Mitt turbobygge 1100R -86!

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Bra jobbat! 243hk vid 1bar tycker jag låter bra för att va första bänkningen, nu går det nog att börna :tummenupp
 

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
Gött Moos :banana :banana


Men du skrev inget om hur första provkörningen var :va du har väl provkört :) ........ du måste ha provkört :rolleyes: ...........finns inte en chans att du inte provkört :huvet






säg att du provkört :(
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
PD skrev:
Gött Moos :banana :banana


Men du skrev inget om hur första provkörningen var :va du har väl provkört :) ........ du måste ha provkört :rolleyes: ...........finns inte en chans att du inte provkört :huvet






säg att du provkört :(

Hehehe :hihi Nja, jag har ju inte provkört än... tyvärr... den sitter fortfarande fastspänd i bänken. Men det kommer snart!!! Senaste bänkningen ägde rum runt kl 2 inatt så det var lite för sent för en tur då... Ska bara fixa kopplingen, skruva i ett snäpp mindre munstycken och bänka på liiiiiite högre tryck och sen är det dags att provköra! Skruva ska jag göra på söndag så om kopplingen håller så blir det förhoppningsvis en tur då. Om jag inte blir klar alltför sent... annars blir det på måndag, men jag har ju jäkligt svår att hålla mig :yoparty
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
lahi skrev:
Hehehe :hihi Nja, jag har ju inte provkört än... tyvärr... den sitter fortfarande fastspänd i bänken. Men det kommer snart!!! Senaste bänkningen ägde rum runt kl 2 inatt så det var lite för sent för en tur då... Ska bara fixa kopplingen, skruva i ett snäpp mindre munstycken och bänka på liiiiiite högre tryck och sen är det dags att provköra! Skruva ska jag göra på söndag så om kopplingen håller så blir det förhoppningsvis en tur då. Om jag inte blir klar alltför sent... annars blir det på måndag, men jag har ju jäkligt svår att hålla mig :yoparty





HEHEH visst är lyckan fullständig :tuttar :tuttar :banana :tummenupp
 

R1 T

Sänkt kompression
Gick med
30 Mar 2003
Ort
(Utan för Örebro)
Hoj
GSXR1000 utan turbo??????
lahi skrev:
Hehehe :hihi Nja, jag har ju inte provkört än... tyvärr... den sitter fortfarande fastspänd i bänken. Men det kommer snart!!! Senaste bänkningen ägde rum runt kl 2 inatt så det var lite för sent för en tur då... Ska bara fixa kopplingen, skruva i ett snäpp mindre munstycken och bänka på liiiiiite högre tryck och sen är det dags att provköra! Skruva ska jag göra på söndag så om kopplingen håller så blir det förhoppningsvis en tur då. Om jag inte blir klar alltför sent... annars blir det på måndag, men jag har ju jäkligt svår att hålla mig :yoparty

Bra jobbat :tummenupp Nu är det bara att vänta på lyckoruset när du provkör, mungiporna kommer garanterat att sitta vid öronen :D

R1 T
http://www.turbo-bike.net
http://www.turbo-bike.com
 
Last edited:

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
andersson turbo skrev:
HEHEH visst är lyckan fullständig :tuttar :tuttar :banana :tummenupp
Jepp! Kan ju knappt vänta tills jag kan komma ut och köra en sväng! Men jag kör säkert och vurpar... ska försöka undvika det iaf! :hihi
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Bänkningspapper från igår!

Såja, nu är hojen färdigbänkad! Allt är injusterat och klart! :banana Det blev 265,8 hk / 233 Nm (DIN) på hjulet vid 1,1 bar vilket motsvarar 257,7 hk / 227 Nm i SAE. Ska man jämföra med t.ex. mc-xpress bänk så kolla på DIN-hästarna, dvs. 265,8. Motsvarar ju ca 300 kusar på veven :banana :banana Har inte hunnit provköra än men rapport kommer så fort jag har hunnit med det! Blev ganska bra med pulver för att vara mitt första turbobygge, tycker jag.
Recept: 1052 kubik, original kolvar, Mc-xpress 2 mm cylinderspacer, prostreetportad topp (sedan sugmotortiden), original kammar tajmade till 105 / 105 lobecenter, turbotätade Mikuni cv34:eek:r, Malpassi bränsletrycksregulator, Wahlbro-pump, Mitsubishi TD04-16T med 7:ans avgashus, GIK-intercooler, Dyna2000 tändsystem med retardfunktion inkopplad.
Se bild nedan! Brett effektband tycker jag. Över 230 hästar från 7000 till 10500 :)
 

Bifogat

  • dynorun_23 (Medium).JPG
    dynorun_23 (Medium).JPG
    61.7 KB · Visningar: 625

