Mitt turbobygge 1100R -86!

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Najde skrev:
:bow :bow :bow Bland de vakraste hojar jag sett, och en masssa hk också, grattis! :bow :bow :bow

:) Tackartackar! Ja, nu börjar den ju bli som jag vill ha den :) Ska bara färgmatcha fälgar och stuka upp baken, men det får bli till nästa vinter. Måste ha något att göra då ju... :) Förutom att höja laddtrycket.. kanske.. har fått för mig att det är ett standardbeteende hos turbohoj-ägare :hihi Vi får se! Men iofs, de grejorna går fort att fixa.. får väl sätta igång med ett annat bygge som jag har funderat på i några år...
 
Last edited:

Doorn

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2005
Ort
Onsala
Hoj
Peugeot (+ kawasaki )
Hej! Hur höjer man bakpartiet? Hade tänkt att göra det på min kommande 125:a. :va
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Doorn skrev:
Hej! Hur höjer man bakpartiet? Hade tänkt att göra det på min kommande 125:a. :va

Jag har ju 2 aluminiumbalkar på varje sida i min bakram (har väl de flesta) så jag tänkte kapa av en liten bit på den övre balken precis i infästningen till resten av ramen (under sadeln) och böja upp alltihop tills balkarna går ihop. Sen gäller det bara att hitta någon som vill svetsa ihop det igen!
 

Murra

Medlem
Gick med
22 Nov 2004
Ort
Vallentuna
Hoj
Suzuki GSX400fws 1984
Ser ju hur fint ut som helst, man kan ju inte tro att den hojen har tjugo år på nacken. Dock tycker jag det är synd att du inte ska lacka fälgarna då de ser jävliga ut.

Jävlig hårig o brutal hoj annars :D
:tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Murra skrev:
Dock tycker jag det är synd att du inte ska lacka fälgarna då de ser jävliga ut.

:) Jajaja, får se vad som händer :) Måste byta bakdäck snart eftersom det slits ganska mycket nu med denna motorn... förstår inte det... men får jag tag på en skvätt färg i samband med däckbytet så kanske det händer något :rolleyes: Bara det inte är fint väder då, så ska jag nog lacka. Lyser solen så vetefan... :hihi
 

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
lahi skrev:
:) höja laddtrycket.. kanske.. har fått för mig att det är ett standardbeteende hos turbohoj-ägare :hihi Vi får se!


1,1 i tryck nu, går det nått mer utan att sänka kompet tror du :va

Byggde du grenröret i vanligt svart stål?
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
PD skrev:
1,1 i tryck nu, går det nått mer utan att sänka kompet tror du :va

Byggde du grenröret i vanligt svart stål?

Jo, lite till ska det nog gå att höja om jag vill det. 2 hekto till ska nog inte vara någon fara! :rolleyes: Ligger på runt 8,5:1 i komp nu.

Jepp, vanligt svart stål är det. Vissa säger att det inte går och andra säger att det går. Jag provar! Vet folk som kör med sådana rör i 500 hästars turbo-bilar och har kört flera år med det utan problem, så det ska nog funka. Inga tendenser till glödskal i turbon där... inte än iaf :rolleyes:
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Buskis skrev:
Vad är det för kåpsett du har och bakparti på hojen och vad är det för lysen fram du använder??

Kåporna är kraschkåpor till GSX-R1000 -01-02 och baken är också från en sådan. Lamporna kommer från S-Racing. Projektorljus. Halvljus i ena, helljus i andra, positionsljus i båda. E-märkta och tüv-godkända dvs. godkända för gata! Har ordentlig halvljusbild. 1500:-! De finns inte på deras sida, man får ringa dit istället.
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
lahi skrev:
Jo, lite till ska det nog gå att höja om jag vill det. 2 hekto till ska nog inte vara någon fara! :rolleyes: Ligger på runt 8,5:1 i komp nu.

Jepp, vanligt svart stål är det. Vissa säger att det inte går och andra säger att det går. Jag provar! Vet folk som kör med sådana rör i 500 hästars turbo-bilar och har kört flera år med det utan problem, så det ska nog funka. Inga tendenser till glödskal i turbon där... inte än iaf :rolleyes:



Tänk på att du maxar 16 t snurran på 1,3 -1,4 vid de flöde som du hamnar på på en hoj

Men visst 1,3 kan du gott ladda
 

Steen

Mer hk än kg
Gick med
15 May 2004
Ort
-
Hoj
-
Jag frågade på GIK där dom sa att man skulle använda icke rostfritt till grenrör och Marklund sa tvärtom så det borde väl funka bra vilket som.
Själv byggde jag av rostfritt vilket dom flesta verkar att göra.
 

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
det sägs att det lossar glödskal ur vanligt svartstål som förstör turbinbladen efter ett tag och rostfritt vill istället spricka men jag antar att det inte blir lika varmt på en hoj som på bil så det kanske klarar sig med villket som!

