Mitt turbobygge 1100R -86!

R1 T

Sänkt kompression
Gick med
30 Mar 2003
Ort
(Utan för Örebro)
Hoj
GSXR1000 utan turbo??????
lahi skrev:
Testade en liten runda idag och hojen går inte vid positivt tryck!! Den bara spottar och fräser... går hyfsat utan tryck (skulle behöva en synkning). Jag fick för mig att jag hade gjort allt rätt men icke. Har ni några bra förslag på vad det kan bero på??? Även dåliga förslag går bra... bara jag får rätt på möget! :huvet

Lite info om hur jag har gjort:
Förgasarna är cv34:eek:r. Slangarna mellan förgasarna är tätade med epoxy (alltså inte i, utan som "smörjmedel" när jag tryckte på slangarna) Både soppaslangar och slangar till flottörhusventilation. Slangarna till flottörhusventilationen går till ett pitotrör i röret mellan ic och plenum, och slangen till bränsletrycksregulatorn går till plenumet. Alla anslutningar har slangklämmor. Detta borde ju fungera, tycker jag...

Så alla ni turbosnubbar här på SH, skriv!!! :)

Tacksam för svar...
Har du trycksatt membranen :confused:. De måste trycksättas både på ovan sidan och undersidan. Om det är så att du har små hål igenom trottlarna som går till ovansidan på membranet och inte har trycksatt undersidan, så kommer trottlarna att stänga när du får laddtryck.

R1 T
http://www.turbo-bike.net
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Förgasarna verkar inte flöda över. Bränsletrycket har jag sänkt nästan så lågt det går att få, det rinner inte soppa någonstans och den går bra innan laddtryck, så blandningen verkar vara bra då iaf. Men precis när turbon börjar ladda vill motorn inte varva mer. Den bluddrar och håller på. Men hur gick din hoj innan gsxr1200? Innan du renoverade fuggarna? Gick den bra innan laddtryck då utan tendeser till att ösa ur sig soppa?

Membranen är inte spruckna. Kontrollerade det idag!

Membranen trycksätts från bellmouthen (sitter ett "luftintag" där) på cv34:eek:rna så man ska inte behöva borra nya hål.

Regulatorn är hel. Har suttit några hundra mil på en annan turbohoj innan och där fungerade den kanon.

Så, vad kan det vara? Konstiga grejor...
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
"Bludder" betyder för mycket soppa, det kan vi nog vara överens om.
Om den pfoffar och skjuter lågor i avgasröret är blandningen för klen, men det är den inte?

För fet... hm, vad för trottelnålar sitter det i förgasarna? Är det smala Dynojet-nålar kommer det inte att funka. Dina trottelnålar ska vara originalnålarna som ska är 2.00 mm i spetsen och gradvis bli 2.50 mm tjock 30 mm längre upp på nålen. Om nålarna är 2.00/2.50 eller 2.50 eller 3.00 vågar jag inte svära på, däremot 0.50 mm skillnad är jag 100 på. Däremot Dynocrap-nålarna är bara ca 1.00 i spetsen.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
andersbrink skrev:
"Bludder" betyder för mycket soppa, det kan vi nog vara överens om.
Om den pfoffar och skjuter lågor i avgasröret är blandningen för klen, men det är den inte?

För fet... hm, vad för trottelnålar sitter det i förgasarna? Är det smala Dynojet-nålar kommer det inte att funka. Dina trottelnålar ska vara originalnålarna som ska är 2.00 mm i spetsen och gradvis bli 2.50 mm tjock 30 mm längre upp på nålen. Om nålarna är 2.00/2.50 eller 2.50 eller 3.00 vågar jag inte svära på, däremot 0.50 mm skillnad är jag 100 på. Däremot Dynocrap-nålarna är bara ca 1.00 i spetsen.

Nä, skjuter lågor gör den inte vad jag vet. Den vill helst inte varva över ca 4500-5000 (där turbon ger positivt tryck) och då låter den nästan som om något membran skulle vara kass, men det är de inte. Kollade dem tidigare idag. Alltså inget skjutande utan den låter mer som om den går på 3 cylindrar. Eller, ja, du vet nog hur den låter om ett membran är kass :hihi Men om ett membran skulle vara kass så orkar den ju varva mer än 5000.. det gör den inte nu, så det borde inte bara vara en cylle som strular.