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
lahi skrev:
Såja, nu är hojen färdigbänkad! Allt är injusterat och klart! :banana Det blev 265,8 hk / 233 Nm (DIN) på hjulet vid 1,1 bar vilket motsvarar 257,7 hk / 227 Nm i SAE. Ska man jämföra med t.ex. mc-xpress bänk så kolla på DIN-hästarna, dvs. 265,8. Motsvarar ju ca 300 kusar på veven :banana :banana Har inte hunnit provköra än men rapport kommer så fort jag har hunnit med det! Blev ganska bra med pulver för att vara mitt första turbobygge, tycker jag.
Recept: 1052 kubik, original kolvar, Mc-xpress 2 mm cylinderspacer, prostreetportad topp (sedan sugmotortiden), original kammar tajmade till 105 / 105 lobecenter, turbotätade Mikuni cv34:eek:r, Malpassi bränsletrycksregulator, Wahlbro-pump, Mitsubishi TD04-16T med 7:ans avgashus, GIK-intercooler, Dyna2000 tändsystem med retardfunktion inkopplad.
Se bild nedan! Brett effektband tycker jag. Över 230 hästar från 7000 till 10500 :)
Snyggt,kul att allt funka så pass bra på en gång för dig.Brukar kunna bli mycket mekande i början annars.
 

gixxer_1255

Suzuki samlare?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 1985, Suzuki GSXR 1100 1986 & Suzuki GSX Katana 1983
lahi skrev:
Såja, nu är hojen färdigbänkad! Allt är injusterat och klart! :banana Det blev 265,8 hk / 233 Nm (DIN) på hjulet vid 1,1 bar vilket motsvarar 257,7 hk / 227 Nm i SAE. Ska man jämföra med t.ex. mc-xpress bänk så kolla på DIN-hästarna, dvs. 265,8. Motsvarar ju ca 300 kusar på veven :banana :banana Har inte hunnit provköra än men rapport kommer så fort jag har hunnit med det! Blev ganska bra med pulver för att vara mitt första turbobygge, tycker jag.
Recept: 1052 kubik, original kolvar, Mc-xpress 2 mm cylinderspacer, prostreetportad topp (sedan sugmotortiden), original kammar tajmade till 105 / 105 lobecenter, turbotätade Mikuni cv34:eek:r, Malpassi bränsletrycksregulator, Wahlbro-pump, Mitsubishi TD04-16T med 7:ans avgashus, GIK-intercooler, Dyna2000 tändsystem med retardfunktion inkopplad.
Se bild nedan! Brett effektband tycker jag. Över 230 hästar från 7000 till 10500 :)

Snyggt jobbat :tummenupp
Lite skillnad mot min kurv, jag har lite mer effekt under 7000rpm, samma recept förutom turboagg (TD04L-14 ), volym(1109cc) och orginaltändning.
 

Bifogat

  • bromsbankskurva_1b.jpg
    bromsbankskurva_1b.jpg
    77 KB · Visningar: 363

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Jättegrattis rakt in på spelplan med ditt första bygge

men ett bra exempel på att det är bra att lyssna på råd å tips från dom som har gjort det förut ,å inte försöka uppfinna hjulet igen

Jag kan inte tänka mig att det skulle vara mindre kul på något sätt
att man får råd å tips men säkerligen jäkligt mycke billigare


Vad det gäller tändning så tål dom mer än vad man tror
och upp till ett bar ska du nog inte backa nån tändning alls
det ger en del effekt att ligga med mycke tändning 34 grader tål den däruppe


Lycka till och mycke nöje med din nya raket

Ps kolla att du har nya bromsbelägg dom går åt fort hehe


peter
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
lahi skrev:
Såja, nu är hojen färdigbänkad! Allt är injusterat och klart! :banana Det blev 265,8 hk / 233 Nm (DIN) på hjulet vid 1,1 bar vilket motsvarar 257,7 hk / 227 Nm i SAE. Ska man jämföra med t.ex. mc-xpress bänk så kolla på DIN-hästarna, dvs. 265,8. Motsvarar ju ca 300 kusar på veven :banana :banana Har inte hunnit provköra än men rapport kommer så fort jag har hunnit med det! Blev ganska bra med pulver för att vara mitt första turbobygge, tycker jag.
Recept: 1052 kubik, original kolvar, Mc-xpress 2 mm cylinderspacer, prostreetportad topp (sedan sugmotortiden), original kammar tajmade till 105 / 105 lobecenter, turbotätade Mikuni cv34:eek:r, Malpassi bränsletrycksregulator, Wahlbro-pump, Mitsubishi TD04-16T med 7:ans avgashus, GIK-intercooler, Dyna2000 tändsystem med retardfunktion inkopplad.
Se bild nedan! Brett effektband tycker jag. Över 230 hästar från 7000 till 10500 :)