Blir dock halva priset med svart
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
andersson turbo skrev:
Men visst 1,3 kan du gott ladda

Ok, då gör jag det! :) Inte än men snart kanske... Bara resten håller, men det ska det väl göra...
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Ang. grenrören så borde det ju funka med icke-rostfritt. Jag får se hur länge det håller! :hihi Nä, men det ska nog inte vara några problem, tror jag! Blir ju som sagt halva priset. Jag säger till om det krånglar...
 

Rudis

A B
Gick med
14 Sep 2003
Ort
Sala, Sweden
Hoj
Yamaha R6 -99
Har du inte filmat nån kul film än? För hojen ser riktigt kul ut! Har inte läst igenom hela tråden, men har du bänkat o fått ut några effektsiffror??

MVH Erik.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Rudis skrev:
2453001 Har du inte filmat nån kul film än? För hojen ser riktigt kul ut! Har inte läst igenom hela tråden, men har du bänkat o fått ut några effektsiffror??

MVH Erik.
Nä, det har inte blivit något filmande än, tyvärr. Jag har inte tillgång till kamera så ofta...
Bänkad är den och jag fick 265,8 hk / 233 Nm på hjulet vid 1,1 bar. Nu laddar jag 1,4 bar, men den är inte bänkad med det trycket.
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
lahi skrev:


Du sa att du la ner 15k på bygget, du har inte möjlighet att göra en liten lista på vad de olika grejerna kosta?

Hur ska pitoröret placeras? Så att det får högre tryck än i plenumet, men hur kan man göra det?

Hur långt hade din hoj gått när den fick smaka på turbo?

Ang. grenröret, svartstål, kan man fixa det via nån rörpularfirma eller var ska man vända sig? Hur funkar det att migga ihop grenröret?

Börjar bli mer och mer sugen på att tvångsmata min egna gixxer. Dessvärre har den gått närmare 9k mil nu... Till det bättre verkar iaf att någon har gjort nånting med den, förhoppningsvis bytt ut lite saker.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
FreddaAbborre skrev:
2528448 Du sa att du la ner 15k på bygget, du har inte möjlighet att göra en liten lista på vad de olika grejerna kosta?

Hur ska pitoröret placeras? Så att det får högre tryck än i plenumet, men hur kan man göra det?

Hur långt hade din hoj gått när den fick smaka på turbo?

Ang. grenröret, svartstål, kan man fixa det via nån rörpularfirma eller var ska man vända sig? Hur funkar det att migga ihop grenröret?

Börjar bli mer och mer sugen på att tvångsmata min egna gixxer. Dessvärre har den gått närmare 9k mil nu... Till det bättre verkar iaf att någon har gjort nånting med den, förhoppningsvis bytt ut lite saker.
Hmmm, jag kan försöka... får se om jag kommer ihåg allt.

Turbo ~3000 :-
Grenrörsdelar 600 :-
Flänsplattor 400 :-
Plenum 1000 :- (tur...)
Intercooler 1000 :- (tur där också...)
Tryckrör och siliconslangar ~1000 :-
Tryckkontakt till tändningsretarden 400 :-
Dragstänger och muttrar 1800 :-
Pump och regulator 2000 :-
Cylinderspacer 500 :-
Alla lager i lådan 2000 :-
Cylinderrad och kolvar ~2000 :- (det behöver du kanske inte, jag köpte eftersom jag körde borrat och högkompat innan. Men det kanske du också gör?)
Sen i efterhand så har jag bytt alla ram- och vevlager också. ~2000 :-

Slangarna från flottörhusventilationen ska kopplas ihop och ledas till ett pitotrör som pekar mot luftströmmen i tryckröret mellan intercooler och plenumkammare. Pitotröret ska sitta mitt i tryckröret (i centrum) och minst två rörradier från föregående böj, och jag har ca 6 mm innerdiameter på pitotröret.

Min hoj hade gått ca 6000 mil innan det blev turbo på den. Jag gjorde en lite tabbe först när jag struntade i att byta lagerna i växellådan... det blev haveri, så byt gärna dem! Iallafall utgående lagret. Det kan spara mycket extrajobb. Det är ju inget man byter så ofta, det som suttit i de senaste 6000 milen håller kanske för originaleffekt, men med dubbla effekten och dubbla vridet så håller det kanske inte så bra. Lika bra att byta till nya fräscha grejor :tummenupp

Jag köpte rörbitarna hos Schildts i Åstorp, en vanlig rör-/vvs-firma. Mitt grenrör är MIG:at, blev skitbra :tummenupp
 

TheXaZ

Adrenaline Junkie
Gick med
4 Nov 2006
Ort
Vara
Hoj
Vertemati Off Road 530 -02
Nu har jag läst hela tråden.. Tog ju en stund, men mycket lärorikt.. Man blir ju ganska sugen alltså, d får bli R-hoj till våren helt bestämt. Men bör man inte uppgradera bromsarna ngt med den extra effekten? Lycka till med din raket i fortsättningen iaf.. :) Fett
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top