Skulle ju kunna vara nålarna.. Kanske går för fett när den lyfter trottlarna. Huvudmunstyckena är 135:eek:r. Ska mäta nålarna när jag kommer ut i garaget nästa gång! Vet inte om det är dynojetnålar eller original. Tackar för tipset!
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
vart ligger ljungbyhed i förhållande till Bjuv och Malmö

Peter Aspenryd På team Aspenryd är ganska duktig på turbo och förgasare
Han är svensk agent för mjp bänkar så han har naturligtvis dynobänk i verkstan


Peter
 

kithseefried

speed is life!
Gick med
14 Feb 2005
Ort
lammhult
Hoj
fzr 1000 -87 i delar
har du fått kammarna riktigt rätt då?? eller retarderar du tändningen för mycket när laddet kommer?

för låg tändning gör ju att det inte vill varva :rolleyes:
 

Jas-95

Grön??
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Kings Meadow
Hoj
Såld ZX9R
kithseefried skrev:
har du fått kammarna riktigt rätt då?? eller retarderar du tändningen för mycket när laddet kommer?

för låg tändning gör ju att det inte vill varva :rolleyes:

Detta var min tanke också. Antingen kammarna eller något med tändningen. Har för mig att en polare hade typ samma problem fast då på en Vofflo med fuggeturbo. Det var tändkablarna som var kass. Men jag kan komma ihåg fel :kocko

JB
 

kithseefried

speed is life!
Gick med
14 Feb 2005
Ort
lammhult
Hoj
fzr 1000 -87 i delar
det känns onekligen så :rolleyes:

att det bluddrar e ju en sak med för mycke soppa men det bruka ju gå att varva allra hälst då laddet kommer. men som sagt är tändtider eller kammtider fel kan det visa sig just så :brinnerup
 

Steen

Mer hk än kg
Gick med
15 May 2004
Ort
-
Hoj
-
Den brände stiften så den gick ej på alla. Hade proplem med regulatorn (ny malapassi eller vad dom nu heter) varierade i tryck flödade över ibland har nu fått sänka bränsle trycket ganska mycket.
Det kanske är bättre att sätta den på pitorör jämnare tryck? har den direkt på plenum.


lahi skrev:
Förgasarna verkar inte flöda över. Bränsletrycket har jag sänkt nästan så lågt det går att få, det rinner inte soppa någonstans och den går bra innan laddtryck, så blandningen verkar vara bra då iaf. Men precis när turbon börjar ladda vill motorn inte varva mer. Den bluddrar och håller på. Men hur gick din hoj innan gsxr1200? Innan du renoverade fuggarna? Gick den bra innan laddtryck då utan tendeser till att ösa ur sig soppa?

Membranen är inte spruckna. Kontrollerade det idag!

Membranen trycksätts från bellmouthen (sitter ett "luftintag" där) på cv34:eek:rna så man ska inte behöva borra nya hål.

Regulatorn är hel. Har suttit några hundra mil på en annan turbohoj innan och där fungerade den kanon.

Så, vad kan det vara? Konstiga grejor...
 

Ronny Nordgren

Ronny N
Gick med
8 Jan 2004
Ort
eköping
Hoj
suzuki gsxr turbo
Hej om du har orginalnålar så ska du ha 130 munstycken bränsle reg.ska vara uttskruvad så att justerskruven just ligger an.. Tändningen ska stå på 34-35 grader använd ej retardfunktionen kammarna orginal eller ca 106 in o 106utt..
//R
 

kithseefried

speed is life!
Gick med
14 Feb 2005
Ort
lammhult
Hoj
fzr 1000 -87 i delar
Ronny Nordgren skrev:
Hej om du har orginalnålar så ska du ha 130 munstycken bränsle reg.ska vara uttskruvad så att justerskruven just ligger an.. Tändningen ska stå på 34-35 grader använd ej retardfunktionen kammarna orginal eller ca 106 in o 106utt..
//R

retardfunktion? är det ngt speciellt som finns på gsxr? nyfiken :tungan
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
andersbrink skrev:
För fet... hm, vad för trottelnålar sitter det i förgasarna? Är det smala Dynojet-nålar kommer det inte att funka. Dina trottelnålar ska vara originalnålarna som ska är 2.00 mm i spetsen och gradvis bli 2.50 mm tjock 30 mm längre upp på nålen. Om nålarna är 2.00/2.50 eller 2.50 eller 3.00 vågar jag inte svära på, däremot 0.50 mm skillnad är jag 100 på. Däremot Dynocrap-nålarna är bara ca 1.00 i spetsen.