:banana :banana :banana
 

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
Herreguud det är ju nästan så Jag har legat sömlös för ditt första åk :3freak
och så har du inte "Hunnit" provKÖRA :brinnerup hur klarar du :va :va :va

Själv klarar jag inte hålla mig om jag så bara har smörjat gasvajern för att se om den går bättre :banana
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
andersson turbo skrev:
Jättegrattis rakt in på spelplan med ditt första bygge

men ett bra exempel på att det är bra att lyssna på råd å tips från dom som har gjort det förut ,å inte försöka uppfinna hjulet igen

Jag kan inte tänka mig att det skulle vara mindre kul på något sätt
att man får råd å tips men säkerligen jäkligt mycke billigare


Vad det gäller tändning så tål dom mer än vad man tror
och upp till ett bar ska du nog inte backa nån tändning alls
det ger en del effekt att ligga med mycke tändning 34 grader tål den däruppe


Lycka till och mycke nöje med din nya raket

Ps kolla att du har nya bromsbelägg dom går åt fort hehe


peter
Tackartackar! :) Jepp, alla tips och råd har hjälpt mycket... Bromsbeläggen är nya! :hihi
 

Jas-95

Grön??
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Kings Meadow
Hoj
Såld ZX9R
Grattis till ett lyckat bygge, coolers mannen :tummenupp Kan du inte posta upp några fler bilder på hojen nu när den är klar??

JB
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
PD skrev:
Herreguud det är ju nästan så Jag har legat sömlös för ditt första åk :3freak
och så har du inte "Hunnit" provKÖRA :brinnerup hur klarar du :va :va :va

Själv klarar jag inte hålla mig om jag så bara har smörjat gasvajern för att se om den går bättre :banana

Hehehe.. Anledningen till att jag inte provade innan var att när det blev dags att prova så var det väldigt sent.. kallt då ju.. och så hade jag inga kåpor på och alla sladdar hänger och dinglar överallt. Menmen, nu sitter kåporna där (alla utom underkåpan) och jag har kört ca 5 mil i eftermiddag! Sammanfattning av mina körupplevelser: Fyyyyy fasen vad den går!!! :3freak Helsike! Bra tryck kan man ju säga... vid full gas på 4:an i strax över 200 får jag tanken i huvudet.. då får man ju slå av för att inte slå runt. Den lyfter ju inte hjulet lugnt heller. Har inte provat fullt i 5:an men den ska nog wheela då också :banana :banana Känns ju som den KTM 500 tvåtaktscross jag körde innan, fast i tre gånger så hög hastighet. Tyckte att den gick som sören med sugmotor och 144 hästar på hjulet, men nu med 266 hästar på hjulet så accelererar den ju lika hårt i 250 som den gjorde i 120 med sugmotorn.. Hmmm.. jaja, skitskoj vad det iaf!!! Blir nog mååååånga mil i sommar känns det som!
 
Last edited:

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Jas-95 skrev:
Grattis till ett lyckat bygge, coolers mannen :tummenupp Kan du inte posta upp några fler bilder på hojen nu när den är klar??

JB
Tackartackar! :) Jepp, det kommer! Ska ta några bilder i dagarna. Ska bara montera underkåpan också. Måste kapa ur den lite först för att få plats med luftfilter och avgasrör. Men bilder kommer så fort det är fixat!!!
 

smen

Intressanta män luktar diesel
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Blentarp
Hoj
Suzuki Katana-82 1327cc turbo.
lahi skrev:
Hehehe.. Anledningen till att jag inte provade innan var att när det blev dags att prova så var det väldigt sent.. kallt då ju.. och så hade jag inga kåpor på och alla sladdar hänger och dinglar överallt. Menmen, nu sitter kåporna där (alla utom underkåpan) och jag har kört ca 5 mil i eftermiddag! Sammanfattning av mina körupplevelser: Fyyyyy fasen vad den går!!! :3freak Helsike! Bra tryck kan man ju säga... vid full gas på 4:an i strax över 200 får jag tanken i huvudet.. då får man ju slå av för att inte slå runt. Den lyfter ju inte hjulet lugnt heller. Har inte provat fullt i 5:an men den ska nog wheela då också :banana :banana Känns ju som den KTM 500 tvåtaktscross jag körde innan, fast i tre gånger så hög hastighet. Tyckte att den gick som sören med sugmotor och 144 hästar på hjulet, men nu med 266 hästar på hjulet så accelererar den ju lika hårt i 250 som den gjorde i 120 med sugmotorn.. Hmmm.. jaja, skitskoj vad det iaf!!! Blir nog mååååånga mil i sommar känns det som!
Det är bara till att lyfta på hatten och gratulera till resultatet.Det har varit mycket lärorikt att sitta och läsa och lära under byggets gång. :tummenupp Ska själv igång med mitt turboprojekt på katanan nu så vi får väl se om det kan bli något körande i sommar. :)
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top