FreddaAbborre skrev:
2528448 Du sa att du la ner 15k på bygget, du har inte möjlighet att göra en liten lista på vad de olika grejerna kosta?
Hur ska pitoröret placeras? Så att det får högre tryck än i plenumet, men hur kan man göra det?
Hur långt hade din hoj gått när den fick smaka på turbo?
Ang. grenröret, svartstål, kan man fixa det via nån rörpularfirma eller var ska man vända sig? Hur funkar det att migga ihop grenröret?
Börjar bli mer och mer sugen på att tvångsmata min egna gixxer. Dessvärre har den gått närmare 9k mil nu... Till det bättre verkar iaf att någon har gjort nånting med den, förhoppningsvis bytt ut lite saker.
Hmmm, jag kan försöka... får se om jag kommer ihåg allt.
Turbo ~3000 :-
Grenrörsdelar 600 :-
Flänsplattor 400 :-
Plenum 1000 :- (tur...)
Intercooler 1000 :- (tur där också...)
Tryckrör och siliconslangar ~1000 :-
Tryckkontakt till tändningsretarden 400 :-
Dragstänger och muttrar 1800 :-
Pump och regulator 2000 :-
Cylinderspacer 500 :-
Alla lager i lådan 2000 :-
Cylinderrad och kolvar ~2000 :- (det behöver du kanske inte, jag köpte eftersom jag körde borrat och högkompat innan. Men det kanske du också gör?)
Sen i efterhand så har jag bytt alla ram- och vevlager också. ~2000 :-
Slangarna från flottörhusventilationen ska kopplas ihop och ledas till ett pitotrör som pekar mot luftströmmen i tryckröret mellan intercooler och plenumkammare. Pitotröret ska sitta mitt i tryckröret (i centrum) och minst två rörradier från föregående böj, och jag har ca 6 mm innerdiameter på pitotröret.
Min hoj hade gått ca 6000 mil innan det blev turbo på den. Jag gjorde en lite tabbe först när jag struntade i att byta lagerna i växellådan... det blev haveri, så byt gärna dem! Iallafall utgående lagret. Det kan spara mycket extrajobb. Det är ju inget man byter så ofta, det som suttit i de senaste 6000 milen håller kanske för originaleffekt, men med dubbla effekten och dubbla vridet så håller det kanske inte så bra. Lika bra att byta till nya fräscha grejor
Jag köpte rörbitarna hos Schildts i Åstorp, en vanlig rör-/vvs-firma. Mitt grenrör är MIG:at, blev skitbra