Mitt turbobygge 1100R -86!

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Räkna lite på arean trottelnålarna motsvarar vid små lyft. Faktor 3. Våldsam skillnad. Om du känner någon med en Bandit 1200 så har de samma nålar som CV34'orna ska ha, typ om någon varit 'duktig' och köpt ett Dynojet-kit och har originalnålarna till övers.

lahi skrev:
Är det så stor skillnad på dem?
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
andersbrink skrev:
Räkna lite på arean trottelnålarna motsvarar vid små lyft. Faktor 3. Våldsam skillnad. Om du känner någon med en Bandit 1200 så har de samma nålar som CV34'orna ska ha, typ om någon varit 'duktig' och köpt ett Dynojet-kit och har originalnålarna till övers.

Jo, det har du ju rätt i... då kan det kanske vara det som är felet! Kan det bli så mycket soppa att den inte orkar varva mer då? Nja, jag vet ju en som har en Bandit och det är ju du, men jag tvivlar på att du har köpt en Dynojet-kit :hihi Jag ska höra med mp-racing imorgon om han har något i sina gömmor. Nya nålar är väl snordyra...

Men kan man inte göra som Heliac skrev d.v.s. gå ner i muvudmunstycke?
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
andersson turbo skrev:
Haka av wastgatestången å försök köra den "oladdat" å se hur den beter sig
Ja, det kan jag ju prova... men då får den väl lite tryck ändå? Eller? Tänkte först plocka av plenumet så jag kör den som ren sugmotor och bara varva upp till runt 5000 varv och se om den håller på och bråkar då också, men det är kanske inte så bra? Kan turbon övervarva vid så låga motorvarv om den inte har något motstånd?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Jag har ett Dynocrap-kit liggandes i min parts-bin-låda och där får de förbli. Mina gamla Bandit-nålar sitter i en CV34-brygga som ska på min SPSB-hoj.

Att minska ned på huvudmunstycket för att kompensera trottelnålarna - ingen bra idé alls. Härdsmälta i kolvarna.

lahi skrev:
Jo, det har du ju rätt i... då kan det kanske vara det som är felet! Kan det bli så mycket soppa att den inte orkar varva mer då? Nja, jag vet ju en som har en Bandit och det är ju du, men jag tvivlar på att du har köpt en Dynojet-kit :hihi Jag ska höra med mp-racing imorgon om han har något i sina gömmor. Nya nålar är väl snordyra...

Men kan man inte göra som Heliac skrev d.v.s. gå ner i muvudmunstycke?
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
andersbrink skrev:
Jag har ett Dynocrap-kit liggandes i min parts-bin-låda och där får de förbli. Mina gamla Bandit-nålar sitter i en CV34-brygga som ska på min SPSB-hoj.

Att minska ned på huvudmunstycket för att kompensera trottelnålarna - ingen bra idé alls. Härdsmälta i kolvarna.

Ok, då ska jag inte byta munstycken iaf... har bara 4 extra kolvar... men det jag tycker är mysko (eller så tänker jag kanske segt nu på morgonen) är att dessa fuggarna med de nålarna som sitter i ska ju fungera på 1100f. Det är originalnålarna. Eller är det p.g.a. turbon? Även vid ytterst lite positivt tryck så kanske trottlarna blåser upp mer än de gör på en ren sugmotor? Då går det ju för fett, men då borde den gå fett med originalnålarna på en turbohoj också om trotteln lyfter högre.. Så om jag plockar av plenumet och testar at köra så kanske den går bra? Usch vad jag spånar... :rolleyes: Lite svårt att då att isolera problemet om man inte förutsätter att turbomodifieringarna på fuggarna fungerar, men det ska de göra. Jag har modifierat dem efter dina anvisningar :)
 
Last edited:

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
Du lär inte smälta några kolvar om du är försiktig, har du munstycken tycker jag att du skall prova att byta. Det är ju ändå det enklaste och det låter onekligen som den är fet. Skulle den inte svara på snålare munstycken är det dags att leta vidare. Folk påstår att man inte kan åka med Dynoshits grejer på turbobyggen, men jag har både dynojets nålar och munstycken. Nu menar jag inte att de e några mirakelgrejer men det var det jag hade att byta med. Däremot så blir allting asfett med dynojet, jag har 116 i huvudmunstycke. Tidigare hade jag problem med att den blev fet precis när trycket kom, lite bludder å svartrök å sedan gick den perfekt igen. Det försvann när jag stoppade i strypningar i slangarna från pitoröret.
 