Mätte nålarna idag, och de vad 1,3 mm tjocka i spetsen och 30 mm högre upp var de 2,5 mm. Så det verkar som om det kanske skulle kunna vara nålarna, men de är nog inga Dynojet-nålar. Fuggarna kommer från en gsx1100f, de är cv34:eek:r och på nålarna står det 5DL7. Så ska de heta på uk-nodellen enligt Haynes-boken, men det kanske inte funkar med dem ändå? På 1100r ska de heta 4D13. Är det så stor skillnad på dem?

Kay skrev:
Hur går det lahi? Mycket kvar?
Jodå, allt är klart utom förgasarna :rolleyes:

andersson turbo skrev:
vart ligger ljungbyhed i förhållande till Bjuv och Malmö

Peter Aspenryd På team Aspenryd är ganska duktig på turbo och förgasare
Han är svensk agent för mjp bänkar så han har naturligtvis dynobänk i verkstan


Peter

Det ligger ca 2,5 mil från Bjuv! Tänkte dra upp den till mp-racing och bänka, eftersom jag är kund där sedan länge (ligger ca en halvmil från Aspenryd) Han har också byggt några turbohojar och har bänk. Ska se vad han säger om det. Men jag kan ju höra med Aspenryd också! Tackar för tipset
 
Last edited:

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
kithseefried skrev:
har du fått kammarna riktigt rätt då?? eller retarderar du tändningen för mycket när laddet kommer?

för låg tändning gör ju att det inte vill varva :rolleyes:

Jag kontrollerade kammarna säkert 5 gånger innan jag lade på locket, och var väldigt noggrann med att följa anvisningarna jag har fått, så de ska nog vara rätt. Tändningen borde det inte heller vara eftersom den inte gav något positivt tryck alls när den började pluddra och retarden kommer inte in förrän vid 0,4 bar. Tändningen står på runt 35 grader.

Ronny Nordgren skrev:
Hej om du har orginalnålar så ska du ha 130 munstycken bränsle reg.ska vara uttskruvad så att justerskruven just ligger an.. Tändningen ska stå på 34-35 grader använd ej retardfunktionen kammarna orginal eller ca 106 in o 106utt..
//R

Regulatorn är utskruvad så långt som du skrev och kammarna ligger på 105 / 105. Varför ska jag inte använda retardfunktionen?

kithseefried skrev:
retardfunktion? är det ngt speciellt som finns på gsxr? nyfiken :tungan
Nja, retardfunktionen finns på det tändsystemet som jag har, Dyna2000, som ersätter original men där man kan justera varvstopp och tändkurvor mm. Vid turbobruk så kan man genom att jorda en sladd backa tändningen 4, 8, 12 eller 16 grader. Sladden jordas med hjälp av en justerbar tryckkontakt.
 

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
har du åkt med Dyna2000 systemet förut, så du vet att tändningen fungerar som det ska utan turbon?
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
PD skrev:
har du åkt med Dyna2000 systemet förut, så du vet att tändningen fungerar som det ska utan turbon?

Jajjemän, det är sjätte året med det nu :tummenupp
 

kithseefried

speed is life!
Gick med
14 Feb 2005
Ort
lammhult
Hoj
fzr 1000 -87 i delar
lahi skrev:
Nja, retardfunktionen finns på det tändsystemet som jag har, Dyna2000, som ersätter original men där man kan justera varvstopp och tändkurvor mm. Vid turbobruk så kan man genom att jorda en sladd backa tändningen 4, 8, 12 eller 16 grader. Sladden jordas med hjälp av en justerbar tryckkontakt.

okej då e jag med :)
var köper jag en justerbar tryckkontakt??

jag behöver det sen när jag börjar bli klar......
ska lura boxen att dra tillbaka tändningen ca 20grader, tror jag har löst det :banana
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
kithseefried skrev:
okej då e jag med :)
var köper jag en justerbar tryckkontakt??

jag behöver det sen när jag börjar bli klar......
ska lura boxen att dra tillbaka tändningen ca 20grader, tror jag har löst det :banana

GIK-turbo har! http://www.gikturbo.se/
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top