes: Men men, det är min ögonsten. hehe
 
Last edited:

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
TheXaZ skrev:
2627446 VOR:en är enligt min mening brutal. :tungan Det är lätt den vassaste 4-takts crossen jag kört i mina dagar. Riktigt sjyssta prylar sitter ju på den redan från fabrik, plus en massa smarta lösningar.. Fast motorn är inte särskilt lättskruvad med sin fjäderbelastade kugghjulsstyrning till kammen som helt saknar markeringar.. Lyfter man av ett drev så säger det pling och dom olika dreven skjuts åt olika håll. hehe. Men kassetväxellåda o hydralisk koppling är ju inte helt fel.. :)

EDIT: Det luktar skryt :rolleyes: Men men, det är min ögonsten. hehe
Hehe, det där med kammarna kan man nog lära sig leva med :hihi Kassettväxellåda skulle jag vilja ha på min hoj... Kan vara bra att ha när jag kör sönder något drev i lådan :hihi Det har jag ju gjort förr...
 

TheXaZ

Adrenaline Junkie
Gick med
4 Nov 2006
Ort
Vara
Hoj
Vertemati Off Road 530 -02
lahi skrev:
2627906 Hehe, det där med kammarna kan man nog lära sig leva med :hihi Kassettväxellåda skulle jag vilja ha på min hoj... Kan vara bra att ha när jag kör sönder något drev i lådan :hihi Det har jag ju gjort förr...

Ja det tror jag faktiskt att man kan göra.. Jag har ju en verktstadshandbok till den. Skitbra ju! Om man kan läsa italienska förstås. :tummenupp Haha. Kan tänka mig att din motor kombinerat med lagom hård körstil äter växellådsdrev både till frukost, middag och kvällsmat.. :D hehe. Det enda jag behövt byta på min hoj hittills är ett av kylen och en bakskärm efter ett misslyckat wheelie försök på fyran.. :yoparty Maskinellt så är den mer lr mindre odödlig tror jag, om man sköter underhållet förstås..Hur håller grejorna annars på din hoj förutom växellådsdreven?
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
TheXaZ skrev:
2628079 Ja det tror jag faktiskt att man kan göra.. Jag har ju en verktstadshandbok till den. Skitbra ju! Om man kan läsa italienska förstås. :tummenupp Haha. Kan tänka mig att din motor kombinerat med lagom hård körstil äter växellådsdrev både till frukost, middag och kvällsmat.. :D hehe. Det enda jag behövt byta på min hoj hittills är ett av kylen och en bakskärm efter ett misslyckat wheelie försök på fyran.. :yoparty Maskinellt så är den mer lr mindre odödlig tror jag, om man sköter underhållet förstås..Hur håller grejorna annars på din hoj förutom växellådsdreven?
Jo, mina grejor håller faktiskt över förväntan. Två gånger har jag kört sönder 3:ans drevpar, men första gången berodde på att utgående lager var kass från början. Axlarna särade på sig och 3:ans drev gick på topparna=obra... Andra gången berodde (tror jag) på att jag hade fått tag på fel drev när jag bytte, drevet var till 89 och framåt så det var 2,5 mm för brett. Detta svarvades ner på bredden, och då blev det nog lite spänningar så en tand gick av ända nere vid roten. Förutom det så håller grejorna fint. En liten gummislang till referenstryck har spruckit så hojen gick som en påse nötter, men det är smågrejor. Snabbt fixat. Annars ingenting! :tummenupp
 

TheXaZ

Adrenaline Junkie
Gick med
4 Nov 2006
Ort
Vara
Hoj
Vertemati Off Road 530 -02
lahi skrev:
2629342 Jo, mina grejor håller faktiskt över förväntan. Två gånger har jag kört sönder 3:ans drevpar, men första gången berodde på att utgående lager var kass från början. Axlarna särade på sig och 3:ans drev gick på topparna=obra... Andra gången berodde (tror jag) på att jag hade fått tag på fel drev när jag bytte, drevet var till 89 och framåt så det var 2,5 mm för brett. Detta svarvades ner på bredden, och då blev det nog lite spänningar så en tand gick av ända nere vid roten. Förutom det så håller grejorna fint. En liten gummislang till referenstryck har spruckit så hojen gick som en påse nötter, men det är smågrejor. Snabbt fixat. Annars ingenting! :tummenupp


Hehe, det låter ju gott alltså.. Tänk om man kunde haft sådan tur med sina turbobyggen som du har.. :)

Edit: Bilar alltså.. :p
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top