Bifogat

  • lambda.JPG
    lambda.JPG
    50.6 KB · Visningar: 249

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
heliac skrev:
Du lär inte smälta några kolvar om du är försiktig, har du munstycken tycker jag att du skall prova att byta. Det är ju ändå det enklaste och det låter onekligen som den är fet. Skulle den inte svara på snålare munstycken är det dags att leta vidare. Folk påstår att man inte kan åka med Dynoshits grejer på turbobyggen, men jag har både dynojets nålar och munstycken. Nu menar jag inte att de e några mirakelgrejer men det var det jag hade att byta med. Däremot så blir allting asfett med dynojet, jag har 116 i huvudmunstycke. Tidigare hade jag problem med att den blev fet precis när trycket kom, lite bludder å svartrök å sedan gick den perfekt igen. Det försvann när jag stoppade i strypningar i slangarna från pitoröret.

Ja, jag tycker att det borde ju gå... men jag fick tag på Mats på mp-racing alldeles nyss, och jag ska dit i helgen och köra några repor i hans bänk, så får vi se hur airfuelen ser ut. Han har stort sortiment med munstycken mm hemma. Bra tips det där med strypningen i slangen! Ska bara försöka komma ihåg det till helgen också... :hihi De verkar ju som om den skulle kunna gå fett som sören vid övergången. Vi får se! :tummenupp Vissa säger att det går bra med vilken dimension som helst på pitotröret och andra säger 4,5 mm. Jag har ca 5 mm. Bluddrar den vid övergången så vet jag vad jag ska göra! Tackar!
 

Steen

Mer hk än kg
Gick med
15 May 2004
Ort
-
Hoj
-
Min gick fett men den gick inte dåligt på tryck snarare att den gick dåligt på sug.
Den går fett än men har inga problem på laddtryck.
Den har dynojet satt 124 i har gått ner till 120 men får nog ta ett steg till.
 

flu

kvalitetsolja.se
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Torslanda/Björlanda
Hoj
Suzuki GS/gsxr1127 turbo ZX10r
jag hade problem med detta lilla ror jag med men det visade sej att jag satte det på ett lite dumt ställe så att laddtrycket blåste in i det fortare än in i förgasarna gissa om den rök!
tänk på att lufthastigheten inte behöver vara den samma i hela röret speciellt efter en krök eller liknande men efter lite provande fixade det sej
4.5mm använder jag
 

Steen

Mer hk än kg
Gick med
15 May 2004
Ort
-
Hoj
-
Hur går det för dig har du hittat något fel (det börjar och närma sig vår).
 

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
Nuu är äntligen helgen snart slut! väntar med spänning, hur det gick i bänken? fick du ordning på soppan :banana :banana
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Nja, hrrm, ja, det blev inte så mycket till bänkkörning... :( Innan jag drog iväg hojen till bänken så kollande jag ju alla membran i fuggarna efter sprickor o. dyl., men jag hittade inget. När jag kom fram till mp-racing så ville han kolla på mina trottlar, och det visade sig att jag hade missat att kolla om de där membranen sitter helt fast i trotteln eller inte. Det gick tyvärr att snurra på membranen ganska lätt i 3 av 4 fuggar, så då kan man inte vara helt säker på att membranet kommer att hålla tätt. Luften kan gå in mellan sliden och membranet. Han hade haft stora problem med det på en turbo-kawa. SÅ jag har beställt nya trottlar! Var inte lönt att gasa något i bänk förrän det är fixat. Men resten av turbobygget blev nog godkänt av Mats på mp-racing, så jag kan ju hoppas på att det ska funka då :)

Det går inte att bara byta membran och skruva ihop det på dessa fuggarna så man måste köpa alltihop. Original kostar ju 1500 spänn/st men jag hittade pirat för 513:-/st och de skulle funka lika bra. Jag får dem förhoppningsvis på onsdag, så på torsdag ska jag skruva ihop det (tar en kvart) och då jävlar ska den upp i bänken! :banana Det är ju snart vår, ja...
 
Last edited:

[- sNaIjK -]

Sporthojsnörd
Gick med
7 Sep 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Stulen
lahi skrev:
Nja, hrrm, ja, det blev inte så mycket till bänkkörning... :( Innan jag drog iväg hojen till bänken så kollande jag ju alla membran i fuggarna efter sprickor o. dyl., men jag hittade inget. När jag kom fram till mp-racing så ville han kolla på mina trottlar, och det visade sig att jag hade missat att kolla om de där membranen sitter helt fast i trotteln eller inte. Det gick tyvärr att snurra på membranen ganska lätt i 3 av 4 fuggar, så då kan man inte vara helt säker på att membranet kommer att hålla tätt. Luften kan gå in mellan sliden och membranet. Han hade haft stora problem med det på en turbo-kawa. SÅ jag har beställt nya trottlar! Var inte lönt att gasa något i bänk förrän det är fixat. Men resten av turbobygget blev nog godkänt av Mats på mp-racing, så jag kan ju hoppas på att det ska funka då :)

Det går inte att bara byta membran och skruva ihop det på dessa fuggarna så man måste köpa alltihop. Original kostar ju 1500 spänn/st men jag hittade pirat för 513:-/st och de skulle funka lika bra. Jag får dem förhoppningsvis på onsdag, så på torsdag ska jag skruva ihop det (tar en kvart) och då jävlar ska den upp i bänken! :banana Det är ju snart vår, ja...

Väntar med spänning & håller tummarna. Vill ju höra lite turbo-boost till sommaren vid friabad ;)
 

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
Synd :(

Dom där membranen är ju svinaktigt dyra, till FZ750 kostar dom 1700kr/st hur rimliga är dom priserna :4skrika en hundring styck vore mer normalt.

Då får man hålla sig tills redovisning nästa helg istället då :banana
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
[- sNaIjK -] skrev:
Väntar med spänning & håller tummarna. Vill ju höra lite turbo-boost till sommaren vid friabad ;)
Jaså, vill du det? :hihi Det ska jag nog kunna ordna :tummenupp om jag får rätt på hojen, men det ska nog förhoppningsvis funka snart. Gissar på att Friabad ligger i Helsingborg, och i Helsingborg är jag ofta!


PD skrev:
Synd :(

Dom där membranen är ju svinaktigt dyra, till FZ750 kostar dom 1700kr/st hur rimliga är dom priserna :4skrika en hundring styck vore mer normalt.

Då får man hålla sig tills redovisning nästa helg istället då :banana
Ja, jag fattar inte varför de kostar så mycket.. det är ju bara en liten gummiflärp och en plattjärnsbit med ett hål för nålen. Tillverka själv kanske :) Eller inte... men det är hutlösa priser. Jepp, nästa helg kommer det nog en ny redovisning! Får se om det är lite glada nyheter då, eller om jag får byta mer... Men jag hoppas på det förstnämnda!
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Bänkat!

Såja, nu har jag bänkat lite!!!!! 242,7 hk/ 210,1 Nm DIN (=235,7/204,0 SAE) på hjulet vid 1,0 bar! Rätt hyfsat för 1052 kubik, tycker jag. Fick lite bekymmer med att kopplingen slirade, men på söndag ska jag shimsa fjädrarna (lägger brickor under mina kraftigare fjädrar från Motospeed som sitter i), gå ner ett snäpp i huvudmunstycke (gick lite för fett) och vrida upp trycket till 1,1 eller 1,2 bar så får vi se vad det ger! 250+ på hjulet iaf.

Vi fick rätt på soppan. Det var bara en bestyckningsfråga. Bluddret jag hade innan berodde på för mycket soppa. Airfuelen gick utanför skalan :hihi

Efter helgen så lägger jag upp bänkningspapperna utan kopplingsslir.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top